Pakardisen Siästösika (veronkiertopaku202, 200cdi, vm. -00)
- Pakardinen
- metusalem
- Viestit: 901
- Liittynyt: 08.11.2011 22:36
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Pakardisen Siästösika (veronkiertopaku202, 200cdi, vm. -00)
No niin.
Tuommonenhan se tuli hankittua, kerta oivallinen itänaapuri ja oma valtiovaltamme tekivät pitkäkattoklassikolla ajamisesta melko kannattamatonta. Ei rahat riitä enää kohta töissä käymiseen, jospa tällä pääsis vähän halvemmalla... Ei tarvinnu ihan ylenkyläläiseltä ostaa, dealerin pihasta minä tämän kävin hakemassa, kiitoksia vaan oikein sujuvista kaupoista Jarille.
Historia aika hyvin tiedossa, kuitteja tehdyistä huolloista tuli paksu pino auton mukana. 347tkm oli mittaristossa Haapavedeltä lähtiessä. Saattaa jopa pitää paikkansakin.
Tästä ei mikään hirmunen projekstiketju tule, tälle ei tehä muuta kun ajetaan ja huolletaan. Toivottavasti korjailutkin jää vähiin. Samaten; kuvien laittaminen Säästösiasta ei hyövää mitään, kaikki tietää minkä näkönen on S202:n jonka pääväri on tummanvihreä, ruskeilla laikuilla höystettynä. Saatan minä kiusallani jonkun kuvan tästä tänne joskus laittaa, mutta muutenhan tämä tulee olemaan tympeää turinointia ja kysymysten esittelyä ja tehtyjen toimenpiteiden kirjailua. Niin, eikä pidä unohtaa typerien kysymysten esittämistäkään. Ohjelmoituhan tämä on jo valmiiksi, ihan kivasti tuntus olevan henkeä 200cdi:ksi.
Tähän asti havaittua / tehtyä:
-termostaatti menee vaihtoon perjantaina, lämmöt ei nouse 80kmh:n vauhdilla viileähköllä kesäkelillä kun 60c.
-takakontissa joku perkele rämisee erittäin ärsyttävästi tyhjäkäyntikierroksilla. Rekisterikilpi rämisi alustaansa vasten, sen sain hiljaiseksi, mutta vieläkin siellä joku resonoi. Pitää pakata tuo kompaktin kokoinen rouvasihminen takakonttiin kuulostelemaan ja sormella tökkimään, että mistä tulee. Vahva veikkaus luukun sisäverhoilulle.
-oikeassa takatassussa oli ruuvi, paikkasin koiranpaskapaikalla, ei oo vajunu sen jälkeen.
-poistin takaroiskeläpät.
-tein audioasennuksia, otin Beckerin pois ja kytkin Pioneerin tilalle. Nostin subbarin takapenkin paikalle.
-ryöväsin sen rouvasihmisen S211:n raadosta tähtäimen konepellille.
-pari kertaa on virtalukko temppuillut: virrat kytkeytyy, mutta ei starttaa. Avaimen poistaminen virtalukosta ja uudelleen yritys on herättänyt vehkeen henkiin. Tänään jätti starttauksen jälkeen hehkuvalon palamaan, sammutus ja uudelleenkäynnistys poisti valon palamisen. Virtalukko näyttää aika paskaiselta, pitänee maltillisesti kostutetulla pumpulipuikolla sitä vähän koittaa siistiä josko auttaisi.
-samaten pari kertaa on käynyt niin, että vilkut ei oo pelannu ajoon lähdettyä. Muutaman kilometrin ajo ja kas, vilkut herää henkiin. Olisko tässä dealer syy, miksi viiksi on vaihdettu...?
Vaan semmosta. Tästä jatketaan.
Tuommonenhan se tuli hankittua, kerta oivallinen itänaapuri ja oma valtiovaltamme tekivät pitkäkattoklassikolla ajamisesta melko kannattamatonta. Ei rahat riitä enää kohta töissä käymiseen, jospa tällä pääsis vähän halvemmalla... Ei tarvinnu ihan ylenkyläläiseltä ostaa, dealerin pihasta minä tämän kävin hakemassa, kiitoksia vaan oikein sujuvista kaupoista Jarille.
Historia aika hyvin tiedossa, kuitteja tehdyistä huolloista tuli paksu pino auton mukana. 347tkm oli mittaristossa Haapavedeltä lähtiessä. Saattaa jopa pitää paikkansakin.
Tästä ei mikään hirmunen projekstiketju tule, tälle ei tehä muuta kun ajetaan ja huolletaan. Toivottavasti korjailutkin jää vähiin. Samaten; kuvien laittaminen Säästösiasta ei hyövää mitään, kaikki tietää minkä näkönen on S202:n jonka pääväri on tummanvihreä, ruskeilla laikuilla höystettynä. Saatan minä kiusallani jonkun kuvan tästä tänne joskus laittaa, mutta muutenhan tämä tulee olemaan tympeää turinointia ja kysymysten esittelyä ja tehtyjen toimenpiteiden kirjailua. Niin, eikä pidä unohtaa typerien kysymysten esittämistäkään. Ohjelmoituhan tämä on jo valmiiksi, ihan kivasti tuntus olevan henkeä 200cdi:ksi.
Tähän asti havaittua / tehtyä:
-termostaatti menee vaihtoon perjantaina, lämmöt ei nouse 80kmh:n vauhdilla viileähköllä kesäkelillä kun 60c.
-takakontissa joku perkele rämisee erittäin ärsyttävästi tyhjäkäyntikierroksilla. Rekisterikilpi rämisi alustaansa vasten, sen sain hiljaiseksi, mutta vieläkin siellä joku resonoi. Pitää pakata tuo kompaktin kokoinen rouvasihminen takakonttiin kuulostelemaan ja sormella tökkimään, että mistä tulee. Vahva veikkaus luukun sisäverhoilulle.
-oikeassa takatassussa oli ruuvi, paikkasin koiranpaskapaikalla, ei oo vajunu sen jälkeen.
-poistin takaroiskeläpät.
-tein audioasennuksia, otin Beckerin pois ja kytkin Pioneerin tilalle. Nostin subbarin takapenkin paikalle.
-ryöväsin sen rouvasihmisen S211:n raadosta tähtäimen konepellille.
-pari kertaa on virtalukko temppuillut: virrat kytkeytyy, mutta ei starttaa. Avaimen poistaminen virtalukosta ja uudelleen yritys on herättänyt vehkeen henkiin. Tänään jätti starttauksen jälkeen hehkuvalon palamaan, sammutus ja uudelleenkäynnistys poisti valon palamisen. Virtalukko näyttää aika paskaiselta, pitänee maltillisesti kostutetulla pumpulipuikolla sitä vähän koittaa siistiä josko auttaisi.
-samaten pari kertaa on käynyt niin, että vilkut ei oo pelannu ajoon lähdettyä. Muutaman kilometrin ajo ja kas, vilkut herää henkiin. Olisko tässä dealer syy, miksi viiksi on vaihdettu...?
Vaan semmosta. Tästä jatketaan.
Viimeksi muokannut Pakardinen, 12.9.2022 8:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Re: Pakardisen Säästösika (veronkiertopaku202, 200cdi, vm. -00)
Virrat kytkeytyy mutta ei starttaa, eli merkkivalotkin syttyy mutta startti ei sitten pyöri ? Tuollainen ongelma voisi olla startissakin. Mitähän olisin sitä tässä pihassa starttaillut kymmenisen kertaa niin en ainakaan kiinnittänyt huomiota moiseen. Meillä se valkoinen 180 W202 teki sellaista ettei tunnistanut avainta, käytti pois ja laittoi uudestaan virtalukkoon niin tunnisti taas. En tullut edes kokeilleeksi ottaa käyttöön toista avainta vaikka olisi ollut toinenkin toimiva.
Tuo että ei starttaa ei kuitenkaan ole avaimesta kiinni. Sellaista voit kokeilla että vänkärin puolella konetilassa isossa muovikotelossa on ylijännitesuojapaketti, pitkulainen pieni ohjainlaite jossa muutama sulake ja yksi rele, se rele on startille, sen voi kokeilla vaihtaa.
Vilkkuviiksihän oli kai vaihdettu aiemman pitempiaikaisen omistajan toimesta pari kertaa kuten ihmeteltiin, joka sopisi siihen että tuollaista vikaa on ollut, toisaalta miksi olisi yritetty taas viiksellä, ellei sitten ole ensimmäisen vaihdon jälkeen toiminut pitkään
Vilkkujen virtapiiristä ei ole muistikuvaa tästä uusimmasta 202:sta, vanhemmassa vilkkuvika oli lähes poikkeuksetta sulake- ja relerasiassa olevan monitoimireleen tinauksien pettäminen. Samassa releessä on mm. takalasinlämmitin, kokeile nyt kuitenkin syttyykö lämmittimen merkkivalo jos laitat sen päälle silloin kun vilkut ei pelaa.
Pitääpä kysellä edelliseltä omistajalta muistaako noita oireita olleen, vai onko tullut sinä aikana kun auto oli pois liikennekäytöstä talvella / keväällä / alkukesän. Jos siinä tullut, niin jotain hapettumaa / kosketushäiriötä lie jossain.
Tuo että ei starttaa ei kuitenkaan ole avaimesta kiinni. Sellaista voit kokeilla että vänkärin puolella konetilassa isossa muovikotelossa on ylijännitesuojapaketti, pitkulainen pieni ohjainlaite jossa muutama sulake ja yksi rele, se rele on startille, sen voi kokeilla vaihtaa.
Vilkkuviiksihän oli kai vaihdettu aiemman pitempiaikaisen omistajan toimesta pari kertaa kuten ihmeteltiin, joka sopisi siihen että tuollaista vikaa on ollut, toisaalta miksi olisi yritetty taas viiksellä, ellei sitten ole ensimmäisen vaihdon jälkeen toiminut pitkään
Vilkkujen virtapiiristä ei ole muistikuvaa tästä uusimmasta 202:sta, vanhemmassa vilkkuvika oli lähes poikkeuksetta sulake- ja relerasiassa olevan monitoimireleen tinauksien pettäminen. Samassa releessä on mm. takalasinlämmitin, kokeile nyt kuitenkin syttyykö lämmittimen merkkivalo jos laitat sen päälle silloin kun vilkut ei pelaa.
Pitääpä kysellä edelliseltä omistajalta muistaako noita oireita olleen, vai onko tullut sinä aikana kun auto oli pois liikennekäytöstä talvella / keväällä / alkukesän. Jos siinä tullut, niin jotain hapettumaa / kosketushäiriötä lie jossain.
wiimax.fi
- Pakardinen
- metusalem
- Viestit: 901
- Liittynyt: 08.11.2011 22:36
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Re: Pakardisen Säästösika (veronkiertopaku202, 200cdi, vm. -00)
Joo juurikin näin, että kaikki merkkivalot syttyy, mutta sitten startatessa ei vaan tapahu mitään. Pitääpäs koklata nuita sinun ehottamia, ensin putsata se virtalukko. Tuskinpa siitä mitään hyötyä on, sillon kait se ei tunnistais avaintakaan jos se siitä olis kiinni.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
- Pakardinen
- metusalem
- Viestit: 901
- Liittynyt: 08.11.2011 22:36
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Re: Pakardisen Säästösika (veronkiertopaku202, 200cdi, vm. -00)
Kas tässäpä kiinnostuneille varustelistaa:
FIN WDB2021941F977241
Model C 200 CDI
Engine 611960 30 231259
Transmission 722699 02 165506
Order Number 0 9 219 73107
Order Location HAMBURG BRANCH
Interior FABRIC "BRIGHTON" - BLACK (781A)
Paint 1 ALEXANDRITE GREEN- METALLIC PAINT (891U)
Delivery Date 2000-05-15
Mercedes Benz VIN decoded at https://www.lastvin.com/vin/1eQm3AV4Np0E9GW6N
240 OUTSIDE TEMPERATURE INDICATOR
260 TYPE DESIGNATION ON TRUNK LID - ELIMINATION
273 TELEPHONE PRE-INSTALLATION D-NET MOBILE
292 SIDEBAG
304 ELIMINATION OF FRONT ASHTRAY
354 ANTENNA FOR TELEPHONE D/E-NET
404 MULTI-CONTOUR SEAT, FRONT LEFT
414 ELECTRIC TILT/SLIDE SUNROOF IN GLASS VERSION
423 5-SPEED AUTOMATIC TRANSMISSION
471 ACCELERATION SKID CONTROL (ASR)
550 TRAILER COUPLING
551 ANTI-THEFT/ANTI-BREAK-IN WARNING SYSTEM
561 REINFORCED DRIVER SEAT, LEFT
570 FOLDING ARMREST, FRONT
580 AIR CONDITIONER
584 ELECTRIC WINDOW LIFTERS (FRONT AND REAR DOORS)
673 HIGH-CAPACITY BATTERY
753 RADIO MB AUDIO 10 CC WITH VK/RDS
780A FABRIC "BRIGHTON"
800 CHANGE OF MODEL YEAR, THE LAST FIGURE SHOWING THE NEW MODEL YEAR
873 SEAT HEATER FOR LEFT AND RIGHT FRONT SEATS
921 OM 601/604 FOR RAPE SEED FUEL OIL
959 EQUIPMENT PACKAGE ESPRIT
988 REG. DOC. AND COC CERTIFICATE WITH EC TYPE LABEL
P12 ESPRIT SELECTION - SPECIAL MODEL W/S 202
Tuo viimeinen on aika mielenkiintoinen: Esprit Selection, Special Model. Ja totta tosiaan, lokasuojissa ja vaihekepin nupissa sanotaan: Esprit Selection. Mitähän sitten lie mahtaa meinata...?
FIN WDB2021941F977241
Model C 200 CDI
Engine 611960 30 231259
Transmission 722699 02 165506
Order Number 0 9 219 73107
Order Location HAMBURG BRANCH
Interior FABRIC "BRIGHTON" - BLACK (781A)
Paint 1 ALEXANDRITE GREEN- METALLIC PAINT (891U)
Delivery Date 2000-05-15
Mercedes Benz VIN decoded at https://www.lastvin.com/vin/1eQm3AV4Np0E9GW6N
240 OUTSIDE TEMPERATURE INDICATOR
260 TYPE DESIGNATION ON TRUNK LID - ELIMINATION
273 TELEPHONE PRE-INSTALLATION D-NET MOBILE
292 SIDEBAG
304 ELIMINATION OF FRONT ASHTRAY
354 ANTENNA FOR TELEPHONE D/E-NET
404 MULTI-CONTOUR SEAT, FRONT LEFT
414 ELECTRIC TILT/SLIDE SUNROOF IN GLASS VERSION
423 5-SPEED AUTOMATIC TRANSMISSION
471 ACCELERATION SKID CONTROL (ASR)
550 TRAILER COUPLING
551 ANTI-THEFT/ANTI-BREAK-IN WARNING SYSTEM
561 REINFORCED DRIVER SEAT, LEFT
570 FOLDING ARMREST, FRONT
580 AIR CONDITIONER
584 ELECTRIC WINDOW LIFTERS (FRONT AND REAR DOORS)
673 HIGH-CAPACITY BATTERY
753 RADIO MB AUDIO 10 CC WITH VK/RDS
780A FABRIC "BRIGHTON"
800 CHANGE OF MODEL YEAR, THE LAST FIGURE SHOWING THE NEW MODEL YEAR
873 SEAT HEATER FOR LEFT AND RIGHT FRONT SEATS
921 OM 601/604 FOR RAPE SEED FUEL OIL
959 EQUIPMENT PACKAGE ESPRIT
988 REG. DOC. AND COC CERTIFICATE WITH EC TYPE LABEL
P12 ESPRIT SELECTION - SPECIAL MODEL W/S 202
Tuo viimeinen on aika mielenkiintoinen: Esprit Selection, Special Model. Ja totta tosiaan, lokasuojissa ja vaihekepin nupissa sanotaan: Esprit Selection. Mitähän sitten lie mahtaa meinata...?
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
- Pakardinen
- metusalem
- Viestit: 901
- Liittynyt: 08.11.2011 22:36
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Re: Pakardisen Säästösika (veronkiertopaku202, 200cdi, vm. -00)
Niin, ja lasinen kattoluukku. Lie kait melko erikoinen varuste näissä 202:ssa?
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
- Pakardinen
- metusalem
- Viestit: 901
- Liittynyt: 08.11.2011 22:36
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Re: Pakardisen Säästösika (veronkiertopaku202, 200cdi, vm. -00)
Kappas. Sillon kun minä kuukletin pelkkää Esprit Selectionia, niin eipäs löytyny tätä.
No joo, yksisarvisesta ei siis ole kyse...
No joo, yksisarvisesta ei siis ole kyse...
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Re: Pakardisen Säästösika (veronkiertopaku202, 200cdi, vm. -00)
Mainitsit toisessa viestiketjussa että hieman alle varttitankki jäljellä ja 840 km; noissa taisi olla 60 tai 62 litran tankki (varoitusvalon syttyessä 7-8 litraa jäljellä) eli näyttäisi sinne kuuden paikkeille menevän. Toivottavasti jopa alle. Odotamme mielenkiinnolla...
wiimax.fi
- Pakardinen
- metusalem
- Viestit: 901
- Liittynyt: 08.11.2011 22:36
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Re: Pakardisen Säästösika (veronkiertopaku202, 200cdi, vm. -00)
Käsittääkseni 62 litraa vetää tämän tankki. Luulisin sen 900km ainakin pääsevän tällä tankillisella, sillon se menis hieman alle kuudella...
Sen verran muisti heitti, että se olikin 814km eikä 840km. Sillä sinänsä ollu mitään vaikutusta, nyt siinä on n. 870km ja neula osottaa varttitankin viivan ja opiskelijavalon puoltaväliä. Että kyllä minä sillä kerran vielä hurruuttelen töihin ennenkun valo syttyy. Sillon olis n. 930km tripissä. Kaiken jären mukaan pitäs mennä alle kuuden nuilla lukemilla.
Sen verran muisti heitti, että se olikin 814km eikä 840km. Sillä sinänsä ollu mitään vaikutusta, nyt siinä on n. 870km ja neula osottaa varttitankin viivan ja opiskelijavalon puoltaväliä. Että kyllä minä sillä kerran vielä hurruuttelen töihin ennenkun valo syttyy. Sillon olis n. 930km tripissä. Kaiken jären mukaan pitäs mennä alle kuuden nuilla lukemilla.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Re: Pakardisen Säästösika (veronkiertopaku202, 200cdi, vm. -00)
Tuhat kilometriä jos pääsee (eikä vielä sammu ja aiheuta hirveää käynnistysrumbaa ) niin ollaan lähellä kuutta litraa...jos varoitusvalo syttyy kun jäljellä on 7 litraa niin 920 kilometriä ennen valon syttymistä kertoisi alle kuuden litran kulutuksesta.
Tien päälle sieltä että saadaan tämä selväksi
Tien päälle sieltä että saadaan tämä selväksi
wiimax.fi
Re: Pakardisen Säästösika (veronkiertopaku202, 200cdi, vm. -00)
Minkälaisella öljynvaihtovälillä ja moottoriöljyllä on tarkoitus säästösikaa ruokkia?
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
- Pakardinen
- metusalem
- Viestit: 901
- Liittynyt: 08.11.2011 22:36
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Re: Pakardisen Säästösika (veronkiertopaku202, 200cdi, vm. -00)
Hilkulle se meni, mutta menipähän kuitennii: 5,94/100km ensimmäinen tankillinen... Set on 2,5 litraa vähemmän kun klassikolla.
Öljyistä, en nyt ehken kymppitonnin välein viiti vaihella mutta jos tuota 15tkm yksillä ajelis. Jotain ihan tolkun lientähän sinne on pantava, ei tuota huonoilla öljyillä viiti paskoa.
Öljyistä, en nyt ehken kymppitonnin välein viiti vaihella mutta jos tuota 15tkm yksillä ajelis. Jotain ihan tolkun lientähän sinne on pantava, ei tuota huonoilla öljyillä viiti paskoa.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Re: Pakardisen Säästösika (veronkiertopaku202, 200cdi, vm. -00)
Komiaa
On se muuten kun laskee tuosta ja alkaa oikein ajattelemaan ... 2,5 litraa x 2,3 euroa per litra = 5,75 euroa per 100 kilometriä, tuhat kilometriä ajaa tankillisella niin 57,5 euroa säästöä joka tankillisesta
Tuolla säästyneellä summalla sai 202 tankin täyteen silloin kun tämä auto oli uusi.
Noin 15tkm välein olen muuten itsekin vaihdellut näihin öljyjä, jotain 5w40 tai 5w30.
On se muuten kun laskee tuosta ja alkaa oikein ajattelemaan ... 2,5 litraa x 2,3 euroa per litra = 5,75 euroa per 100 kilometriä, tuhat kilometriä ajaa tankillisella niin 57,5 euroa säästöä joka tankillisesta
Tuolla säästyneellä summalla sai 202 tankin täyteen silloin kun tämä auto oli uusi.
Noin 15tkm välein olen muuten itsekin vaihdellut näihin öljyjä, jotain 5w40 tai 5w30.
wiimax.fi
- Pakardinen
- metusalem
- Viestit: 901
- Liittynyt: 08.11.2011 22:36
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Re: Pakardisen Säästösika (veronkiertopaku202, 200cdi, vm. -00)
Sepä on juuri noin, ite sain ihan samat numerot kun tuossa äsken laskeskelin. Kahden ajetun tankillisen jälkeen on tullut säästettyä lähes yksi tankillinen. Plus sitten vielä verosäästöt. Ja eiköhän tuo polttoaineen hinta vielä kesän jälkeen nouse...
Tuostaansa ei varmaan tuo kulutus enää tipu, ehkä ihan hippusen sillä termostaatin vaiholla, mutta sinne kuuden litran kantturoihin se näkyy vievän. Jos meinais saaha vielä tiputettua, niin pitäis ruveta ajelemaan hiljempaa. Ja se ei oikein sovi mulle, rajoitusten mukaan mennään, en viiti olla muiden riesana ihan vaan säästääkseni muutaman euron.
Tuostaansa ei varmaan tuo kulutus enää tipu, ehkä ihan hippusen sillä termostaatin vaiholla, mutta sinne kuuden litran kantturoihin se näkyy vievän. Jos meinais saaha vielä tiputettua, niin pitäis ruveta ajelemaan hiljempaa. Ja se ei oikein sovi mulle, rajoitusten mukaan mennään, en viiti olla muiden riesana ihan vaan säästääkseni muutaman euron.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Re: Pakardisen Säästösika (veronkiertopaku202, 200cdi, vm. -00)
Itse olen todennut saman kuin Pakardinen edellä, eli jo yhdellä tankillisella saa varsin hyvin selville millainen auton kulutus on, kun ajo on sitä samaa mitä se tulee olemaan jatkossakin. Todennäköisesti vaihtelu tässä tapauksessa muutaman desin suuntaan ja toiseen ajosta / keliolosuhteista / lämpötilasta riippuen.
[OT] Usein kirjoitellaan että aja ainakin 10 tankillista ja tiputa joka tankkauksella prikulleen täyteen tankki ja laske sitten niin saat "suunnilleen" selville kulutuksen. No, ensinnäkin sillä ei ole paskankaan väliä vaikka välillä tankkaa vain muutaman litrankin, kunhan tekee laskutoimituksia vain täyteen tankkaamisen jälkeen. Viimeisen tankkauksen "erilaisuus" aloitustankkaukseen tankkaajan erilaisesta käyttäytymisestä johtuen voi tehdä pahimmillaan ehkä puolen litran heiton polttoaineen määrässä ja jos kymmenellä tankkauksella mitataan niin merkitys laskettuun kulutukseen on 0,005 litraa sadalle.
Yhdellä tankkauksella heiton merkitys olisi 0,05 litraa sadalle. Ihan turhia ne kommentit "tankkasitko samalla asemalla" "lirutitko varmasti täyteen" jne jne... [/OT]
Ajonopeuksien alentaminen olisi tosiaan sellaista itsensä kiusaamista, eikä kulutus välttämättä sillä juuri putoa.
Termostaatin vaihto tosiaan vaikuttanee hieman. Ilmansuodatinta en muista oliko milloin vaihdettu huoltokirjan mukaan, se voi hieman vaikuttaa kulutukseen jos likainen, ja sisäilmasuodatinhan siinä on vaihtokunnossa puhallustehosta päätellen.
[OT] Usein kirjoitellaan että aja ainakin 10 tankillista ja tiputa joka tankkauksella prikulleen täyteen tankki ja laske sitten niin saat "suunnilleen" selville kulutuksen. No, ensinnäkin sillä ei ole paskankaan väliä vaikka välillä tankkaa vain muutaman litrankin, kunhan tekee laskutoimituksia vain täyteen tankkaamisen jälkeen. Viimeisen tankkauksen "erilaisuus" aloitustankkaukseen tankkaajan erilaisesta käyttäytymisestä johtuen voi tehdä pahimmillaan ehkä puolen litran heiton polttoaineen määrässä ja jos kymmenellä tankkauksella mitataan niin merkitys laskettuun kulutukseen on 0,005 litraa sadalle.
Yhdellä tankkauksella heiton merkitys olisi 0,05 litraa sadalle. Ihan turhia ne kommentit "tankkasitko samalla asemalla" "lirutitko varmasti täyteen" jne jne... [/OT]
Ajonopeuksien alentaminen olisi tosiaan sellaista itsensä kiusaamista, eikä kulutus välttämättä sillä juuri putoa.
Termostaatin vaihto tosiaan vaikuttanee hieman. Ilmansuodatinta en muista oliko milloin vaihdettu huoltokirjan mukaan, se voi hieman vaikuttaa kulutukseen jos likainen, ja sisäilmasuodatinhan siinä on vaihtokunnossa puhallustehosta päätellen.
wiimax.fi
Re: Pakardisen Säästösika (veronkiertopaku202, 200cdi, vm. -00)
Autojen tankit on jokaisessa hiukan erilaiset, joten samanlainen tankkaus on minusta merkittävä tekijä.
Itse tankkaan kummankin auton siten, että ensimmäinen naksaus täyteen tullessa ja lopetan siihen. Joskus saatan liruttaa seuraavaan tasalitraan, jolla on vain kulutusta nostava tekijä. Meillä toinen tankkauspaikka on kalteva. Varsinkin isolla autolla ajaessa saattaa tulla isokin ero tankkaukseen jos auto jää kallelleen tankkausaukon suuntaan.
Henkilöauton tankkauksen saa varmasti menemään mehtään kun tankkaa suurtehomittarilla. Melkolailla puristava laukaus ja tankki täynnä vaahtoa...
Neloskoppaseen kolopalloon sai menemään varmaan 5ltr enemmän kun tankkauksen yhteydessä painoi tankkausputkessa olevan napin alas. Liittyi jotenkin tankin huohotus tms tilaan... "piripintaan".
Omien kotteroiden lukemat ja kilometrit on allekirjoituksessa. Enempää en tähän näistä jappase.
Pakardiselle säästeliäitä kilometrejä... Miten Ooppelin kanssa on sujunut?
Itse tankkaan kummankin auton siten, että ensimmäinen naksaus täyteen tullessa ja lopetan siihen. Joskus saatan liruttaa seuraavaan tasalitraan, jolla on vain kulutusta nostava tekijä. Meillä toinen tankkauspaikka on kalteva. Varsinkin isolla autolla ajaessa saattaa tulla isokin ero tankkaukseen jos auto jää kallelleen tankkausaukon suuntaan.
Henkilöauton tankkauksen saa varmasti menemään mehtään kun tankkaa suurtehomittarilla. Melkolailla puristava laukaus ja tankki täynnä vaahtoa...
Neloskoppaseen kolopalloon sai menemään varmaan 5ltr enemmän kun tankkauksen yhteydessä painoi tankkausputkessa olevan napin alas. Liittyi jotenkin tankin huohotus tms tilaan... "piripintaan".
Omien kotteroiden lukemat ja kilometrit on allekirjoituksessa. Enempää en tähän näistä jappase.
Pakardiselle säästeliäitä kilometrejä... Miten Ooppelin kanssa on sujunut?
Re: Pakardisen Säästösika (veronkiertopaku202, 200cdi, vm. -00)
Juuri noin tulee itsekin tankattua että ensimmäiseen naksaukseen asti. Tosiaan jos kulutusseurantaa haluaa tehdä erikseen joka tankkauksesta, niin silloin pitää tankata aina samalla tavalla ettei kyseisen tankillisen kulutus näy virheellisesti. Pitkäaikaiseen keskikulutukseen tankkausten erilaisuudella vaikutus tasan 0, vaikka olisi välillä ottanut seteliautomaatista 20 eurolla (ei taida muuten enää mistään saada "rahalla" polttoainetta)
Eli olennaista juuri tuo
Eli olennaista juuri tuo
Meillä oli joskus -96 Passat sitä vanhempaa korimallia ja sen tankkiin meni hurjan paljon enemmän dieseliä kun painoi mainittua nastaa tankkauksen aikana. Ainakin 15 litraa, muistelisin. Satoja kilometrejä sai ajella ja edelleen näytti mittari täyttä tankkia eikä ollut diesel kallistadealer kirjoitti:kunhan tekee laskutoimituksia vain täyteen tankkaamisen jälkeen
wiimax.fi
- Pakardinen
- metusalem
- Viestit: 901
- Liittynyt: 08.11.2011 22:36
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Re: Pakardisen Säästösika (veronkiertopaku202, 200cdi, vm. -00)
Sepä onkin vekkuli homma se raitisilmasuodatin. Niinkun puhe oli ja itekin huomasin, että ilmaa ei oikein tahdo kajuuttaan tulla. Vaihoin siis raikkarin ja vaikutus oli tasan nolla. Ei sinne vieläkään tule ilmaa. Puhaltimen ääni kyllä kovenee mitä isommalle sen kääntää, mutta ilmavirtaus pysyy kyllä jokseenkin samana. Onkohan siihen joskus vaihettu puhaltimeen pelkät siivet ja pantu ne väärinpäin...? Kun kyllä täyellä teholla pitäs tulla aika paljon enemmän ilmaa mitä nyt tulee...
Pitääpäs muuten tarkastaa tuo ilmanputsari, missä kunnossa on. Yleensä se on mulla ollu ensimmäisten asioiden listalla, mutta nyt en oo kurkannu.
Ooppeli on muute pelannu ihan kiltisti, mutta se helevetinmoinen tempasu kiihytyksessä vähän askarruttaa. OCF:n sivuilla sitä kyselin ja lueskelin aiheesta, niin saattas ahtopaineanturi olla vikapää moiseen käytökseen. Autodocilta sais muutamalla kympillä halvimman, ei tulis konkurssi siitä vielä jos sen vaihtais ja kokeilis.
Pitääpäs muuten tarkastaa tuo ilmanputsari, missä kunnossa on. Yleensä se on mulla ollu ensimmäisten asioiden listalla, mutta nyt en oo kurkannu.
Ooppeli on muute pelannu ihan kiltisti, mutta se helevetinmoinen tempasu kiihytyksessä vähän askarruttaa. OCF:n sivuilla sitä kyselin ja lueskelin aiheesta, niin saattas ahtopaineanturi olla vikapää moiseen käytökseen. Autodocilta sais muutamalla kympillä halvimman, ei tulis konkurssi siitä vielä jos sen vaihtais ja kokeilis.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Re: Pakardisen Säästösika (veronkiertopaku202, 200cdi, vm. -00)
Tuskin pelkkiä siipiä vaihdettu ? mutta saattaa olla niin että moottori pyörii väärään suuntaan, tai on vääränkätisellä siivikolla ja pyörii oikeaan suuntaan. Tarvikemoottoreissa on ollut sellaisia että + / - vaihtaneet paikkaa tai kokonaan vääränkätisiä.
Moottoria alapuolelta kun ottaa muovin pois niin taitaa nähdä pyöriikö edes siivikkoon nähden oikeaan suuntaan, kun käyttää puhallinta päällä ja kurkkii samalla ...
Mitään muuta vikaa tuskin on puhalluksen heikkouteen.
Moottoria alapuolelta kun ottaa muovin pois niin taitaa nähdä pyöriikö edes siivikkoon nähden oikeaan suuntaan, kun käyttää puhallinta päällä ja kurkkii samalla ...
Mitään muuta vikaa tuskin on puhalluksen heikkouteen.
wiimax.fi
- Pakardinen
- metusalem
- Viestit: 901
- Liittynyt: 08.11.2011 22:36
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Re: Pakardisen Säästösika (veronkiertopaku202, 200cdi, vm. -00)
Virtalukko ei oo nyt kummitellu viime aikoina, kun oon painanu avainta vähän topakammin virtalukkoon päin. Tarkkailuun...
Puhallinta en oo vielä kerenny tutkimaan, pitäs joskus koittaa järjestää aikaa ja intoa.
Puhallinta en oo vielä kerenny tutkimaan, pitäs joskus koittaa järjestää aikaa ja intoa.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
- Pakardinen
- metusalem
- Viestit: 901
- Liittynyt: 08.11.2011 22:36
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Re: Pakardisen Säästösika (veronkiertopaku202, 200cdi, vm. -00)
Takakontin verhoilu lakkas pärisemästä. Ruuvasin niitä kumitalloja sieltä luukun alanurkista kierroksen ulospäin. Samalla hävisi terävissä kuopissa kuulunut kolahtelu, pidän viritystä onnistuneena.
Vaan sepä on metka homma tämä. 297tkm kohdalla on vaihdettu kaikki pyöränlaakerit. Noh, nythän kuuluu semmonen lievähkö jurnuttava ääni jostain, etenkin taajamavauhdissa. Ja vasemman etupyörän keskikupin ja vanteen välistä tulee rasvat pihalle. Käsittääkseni tarkottaa vaan yhtä asiaa...
Tuosta laakerien vaihdosta ei oo korjaamokuittia, vaan pitkäaikaisen omistajan ite tekemä merkintä huoltopapruissa. Lie kait käyny sitten niin, että laakeri kiristetty liian tiukalle.
Vaan sepä on metka homma tämä. 297tkm kohdalla on vaihdettu kaikki pyöränlaakerit. Noh, nythän kuuluu semmonen lievähkö jurnuttava ääni jostain, etenkin taajamavauhdissa. Ja vasemman etupyörän keskikupin ja vanteen välistä tulee rasvat pihalle. Käsittääkseni tarkottaa vaan yhtä asiaa...
Tuosta laakerien vaihdosta ei oo korjaamokuittia, vaan pitkäaikaisen omistajan ite tekemä merkintä huoltopapruissa. Lie kait käyny sitten niin, että laakeri kiristetty liian tiukalle.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Re: Pakardisen Säästösika (veronkiertopaku202, 200cdi, vm. -00)
Muuttuuko ääni kaarrosten mukaan ? Jos muuttuu, niin laakerihan se. Jos laakeri, niin etulaakeri, takaa harvoin menee ja ääntää vain kovemmassa vauhdissa. Kannattaa kyllä tarttua tuohon nopeasti, ettei jää välille tai pahimmillaan ettei joudu vaihtamaan akselin. Laakerisarjahan ei maksa paljon mitään mutta kädet joutuu sotkemaan pahoin kun vaihtaa
Käytä eturenkaita koholla ennen vaihtoa ja pyörittele varmistukseksi, ettei väärää puolta tule vaihdettua...tai ettei ole molemmissa vikaa, meinaan sama liikaakiristäjä ne lienee vaihtanut jos samalla kilometrilukemalla molemmista merkintä.
Laitappa muuten webasto paikalleen ennen kuin talvi saapuu ? Jonkin telineen vaan kyhää sille.
Käytä eturenkaita koholla ennen vaihtoa ja pyörittele varmistukseksi, ettei väärää puolta tule vaihdettua...tai ettei ole molemmissa vikaa, meinaan sama liikaakiristäjä ne lienee vaihtanut jos samalla kilometrilukemalla molemmista merkintä.
Laitappa muuten webasto paikalleen ennen kuin talvi saapuu ? Jonkin telineen vaan kyhää sille.
wiimax.fi
- Pakardinen
- metusalem
- Viestit: 901
- Liittynyt: 08.11.2011 22:36
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Re: Pakardisen Säästösika (veronkiertopaku202, 200cdi, vm. -00)
Eipä se ääni siitänsä kummene, vaikka kaarteleekin. Pitää joskus käyttää pylpyrät ilmassa ja kuunnella, mitä ne laakeriloiset kertoilee.
Toisen tankillisen kulutus 6,2. Tuossa oli vähän tavallista enemmän nurkka-ajoa ja peräkärriäkin tuli vedettyä vajaan parisataa kilometriä. Paluumatkalla kärrissä oli suurehko kuorma (ei kuitenkaan ylikuormaa; eihän nyt toki... ) heinäseipäitä, kyllä se sillä reissulla litki löpöä taatusti vähän yli kuuden litran...
Meinasi muuten päästä perkeleet, kun rupesin laittamaan adapteria tämän vetokoukun pistokkeeseen. Aiemmat adapterit on ollu semmosia, että niissä on yks ainut asento johon se mennä mulahtaa ja sitten kierretään kiinni. Vaan tässäpä adapterissa olikin semmonen pyörivä holkki siinä adapterin rungon ympärillä. Ja kun eihän se meinannu sattua oikeaan asentoon, ei sitten millään. Siinä vaiheessa kun piti kostealle sorapihalle käydä polvilleen ja kyynärpäät ja otsa maassa alkaa tähtäämään sitä holkkia oikeaan asentoon ja noitumaan, että mikä saatana tässä hommassa ei nyt onnista; niin kysyttiin muuten taas hermoja.
Toisen tankillisen kulutus 6,2. Tuossa oli vähän tavallista enemmän nurkka-ajoa ja peräkärriäkin tuli vedettyä vajaan parisataa kilometriä. Paluumatkalla kärrissä oli suurehko kuorma (ei kuitenkaan ylikuormaa; eihän nyt toki... ) heinäseipäitä, kyllä se sillä reissulla litki löpöä taatusti vähän yli kuuden litran...
Meinasi muuten päästä perkeleet, kun rupesin laittamaan adapteria tämän vetokoukun pistokkeeseen. Aiemmat adapterit on ollu semmosia, että niissä on yks ainut asento johon se mennä mulahtaa ja sitten kierretään kiinni. Vaan tässäpä adapterissa olikin semmonen pyörivä holkki siinä adapterin rungon ympärillä. Ja kun eihän se meinannu sattua oikeaan asentoon, ei sitten millään. Siinä vaiheessa kun piti kostealle sorapihalle käydä polvilleen ja kyynärpäät ja otsa maassa alkaa tähtäämään sitä holkkia oikeaan asentoon ja noitumaan, että mikä saatana tässä hommassa ei nyt onnista; niin kysyttiin muuten taas hermoja.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Re: Pakardisen Säästösika (veronkiertopaku202, 200cdi, vm. -00)
13 napainen pistoke on periaatteessa hyvä, mutta monessa pistoke on syvällä puskurin sisässä. Etsi siinä siinä sitten g-pistettä kun pitäisi adapteri saada juuri oikeassa kulmassa paikalleen. Normaalin 13 napaisen pistokkeen saa hyvin sykkyrälle kun väärästä kohti pyörittää. Ei tarvitse ihmetellä miksi kärryn valot ovat kuin joulukuusi.
7 napaista adapteria ei viitsi jättää paikalleen kun se kerää kosteutta vaikka kuin olisi kärryn aisalla alaspäin. Muutaman kerran jäätynyttä pistoketta saanut varovasti kuumailmapuhaltimella sulatella. 13 napaisen pistokkeen kautta omassa kärryssä toimii peruutusvalo ja sen olen huomannut hyväksi varusteeksi.
Kaverin seatissa oli automaattinen koukku... Vallan hienon oloinen keksintö kun sen saa puskurin alle piiloon. En viitsinyt edes kyseenalaistaa toimivuutta kun autolle tulee ikää. Varmaan se toimii kun säännöllisesti käytetään, mutta käyttämättömyys voi kostautua.
7 napaista adapteria ei viitsi jättää paikalleen kun se kerää kosteutta vaikka kuin olisi kärryn aisalla alaspäin. Muutaman kerran jäätynyttä pistoketta saanut varovasti kuumailmapuhaltimella sulatella. 13 napaisen pistokkeen kautta omassa kärryssä toimii peruutusvalo ja sen olen huomannut hyväksi varusteeksi.
Kaverin seatissa oli automaattinen koukku... Vallan hienon oloinen keksintö kun sen saa puskurin alle piiloon. En viitsinyt edes kyseenalaistaa toimivuutta kun autolle tulee ikää. Varmaan se toimii kun säännöllisesti käytetään, mutta käyttämättömyys voi kostautua.
-
- Viestit: 2152
- Liittynyt: 20.1.2007 17:37
Re: Pakardisen Säästösika (veronkiertopaku202, 200cdi, vm. -00)
Eikös ole hoono peräkolaria ajatellen
Minun nykyinen koukku näytti olleen alunperin irroitettava, mutta oli senverran jämäkästi tarttunut, että katkaisin sokkatapinkin turhana pois.
Mustaa verruxia päälle
Ps. Minullahan taitais olla entisenkin 211:n koukku täydellisine johtosarjoineen , mutten kyllä ala vaihtotyötä toistamiseen huvikseen tekemään.
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
- Pakardinen
- metusalem
- Viestit: 901
- Liittynyt: 08.11.2011 22:36
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Re: Pakardisen Säästösika (veronkiertopaku202, 200cdi, vm. -00)
Tässäkinhän on irroitettava vetokoukku, en oo kyllä löytäny vielä lukituspylpyrän avainta mistään. Silläkin saattaa olla osasyynsä, etten oo hirveesti etes ettiny.
Sekun tämä meiän Siästösika on vähän ruma muutenkin, niin eipä se hirveesti siitä kaunistu vaikka koukun ottaskin takahutlariin kolisemaan.
Sekun tämä meiän Siästösika on vähän ruma muutenkin, niin eipä se hirveesti siitä kaunistu vaikka koukun ottaskin takahutlariin kolisemaan.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Re: Pakardisen Säästösika (veronkiertopaku202, 200cdi, vm. -00)
Ettei avain olisi peräkontissa jossain, tai sitten sitä ei ollut. Asiasta oli puhetta kun auto tuli meille pihaan. Minäpä kysyn edelliseltä omistajalta kun tapaan. Koukku tuskin sillä irtoaa enää.
wiimax.fi
- Pakardinen
- metusalem
- Viestit: 901
- Liittynyt: 08.11.2011 22:36
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Re: Pakardisen Säästösika (veronkiertopaku202, 200cdi, vm. -00)
Siästösialla on ajella loikoteltu vaan. Kesälomaa tässä pidetään viimestä viikkoa, aika ahkeraan on tullu kilometrejä. Heinäkuun alkupäivinä kävin tämän hakemassa, nyt on tullu jo 5000km lisää mittariin...
Vaan onpa pantu julmat jarrut pieneen Mersuun. En malttanu olla mallaamatta Lorinsereita tähän. Eehän ne mitä mahu, kerta ottaa eessä jarrusatulaan kiinni. Väyryseen meni, että huiskis vaan...
Vaan onpa pantu julmat jarrut pieneen Mersuun. En malttanu olla mallaamatta Lorinsereita tähän. Eehän ne mitä mahu, kerta ottaa eessä jarrusatulaan kiinni. Väyryseen meni, että huiskis vaan...
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Re: Pakardisen Säästösika (veronkiertopaku202, 200cdi, vm. -00)
Onko paljosta kiinni? Meneekö spacerin kanssa?
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
- Pakardinen
- metusalem
- Viestit: 901
- Liittynyt: 08.11.2011 22:36
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Re: Pakardisen Säästösika (veronkiertopaku202, 200cdi, vm. -00)
Eihän se monesta millistä kiinni ole. Niissä vaan kun on jonniinverran sitä offsettiä (ET11 etuvanteissa) nuissa Lorinsereissa, niin jos alkaa lättyä vielä väliin laittamaan niin tulis varmaan aika roimasti vanne yli kaaresta.
Antaapi olla.
Antaapi olla.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.