Vaan alkuvuodesta rupes Sprinterin kulutus ja muut ylläpitokulut vähän tympäsemään, kun 3-4tkm kuukauteen piti kuitenki olla tien päällä. Aloin siis katteleen jotain näppärää perheautoa, vaatimuksina tutut dieselkone, automaattivaihteet, hyvä ajaa ja muutenki mukava.
Ja mun silmään hyvännäkönen
Luonnollisesti S211 ois ollu yks vaihtoehto, niitä kaks omistaneena malli on käyny tutuksi sekä hyvässä että pahassa. Kuitenki jotenki tuntu jo vanhahtavalta, joten siirty sit lähinnä backup-vaihtoehtojen listaan.
S212 ja S204 (facelift) oli jo realistisempia iältään ja niitä kävin liikkeissäki potkiskelemassa. Ei vaan tullu semmosta yksilöä eteen mikä ois säväyttäny erityisesti, paitsi korkeammassa hintaluokassa.
Mietiskelin jopa Citroen C5 ja Peugeot 508.
Myös Jaguar XF oli mielessä vähän out-of-the-box vaihtoehtona.
Volvot ja vaggilaiset oli tässä tapauksessa poissuljettuja, kun ei vaan millään tavoin sytytä.
Kävin sit kiertelemässä paikallisia autoliikkeitä ja yhessä oli harmaa mk4 Mondeo, farkkuna. Se oli paljon ajettu ja epämääräsellä huoltohistorialla joten yksilönä ei kiinnostanu, mutta muotoilu, varustelu ja yleinen ilme miellytti. Näistä piti ottaa selvää.
Aikansa kun mallista imi tietoa, tuli aina vaan vahvempi tunne että tällainen se on oltava, kun vaan sopiva löytyy.
Varustevaatimuksiin meni
- avaimeton käyttö
- sekä ajonaikainen että ajastettava webasto kaukosäätimellä
- tumma ulkoväri
- bi-xenonit kaarrevaloilla
- vetokoukku
- lämmitettävä tuulilasi
- convers+ mittaristo eli iso ajotietokone
- nahkaverhoilu
- soitin bluetoothilla ja puheohjauksella
- led-päivävalot keulassa
- vilkut peileissä
- takavalot led-raidoilla
Aikani taas selasin nettiautoa päivittäin, oli hakuagenttia ja vaikka mitä. Jopa tietojen luovutus sallittu autoliikkeille.
Sitte Järvenpään Sakalta löyty vuosimallin 2011 musta yksilö, jossa oikeastaan kaikki muu oli kohallaan paitsi verhoilu, oli nahkan lisäksi alcantaraa. Kosmeettisina parannuksina tummennukset takaosan laseissa ja peräluukun yläosan lisälippa. Täydellinen huoltohistoria (myös vaihteistolle), mittarissa 320tkm. Ei muutaku vääntämään kauppaa.
Siinä soiteltiin myyjän kans useaan kertaan, kuvia tuli joka naarmusta ja tahrasta. Melko nopeasti saatiin hinta ja muut ehdot kohilleen, ainut vaan että auto Järvenpäässä ja minä Torniossa. Sovittiin että hoitavat auton Oulun liikkeeseen niin pääsen koeajolle ja muutenki tutkimaan.
Olipa pitkät kolme päivää kyllä.
Olin niin varma kaupasta että lähdin sitten junalla Ouluun tarkistamaan autoa. Ja kyllähän se päällisin puolin oli mitä pitikin, joten eikun koeajolle. Sattui just aivan älytön lumimyräkkäkeli joten helposti sai testattua pysyykö ikkunat sulana ja kuuluuko ylimääräsiä kolinoita ajaessa.
Fordit on aina olleet hyviä ajaa, ja tämäkään ei tosiaan tehny poikkeusta. Vähän arvelutti miten sitä vuosien jälkeen osaa etuvedolla pysyä tiellä mutta tämähän sopi käteen paremmin kuin hanska.
Eli eihän siinä sitten enää muutaku soitto Järvenpäähän ja kerroin että kyllä tämä on se mitä etsin. Sieltä myyjä pisti kauppakirjat liikkeelle ja siinä Oulun liikkeen tiskillä vaan laitettiin nimet papereihin. Tankille ensiksi, sitten vähän helluntekeleelle esittelemään ostosta, ja illan päälle kotiin.
Kuvatkin on kivoja, joten laitetaan pari keväällä pesun jälkeen otettua.