Vanjan "Jorma" - elikkä Skoda Octavia '60

Täällä voit keskustella ja esittää kysymyksiä muistakin merkeistä kuin Mercedes-Benzistä.
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10700
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Re: Vanjan "Jorma" - elikkä Skoda Octavia '60

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Miettisen autoliikkeen aulassa on nähtävillä vanha skodillac. Upea, kuten vieressä oleva erikoisvarusteltu felicia.

Kuva

:rock:
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 3402
Liittynyt: 05.11.2006 20:55
Paikkakunta: Mariefors (Kellokoski)
Viesti:

Re: Vanjan "Jorma" - elikkä Skoda Octavia '60

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

dealer kirjoitti: 22.1.2021 19:37 Tällainen tyylikäs vanha auto tuo minun mieleeni aina sellaisen käytön, että asennellaan jostain mahdollisimman tavallisesta perusautosta (lue: osia saa ja hyvin toimii) jarrut ja moottori, vaihteisto, perä ja sitten nautitaan ajamisesta kesäisin. Kori toki korjataan oikein hyvään kuntoon ja maalataan värillä joka itseä miellyttää.
Tokikin kaikki muutokset ovat turhia, sikäli kun oma tekniikka pelaa :idea:
Tässä on toimimiva perusvarma tekniikka. Vain pari seikkaa kannattaa muistaa. Vaihtaa öljty 4-5 tkm välein, voidella kytkimen painelaakeri säännöllisesti, voidella vesipumppu säännöllisesti, alustan nivelten rasvaus säännöllisesti ja tarkistaa ohjausvaihteen öljy säännöllisesti. Eli suoraan sanottuna ei kannata vaihtaa uudempaa tekniikkaa kun vanhallakin pärjää hyvin, etenkin kun kilometrejä ei vuodessa paljoa tule.

Talli alkaa olla siinä kunnossa että kohta tämä vanhus pääsee sisätiloihin.

P.S Ja Pappi, älä enää sitten myöhemmin postaa kolmatta kertaa saman Octavian kuvaa tähän ketjuun :wink: :D
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10700
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Re: Vanjan "Jorma" - elikkä Skoda Octavia '60

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Laitetaanko seuraavaksi Felician kuva... Siellä on semmonenkin aikansa helmi tehtaan lisävarusteilla :lol:
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 3402
Liittynyt: 05.11.2006 20:55
Paikkakunta: Mariefors (Kellokoski)
Viesti:

Re: Vanjan "Jorma" - elikkä Skoda Octavia '60

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Felicia voisi vaihtelun vuoksi olla mukava ylläri :D
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 3402
Liittynyt: 05.11.2006 20:55
Paikkakunta: Mariefors (Kellokoski)
Viesti:

Re: Vanjan "Jorma" - elikkä Skoda Octavia '60

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

"Jorma" siirtynyt kotipihan autokatoksesta tallin uumeniin. Nyt sais alkaa sit taas hissuksen jatkamaan kunnostusta. Yritän edetä tällä kertaa hitaastis pikkuhiljaa mutta varmasti eli käväisen tallilla aina kun kerkiään tekemässä jotain pientä.
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29218
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Re: Vanjan "Jorma" - elikkä Skoda Octavia '60

Viesti Kirjoittaja dealer »

dealer kirjoitti: 22.1.2021 19:37 Tällainen tyylikäs vanha auto tuo minun mieleeni aina sellaisen käytön, että asennellaan jostain mahdollisimman tavallisesta perusautosta (lue: osia saa ja hyvin toimii) jarrut ja moottori, vaihteisto, perä ja sitten nautitaan ajamisesta kesäisin. Kori toki korjataan oikein hyvään kuntoon ja maalataan värillä joka itseä miellyttää.
Tokikin kaikki muutokset ovat turhia, sikäli kun oma tekniikka pelaa :idea:
Nyt kun säädökset muuttuivat maaliskuun alusta tuli tähänkin uusia näkökulmia.
Näitä ei lie ollut monenlaisilla moottorivaihtoehdoilla, eli tämä yksilö on mallisarjansa tehokkain ?
Joo, oletetaan nyt joka tapauksessa niin :idea:
Tehoa on 29,3kW ja omapaino 890 kg. Teho/paino-suhde 30,4 kg/kW :idea:
Traficom kirjoitti:Muutettaessa ajoneuvo vertailuajoneuvoa vastaavaksi edellä 2 kappaleessa tarkoitetuilta osin tai, jos muutettavaa ajoneuvoa käytetään vertailuajoneuvona, ajoneuvon
omamassan suhde moottorin nettotehoon ei saa muutoksen jälkeen alittaa seuraavia
raja-arvoja:
1) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa yli 20 kilogrammaa /kW, saa se pienentyä
muutetulla ajoneuvolla arvoon 12 kilogrammaa/kW
:arrow: 74kW (100hv) menisi tähän koriin leimalla noin vain.
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 3402
Liittynyt: 05.11.2006 20:55
Paikkakunta: Mariefors (Kellokoski)
Viesti:

Re: Vanjan "Jorma" - elikkä Skoda Octavia '60

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Ei luvassa moottorin vaihtoja tähän niin kauan kun oma tekniikka toimii ja on helppohuoltoinen.Tässähän on putkikardaani ja laatikon päässä rättinivel, jotka tuovat oman haasteensa tekniikkaan. Ladan 1200 peruspata kera Ladan laatikon voisi olla sovitettavissa tähän.

Tallissa pientä sipistelyä tehty, ei vielä kummempaa.
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 3402
Liittynyt: 05.11.2006 20:55
Paikkakunta: Mariefors (Kellokoski)
Viesti:

Re: Vanjan "Jorma" - elikkä Skoda Octavia '60

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Tänään alkoi vihdoin tapahtumaan. Ja huomenna jatkuu ellei taivas putoa niskaan. Myös pari kuvaa silloin luvassa.
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 3402
Liittynyt: 05.11.2006 20:55
Paikkakunta: Mariefors (Kellokoski)
Viesti:

Re: Vanjan "Jorma" - elikkä Skoda Octavia '60

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Niin, piti tännekin laittaa... Nyt on kuskin puolen etukengät asennettu. Kuvassa näkyy hyvin perinteinen jarrukengän kiinnitysmenetelmä eli kilven läpi tulee tappi jossa jousi ja sen päällä "lautanen". Normisti tuo lautanen on mallia sellainen että siinä on hahlo jonka läpi tuo tappi tulee ja sitten käännetään lautasta, että tapin päässä olevat ulokkeet lukittuvat lautaseen... ymmärrätte varmaan mitä tarkoitan.

Mutta vaan ei Skodassa. Lautasessa olevassa reiässä, josta tappi tulee läpi, on kierteet eli lautanen ja tappi ruuvataan lautaseen kiinni ja kiristetään. Mulla on silloin aikoinaan ollu näemmä vähän huono päivä kun ekaa kertaa oon asennellu kenkiä eteen, sillä en saanut kenkiä silloin asetumaan niin hyvin että rumpu olisi mennyt paikoilleen. Luulin että kengät levittävät liikaa uusilla hihnoilla. No, nyt kun tappi oli paikallaan ja alajousi paikallaan, niin hieman sovittelemalla ja venkslaamalle kengät asettuivat niin, että rumpu sujahti paikalleen. Hyvä niin.

Seuraava homma on vetää jarrupääsylinterin mäntää liikuttavan tapin päähän kiinnitettävä jarrupolkimen palauttava jousi paikalleen. Kuulostaa helpolta mutta jousen toinen kiinnitys kohta on yhden palkin päällä aika ahtaassa paikassa, joten näytyy nostaa autoa hieman ylemmäs että pääsen paremmin mestoille.

Koska talli on aika ahdas, niin apukuskin puolen jarrukenkien asennusta varten täytyy kääntää auto toisin päin tai jos tallin viereisen paikan kaverin Bemari on poissa niin siirtää ulommas seinästä.

Ja sainkin vain yhden hyvän kuvan otettua, mutta hyvä että muistin ottaa senkin.

IMG_6515.jpeg
IMG_6515.jpeg (104.23 KiB) Katsottu 701 kertaa
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 3402
Liittynyt: 05.11.2006 20:55
Paikkakunta: Mariefors (Kellokoski)
Viesti:

Re: Vanjan "Jorma" - elikkä Skoda Octavia '60

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Vanja-eno kirjoitti: 26.6.2024 17:28 Seuraava homma on vetää jarrupääsylinterin mäntää liikuttavan tapin päähän kiinnitettävä jarrupolkimen palauttava jousi paikalleen. Kuulostaa helpolta mutta jousen toinen kiinnitys kohta on yhden palkin päällä aika ahtaassa paikassa, joten näytyy nostaa autoa hieman ylemmäs että pääsen paremmin mestoille.
Tätä hommaa kävin eilen ehtoolla tekemässä. Jousi oli vaan niin vanha ja haurastunut, että sen toinen koukkupää napsasti poikki kun yritin verää sitä jousenvetotyökalulla paikalleen. Eli se homma kosahti siihen. Nyt täytyisi mieluiten löytää ihan uusi vastaava jousi, sillä taitaa joissain Octavian raadoissa olevat vastaavat jouset olla yhtä hauraita. Jos semmoisen saisinkin, niin saattaisi jarrutettaessa napsahtaa poikki, mutta jos joku tietää mistä jousesta on kyse ja tietää mistä semmoisen voisi löyträä, tai tietää missä lähistöllä olisi varaosa Octavia mistä voisi hakea semmoisen, niin kertokaapa.

Mutta ei tuo tallikäynti turhaksi mennyt, sillä minullahan on varastossa jokusen puretun Octavian varaosia (ei enää yhtään em. jousta), niin niiden joukosta löytyi sopivasti patimoitunut takaluukunkahva, jonka asensin paikoilleen.

IMG_6629.jpeg
IMG_6629.jpeg (70.09 KiB) Katsottu 492 kertaa


IMG_6629.jpeg
IMG_6629.jpeg (153.77 KiB) Katsottu 492 kertaa
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Keskustelua muista merkeistä”