Opel omegan tyyppiviat?
Opel omegan tyyppiviat?
Joop, tänään pitäisi lähteä katselemaan -90 luvun taitteen 2 litran bensamyllyllä olevaa omppua kakkosautoksi.
Ooppeleista en tiedä muuta kuin sen että ne ruostuu mut ne on mukavia ajaa. Onko omegassa jotain tyypillisiä suunnitelun kukkasia joita tulisi tarkistaa ostotilanteessa ettei tule yllätys ja surku puseroon korjaamolaskun muodossa?
Kulkineessa on manuaali ja sähköhelyjä riittämiin, ilmeisesti ruisku ja katti? Onko kellään kokemusta koneen kestosta? Ikiliikkuja vai täysi susi?
ps. Tosson se lukkoperä ja takaveto joka oli 2 auton hankinnassa se pääkriteeri, pitäähän emännälle olla perää lennättävä kulkine talvella kans, nii ja saattaahan se isojakin poikia talvella lapsettaa?
Ooppeleista en tiedä muuta kuin sen että ne ruostuu mut ne on mukavia ajaa. Onko omegassa jotain tyypillisiä suunnitelun kukkasia joita tulisi tarkistaa ostotilanteessa ettei tule yllätys ja surku puseroon korjaamolaskun muodossa?
Kulkineessa on manuaali ja sähköhelyjä riittämiin, ilmeisesti ruisku ja katti? Onko kellään kokemusta koneen kestosta? Ikiliikkuja vai täysi susi?
ps. Tosson se lukkoperä ja takaveto joka oli 2 auton hankinnassa se pääkriteeri, pitäähän emännälle olla perää lennättävä kulkine talvella kans, nii ja saattaahan se isojakin poikia talvella lapsettaa?
Hiukan sovellettava lista. HS, vikasarja, päivitetty 2006
"AUTOJEN VIKASARJA
HENKILÖAUTOJEN MALLIKOHTAISIA VIKOJA
Opel Omega (1986-2004)
Moottoriviat
* V6-moottorissa nokka-akselin hihnapyörä murtuu aiheuttaen jakopään vaurion.
* Termostaattivikoja.
* Vesipumppuvuotoja. Vesipumppu kestää yleensä yli 100 000 kilometriä, vaikka laakeri voi vioittua jo alle 50 000 kilometrissä.
* Jakohihnavikoja. Jakohihnan vaihto 60 000 kilometrin välein. Vuoden 1992 loppupuolella muutettiin jakohihnan kiristinpyörää, jotta jakohihna kestäisi paremmin. Jakohihnaongelmia erityisesti V6-moottoreilla varustetuissa malleissa.
* Elektronisessa polttoaineensuihkutuksessa esiintyy vikoja myös Omegassa.
* Ilmamäärän mittarissa on toimintavikoja pakkasella
* Sytytyskaapelivikoja.
* Maadoituskaapelivikoja.
* Polttoainepumpun relevikoja.
* Dieseleissä esiintyy polttoainejärjestelmän vuotoja.
* Dieseleissä on ahdinvikoja.
* Laturivikoja.
Vaihteiston ja voimansiirron viat
* Vaihteiston synkronointi on kulunut vanhemmissa malleissa.
* Vaihteiston laakerivikoja, kuluneet laakerit pitävät ääntä ykkösellä ja kakkosella.
* Etupyöränlaakerivikoja.
Jarruviat
* Käsijarru on heikkotehoinen.
* Tarkasta, ettei ohjausnivelissä ole väljää.
Ohjauslaitteiden ja pyöränripustuksen viat
* Etuiskunvaimentimet saattavat olla vaihtokunnossa jo 100 000 kilometrissä.
* Takapään apurungon kiinnityksessä väljää.
Sekalaiset viat
* Lämmityslaite ei sulkeudu täysin. Sisään tuleva ilma on 10-15 astetta lämpimämpää kuin ulkoilma, vaikka lämpö on kytketty pois päältä.
* Lämmityslaitteen kennovikoja.
* Sähkötoimiset ikkunannostimet reistailevat.
* Keskuslukitus reistailee.
* Akun maajohto poikki.
* GLS-mallien ajotietokone voi näyttää mitä sattuu.
* Kattoluukku vuotaa.
* Maalipinta on heikko. Kiveniskujäljet on korjattava heti, ettei jäljestä aiheudu ruostumista.
Pakoputkiviat
* Happianturivikoja.
Ruosteviat
* Polttoainesäiliö ruostuu ja vuotaa.
* Ruostuminen on Omegan ongelma. Tarkasta ovet, pyöränaukkojen reunat, takaluukku ja konepelti. Ruostetta voi olla myös kynnyksissä muovilistojen alla. "
Oleppa hyvä.
"AUTOJEN VIKASARJA
HENKILÖAUTOJEN MALLIKOHTAISIA VIKOJA
Opel Omega (1986-2004)
Moottoriviat
* V6-moottorissa nokka-akselin hihnapyörä murtuu aiheuttaen jakopään vaurion.
* Termostaattivikoja.
* Vesipumppuvuotoja. Vesipumppu kestää yleensä yli 100 000 kilometriä, vaikka laakeri voi vioittua jo alle 50 000 kilometrissä.
* Jakohihnavikoja. Jakohihnan vaihto 60 000 kilometrin välein. Vuoden 1992 loppupuolella muutettiin jakohihnan kiristinpyörää, jotta jakohihna kestäisi paremmin. Jakohihnaongelmia erityisesti V6-moottoreilla varustetuissa malleissa.
* Elektronisessa polttoaineensuihkutuksessa esiintyy vikoja myös Omegassa.
* Ilmamäärän mittarissa on toimintavikoja pakkasella
* Sytytyskaapelivikoja.
* Maadoituskaapelivikoja.
* Polttoainepumpun relevikoja.
* Dieseleissä esiintyy polttoainejärjestelmän vuotoja.
* Dieseleissä on ahdinvikoja.
* Laturivikoja.
Vaihteiston ja voimansiirron viat
* Vaihteiston synkronointi on kulunut vanhemmissa malleissa.
* Vaihteiston laakerivikoja, kuluneet laakerit pitävät ääntä ykkösellä ja kakkosella.
* Etupyöränlaakerivikoja.
Jarruviat
* Käsijarru on heikkotehoinen.
* Tarkasta, ettei ohjausnivelissä ole väljää.
Ohjauslaitteiden ja pyöränripustuksen viat
* Etuiskunvaimentimet saattavat olla vaihtokunnossa jo 100 000 kilometrissä.
* Takapään apurungon kiinnityksessä väljää.
Sekalaiset viat
* Lämmityslaite ei sulkeudu täysin. Sisään tuleva ilma on 10-15 astetta lämpimämpää kuin ulkoilma, vaikka lämpö on kytketty pois päältä.
* Lämmityslaitteen kennovikoja.
* Sähkötoimiset ikkunannostimet reistailevat.
* Keskuslukitus reistailee.
* Akun maajohto poikki.
* GLS-mallien ajotietokone voi näyttää mitä sattuu.
* Kattoluukku vuotaa.
* Maalipinta on heikko. Kiveniskujäljet on korjattava heti, ettei jäljestä aiheudu ruostumista.
Pakoputkiviat
* Happianturivikoja.
Ruosteviat
* Polttoainesäiliö ruostuu ja vuotaa.
* Ruostuminen on Omegan ongelma. Tarkasta ovet, pyöränaukkojen reunat, takaluukku ja konepelti. Ruostetta voi olla myös kynnyksissä muovilistojen alla. "
Oleppa hyvä.
Tuo 2litrainen konehan on todella kestävä, öljyä saattaa vähän kuluttaa mutta kun sitä lisäilee niin ei pitäisi olla ongelmia.
Kaikki sähkölaitteet kannattaa testata tarkasti. Mulla oli esim. takalasin lämmittimessä joku ihme vika ja poltteli aina välillä sulaketta. Vika ei koskaan selvinnyt.
Laturin maajohto kannattaa vaihtaa heti kunnolliseen, saattaa muuten jättää tielle.
Muuten kannattaa tutkia tuon Papin listan mukaan auto. Todella mukava ajaa pidempää matkaa tuollainen Omega.
Kaikki sähkölaitteet kannattaa testata tarkasti. Mulla oli esim. takalasin lämmittimessä joku ihme vika ja poltteli aina välillä sulaketta. Vika ei koskaan selvinnyt.
Laturin maajohto kannattaa vaihtaa heti kunnolliseen, saattaa muuten jättää tielle.
Muuten kannattaa tutkia tuon Papin listan mukaan auto. Todella mukava ajaa pidempää matkaa tuollainen Omega.
Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken.
Näin on ja jos suomen kilvissä joku raukka joutuu lossia pitämään niin sitten se tyyppivika kattaa ne kilvetkin.Harju kirjoitti:ooppel omegan tyyppivika on rekisterikilpien väli
Nuo tyypivikalistat voi aika pitkälti jättää omaan arvoonsa, helpompi olisi luetella autosta kuin autosta että mitä siinä listalla ei lue.
Jos nyt keksisin uuden automerkin, Juru 3000Gt niin huomenna siitä on vikalista: Jarruvikoja, sähkövikoja, ruostevikoja, alustan vikoja, sisustassa vikoja, moottorivikoja, lisävarustevikoja. Jotakuinkin tuo onkin jo kaikenkattava, sitten joku pikkutarkennus vielä. Kuljettajanpuoleinen aurinkolippa takeltelee usein, polttoainetankin korkeissa jäykkyyttä.
(ei minulla mitään alkoholiongelmaa ole, ongelmia alkoholin kanssa on vaan absolutisteilla)
Joop, mersua ja volvoa on tullut huollettua ja rakennettua elämän aikana riittävästi ja ooppelia ei vielä ole tallissa ollut niin kerta se on ensimmäinenkin.
Saman ikäluokan autoista ainoastaan volvo on samassa hintaluokassa ooppelin kanssa mutta ero on se että opel on noin ~20 vuotta edellä kehityksessä 740 volvoa. Miullon raktori ollu kertaalleen ja toista en enää ota. Pitäis olla joku öljysheikki että kannattais volvoa pitää.
Mutta itse asiaan, kiinnosti lähinnä tuon 2 litran koneen kestävyys ja onko mylly ketjuvetoinen vai hihnalla? Jos kone on remmillä koskeeko tuotakin konetta se perus opel vitsaus eli hihnan katkeaminen?
Saman ikäluokan autoista ainoastaan volvo on samassa hintaluokassa ooppelin kanssa mutta ero on se että opel on noin ~20 vuotta edellä kehityksessä 740 volvoa. Miullon raktori ollu kertaalleen ja toista en enää ota. Pitäis olla joku öljysheikki että kannattais volvoa pitää.
Mutta itse asiaan, kiinnosti lähinnä tuon 2 litran koneen kestävyys ja onko mylly ketjuvetoinen vai hihnalla? Jos kone on remmillä koskeeko tuotakin konetta se perus opel vitsaus eli hihnan katkeaminen?
Ajelin -91 2l bensaomegalla 60tkm ja kokemukset on positiivisia. Auto oli GLS malli kaikilla leluilla. Kone on luja, 8 lappusessa ei mene venat solmuun vaikka jakohihna pettäisi. Venakoppa vuotaa öljyä aina. Tyhjäkäynnin säädin temppuili joskus pakkasella, putsailin sitä crc:llä aika säännöllisesti. Nelivaihteinen automaatti on käsittääkseni hyvän laatikon maineessa. Kitkalukkoperä toimii tosi hyvin, talvella tuolla oli mukava leikkiä. Tsekkaa ruosteet tuulilasin yläreunasta, takakaarista, konehuoneesta iskareiden yläpäästä, takaovien takakulmista. Pohja voi olla missä kunnossa vaan tuon ikäluokan omegassa, kannattaa tutkia ettei ole ihan laho...
Voimansiirto tuntuu olevan lujempaa kuin mersussa (tai sitten aika kultaa muistot) mutta ompun perä tai laatikko ei hikoillut öljyä Kitkalukko ei saa narista asfaltilla kääntyillessä. Yleensä noi perät alkaa pitämään meteliä väärillä öljyillä, ei heikkouttaan..?
Sisustus on noissa ihan hyvistä materiaaleista, penkit mukavat jne. Ok auto mutta kova ruostumaan. Ainoa sähkövika oli murtunut juotos kuskin oven lasinnostimen moottorissa, sekin löytyi kotikonstein ja korjaantui tinaamalla.
EDIT: siinä olen samaa mieltä että omega on 20v edellä 740:stä mutta volvo on koriltaan 20v pitkäikäisempi
Voimansiirto tuntuu olevan lujempaa kuin mersussa (tai sitten aika kultaa muistot) mutta ompun perä tai laatikko ei hikoillut öljyä Kitkalukko ei saa narista asfaltilla kääntyillessä. Yleensä noi perät alkaa pitämään meteliä väärillä öljyillä, ei heikkouttaan..?
Sisustus on noissa ihan hyvistä materiaaleista, penkit mukavat jne. Ok auto mutta kova ruostumaan. Ainoa sähkövika oli murtunut juotos kuskin oven lasinnostimen moottorissa, sekin löytyi kotikonstein ja korjaantui tinaamalla.
EDIT: siinä olen samaa mieltä että omega on 20v edellä 740:stä mutta volvo on koriltaan 20v pitkäikäisempi
-Ne menee kel on vehkeet-
Viime kesän moporeissu
Viime kesän moporeissu
- Jarno.V
- Opel - spesialisti
- Viestit: 1021
- Liittynyt: 30.9.2005 18:12
- Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa
Koneen hihnanvaihto on 60tkm, vesipumppu hyvä vaihtaa joka toinen kerta. Kylläkin halpa ja helppo homma tuossa ja ei särje mitään vaikka hihna suttaakin. Konetta ei yleensä saa alle 400tkm hajoamaan, öljyvuotoa on vent. kopasta ja joskus voi öljypumpun tiiviste vuotaa. Toisaalta jos ei vuoda niin muutaman läpi ruostuneen öljypohjan olen nuissa nähnyt.
Ihan passeli peli, pohjasta ei yleensä ensimmäisenä ruostu vaan juurikin takaoven kulma, takakaaret, helmat, etutolpan kotelot jne.
Nuo hesarin tyyppivikalistat on kyllä aika hienot, "vikoja voi olla" kattas kaiken.
Ihan passeli peli, pohjasta ei yleensä ensimmäisenä ruostu vaan juurikin takaoven kulma, takakaaret, helmat, etutolpan kotelot jne.
Nuo hesarin tyyppivikalistat on kyllä aika hienot, "vikoja voi olla" kattas kaiken.
Jos ei kulje niin kromaa se.
Kiitoksia vastanneille, mie löysin emännälle omegan! Taino, jos se nyt menee tänään leimasta läpi niin haen pois...
Tein havainnon että 90-> eteenpäin oli kaikki yksilöt ihmeen lahoja, joten siirryttiin aikaisempaan vuosikertaan ja kohdalle sattui suht siisti ja kovapeltinen yksilö gls mausteilla. Kyllä voi taas talvella lapsettaa, kun näkyy ottavan molemmilla tyhjää sorallakin
Tein havainnon että 90-> eteenpäin oli kaikki yksilöt ihmeen lahoja, joten siirryttiin aikaisempaan vuosikertaan ja kohdalle sattui suht siisti ja kovapeltinen yksilö gls mausteilla. Kyllä voi taas talvella lapsettaa, kun näkyy ottavan molemmilla tyhjää sorallakin
MB 300D, MB 380 SEC, MB 600 SEC, VW TDI.