Mitä mersussa(si) olisi voitu tehdä toisin?
Heikoin lenkki
Kolmas CDI on menossa, enkä tällä kotikasvatuksella kehtaa niitä moittia. Salkku mahtuu takakonttiin, webasto lämmittää auton etukäteen, automaatti vaihtaa hyvin ja cruiserin ansiosta pitempikin matka sujuu ongelmitta. Korjattavaakaan ei ole ollut, ei tosin pitoaikaakaan ole voinut vuosissa mitata.
Viimeksi muokannut Tenta, 10.2.2007 19:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pussimersussakin on valitettavasti sama älytön väännä-kierrä-vedä-vilkuta-paina-tuuppaa-viiksikatkaisin, se on lievästi sanoen huono ratkaisu.
Vänkärin penkissä saisi olla edes selkänojan säätö.
Tankki voisi olla isompi, noin 60 litraa riittää talvella sekalaisessa ajossa vain noin 500-550 kilometrille kun pitää olla jo tankkaamassa.
Auton alle sopisi paljon isompikin astia.
ABS olisi poikaa.
Ohjauspyörässä saisi olla "tilt" toiminto, nyt se jää hieman liian alas, varsinkin kun tuota Sprinterin penkkiä ei millään saanut samalle korkeudelle kuin alkuperäinen oli.
ASD tai edes kitkalukko olisi tarpeen.
Vänkärin penkissä saisi olla edes selkänojan säätö.
Tankki voisi olla isompi, noin 60 litraa riittää talvella sekalaisessa ajossa vain noin 500-550 kilometrille kun pitää olla jo tankkaamassa.
Auton alle sopisi paljon isompikin astia.
ABS olisi poikaa.
Ohjauspyörässä saisi olla "tilt" toiminto, nyt se jää hieman liian alas, varsinkin kun tuota Sprinterin penkkiä ei millään saanut samalle korkeudelle kuin alkuperäinen oli.
ASD tai edes kitkalukko olisi tarpeen.
Oma W124, tehty joskus loppuvuodesta 1987 on herättänyt muutamine ominaisuuksineen pohtimaan, että olisko pitänyt syntyä vähän aiemmin tai edes itse olla paikalla kun lankkua suunniteltiin?
- Vaihdekepin ympäryspuupaneelin tilalla voisi olla esim. keinonahkaa (vaakasuora puupinta rähjääntyy reissussa ja paistaa ikävästi silmään halkeamineen, naarmuineen ja rähmäisine sormenjälkineen)
- muihin takavetoisiin autoihin tekevät kardaaneja teräsputkesta, ja rättiniveliä kumista. Stuttgartissa on kuitenkin päädytty kokokumiseen voimansiirtolinjaan?
- Äänieristys takapenkillä voisi olla parempikin. Hiljainenhan toi on noin vanhaksi autoksi, mutta päälle satkun nopeuksilla nelivaihteisen 200d:n moottorimelu kantautuu jotenkin kaikuvana runkoäänenä takanaistujan korviin. Omaani olen ajatellut laittaa bitumia takapenkin alle, tehdas on sinne lätkäissyt jonkun vaahtomuovinpalan.
- Ohjaus on luku sinänsä. Palauttamattomuuteen tottuu kyllä, samoin leijuvantuntuiseen keskialueeseen. Sivutuuliherkkyys puolestaan on ominaisuutena aina yhtä sykähdyttävä. Johtunee voimakkaasta Caster-kulmasta, joka toisaalta rauhoittaa paljon isompien nopeuksien käytöstä.
- Teräksisen pohjapanssarin soisi olevan vakiovaruste maavaran ollessa noinkin pieni. Rauhoittaa oloa kummasti kun tietää öljypohjan olevan jotain valettua köykämiiniä...
- Ajovalot olisi varmaan samalla vaivalla voitu releistää jo tehtaalla. Sanotaan mitä sanotaan, mutta releillä kirkastuu maailma kummasti.
- Ja kun ne releet on jäänynnä sinne hyllyyn, niin olisi voitu varmaan tehdä se maskiritilä vastaavilla ainevahvuuksilla vaikka rosterista. Saispahan ne ämpärinkokoiset hirvenpelottimet helpommalla kiinni.
- Pari senttiä kattoluukun varastamaa päätilaa olisi voitu hyvittää jotenkin. Tällä vajaalla 2m äijänpätkällä on päälaki tasoittunut vajaan 50tkm aikana kummasti.
- Jos se vtn moottoriantenni olisi varustettu talviajan katkaisijalla, niin ei maha oikuttelisi talviaikaan näin paljoa.
- Meikäläinen pitää kelloa ranteessa, kuten aika moni muukin. Kuka tuollaisen metrisen kellotaulun siihen kojelautaan on tosissaan halunnut?
- Toi keskuspölynimuri ei tullut mieleen, mutta kieltämäti kelpais mullekin.
- Vaihdekepin ympäryspuupaneelin tilalla voisi olla esim. keinonahkaa (vaakasuora puupinta rähjääntyy reissussa ja paistaa ikävästi silmään halkeamineen, naarmuineen ja rähmäisine sormenjälkineen)
- muihin takavetoisiin autoihin tekevät kardaaneja teräsputkesta, ja rättiniveliä kumista. Stuttgartissa on kuitenkin päädytty kokokumiseen voimansiirtolinjaan?
- Äänieristys takapenkillä voisi olla parempikin. Hiljainenhan toi on noin vanhaksi autoksi, mutta päälle satkun nopeuksilla nelivaihteisen 200d:n moottorimelu kantautuu jotenkin kaikuvana runkoäänenä takanaistujan korviin. Omaani olen ajatellut laittaa bitumia takapenkin alle, tehdas on sinne lätkäissyt jonkun vaahtomuovinpalan.
- Ohjaus on luku sinänsä. Palauttamattomuuteen tottuu kyllä, samoin leijuvantuntuiseen keskialueeseen. Sivutuuliherkkyys puolestaan on ominaisuutena aina yhtä sykähdyttävä. Johtunee voimakkaasta Caster-kulmasta, joka toisaalta rauhoittaa paljon isompien nopeuksien käytöstä.
- Teräksisen pohjapanssarin soisi olevan vakiovaruste maavaran ollessa noinkin pieni. Rauhoittaa oloa kummasti kun tietää öljypohjan olevan jotain valettua köykämiiniä...
- Ajovalot olisi varmaan samalla vaivalla voitu releistää jo tehtaalla. Sanotaan mitä sanotaan, mutta releillä kirkastuu maailma kummasti.
- Ja kun ne releet on jäänynnä sinne hyllyyn, niin olisi voitu varmaan tehdä se maskiritilä vastaavilla ainevahvuuksilla vaikka rosterista. Saispahan ne ämpärinkokoiset hirvenpelottimet helpommalla kiinni.
- Pari senttiä kattoluukun varastamaa päätilaa olisi voitu hyvittää jotenkin. Tällä vajaalla 2m äijänpätkällä on päälaki tasoittunut vajaan 50tkm aikana kummasti.
- Jos se vtn moottoriantenni olisi varustettu talviajan katkaisijalla, niin ei maha oikuttelisi talviaikaan näin paljoa.
- Meikäläinen pitää kelloa ranteessa, kuten aika moni muukin. Kuka tuollaisen metrisen kellotaulun siihen kojelautaan on tosissaan halunnut?
- Toi keskuspölynimuri ei tullut mieleen, mutta kieltämäti kelpais mullekin.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
W126 :ssa saisi tuulilasin pyyhkijöiden parkkiruutu olla kuskinpuolella. Nyt kaks pyyhkijää pyykii vänkärin puolta ja vain yksi käy kuskinpuolella.
Näin loppu kesästä noita kaikenmaailma hörhiläisiä saa olla pesemässä vähän väliä pois lasista..
Pelkääjänpuoli puhdistuu kyllä hyvin kun siellä hiuttaa kaksi sulkaa.. Kuskin puoli taas ei puhdistu millään kun sillä puolella huiskii vain yksi sulka.. Ja sekin liikkuu niin lujaa ettei lasista irtoa mitään. PRKL
Näin loppu kesästä noita kaikenmaailma hörhiläisiä saa olla pesemässä vähän väliä pois lasista..
Pelkääjänpuoli puhdistuu kyllä hyvin kun siellä hiuttaa kaksi sulkaa.. Kuskin puoli taas ei puhdistu millään kun sillä puolella huiskii vain yksi sulka.. Ja sekin liikkuu niin lujaa ettei lasista irtoa mitään. PRKL
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Olen senverta uusi mesen käyttäjä että en vielä ole täysin oppinut ymmärtämään tuota neljällä raajalla ohjailtavaa "käsijarrua".
Siis voisiko joku selittää että mitä hyvää tuossa poljin/käsivipuvapautin-käsijarrussa on? Ainakin helposti sammuvalla cdi-moottorilla ja tuolla käsittämättömällä "käsijarrulla" mäkilähtö on yhtä tuskaa ja tekee kokeneemmastakin automiehesta pellen kun yrittää siistiä mäkilähtöä tehdä. Mieluummin luistattelee kytkintä lievässä ylämäessä kuin yrittää tuollä käkkärillä lähteä liikkeellä. Kytkinhän siinä savuaa että saa moottoriin niin paljon vääntöä että jaksaa sitten sammumatta lähteä liikkeelle kun tuon ihmekeksinnön "liipaisee" pois päältä.
Muuten ihan ok peli
Siis voisiko joku selittää että mitä hyvää tuossa poljin/käsivipuvapautin-käsijarrussa on? Ainakin helposti sammuvalla cdi-moottorilla ja tuolla käsittämättömällä "käsijarrulla" mäkilähtö on yhtä tuskaa ja tekee kokeneemmastakin automiehesta pellen kun yrittää siistiä mäkilähtöä tehdä. Mieluummin luistattelee kytkintä lievässä ylämäessä kuin yrittää tuollä käkkärillä lähteä liikkeellä. Kytkinhän siinä savuaa että saa moottoriin niin paljon vääntöä että jaksaa sitten sammumatta lähteä liikkeelle kun tuon ihmekeksinnön "liipaisee" pois päältä.
Muuten ihan ok peli
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
- Arto N
- Betonileipuri <br> Miele-mies
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 14.10.2005 8:25
- Paikkakunta: Kangasala
Kun siihen "kässäriin" tottuu niin kyllä sitä mäkilähdöissäkin voi käyttää.Meissenkeri kirjoitti:Ei minun autossa mitään D:tä löydy. Pelkästään R ja numeroitaVille S. kirjoitti: Lisäksi, mäkilähdössä ei tarvitse käsijarrua, riittää että keppi pysyy D:llä ja oikea jalka hipaisee kaasupoljinta...
Itsellä seisontajarru on käytössä vain ja ainoastaan katsastusasemalla käydessä
Ja sen kyllä huomaa.
Eikös ceedeeiillä voi lähteä mäkeen sillä lailla että ensiksi nostaa kytkimen ja sitten painaa kaasua. 250d -92:lla ainakin voi
® Mesen linttaklubi
- parempi äänieristys - jymisee 2000rpm kohdalla kuin pommikone
- kestävämpi perä - hitsattu jo kahteen kertaan tänä kesänä
- kestävämpi laatikko - uusi, Suomessa tehty kylläkin kestää
- kevyempi saisi olla - tuohan painaa enemmän kuin panssarivaunu....
- kestävämpi perä - hitsattu jo kahteen kertaan tänä kesänä
- kestävämpi laatikko - uusi, Suomessa tehty kylläkin kestää
- kevyempi saisi olla - tuohan painaa enemmän kuin panssarivaunu....
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Siinähän se ongelma juuri onkin kun edellisillä autoilla tottui mäkilähdöt tekemään niin että oikea jalka oli kokoajan jarrulla ja vasen kytkimellä. Sitten vain kytkin ylös ja jarrua keventäen auto lähti matelemaan hiljaa liikkeelle.Arto N kirjoitti:Eikös ceedeeiillä voi lähteä mäkeen sillä lailla että ensiksi nostaa kytkimen ja sitten painaa kaasua. 250d -92:lla ainakin voiMeissenkeri kirjoitti:Ei minun autossa mitään D:tä löydy. Pelkästään R ja numeroitaVille S. kirjoitti: Lisäksi, mäkilähdössä ei tarvitse käsijarrua, riittää että keppi pysyy D:llä ja oikea jalka hipaisee kaasupoljinta...
CDI:llä kun yrittää samaa temppua niin ainakin minun yksilö sammua tupsahtaa varoittamatta. Sen jälkeen on ohjaamo täynnä käsiä ja jalkoja kun sitä "käsijarrua" päälle, autoa käyntiin, kaasua lisää, kytkintä varovasti ylös ja sitten liipaistaan se käsijarru pois päältä ja takanatulijat vilkuttaa valoja..... Nooh, harjoittelu on auttanut että ei sitä tapahdu enää kuin kerran viikossa, on sen verran se vanha tapa pinttynyt takaraivoon.
No höh kyllä mun autolla ainakin onnistuu mäkilähdöt tuota mersun seisotajarrua käyttämättä.Jarrulla vaan pitää autoa mäessä ja nostaa kytkintä auto lähtee siististi liikkeelle .Onhan mulla tietysti autona w123 300D jossa on vielä 200D:n tiuha perä joten lähtökohtakin on vähän erilainen.Niin sitten niitä w123:sen huonoja puolia:alustan ja koteloiden suojaus olis pitänyt tehä aivan erilailla kun se s*atanan pvc massa päästää kosteutta alleen ja ruostuminen käynnistyy huomaamatta.Sitten kun ruostumisen huomaat on tullut jo aivan v*tun iso reikä .Meissenkeri kirjoitti:Olen senverta uusi mesen käyttäjä että en vielä ole täysin oppinut ymmärtämään tuota neljällä raajalla ohjailtavaa "käsijarrua".
Siis voisiko joku selittää että mitä hyvää tuossa poljin/käsivipuvapautin-käsijarrussa on? Ainakin helposti sammuvalla cdi-moottorilla ja tuolla käsittämättömällä "käsijarrulla" mäkilähtö on yhtä tuskaa ja tekee kokeneemmastakin automiehesta pellen kun yrittää siistiä mäkilähtöä tehdä. Mieluummin luistattelee kytkintä lievässä ylämäessä kuin yrittää tuollä käkkärillä lähteä liikkeellä. Kytkinhän siinä savuaa että saa moottoriin niin paljon vääntöä että jaksaa sitten sammumatta lähteä liikkeelle kun tuon ihmekeksinnön "liipaisee" pois päältä.
Muuten ihan ok peli
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan