W123 perävälityksiä.
W123 perävälityksiä.
Tuli tuossa äsken vastaan Puolalaisella forumilla luettelo W123:sten perävälityksistä. Tuossa näkyy 300D langin perävälitys, mutta mikä mahtoikaan olla 240D langin alkuperäinen perävälitys? Ilmeisesti isommasta "15 rengastuksesta johtuen langeissa on ollut hieman tiheämmät perät vai olikohan tuolle muita syitä? Meinaakohan tuo od, että jälkeen vai ennen tuossa listassa? Luultavasti jälkeen...
Dieselit:
200D : 3,92
220D : 3,92
240D : 3,69
240TD : 3,69
300D : 3,46
300D Lang : 3,69
300CD : 3,46
300TD : 3,46
300DT : 3,07
300CDT : 3,07
300TDT : 3,07
Bensat:
200 (M115) : 3,92
200 (M102) : 3,69
200T : 3,69
230 : 3,69
230C : 3,69
230T : 3,69
230E : 3,58
230CE : 3,58
230TE : 3,58
250 : 3,69
250 Lang : 3,92 ( ze skrzynią ręczną od 10/81r. 3,69 )
250T : 3,69 ( ze skrzynią ręczną od 10/81r. 3,58 )
280 : 3,54, od 11/77r.: 3,58
280C : 3,54, od 11/77r. : 3,58
280E : 3,54, od 11/77r. : 3,58
280CE : 3,54, od 11/77r. : 3,58
280TE : 3,58
Dieselit:
200D : 3,92
220D : 3,92
240D : 3,69
240TD : 3,69
300D : 3,46
300D Lang : 3,69
300CD : 3,46
300TD : 3,46
300DT : 3,07
300CDT : 3,07
300TDT : 3,07
Bensat:
200 (M115) : 3,92
200 (M102) : 3,69
200T : 3,69
230 : 3,69
230C : 3,69
230T : 3,69
230E : 3,58
230CE : 3,58
230TE : 3,58
250 : 3,69
250 Lang : 3,92 ( ze skrzynią ręczną od 10/81r. 3,69 )
250T : 3,69 ( ze skrzynią ręczną od 10/81r. 3,58 )
280 : 3,54, od 11/77r.: 3,58
280C : 3,54, od 11/77r. : 3,58
280E : 3,54, od 11/77r. : 3,58
280CE : 3,54, od 11/77r. : 3,58
280TE : 3,58
V123 & W123
V123 langin osia saa tarjota!
V123 langin osia saa tarjota!
Kysymäsi 240 D Langin perävälitys on 3,92. Ero on siis selitettävissä isommilla pyörillä. Samoiten "lyhyet" mallit ovat olleet tiheämmällä perällä, mikäli ovat tilattu 15" pyörillä. Esim. 200 D:n tapauksessa perävälitys on silloin ollut 4,08. Listasta muuten puuttuu pelkkinä alustoina myytyjen autojen perävälitykset, jotka ovat myöskin "pykälää" normimallia lyhyempiä (esim. 280 E (123.007) 3,69). Jenkki-turbojen 4/-84 2,88 välitys on listauksesta unohtunut.
-
- Viestit: 32
- Liittynyt: 20.4.2006 20:21
- Paikkakunta: Loimaa
näist välityksistä tuli mieleeni...
niin että mitenköhän mahtaa käydä jos w123 300 d:hen laittais viisilovisen manuaaliaskin? piisaako vääntö noilla välityksillä? itselläni on vm-85 neljä pykäläinen laatikko ja ajattelin jos jossain tulisi vastaan 5- vaihteinen niin vois harkita vaihtoa... laskeeko huippunopeus vai nouseeko kenties? kyllähän sillä norm.ajossa pärjäilis ihan mukavasti ja polttoaineen kulutus laskisi varmaan myös. Tuntuu vaan että kone huutaa vähän turhaan jo satasen nopeudussa...
En minä sano mittää kun en mistään mitään tiedä
En minä sano mittää kun en mistään mitään tiedä
Re: näist välityksistä tuli mieleeni...
Hieno homma, kun selvisi tuo 240D langin alkuperäinen välitys. Kiitos Lekalle Millähän välityksillä AMG tuotti lukkoperiä W123:seen? Onko noita W123:sen lukkoperiä tullut kenellekään Suomessa vastaan? En ole kyllä Saksassakaan nähnyt myynnissä. Taitavat olla astetta harvinaisempia. Oliko kaikissa alkuperäisissä AMG malleissa lukkoperä vai ainoastaan niin halutessa sai sellaisen? Saahan sinne rakentamalla lukkoperän, mutta olisihan se rouheeta olla W123:sen AMG lukkoperä
V123 & W123
V123 langin osia saa tarjota!
V123 langin osia saa tarjota!
Re: näist välityksistä tuli mieleeni...
Taitavat olla useamman asteen harvinaisempia AMG-versioneista on hieman kehnonlaisesti nykyään tietoa saatavilla. Ei ole nyt käsillä arkistoani AMG-spekseineen ym., mutta lukkoperän niihin on saanut niin halutessaan. Käsittääkseni samat välitykset kuin vastaavalla moottorilla olevassa perusmallissa ja tilaamalla on taas varmasti saanut harvemman. 500 CE:ssä käytetty perä on 2,82.
Siis normivälityksillä? Kyllä piisaa, kun ei ihan pienillä nopeuksillä väännättele/(riko laatikkoa). Tosin hyvän viisivaihteisen löytämiseen pitää mitä todennäköisimmin varata rahaa ja mahd. aikaa. Vitonen on taloudellisuutta ja hiljaista matkan tekoa silmällä pitäen viritetty ylivaihde, nelonen on viisilovisessakin suora. Tehdas ilmoittaa huippunopeuden saavutettavaksi 4.vaihteella, mutta käytännössä vitosella päästään suurempiin nopeuksiinanttikaukainen kirjoitti:niin että mitenköhän mahtaa käydä jos w123 300 d:hen laittais viisilovisen manuaaliaskin? piisaako vääntö noilla välityksillä? itselläni on vm-85 neljä pykäläinen laatikko ja ajattelin jos jossain tulisi vastaan 5- vaihteinen niin vois harkita vaihtoa... laskeeko huippunopeus vai nouseeko kenties? kyllähän sillä norm.ajossa pärjäilis ihan mukavasti ja polttoaineen kulutus laskisi varmaan myös. Tuntuu vaan että kone huutaa vähän turhaan jo satasen nopeudussa...
Re: näist välityksistä tuli mieleeni...
Kyllä ne tosiaan taitavat aika harvinaisia olla. Saksassa niitä saattaisi olla saatavilla, kun vain tietäisi missä. Sitä voi vain arvailla, että missä hinnoissa tuollaiset harvinaisuudet liikkuvat Purkuun noita AMG malleja ei välttämättä ole liiemmin mennyt. Tietenkin, jos saisi ne pelkät lukko osat,ym siihen perään niin sellaisen saisi tehtyä.Leka kirjoitti:Taitavat olla useamman asteen harvinaisempia AMG-versioneista on hieman kehnonlaisesti nykyään tietoa saatavilla. Ei ole nyt käsillä arkistoani AMG-spekseineen ym., mutta lukkoperän niihin on saanut niin halutessaan. Käsittääkseni samat välitykset kuin vastaavalla moottorilla olevassa perusmallissa ja tilaamalla on taas varmasti saanut harvemman. 500 CE:ssä käytetty perä on 2,82.
Mitä tuumaatte miten 240D mahtaisi toimia käytännössä 5-lovisella laatikolla? Jaksaako kulkea vitosella miten? Saisikohan kulutusta alaspäin tuolla koneella olevalla yhdistelmällä? Laatikko olisi valmiina, joten siitä homma ei jää kiinni.
V123 & W123
V123 langin osia saa tarjota!
V123 langin osia saa tarjota!
Kaippa se toimii kun ovat sen 5-lovisen 240 D yhteyteen tehtaallakin laittaneet. Käytännössä 5.vaihteen käyttöalue on 240 D:ssä varmaankin n.100 km/h ja enemmän. 80 alueella ei mitään tekoa-hyytyy varmasti joka mäkeen. Sadan alueella saat varmaan parhaan hyödyn-äänitaso ja polttoaineen kulutus laskee. Talvella ei käyttöä käytännössä.
Eli jos sinulla on paljon matka-ajoa niin silloin voi kokeilla, mutta pienemmässä ajelussa ei mitään käytännön hyötyä. Onko sulla muut tarvittavat hilppeetkin-vaihteensiirto,kardaanin etupätkä,laatikon takatuki ja nopeusmittarin vaijeri? Jos neljälovinen laatikkosi ehjä ja kunnossa niin en tiedä kannattaako oikein ruveta laatikkoa vaihteleen-jos itse remontin voit tehdä niin silloin voi vaihtaa jos kiinnostaa.
En ole koskaan ajanut 5.vaihteisella 240 D:llä, 300 D:llä tosin, joten ylläolevat arviot on tehty kuvittelemalla omasta autostani 16 hevosvoimaa pois ja kuitenkin otettu huomioon 240 D:n tiheämpi perä.
Eli jos sinulla on paljon matka-ajoa niin silloin voi kokeilla, mutta pienemmässä ajelussa ei mitään käytännön hyötyä. Onko sulla muut tarvittavat hilppeetkin-vaihteensiirto,kardaanin etupätkä,laatikon takatuki ja nopeusmittarin vaijeri? Jos neljälovinen laatikkosi ehjä ja kunnossa niin en tiedä kannattaako oikein ruveta laatikkoa vaihteleen-jos itse remontin voit tehdä niin silloin voi vaihtaa jos kiinnostaa.
En ole koskaan ajanut 5.vaihteisella 240 D:llä, 300 D:llä tosin, joten ylläolevat arviot on tehty kuvittelemalla omasta autostani 16 hevosvoimaa pois ja kuitenkin otettu huomioon 240 D:n tiheämpi perä.
kardaani kirjoitti:Kaippa se toimii kun ovat sen 5-lovisen 240 D yhteyteen tehtaallakin laittaneet. Käytännössä 5.vaihteen käyttöalue on 240 D:ssä varmaankin n.100 km/h ja enemmän. 80 alueella ei mitään tekoa-hyytyy varmasti joka mäkeen. Sadan alueella saat varmaan parhaan hyödyn-äänitaso ja polttoaineen kulutus laskee. Talvella ei käyttöä käytännössä.
Eli jos sinulla on paljon matka-ajoa niin silloin voi kokeilla, mutta pienemmässä ajelussa ei mitään käytännön hyötyä. Onko sulla muut tarvittavat hilppeetkin-vaihteensiirto,kardaanin etupätkä,laatikon takatuki ja nopeusmittarin vaijeri? Jos neljälovinen laatikkosi ehjä ja kunnossa niin en tiedä kannattaako oikein ruveta laatikkoa vaihteleen-jos itse remontin voit tehdä niin silloin voi vaihtaa jos kiinnostaa.
En ole koskaan ajanut 5.vaihteisella 240 D:llä, 300 D:llä tosin, joten ylläolevat arviot on tehty kuvittelemalla omasta autostani 16 hevosvoimaa pois ja kuitenkin otettu huomioon 240 D:n tiheämpi perä.
Minulta löytyy itse laatikko, vivut, sekä vaihdekepin pohja. Tuota takakannaketta ei ole vielä hommattuna. Myöskin kardaanin etupätkä uupuu, koska ei ole oikein tietoa kumpaan kulkineista tuo laatikko lopulta päätyy. Aika paljon tulee kyllä matka-ajoa ajeltua. Tosin matkalla on 80 rajoitusta myös. Tuo neljälovinen on muuten hyvässä kunnossa ei rutise vaikka tempoo vauhdilla vaihteita, ym, mutta laakerit ovat aika lopussa. On meinaan aika äänekäs tuo laatikko kolmella ensimmäisellä vaihteella. Nelosella äänetön. Laatikko on pystylampusta. Olen vähän kahdenvaiheilla, että kunnostaako tuo nelilovinen tai hommatta Venetmäeltä takuulaatikko tai sitten laittaa tuo 5-lovinen siihen.
V123 & W123
V123 langin osia saa tarjota!
V123 langin osia saa tarjota!
Eikö sinnne käy suoraan W123:sen vetarit vai onko ne W126 vetarit jotenkin laipalla kiinni siinä ässän perässä? Mitä välityksiä noista ässän peristä löytyy?Mika.T kirjoitti:w123:siin käy w126sen lukkoperät jotka on -85 tai vanhemmista. Tosin vetoakselit menee patentiksi.
V123 & W123
V123 langin osia saa tarjota!
V123 langin osia saa tarjota!
Välityksen näkee kun kattoo murikkaa takaapäin, vasemmalla puolella on ikäänkuin kieleke kohdassa johon takakansi tulee kiinni kielekkeeseen on tanssattu perä välitys, voi olla paskan ja ruosteen peitossa kannattaa esim, teräsharjalla puhistaa kohta ensin jotta numero löytyy paremmin.
w123 200d 3.0 -81 Kuollut 11.02.2008.
w123 300d -80 Koneeton lahopaska.
s123 TDT -81. Sivuputki.
w123 300d -80 Koneeton lahopaska.
s123 TDT -81. Sivuputki.