Miksi nykyään ei valmisteta perheautoja?
Miksi nykyään ei valmisteta perheautoja?
Rupesin tässä haarukoimaan perheelle uutta autoa. Jos vaikka käyttäisi auton kirjaimellisesti loppuun, eli jotain 15-20 vuoden pieti. Todennäköisesti hommaan auton käytettynä rahan säästämiseksi, eli vuosimalli joka on hakusessa olisi ehkä 2003. Speksit olivat seuraavat:
1) Tilava Farmari
2) Diesel (2.2 litraa tai sinnepäin)
3) Automaattivaihteet
4) Suhteellisen pieniruokainen
5) Turvallinen (Euro-NCAP)
6) Luotettava (ei yhtenään korjaamolla)
Aloitin listaamalla kaikki merkit ja sitten vain karsimaan (Amerikkalaiset merkit (Chevrolet, jne.) jätin pois heti alussa koska niitä ei saa dieselinä):
1) Tilava Farmari:
Alfa Romeo
Audi
BMW
Chrysler
Citroen
Fiat
Ford
Honda
Hyundai (ei ole isoa farkkua)
Jaguar
Kia (ei ole isoa farkkua)
Lada (ei ole isoa farkkua)
Mazda
Mercedes-Benz
Nissan
Opel
Peugeot (ei ole isoa farkkua)
Renault
Saab
Skoda (ei ole isoa farkkua)
Subaru
Suzuki (ei ole isoa farkkua)
Toyota
Volkswagen
Volvo
2) Diesel
Alfa Romeo 159
Audi A6
BMW 5
Chrysler 300C Touring
Citroen C5
Fiat Croma Comfort Wagon
Ford Mondeo
Honda Accord
Jaguar X-Type 2.2D Estate
Mazda 6
Mercedes-Benz E
Nissan Primera (ei saa dieselinä)
Opel Vectra
Renault Laguna
Saab 9-5
Subaru Outback (ei saa dieselinä)
Toyota Avensis
Volkswagen Passat
Volvo V70
3) Automaattivaihteet
(miksi tää on niin vaikea yhdistää dieseliin? Melkein kaikilta valmistajilta löytyi automaatti bensalle. Eniten ihmetyttää Hondan ja Fordin tippuminen tässä kohdin.)
Alfa Romeo 159 (ei automaattidieseliä)
Audi A6
BMW 5
Chrysler 300C Touring
Citroen C5
Fiat Croma Comfort Wagon
Ford Mondeo (ei automaattidieseliä)
Honda Accord (ei automaattidieseliä)
Jaguar X-Type 2.2D Estate (ei automaattidieseliä)
Mazda 6 (ei automaattidieseliä)
Mercedes-Benz E
Opel Vectra
Renault Laguna
Saab 9-5
Toyota avensis (ei automaattidieseliä)
Volkswagen Passat
Volvo V70
4) Suhteellisen pieniruokainen
Audi A6 (yhd. 6.7 l/100)
BMW 5 (yhd. 8.0 l/100) (1.6l enemmän kuin VW, huhhuh)
Chrysler 300C Touring (yhd. 8.3 l/100) (melkein 2l enemmän kuin VW. BMW olikin halpa ajaa. )
Citroen C5 (yhd. 7.1 l/100)
Fiat Croma Comfort Wagon (yhd. 7.1 l/100)
Mercedes-Benz E (yhd. 7.1 l/100)
Opel Vectra (yhd. 7.0 l/100)
Renault Laguna (yhd. 6.9 l/100)
Saab 9-5 (yhd. 7.2 l/100)
Volkswagen Passat (yhd. 6.4 l/100)
Volvo V70 (yhd. 6.6 l/100)
5) Turvallinen (Euro NCAP-tähtiä se 5 kpl)
Audi A6 (***, 1998) (*****, 2004)
Citroen C5 (****, 2001) (*****, 2004)
Fiat Croma Comfort Wagon (*****, 2005)
Mercedes-Benz E (****, 1998) (*****, 2003)
Opel Vectra (***, 2001) (****, 2002)
Renault Laguna (*****, 2001 & 2003)
Saab 9-5 (****, 1998) (*****, 2003)
Volkswagen Passat (****, 2001) (*****, 2005)
Volvo V70 (****, 2001)
6) Luotettava
Fiat Croma Comfort Wagon
Mercedes-Benz E
Renault Laguna
Saab 9-5
Eli loppujen lopuksi jäljellä on kaksi autoa, jotka molemmat ohittivat turvallisena pidetyn Volvon (muistetaan että etsin vm. 2003:sta). Valinnat ovat saksalainen ja ex-ruottalainen. Ja merkkeinä sieltä kalliista päästä.
Mitä tämä oikein merkitsee että isoja farmareita ei haluta nykyään tehdä? Onko ihmiset kutistuneet vai? Ikävä etsiä autoa kun valikoima kaventuu noin massiivisesti näinkin yksinkertaisiin vaatimuksiin. Mää homman Mersun prkl...
Pannaan nyt vielä hintavertailu. (molempiin autoihin samat varustelut, mm. navigaattori ja autom. ilmastointi):
MB E 220T CDI A (66960 Eur)
Saab 9-5 Wagon 1.9TiD PF Linear A5 (56770 Eur)
-Fantsu-
edit: Eli Chrysler 300C saa farkkudieselautomaattina, lisätty Toyota Avensis, Fiat Croma Comfort Wagon, Jaguar ja 300C. Samaten NCAP-testi joka tiputti Volvon ja Audin loppukisasta.
1) Tilava Farmari
2) Diesel (2.2 litraa tai sinnepäin)
3) Automaattivaihteet
4) Suhteellisen pieniruokainen
5) Turvallinen (Euro-NCAP)
6) Luotettava (ei yhtenään korjaamolla)
Aloitin listaamalla kaikki merkit ja sitten vain karsimaan (Amerikkalaiset merkit (Chevrolet, jne.) jätin pois heti alussa koska niitä ei saa dieselinä):
1) Tilava Farmari:
Alfa Romeo
Audi
BMW
Chrysler
Citroen
Fiat
Ford
Honda
Hyundai (ei ole isoa farkkua)
Jaguar
Kia (ei ole isoa farkkua)
Lada (ei ole isoa farkkua)
Mazda
Mercedes-Benz
Nissan
Opel
Peugeot (ei ole isoa farkkua)
Renault
Saab
Skoda (ei ole isoa farkkua)
Subaru
Suzuki (ei ole isoa farkkua)
Toyota
Volkswagen
Volvo
2) Diesel
Alfa Romeo 159
Audi A6
BMW 5
Chrysler 300C Touring
Citroen C5
Fiat Croma Comfort Wagon
Ford Mondeo
Honda Accord
Jaguar X-Type 2.2D Estate
Mazda 6
Mercedes-Benz E
Nissan Primera (ei saa dieselinä)
Opel Vectra
Renault Laguna
Saab 9-5
Subaru Outback (ei saa dieselinä)
Toyota Avensis
Volkswagen Passat
Volvo V70
3) Automaattivaihteet
(miksi tää on niin vaikea yhdistää dieseliin? Melkein kaikilta valmistajilta löytyi automaatti bensalle. Eniten ihmetyttää Hondan ja Fordin tippuminen tässä kohdin.)
Alfa Romeo 159 (ei automaattidieseliä)
Audi A6
BMW 5
Chrysler 300C Touring
Citroen C5
Fiat Croma Comfort Wagon
Ford Mondeo (ei automaattidieseliä)
Honda Accord (ei automaattidieseliä)
Jaguar X-Type 2.2D Estate (ei automaattidieseliä)
Mazda 6 (ei automaattidieseliä)
Mercedes-Benz E
Opel Vectra
Renault Laguna
Saab 9-5
Toyota avensis (ei automaattidieseliä)
Volkswagen Passat
Volvo V70
4) Suhteellisen pieniruokainen
Audi A6 (yhd. 6.7 l/100)
BMW 5 (yhd. 8.0 l/100) (1.6l enemmän kuin VW, huhhuh)
Chrysler 300C Touring (yhd. 8.3 l/100) (melkein 2l enemmän kuin VW. BMW olikin halpa ajaa. )
Citroen C5 (yhd. 7.1 l/100)
Fiat Croma Comfort Wagon (yhd. 7.1 l/100)
Mercedes-Benz E (yhd. 7.1 l/100)
Opel Vectra (yhd. 7.0 l/100)
Renault Laguna (yhd. 6.9 l/100)
Saab 9-5 (yhd. 7.2 l/100)
Volkswagen Passat (yhd. 6.4 l/100)
Volvo V70 (yhd. 6.6 l/100)
5) Turvallinen (Euro NCAP-tähtiä se 5 kpl)
Audi A6 (***, 1998) (*****, 2004)
Citroen C5 (****, 2001) (*****, 2004)
Fiat Croma Comfort Wagon (*****, 2005)
Mercedes-Benz E (****, 1998) (*****, 2003)
Opel Vectra (***, 2001) (****, 2002)
Renault Laguna (*****, 2001 & 2003)
Saab 9-5 (****, 1998) (*****, 2003)
Volkswagen Passat (****, 2001) (*****, 2005)
Volvo V70 (****, 2001)
6) Luotettava
Fiat Croma Comfort Wagon
Mercedes-Benz E
Renault Laguna
Saab 9-5
Eli loppujen lopuksi jäljellä on kaksi autoa, jotka molemmat ohittivat turvallisena pidetyn Volvon (muistetaan että etsin vm. 2003:sta). Valinnat ovat saksalainen ja ex-ruottalainen. Ja merkkeinä sieltä kalliista päästä.
Mitä tämä oikein merkitsee että isoja farmareita ei haluta nykyään tehdä? Onko ihmiset kutistuneet vai? Ikävä etsiä autoa kun valikoima kaventuu noin massiivisesti näinkin yksinkertaisiin vaatimuksiin. Mää homman Mersun prkl...
Pannaan nyt vielä hintavertailu. (molempiin autoihin samat varustelut, mm. navigaattori ja autom. ilmastointi):
MB E 220T CDI A (66960 Eur)
Saab 9-5 Wagon 1.9TiD PF Linear A5 (56770 Eur)
-Fantsu-
edit: Eli Chrysler 300C saa farkkudieselautomaattina, lisätty Toyota Avensis, Fiat Croma Comfort Wagon, Jaguar ja 300C. Samaten NCAP-testi joka tiputti Volvon ja Audin loppukisasta.
Viimeksi muokannut fantasos, 30.9.2006 0:10. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
"Jos ajan Volvolla, olen vastuuni tunteva perheenisä.
Jos ajan Mersulla, olen ällöttävä ökyjuppi."
Jos ajan Mersulla, olen ällöttävä ökyjuppi."
http://www.autopiste.net/toyota.php?page=14&results=353
2005 Toyota AVENSIS 2.0 D4D Sol Technical Wagon farmari
92000 km , diesel, automaatti, metalli-hopea
ABS Airbag etumatkustajalle Airbag kuljettajalla Ajonestolaite Ajotietokone Aut.ilmastointi BAS Jarruassistentti CD/radio ESP ajovakauden hallinta Ikkunaturvatyynyt Isofix-lastenist.kiinnit. 2kpl Kattokaiteet Keskusluk. kauk.ohj Luistonesto Nahkap. ohjauspyörä Ohjaustehostin Pääntuet takana 3kpl Spoileri Sumuvalot Sähk. sivupeilit Sähk.lasinnostimet edessä Takakyynärtuki Metalliväri 2xrenkaat Farmarimalli Huoltokirja Lohkolämmitin
Mikä lie tuossa sitten automaattista, ilmastointiko vain
2005 Toyota AVENSIS 2.0 D4D Sol Technical Wagon farmari
92000 km , diesel, automaatti, metalli-hopea
ABS Airbag etumatkustajalle Airbag kuljettajalla Ajonestolaite Ajotietokone Aut.ilmastointi BAS Jarruassistentti CD/radio ESP ajovakauden hallinta Ikkunaturvatyynyt Isofix-lastenist.kiinnit. 2kpl Kattokaiteet Keskusluk. kauk.ohj Luistonesto Nahkap. ohjauspyörä Ohjaustehostin Pääntuet takana 3kpl Spoileri Sumuvalot Sähk. sivupeilit Sähk.lasinnostimet edessä Takakyynärtuki Metalliväri 2xrenkaat Farmarimalli Huoltokirja Lohkolämmitin
Mikä lie tuossa sitten automaattista, ilmastointiko vain
Turha sitä Vectraa on syrjiä, uudet mallit ei ole kuin entiset, niistä ei ole marinoita kuulunut. Tilavimmasta päästä, etuvetoisista parhaimmasta päästä ajaa ja siihen saa varusteita. Ja lähtöhinta jää siltikin alle viiteenkymppiin. Ja Vectrassa on farmarina oikeasti tilaa, vertaa vaikka E-sarjaan.
Edit: Avensista ei tosiaankaan ole automaattivaihteisena ja dieselinä, vaikka ilmoituksissa lukisi mitä. Ja ne autokauppiaitten ilmoitukset yleensäkin... Monessako on esim Mitsubishi oikein kirjotettuna jos liike ei sattumoisin itse myy Mitsua ulos uutena?
Edit: Avensista ei tosiaankaan ole automaattivaihteisena ja dieselinä, vaikka ilmoituksissa lukisi mitä. Ja ne autokauppiaitten ilmoitukset yleensäkin... Monessako on esim Mitsubishi oikein kirjotettuna jos liike ei sattumoisin itse myy Mitsua ulos uutena?
Viimeksi muokannut Mariini, 17.9.2006 13:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ilmeisesti, avensista ei ole rakennettu diiseli - automaatti kombinaatiolla laisinkaan. Tälle on huutava tarve. Aika läjä takseja vaihtuisi avensikseen heti jos sitä automaattina saisi.veppe kirjoitti:
Mikä lie tuossa sitten automaattista, ilmastointiko vain
/Neuvoja etsivät vähiten ne, jotka niitä eniten tarvitsisivat.
/Change is only constant
/Change is only constant
Eikös nuo uudet Skoda Octaviat ole aika tilavia? Ei ole itsellä käytännön kokemusta, mutta tälläinen kuva on jäänyt lehtijuttujen perusteella. Hinnastossa näyttäisi olevan myös dieseleitä DSG-automaattivaihteistolla.
http://www.skoda-auto.com/fin/model/new ... bi/prices/
Kallein näyttäs olevan n. 35000 euroa...
http://www.skoda-auto.com/fin/model/new ... bi/prices/
Kallein näyttäs olevan n. 35000 euroa...
Älkää nyt mitään skodaa menkö ostaan. Jumankekka.....skoda on ostaessa volkkari ja myydessä skoda.
Toi Vectra olis aika hyvä vaan. Meitillä on Zafira ja ainakin eukko on siihen kovin tyytyväinen. Kun kahta poikaa ja niiden tuubia kuskaa. Ja aina silloin tällöin on kiva kääntää penkit ja kuskata sukulaisia kotiin kylästä jos eivät itte tajua lähteä.
Ite ostaisin käytetyn mersun.
Toi Vectra olis aika hyvä vaan. Meitillä on Zafira ja ainakin eukko on siihen kovin tyytyväinen. Kun kahta poikaa ja niiden tuubia kuskaa. Ja aina silloin tällöin on kiva kääntää penkit ja kuskata sukulaisia kotiin kylästä jos eivät itte tajua lähteä.
Ite ostaisin käytetyn mersun.
Jos nyt unohdetaan kaikki ennakkokäsitykset ja epäluulot, niin Fiat Croma täyttää nuo kriteerit melko hyvin. Tilava auto 150hv dieselillä ja kuusivaihteisella automaatilla lähtee hyvillä varusteilla 35000e tietämillä. Autolehdissä kerännyt kehuja ja 5 vuoden takuu antaa turvaa.
Unohda, että auto on Fiat ja käy kokeilemassa, ei se ehkä Mersua parempi ole mutta Mersun hinnalla noita saa molemmille käsille
Unohda, että auto on Fiat ja käy kokeilemassa, ei se ehkä Mersua parempi ole mutta Mersun hinnalla noita saa molemmille käsille
Update
Joo, lisäsin tuohon listaan Toyota Avensiksen (se oli alunperin mukana mutta unohtui jossakin välissä) ja Chryslerin (en todellakaan tienny että sitä saa autom.dieselfarkkuna), mutta lopputulos ei näköjään pahemmin muuttunut.
-Fantsu-
-Fantsu-
"Jos ajan Volvolla, olen vastuuni tunteva perheenisä.
Jos ajan Mersulla, olen ällöttävä ökyjuppi."
Jos ajan Mersulla, olen ällöttävä ökyjuppi."