Visko korkannut, ilmeisesti?
-
- Virallinen Oikolukija
- Viestit: 6252
- Liittynyt: 05.10.2005 8:35
- Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.
Visko korkannut, ilmeisesti?
No niin, kokeillaanpas tätä kanavaa vaihteeksi.
Isäukko tuossa soitteli ja ilmoitteli, että hänen mekkeriinsä on ilmennyt seuraavanlainen vika: Lämmöt nousee (kesällä jonossa ryömittäessä) ja tuuletin pyörii "vapaalla" eikä ota kierroksia. Aikanaan kuulemma saattoi hurista vielä auton sammuttamisen jälkeenkin, kun jäähdytteli pannua, vaan eipä enää .
Omalta kannalta täytyy tunnustaa, että nyt ollaan heikoilla vesillä. Itse en edes tiedä näiden tuulettimien toimintatapoja. Visko ilmeisesti on sellainen, joka pyörii vapaasti moniurahihnan varassa ja alkaa ottaa kierroksia kun nesteet alkaa lämmetä. Ilmeisesti tällä härvelillä on siis oma moottori(ko?)
Koitin haullakin etsiä, mutta eipä tärpännyt, tärppäisikö siis näin? Mikä on kun flekti ei ota kierroksia, mistä vois vikaa alkaa hakea? . Ei ollut korjaamon väki osannut auttaa, joten osaisko arvon ammattilais/harrastaja -raati?
Ja autonahan on siis pesuvedellä käyvä W124, 230 ja vuosimalli on muistaakseni -88 tai -89.
Isäukko tuossa soitteli ja ilmoitteli, että hänen mekkeriinsä on ilmennyt seuraavanlainen vika: Lämmöt nousee (kesällä jonossa ryömittäessä) ja tuuletin pyörii "vapaalla" eikä ota kierroksia. Aikanaan kuulemma saattoi hurista vielä auton sammuttamisen jälkeenkin, kun jäähdytteli pannua, vaan eipä enää .
Omalta kannalta täytyy tunnustaa, että nyt ollaan heikoilla vesillä. Itse en edes tiedä näiden tuulettimien toimintatapoja. Visko ilmeisesti on sellainen, joka pyörii vapaasti moniurahihnan varassa ja alkaa ottaa kierroksia kun nesteet alkaa lämmetä. Ilmeisesti tällä härvelillä on siis oma moottori(ko?)
Koitin haullakin etsiä, mutta eipä tärpännyt, tärppäisikö siis näin? Mikä on kun flekti ei ota kierroksia, mistä vois vikaa alkaa hakea? . Ei ollut korjaamon väki osannut auttaa, joten osaisko arvon ammattilais/harrastaja -raati?
Ja autonahan on siis pesuvedellä käyvä W124, 230 ja vuosimalli on muistaakseni -88 tai -89.
Kein siknatuur
-
- Virallinen Oikolukija
- Viestit: 6252
- Liittynyt: 05.10.2005 8:35
- Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.
Ahaa... näistä siis aloitetaan. Menee vaan hetki ennenkuin pääsee noita tarkisteleen, auto kun on tuolla 300 km:n päässä. Mutta aloitetaan noista.
Kerro vielä puupäälle kuinka katsotaan, onko anturi kunnossa? Flektin tarkastuksen ilmeisesti näkee, kun ajaa koneen tarpeeksi lämpimäksi? Ja koittamalla käsin pyörittämällä, ettei mikään jumita? .
Olisko vielä muita hyviä iteoita, mistä voisi homma kiikastaa?
Kerro vielä puupäälle kuinka katsotaan, onko anturi kunnossa? Flektin tarkastuksen ilmeisesti näkee, kun ajaa koneen tarpeeksi lämpimäksi? Ja koittamalla käsin pyörittämällä, ettei mikään jumita? .
Olisko vielä muita hyviä iteoita, mistä voisi homma kiikastaa?
Kein siknatuur
Ja noita anturin toimintatapoja on yleensä ollut kaksi erilaista:
1) Sulkee liitännän kuumetessaan (testataan ottamalla anturin liitin irti ja johdonpätkällä liittimen johdot yhteen =>flekti pyörii)
2.) Avaa liitännän kuumetessaan (ilmeisesti japanilaisissa enemmän käytetty tapa, miten lienee eurooppalaisissa? Testaus ottamalla liitin irti => flekti pyörii)
Mutta eikö tuossa 230:ssä ole sitten moottorin nokassa tuuletinta? Tuo sähköpuhallinhan ei ole moottorissa kiinni siis lainkaan...
1) Sulkee liitännän kuumetessaan (testataan ottamalla anturin liitin irti ja johdonpätkällä liittimen johdot yhteen =>flekti pyörii)
2.) Avaa liitännän kuumetessaan (ilmeisesti japanilaisissa enemmän käytetty tapa, miten lienee eurooppalaisissa? Testaus ottamalla liitin irti => flekti pyörii)
Mutta eikö tuossa 230:ssä ole sitten moottorin nokassa tuuletinta? Tuo sähköpuhallinhan ei ole moottorissa kiinni siis lainkaan...
Eero J.
"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."
E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89
"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."
E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89
"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
Viskon toimivuuden näkee suurinpiirtein sen jähmeydestä...Koneen ollessa kylmä,pyörii visko käsin helposti,mutta on kuitenkin hieman jähmeä,vapaasti jos pyörii niin rikki.Lämpöisellä koneella pyörii taas käsin mutta on huomattavasti jäykempi pyöritellä.Kannattaa kokeilla kone sammuksissa
Jos autossa ilmastointi niin keulasta löytyy myös sähköflekti,joka lähtee pyörimään vasta kun kone on todella kuuma,105 astetta pitää olla koneessa lämpöä.Ilmastointia käytettäessäkin lähtee pyörimään kun paine nousee,pyörii tosin silloin puolinopeudella.Sähköflekti jää pyörimään kone sammuksissa jos virrat jättää päälle ja lämpöjä koneessa paljon.Anturi flektille löytyy kannesta,olikohan ensimäinen, kolmenapainen vihreä ainakin minulla oli.Tosiaan yhdistää pari napaa kun kone lämpenee,minulla ei toiminut joten vaihdoin tuossa vuosi sitten sen.Flektiin liittyen kuskinpuolen umpion takaa löytyy myös se ihme härveli,vastus?,joka tekee tuon nopeuden puolituksen ilmastoinnilta lähtevälle käskylle pyöritellä flektiä.Anturi löytyy kuivaimesta,siitä melkein päältä.
Aika kuumana tuntuu nuo bensakoneet mielellään käyvän,flektille ei kyllä pitäisi olla tarvetta kuin tosi helteellä.Eli visko/vesipumppu/syyläri vikana?
Jos autossa ilmastointi niin keulasta löytyy myös sähköflekti,joka lähtee pyörimään vasta kun kone on todella kuuma,105 astetta pitää olla koneessa lämpöä.Ilmastointia käytettäessäkin lähtee pyörimään kun paine nousee,pyörii tosin silloin puolinopeudella.Sähköflekti jää pyörimään kone sammuksissa jos virrat jättää päälle ja lämpöjä koneessa paljon.Anturi flektille löytyy kannesta,olikohan ensimäinen, kolmenapainen vihreä ainakin minulla oli.Tosiaan yhdistää pari napaa kun kone lämpenee,minulla ei toiminut joten vaihdoin tuossa vuosi sitten sen.Flektiin liittyen kuskinpuolen umpion takaa löytyy myös se ihme härveli,vastus?,joka tekee tuon nopeuden puolituksen ilmastoinnilta lähtevälle käskylle pyöritellä flektiä.Anturi löytyy kuivaimesta,siitä melkein päältä.
Aika kuumana tuntuu nuo bensakoneet mielellään käyvän,flektille ei kyllä pitäisi olla tarvetta kuin tosi helteellä.Eli visko/vesipumppu/syyläri vikana?
Mutta mutta. Siinäpä on vielä sellainen mielenkiintoinen piirre, että täysin kylmänä visko myös pyörii tahmeasti. Itsellä on nyt vuoden vanha visko. Ekan kilometrin verran aamulla visko on pelissä mukana, sitten ei enää tarraa. En vieläkään ole keksinyt, mistä tämä johtuu. Kai se kuitenkin kuuluu asiaanAM kirjoitti:Viskon toimivuuden näkee suurinpiirtein sen jähmeydestä...Koneen ollessa kylmä,pyörii visko käsin helposti,mutta on kuitenkin hieman jähmeä,vapaasti jos pyörii niin rikki.Lämpöisellä koneella pyörii taas käsin mutta on huomattavasti jäykempi pyöritellä.Kannattaa kokeilla kone sammuksissa
Montaa kertaa ei sitten ole niin kuumana ollutkaan, että kuumuuden takia olisi visko napannut kiinni No, kesällä pari kertaa vaunua vetäessä 30 asteen helteessä
Olisko niin että se silikonineste pikkasen jähmettyy kylmässäkin?
Eero J.
"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."
E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89
"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."
E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89
"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
Enpä ole itse tainnut edes puolilämpöisenä viskoa pyöritellä...Kylmänä tosiaan on jähmeä ja kuumana vielä enemmän :roll:Jospa olen sitten kokeillut vain helteillä Tosiaan voi johtua siitä että kylmänä nuo viskon nesteet on "jäässä".Pitääpäs oikein joku päivä kokeilla mielenkiinnosta.
EDIT:Nyt vasta huomasin että alkuperäisessä kysymyksessä tuo visko ei pyörinyt ollenkaan,vai oliko nyt sitten kuitenkin se sähköflekti...Jos visko ei pyöri ollenkaan niin onhan se aikalailla entinen siinä vaiheessa
EDIT:Nyt vasta huomasin että alkuperäisessä kysymyksessä tuo visko ei pyörinyt ollenkaan,vai oliko nyt sitten kuitenkin se sähköflekti...Jos visko ei pyöri ollenkaan niin onhan se aikalailla entinen siinä vaiheessa
Tämmöinen toiminta on 230:ssä.eki kirjoitti:1) Sulkee liitännän kuumetessaan (testataan ottamalla anturin liitin irti ja johdonpätkällä liittimen johdot yhteen =>flekti pyörii)
Sähköflekti on ehkä väärä ilmaus tässä tapauksessa. Oisikohan parempi magneettikytkimellä lukittuva puhallin. Eli siivet on vesipumpun akselilla ja pyörivät virrattomana holtittomasti. Kun löyly käy tarpeeksi kovaksi, kytkee anturi virran magneettiin ja siivet alkavat pyöriä moottorin mukana. Huono puoli tuossa on sähköpuhaltimeen verrattuna se, että tyhmäkäynnillä viima on sen verran leppoisaa, ettei moottori kunnolla jäähdy. Kesäkelillä jonossa nousee lämpö likelle sataa selssiusta.eki kirjoitti:Mutta eikö tuossa 230:ssä ole sitten moottorin nokassa tuuletinta? Tuo sähköpuhallinhan ei ole moottorissa kiinni siis lainkaan...
Vika on todennäköisesti anturissa, jos sulake 7 on ehjä ja toiseen anturin napaan tulee virta. Ei kuulemma kestä tuota magneetin viemää virtaa. Omaankin on yksi vaihdettu.
Testaus: laita virta päälle (auton ei tarvi olla käynnissä), irrota lämpöanturin johto (punapäinen mollikka siinä kannen päässä) ja kytke hyppyjohdolla johdon navat yhteen. Jos siipien luota kuuluu kloks-ääni, niin anturi vaihtoon.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
-
- Virallinen Oikolukija
- Viestit: 6252
- Liittynyt: 05.10.2005 8:35
- Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.
Ihailtavan tyhjentävä vastaus. Tätä yritän, jahka auton luokse pääsen, tai koitan konsultoida auton omistajaa tekemään näin.Roisto kirjoitti:Vika on todennäköisesti anturissa, jos sulake 7 on ehjä ja toiseen anturin napaan tulee virta. Ei kuulemma kestä tuota magneetin viemää virtaa. Omaankin on yksi vaihdettu.
Testaus: laita virta päälle (auton ei tarvi olla käynnissä), irrota lämpöanturin johto (punapäinen mollikka siinä kannen päässä) ja kytke hyppyjohdolla johdon navat yhteen. Jos siipien luota kuuluu kloks-ääni, niin anturi vaihtoon.
t.
Risto
Kein siknatuur
- capriceman
- Viestit: 23
- Liittynyt: 07.10.2005 10:48
- Paikkakunta: Helsinki
Magneetti kytkentäiseen flektiin voi laittaa oman ohjausboxin jolla voi säätää
lämpötila jossa flekti tulee kangelle. Tälläisen laitoin systerin autoon ja onhan
epk:kin kokemustakin. Systeri on ollut tyytyväinen, talvella asetuksista saa koneen kuumemmaksi ja kesällä sen saa herkemmin päälle.
Alkuperäinen lyö flektin kun kone on 105 astetta ja enemmän, alkaa siinä
pahvit olemaan kovilla...
http://ideaport.edu.hel.fi/capriceman
Elektroniikka osat on halpoja, osat on alle 15euroa
lämpötila jossa flekti tulee kangelle. Tälläisen laitoin systerin autoon ja onhan
epk:kin kokemustakin. Systeri on ollut tyytyväinen, talvella asetuksista saa koneen kuumemmaksi ja kesällä sen saa herkemmin päälle.
Alkuperäinen lyö flektin kun kone on 105 astetta ja enemmän, alkaa siinä
pahvit olemaan kovilla...
http://ideaport.edu.hel.fi/capriceman
Elektroniikka osat on halpoja, osat on alle 15euroa
Viimeksi muokannut capriceman, 13.3.2016 15:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- capriceman
- Viestit: 23
- Liittynyt: 07.10.2005 10:48
- Paikkakunta: Helsinki
- capriceman
- Viestit: 23
- Liittynyt: 07.10.2005 10:48
- Paikkakunta: Helsinki
Ei kyllä heti auennu mulle miten laitan ne sinne.
Tästä tiedostosta löytyy uusimmat ohjeet, valitse tarpeelliset tiedostot mekkaan.
Päivitetty linkki: http://88.112.191.13:8080/capriceman/pdf/data.zip
Tästä tiedostosta löytyy uusimmat ohjeet, valitse tarpeelliset tiedostot mekkaan.
Päivitetty linkki: http://88.112.191.13:8080/capriceman/pdf/data.zip