Haagertin lämmityslaitteen viritys?
Haagertin lämmityslaitteen viritys?
Nonniiin.. Ensimmäinen pakkasaamu takana. Työmatka 45km. Ja ässä ei tunge koppiin lämpövä.
Kylä pörräyksesä puhaltelloo kyllä lämmintä niin että tarkenee kyllä vaikka kalsongeissa. Vaan kun vauhti kipuaa tuonne kaheksankympin paremmalle puolelle niin puhalluslämpö laskee radikaalisti lähemmäs ulukoiliman lämpötillaa.
Mikä avuksi... Räjjäytänkö iltapuhteina kojelauan autosta kartanolle ja patentoin kennoksi toisen jäähdyttimen
Ei auttanu vaikka vaihto risat kulukusetki ehjiin.
Hajen tännään töistä kotio ajellessa varaosaputkasta kyylarin pesuainetta ja tungen kaikki kerralla kiertoon.. Ajelen sitten mömmöt putkissa niin kauan ku huvittaa....
Eli vika lienee ilmeisesti heikossa vesikierrossa.. Puhallusteho on nelosella luokkaa "lakki lentää päästä"
Kylä pörräyksesä puhaltelloo kyllä lämmintä niin että tarkenee kyllä vaikka kalsongeissa. Vaan kun vauhti kipuaa tuonne kaheksankympin paremmalle puolelle niin puhalluslämpö laskee radikaalisti lähemmäs ulukoiliman lämpötillaa.
Mikä avuksi... Räjjäytänkö iltapuhteina kojelauan autosta kartanolle ja patentoin kennoksi toisen jäähdyttimen
Ei auttanu vaikka vaihto risat kulukusetki ehjiin.
Hajen tännään töistä kotio ajellessa varaosaputkasta kyylarin pesuainetta ja tungen kaikki kerralla kiertoon.. Ajelen sitten mömmöt putkissa niin kauan ku huvittaa....
Eli vika lienee ilmeisesti heikossa vesikierrossa.. Puhallusteho on nelosella luokkaa "lakki lentää päästä"
Oisko lämppärin kenno tukossa? Siis ulkopuolelta, lehtiä, koivunsiemeniä, maskipöllö, variksenpesä, jne...
Voihan se olla tukossa sisältäkin. Kokeile lämppärille menevää ja sieltä tulevaa letkua, onko kuumia?
Ei kun niin.... Närhemmunia pitää aina syyttää kun joku tuskailee länppärin kanssa.
Voihan se olla tukossa sisältäkin. Kokeile lämppärille menevää ja sieltä tulevaa letkua, onko kuumia?
Ei kun niin.... Närhemmunia pitää aina syyttää kun joku tuskailee länppärin kanssa.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret
-Jokaisella kukalla on juuret
Nonni. Isompi kone pellin alla ja lämppärikin puhaltelloo paremmin lämpövä Ei nyt vieläkään hyvin mutta paremmin kuin vanhalla koneella.
Pittää tänään lirruutella vielä pesuainetta kiertoon.
Niin ja muuten joo... Huomasin tuossa etelän reissulla että Lämppäri alkaa hönkimään lämmintä vasta kun koneen lämpö on noussut 60-70asteen paikkeille. Eli ilmeisesti vasta sitten kun termari alkaa raottua auki.
Kaikki vesiletkut kiertää kuitenkin ihan perinteiseen tyyliin. Kuten esim w124ssa.
Eli kysynkin... Onko 126ssa 300bensassa alunperin kiertovesi pumppua?
Virtojen kytkemisen yhteydessä rintapellin paikkeilta kyllä kuuluu sähkömoottorin hurinaa... Joka loppuu kun kääntää lämmösäätö rullat kylmälle.... vois olla kiertovesipumppu.
Pittää tänään lirruutella vielä pesuainetta kiertoon.
Niin ja muuten joo... Huomasin tuossa etelän reissulla että Lämppäri alkaa hönkimään lämmintä vasta kun koneen lämpö on noussut 60-70asteen paikkeille. Eli ilmeisesti vasta sitten kun termari alkaa raottua auki.
Kaikki vesiletkut kiertää kuitenkin ihan perinteiseen tyyliin. Kuten esim w124ssa.
Eli kysynkin... Onko 126ssa 300bensassa alunperin kiertovesi pumppua?
Virtojen kytkemisen yhteydessä rintapellin paikkeilta kyllä kuuluu sähkömoottorin hurinaa... Joka loppuu kun kääntää lämmösäätö rullat kylmälle.... vois olla kiertovesipumppu.
Jep sielä närhenpallien alla se pumppu oleilee mutta kuuluuko sen pyöriä millon.HVM kirjoitti:Jos siellä Mika se pumppu on, niin jotenkin muistelen että se on ängetty akun luo tuliseinän väliin närhenmunien alle. Joku aavekuva nousee päähän, vaihtelin parisen vuotta sitten omaan närhenmunat... Ei kait tuo kasissa eri paikassa ole, etenkään manuaali-ilmastoidussa.
Ainakan omassa egon liikuttimessa se halvatun pumppu ei ole vielä inahtanut kertaakaan mutta lämpöä on kyllä riittänyt.
AMG special group supervisor & toolmaker.
Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
Eikös se pumppu pyöri jatkuvasti? "Roottori" on magneettikuormitteinen ja ei periaatteessa "pumppaa" niin paljoa kuin moottori pyörii.Runtula kirjoitti:Jep sielä närhenpallien alla se pumppu oleilee mutta kuuluuko sen pyöriä millon.HVM kirjoitti:Jos siellä Mika se pumppu on, niin jotenkin muistelen että se on ängetty akun luo tuliseinän väliin närhenmunien alle. Joku aavekuva nousee päähän, vaihtelin parisen vuotta sitten omaan närhenmunat... Ei kait tuo kasissa eri paikassa ole, etenkään manuaali-ilmastoidussa.
Ainakan omassa egon liikuttimessa se halvatun pumppu ei ole vielä inahtanut kertaakaan mutta lämpöä on kyllä riittänyt.
Veikkaan että hiilet on loppu. Helpot uusittavat, sen takia ei kannata ostaa moottoria. Hiilenjämät mukaan kauppaan, jos sopivia ei ole eikun viila käteen ja tekemään. Ei tarvitse edes tinata.Runtula kirjoitti:No täytyy tässä joku päivä ottaa pumpun piru irti ja kattoa miten se toimii
samalla kun asentelee letkulämppärin. Sähkökuvan mukaan se pitäis lähteä pyörimään samalla kun närhenpallit saa sähköä.
Sen pumpun kuuluu pyöriä silloin kun kabiini kaipaa lämmitystä.. Pumppu sammuu kun tarpeellinen lämpö saavutetaan. Pumpun pyörimisen huomaa hyvin kun virrat päällä säätelee lämpörullia eestaas. hurrrrr.........hurrrrr........hurrrrr .......
No mutta asiaan....
Tässä iltasella innostuin tutkimaan omasta lahnasta tuota vesikiertoa... (mm, lämppärin paluuletku oli kuumempi kuin menoletku ) Aikani tongittuani hokasin ( )että kiertovesipumppu pyörii VÄÄRINPÄIN
Piuha irti pumpulta ja koppiin tunkee niin kuumaa ilmaa ettei kynsiä kestä suuttimien edessä pitää... Ja jopa nelos nopeudellakin.
Ihmekkös se oli kun aikaisemmin ihmettelin että kierroksilla puhallus lämpö laskee radikaalisti lähelle ulkoilmaa. Nyt puhaltelee kuumaa sen minkä kerkeää...
Vesi ei aikaisemmin kiertänyt kun koneen vesipumppu pumppasi toiseen suuntaan ja lämppärin kiertovesipumpuu toiseen.
Aamusella selviää tämän neronleimauksen vaikutus kabiinin lämpenemiseen.
No mutta asiaan....
Tässä iltasella innostuin tutkimaan omasta lahnasta tuota vesikiertoa... (mm, lämppärin paluuletku oli kuumempi kuin menoletku ) Aikani tongittuani hokasin ( )että kiertovesipumppu pyörii VÄÄRINPÄIN
Piuha irti pumpulta ja koppiin tunkee niin kuumaa ilmaa ettei kynsiä kestä suuttimien edessä pitää... Ja jopa nelos nopeudellakin.
Ihmekkös se oli kun aikaisemmin ihmettelin että kierroksilla puhallus lämpö laskee radikaalisti lähelle ulkoilmaa. Nyt puhaltelee kuumaa sen minkä kerkeää...
Vesi ei aikaisemmin kiertänyt kun koneen vesipumppu pumppasi toiseen suuntaan ja lämppärin kiertovesipumpuu toiseen.
Aamusella selviää tämän neronleimauksen vaikutus kabiinin lämpenemiseen.
nonih...
Ässän komentosillalla tarkenee taas.
Mutta..... 30km ajon jlk alkoi puhalluslämpö pikkuhiljaa hiipumaan... Vaikka lämmön säätimet oli maksimilla...
40km kohilla on risteys jossa koneen kierrokset tietenkin tippuu tyhjäkäynnille... Risteyksestä kaasua... Taas pukkaa kuumaa niin pirusti.
Äkkiseltään vois luulla että kannentiiviste... Mutta ei... Painetta ei eikä muutakaan paskaa kerry paisariin.
Koneen lämmöt pysyy tasan tarkasti 85c asteessa vaikka miten päin ajelis.
nooooh... (norjalaisvitsi) ajellaan nyt jonku aikaa... Saattaa tuo pesuaine mömmökin tehä tepposia vielä, kun vasta eilen sen kaadoin systeemiin.
Ässän komentosillalla tarkenee taas.
Mutta..... 30km ajon jlk alkoi puhalluslämpö pikkuhiljaa hiipumaan... Vaikka lämmön säätimet oli maksimilla...
40km kohilla on risteys jossa koneen kierrokset tietenkin tippuu tyhjäkäynnille... Risteyksestä kaasua... Taas pukkaa kuumaa niin pirusti.
Äkkiseltään vois luulla että kannentiiviste... Mutta ei... Painetta ei eikä muutakaan paskaa kerry paisariin.
Koneen lämmöt pysyy tasan tarkasti 85c asteessa vaikka miten päin ajelis.
nooooh... (norjalaisvitsi) ajellaan nyt jonku aikaa... Saattaa tuo pesuaine mömmökin tehä tepposia vielä, kun vasta eilen sen kaadoin systeemiin.
- DieselDogW126
- Viestit: 205
- Liittynyt: 08.7.2006 16:20
- Paikkakunta: Helsinki
Kyllä.DieselDogW126 kirjoitti:Niin eikse sähköpumppu ole lämppärisyysteemiin rakennettu juuri ylläpitämään lämpimän veden kiertoa kun kone käy matalia
kierroksia.
Mulla vain kv-pumppu pyöri väärinpäin
Ja tämä aamuinen puhalluslämmön laskeminen tapahtui 120km/h vauhdissa. (kierroksia 3500 joten vedenkierto ei varmasti ollut kierroksia vailla) Risteykseen tultaessa kun koneen kierrokset tippui tyhjäkäynnille alkoi lämppäri taas puhallella kuumaa.
Loppumatkan se puhalsikin nätisti kuumaa.
Eilen vihdoin sain itseäni niskasta kiinni ja laskin pesuaineet systeemistä pois. Huuhtelin, ja laitoin pakkasnesteet sisään. Samalla kytkin kiertovesipumpun pyörimään "oikein" päin. Eli laitoin johtoliittimen väärin paikoilleen.
Huomasin siinä nestettä laskiessani että paisarin pitää olla pikkusta vaille piripinnassa että lämppäri puhaltais kuumaa myös kovassa vauhdissa.
Noooh.. tänä aamuna töihin mennessä se puhalsikin kuumaa sievästi kokomatkan. Eipä ole vielä tänä syksynä yhtenäkään aamuna ollut noin kuuma.
Eli eli... Ilmeisesti on ollunna ilmaa kierrossa.
Huomasin siinä nestettä laskiessani että paisarin pitää olla pikkusta vaille piripinnassa että lämppäri puhaltais kuumaa myös kovassa vauhdissa.
Noooh.. tänä aamuna töihin mennessä se puhalsikin kuumaa sievästi kokomatkan. Eipä ole vielä tänä syksynä yhtenäkään aamuna ollut noin kuuma.
Eli eli... Ilmeisesti on ollunna ilmaa kierrossa.
- DieselDogW126
- Viestit: 205
- Liittynyt: 08.7.2006 16:20
- Paikkakunta: Helsinki
Rock on! Onnittelut!
Niin, meinaat että ilmaa ja sähköpumpun kierto väärään suuntaan? (ei siis vain väärä suunta?)
Mitä muuten tarkoitat
Niin, meinaat että ilmaa ja sähköpumpun kierto väärään suuntaan? (ei siis vain väärä suunta?)
Mitä muuten tarkoitat
Itte oon täyttäny MAX viivaan ja siinä se on sitten pysynytkin...(liiathan sieltä menis kuitenkin maahan). Mulla kunnollisen ajon jälkeen tosin näyttää paisarissa olevan vähemmän nestettä kuin kylmänä, mutta kai toi vesipumppu on tumpannut nesteen kaikkialle koneessa, josta se sitten pikkuhiljaa valuu takaisin paisariin.paisarin pitää olla pikkusta vaille piripinnassa
W168, W202 ja W126
Niin... Eli vaihdoin nuo nesteet kaveri luona. Sieltä kotia ajellessa paisarissa nesteen pinta laski aika alas. Samalla lämppäri alkoi puhallella taas kerran kylmää. (Järjestelmää ei tahdo saada imattua paikoillaan tyhjäkäyntiä käyttämällä.)
Kotona pistin sitten paisarin jälleen täyteen kun ilmat oli tulleet ajossa järjestelmästä pois. Nyt sitten puhaltelloo lämmintä kun paisari on täynnä. (lähes korkkia myöten)
Kotona pistin sitten paisarin jälleen täyteen kun ilmat oli tulleet ajossa järjestelmästä pois. Nyt sitten puhaltelloo lämmintä kun paisari on täynnä. (lähes korkkia myöten)
Ja vitut Autoon laitettu uusi kiertovesipumppu. Ei vaikutusta On kokeiltu kääntää pumppua toisinkin päin jopa kaksikin eri kertaa. Ei vaikutusta. Nyt pumppu on niinkuin sen alunperinkin kuuluu olla.
Lisäksi laitoin vanhankin toimivan pumpun kaveriksi.
Eli nyt pyörii lämppärin letkuissa KAKSI kiertovesipumppua. Sen verran parani että nyt alkaa komentosilta lämmetä jo ennen kuin koneen lämpö saavuttaa 60astetta. Ennen meni koneen lämmöt yli 80 asteen että alkoi kabiini lämmetä.
Mutta edelleenkään ei kestä kierroksia. ---> alkaa puskea kylmää.
Eli ilmaa se jostakin repii... Painettakaan ei paisariin kerry normaalia enenmpää... eikä nestettä katoa pisaraakaan.
Lisäksi laitoin vanhankin toimivan pumpun kaveriksi.
Eli nyt pyörii lämppärin letkuissa KAKSI kiertovesipumppua. Sen verran parani että nyt alkaa komentosilta lämmetä jo ennen kuin koneen lämpö saavuttaa 60astetta. Ennen meni koneen lämmöt yli 80 asteen että alkoi kabiini lämmetä.
Mutta edelleenkään ei kestä kierroksia. ---> alkaa puskea kylmää.
Eli ilmaa se jostakin repii... Painettakaan ei paisariin kerry normaalia enenmpää... eikä nestettä katoa pisaraakaan.
Mutta jos ei painetta kerääMikko K kirjoitti:Järjestelmään tulee ilmaa kansi tai tiiviste
Itekki tuota pähkäilin, mutta jos kansi/tiiviste kusoo niin pitäishän kerätä painetta järjestelmään
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Jokin aika sitten puhelin soi... Soittaja oli rehtijii joka oli ilmeisesti joskus paininut saman asian kanssa.
Antoi hyvän vinkin miten ässän saa puhaltamaan lämmintä diisselöinnin jlk.
Nykyinen veden virtaus saa ässän originellit närhenmunat painumaan kiinni.
Neuvoi vaihtamaan 124sen närhenmunat.
Teen huomenna helpomman konstin tuosta. REvin nykyisistä palleista sisukset VI......N
Jos toimii niin vinkki osottautuu kultaakin kalliimmaksi vinkiksi
En malta odottaa että näen alkuperäisen SDL:n vesikierron toteutuksen.
Antoi hyvän vinkin miten ässän saa puhaltamaan lämmintä diisselöinnin jlk.
Nykyinen veden virtaus saa ässän originellit närhenmunat painumaan kiinni.
Neuvoi vaihtamaan 124sen närhenmunat.
Teen huomenna helpomman konstin tuosta. REvin nykyisistä palleista sisukset VI......N
Jos toimii niin vinkki osottautuu kultaakin kalliimmaksi vinkiksi
En malta odottaa että näen alkuperäisen SDL:n vesikierron toteutuksen.
Tuntuupa että onglema on löytynyt. Oli nimittäi itsellä sama ongelma dieselöidyssä ässässä. Siinä närhenmunat meni kiinni kun kaasua painoi reilusti ja lämmintä sai vasta kun kävi kopauttamassa niitä tyhjäkäynnillä tai moottorin ollessa sammuksissa. Mietiselin silloin, että vesikierto olisi tullut eri suuntaan kuin se alun perin lämmityslaitteessa oli. Kiertovesipumppu pumppaa siis oikeaan suuntaan, mutta moottori väärään suuntaan ja nimenomaan väärään suuntaan kiertävä neste sulkee ne närhenmunat.
603:han neste kiertää sieltä imusarjan luota lämmityslaitteen kautta termostaattikoteloon ja letkut on lämmityslaitteessa ilmeisesti niin päin, että kun ne kytkeen siten kuin ne helpoimmin menee, niin suunta tulee juuri väärin. Tälle teorialle on ole vahvista koskaan hankkinut, sillä rikoin sen dieselkoneen ja jouduin vaihtamaan bensakasin takaisin. Tutki siis sinä asia loppuun.
603:han neste kiertää sieltä imusarjan luota lämmityslaitteen kautta termostaattikoteloon ja letkut on lämmityslaitteessa ilmeisesti niin päin, että kun ne kytkeen siten kuin ne helpoimmin menee, niin suunta tulee juuri väärin. Tälle teorialle on ole vahvista koskaan hankkinut, sillä rikoin sen dieselkoneen ja jouduin vaihtamaan bensakasin takaisin. Tutki siis sinä asia loppuun.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99
Terve,
Hyvä homma, että selvisi.
Itsekin taas kolmatta talvea tuskailen tuon oma kiesin kylmyyden kanssa. Kesällä ei ole aikaa rempata eikä silloin lämppäriä tarvitse ja talvella on niin kylmä, ettei tarkene alkaa purkamaan. Minkälainen puhdistusaineseos sinulla oli käytössä? Oliko pelkkää vettä ja puhdistusnestettä? Miten jäätymisen kanssa? Itsekin jo toissa talvena putsailin venttiilit ja viime talvena lisäsin kiertovesipumpun mutta ei se hirväesti auta. Kabiini lämpenee nollakelissä ihan hyvin mutta pakkasilla ei tarvitse pipoa riisua päästä. Sitä puhdistusliuosta olen suraavaksi harkinnut mutta talvella nesteiden vaihtelu ei hirveästi innosta ja siihen varmaan pitäisi lisätä nestettä, ettei seos pääse jäätymään, jos sitä ei samoilla tulilla kerkiä napata pois kierrosta. Pitänee käydä ostamassa purkillinen jotain lientä ja katsoa käyttöohjeet...
Kannattaako tuo puhdistus tehdä kaksivaiheisesti eli ensin kököt pois muualta (lämppäri kiinni) ja sitten uudet puhdistusliemet sisään ja lämppärin hanat auki? Jotkut ovat pelotelleet, että syyläristä ja moottorista irtoavat karstat tukkisivat lämppärin kennon.
t.
Risto
Hyvä homma, että selvisi.
Itsekin taas kolmatta talvea tuskailen tuon oma kiesin kylmyyden kanssa. Kesällä ei ole aikaa rempata eikä silloin lämppäriä tarvitse ja talvella on niin kylmä, ettei tarkene alkaa purkamaan. Minkälainen puhdistusaineseos sinulla oli käytössä? Oliko pelkkää vettä ja puhdistusnestettä? Miten jäätymisen kanssa? Itsekin jo toissa talvena putsailin venttiilit ja viime talvena lisäsin kiertovesipumpun mutta ei se hirväesti auta. Kabiini lämpenee nollakelissä ihan hyvin mutta pakkasilla ei tarvitse pipoa riisua päästä. Sitä puhdistusliuosta olen suraavaksi harkinnut mutta talvella nesteiden vaihtelu ei hirveästi innosta ja siihen varmaan pitäisi lisätä nestettä, ettei seos pääse jäätymään, jos sitä ei samoilla tulilla kerkiä napata pois kierrosta. Pitänee käydä ostamassa purkillinen jotain lientä ja katsoa käyttöohjeet...
Kannattaako tuo puhdistus tehdä kaksivaiheisesti eli ensin kököt pois muualta (lämppäri kiinni) ja sitten uudet puhdistusliemet sisään ja lämppärin hanat auki? Jotkut ovat pelotelleet, että syyläristä ja moottorista irtoavat karstat tukkisivat lämppärin kennon.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)