Auton pesu & vahaus ym.puunaus-topic.
onko kenellekään tuttu sellainen tuotemerkki kuin FinChem?
Tuommoseen olis mahis päästä edullisesti käsiksi.
Tuommoseen olis mahis päästä edullisesti käsiksi.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
ilmeisesti tuo avatar liittyy työ hommaanJaniH kirjoitti:Öö... Heinäkuussa paistoi aurinko parina päivänä... Toisena tein tuon tojotan ja toisena taisin hörppiä olutta =)
joskus +10 vuotta siitten kiikutin noita aihioita sinne ja vein valmiita pois joskus kävin monta kertaa saman päivän aikana
silloin siellä oli jollain työntekijällä valkoinen opel corsa jota kerran lainasinkin kun kävin syömässä
Voisi itse asiassa tuon kuvankin päivitellä kun en ole reiluun kahteen vuoteen yhtään kompostoria tehnyt... Siellä on työntekijät olleet +10 vuotta sitten aivan erit kuin silloin ko mie siellä olin ja senkin jälkeen jo kerran tai parikin kertaa tainneet vaihtua...
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70
® Mesen linttaklubi
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70
® Mesen linttaklubi
kaipaako auto myllyä? jos ei niin arvioksi annan 2h ja paikka löytyy hyvinkäältä. sisältäen pesun ja kovavahauksen/ tai pinnoituksen, ihan kummasta tykkääAri66 kirjoitti:Mitäs se maksaisi mese-puunauksena, jos joku näistä mesen puoliammattilaisista (vai peräti ammattilaisista?) pesisi ja vahaisi S211:sen talvikuntoon?
Matka ei ole este, jos tiedossa on etukäteen hommaan kuluva aika-arvio.
Mitäs nämä ns kovavahat on kun niitä tuntuisi olevan vähän joka puolella... Muutaman autofiksaamon tiedän joka myy AG:n kultaista kovavahauksena mutta onko nuita sitten muita mahdollisesti parempia? Kaveri juuri soitteli eilen illalla että koska hän voi vahata bemarinsa kun siihen on toukokuussa laitettu kovavaha, vastasin tosin että ei muuta kuin tiukka liukkaripesu niin kyllä ne kovavahat sieltä häipyy ja vahat päälle...
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70
® Mesen linttaklubi
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70
® Mesen linttaklubi
On moniakin parempia vaihtoehtoja. Glymin kulta on ihan jees, mutta kesto ei ole yhtä hyvä kuin kalliimmissa tuotteissa. Jos nyt glymin tuotteissa halutaa pysyä niin vaikka High Definition Wax voisi olla vaihtoehto. http://www.polarautovaruste.com/shop/pr ... .php?p=789
En tiedä olenko jotenkin hidas vai mitä, mutta tumman S211:n pesuun ja ihan perus vahaukseen taisi viimeksi mennä nelisen tuntia.
En tiedä olenko jotenkin hidas vai mitä, mutta tumman S211:n pesuun ja ihan perus vahaukseen taisi viimeksi mennä nelisen tuntia.
no joo toi kultainen aika yleinen, ja kohtuu hyväkin, itekkin sitä tulee välil käytettyy, itse jotenkin mieltynyt näihin vanhempiin tuotteisiin. kuten collinite ja simoniz, omas autossa ton simonizin a.k.a hikisimppan pysymään n.7-8kk pinnassa, mutta juurikin lempinimensä veroinen, täs ammatis tulee hiki silloin kun pesee penkkejä, tai vahaa simonizilla nyt juuri duunikaverin autoon laitettiin testipenkkiin tämmöinen vaha:
http://www.malcoautomotive.com/Images/P ... al_wax.jpg
ainakin tulee hyvä kiiltopintaan, mutta kokeillaan nyt kauan sitten kestää
http://www.malcoautomotive.com/Images/P ... al_wax.jpg
ainakin tulee hyvä kiiltopintaan, mutta kokeillaan nyt kauan sitten kestää
w124 <3
toi on kyl hyvä toi high definition, mutta ei hintansa väärti, pari kertaa vetänyt ton testi mielessä samaa kesto luokkaa ku simonizilla, ja hinta on 69e ja simoniz 10e ja kyl ite teen kahteen tuntiin, mutta teen niitä kahdenkymmenen molemmin puolin viikossaOskuV kirjoitti:On moniakin parempia vaihtoehtoja. Glymin kulta on ihan jees, mutta kesto ei ole yhtä hyvä kuin kalliimmissa tuotteissa. Jos nyt glymin tuotteissa halutaa pysyä niin vaikka High Definition Wax voisi olla vaihtoehto. http://www.polarautovaruste.com/shop/pr ... .php?p=789
En tiedä olenko jotenkin hidas vai mitä, mutta tumman S211:n pesuun ja ihan perus vahaukseen taisi viimeksi mennä nelisen tuntia.
w124 <3
Mutta siis ne kuuluisat kovavahat? Nuo mitä tässä on mainittu niin on ihan perus synteettisiä sealant tyylisiä vahoja, HD wax taisi sisältää carnaubaakin?
Itse olettatin että nuo ns. kovavahat olisivat jotain sellaisia erikoistuotteita jotka ovat jotenkin parempia kestoltaan kuin nämä "normaalivahat" ja joita ei normi kuluttaja edes saa mistään ostettua... Noh, myy yksi nimeltä mainitsematon fiksaamo Glymin Hard Waxia (eli siis sama tuote kuin EGP eli kultaetikettinen) pinnoitteena =)
Itse suosin tällä hetkellä Bilt Hamberin Finis-waxia, kiinteäksi vahaksi erittäin helppotöinen, levitys puoleen autoon ja kiillotus kevyesti pois. Ja se pinnan liukkaus, jösses, en ole millään muulla tuotteella saanut niin liukasta pintaa aikaan, jopa lumiharja liukuu pinnalla liukkaasti (testissä ei vahingoitettu virheettömällä pinnalla olevaa autoa). Ei jätä niin kiiltävää pintaa kuin nämä glymit, collinitet yms eli ei sisällä itsessään mitään kiiltoa lisäävää ainesosaa vaan suunnittelussakin on ajateltu etusijalla kestoa ja suojaavuutta, esimerkiksi on markkinoiden parhaiten liuotinpesuja kestävä hybridivaha...
Ja nyt olen löytänyt oikeasti hyvän "pikavahan", Sonaxin spray-vaha, kestää ihan jokusen pesunkin ja kesti jopa pari pineline-pesuakin kohtuu vahvalla seoksella...
Itse olettatin että nuo ns. kovavahat olisivat jotain sellaisia erikoistuotteita jotka ovat jotenkin parempia kestoltaan kuin nämä "normaalivahat" ja joita ei normi kuluttaja edes saa mistään ostettua... Noh, myy yksi nimeltä mainitsematon fiksaamo Glymin Hard Waxia (eli siis sama tuote kuin EGP eli kultaetikettinen) pinnoitteena =)
Itse suosin tällä hetkellä Bilt Hamberin Finis-waxia, kiinteäksi vahaksi erittäin helppotöinen, levitys puoleen autoon ja kiillotus kevyesti pois. Ja se pinnan liukkaus, jösses, en ole millään muulla tuotteella saanut niin liukasta pintaa aikaan, jopa lumiharja liukuu pinnalla liukkaasti (testissä ei vahingoitettu virheettömällä pinnalla olevaa autoa). Ei jätä niin kiiltävää pintaa kuin nämä glymit, collinitet yms eli ei sisällä itsessään mitään kiiltoa lisäävää ainesosaa vaan suunnittelussakin on ajateltu etusijalla kestoa ja suojaavuutta, esimerkiksi on markkinoiden parhaiten liuotinpesuja kestävä hybridivaha...
Ja nyt olen löytänyt oikeasti hyvän "pikavahan", Sonaxin spray-vaha, kestää ihan jokusen pesunkin ja kesti jopa pari pineline-pesuakin kohtuu vahvalla seoksella...
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70
® Mesen linttaklubi
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70
® Mesen linttaklubi
Joo siis kovavahauksia kun myydään niin aika usein tämmösiä puolen vuoden kestolla olevia, carnauba vahoja tai luvataan kyl aina vähän enemmän, mut ton verta itse uskallan luvata, tai meilläkin toi on kyl kestovahaus, työntekijänä kun vielä oli niin siel myytiin aina kovavahausta, niin siitä iskostunut päähän me kans käytetään jotain pikavahaa autoliikkeen autoihin, mille myyjä luvannut 6kk kestoa, mutta se kans kestää 2-4 pesua, jokin nanovaha, mikä suihkitaan päälle ja kuivataan pois, nyt en muista nimeä muttta pitää katsoa ku töihin pääsee, sitä ei taida saada kuin routec:ilta ettei ole missään liikkeessä kyllä myynnissä
w124 <3
Hmm, Glymin kulta maksaa kolmisen kymppiä pullo, pullosta vahaa 10-20 kertaa auton ja kestoa 1-3 kuukautta. Esim Megun #16 pari kymppiä purkki jolla vahaa 50+ kertaa auton ja kesto 6-8 kuukautta =)OskuV kirjoitti:Glymin kulta on ihan jees, mutta kesto ei ole yhtä hyvä kuin kalliimmissa tuotteissa.
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70
® Mesen linttaklubi
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70
® Mesen linttaklubi
Mikään kotitalouskäyttöön tarkoitettu vaha ei Suomen oloissa anna suojaa kovinkaan kauan. Kunnon käsittelyt on asia erikseen jossa "lukitaan kerrokset". Moni koti vahaaja luulee autuaasti niin että kun syksyllä vahaa auton niin se antaa talveksi suolaa vastaan hyvän suojan ettei auto pääsisi ruostumaan niin herkästi.
En ole ammattilainen mutta vahailtu on satoja kertoja ja seurailtu perstuntumalla perfektionistina miten vesi helmeilee ja ei jne. Itse huuhtelen jokainen päivä kurakeleillä autot pesurilla ja kerran viikossa pesen. Ikäväkseni olen todennut että ylimainostettua on vahatekniikka varsinkin näissä oloissa
Nyt vedin megua 3 kerrosta (vastatkoon sitten kestoltaan vaikka 1.5 kerrosta) mutta tämäkään ei suojana pitkälle vuodenvaihteen puolelle vie. Jos kelit tämmösiä niin uskosin että kuukauden päästä on parhain suoja pois jos niinkään kauan kestää.
En ole ammattilainen mutta vahailtu on satoja kertoja ja seurailtu perstuntumalla perfektionistina miten vesi helmeilee ja ei jne. Itse huuhtelen jokainen päivä kurakeleillä autot pesurilla ja kerran viikossa pesen. Ikäväkseni olen todennut että ylimainostettua on vahatekniikka varsinkin näissä oloissa
Nyt vedin megua 3 kerrosta (vastatkoon sitten kestoltaan vaikka 1.5 kerrosta) mutta tämäkään ei suojana pitkälle vuodenvaihteen puolelle vie. Jos kelit tämmösiä niin uskosin että kuukauden päästä on parhain suoja pois jos niinkään kauan kestää.
Mersuja
Joo, harva vahailee ovipeltien välistä tai pohjan saumoja. Niistähän ne ruosteet iskee.mcee kirjoitti: Moni koti vahaaja luulee autuaasti niin että kun syksyllä vahaa auton niin se antaa talveksi suolaa vastaan hyvän suojan ettei auto pääsisi ruostumaan niin herkästi.
Aika tarkkaan jaksat pitää autosta huolta, jokapäiväinen auton huuhtelu ei kyllä tulisi edes mieleen.
AM kirjoitti:Joo, harva vahailee ovipeltien välistä tai pohjan saumoja. Niistähän ne ruosteet iskee.mcee kirjoitti: Moni koti vahaaja luulee autuaasti niin että kun syksyllä vahaa auton niin se antaa talveksi suolaa vastaan hyvän suojan ettei auto pääsisi ruostumaan niin herkästi.
Aika tarkkaan jaksat pitää autosta huolta, jokapäiväinen auton huuhtelu ei kyllä tulisi edes mieleen.
Totuuden nimissä joskus ottaa koville kun vuodesta toiseen sama homma ja ähellys jaksoit tai et. Asia ei enää kovinkaan usein hoidu ilman jonkinasteista mesoamista näistä keleistä. Kuulostaa varmaan aika hullulle ja sitä se ehkä onkin, joskus, mutta vain joskus jokunen muutama poikkeus kerta kun olen "aivan varma" että suolaa ei ole levitetty on saattanut jäädä huuhtelu välistä, näitä kertoja ei kyllä ole montaa. Kun tästä on tullut tapa niin nuo kerrat jäävät mieleen laiminlyönteinä
Mersuja
^^
Syksyllä pintaan, keväällä vielä helmeili pinta. Kylkilistojen alapuolelta oli suola huuhdellut pois mutta listoista ylöspäin helmeili vielä keväällä...
Ja moni asia vaikuttaa vahapinnan kestoon, ei pelkkä aika. Pesutottumukset vaikuttanee eniten, samaten teiden suolaus ja ennenkaikkea käytetty vaha. Korrekit, Glymit, turtlet yms "markettivahat" kestää sen 1-3 kuukautta ja jos peset kerran liuottimella niin lähtee kertapesulla pois. Esimerkiksi Bilt Hamberin Finis-wax on suunniteltu kestämään pinnassa kauan ja onkin yksi parhaiten liottimia kestävä hybridivaha eli synteettisen ja luonnonvahan seos. Kestoltaan parhaimmasta päästä on tietenkin kestopinnoitteet mutta niiden lisäksi löytyy myös ns. semipinnoitteita kuten esim Wolf's Chemicalsin Body Wrap ja Hard Body, Wolfie tietää näistä ja näiden kestosta enemmän...
Syksyllä pintaan, keväällä vielä helmeili pinta. Kylkilistojen alapuolelta oli suola huuhdellut pois mutta listoista ylöspäin helmeili vielä keväällä...
Miksi käyttää kotitalouskäyttöön tarkoitettuja vahoja kun voi käyttää ammattikäyttöön tehtyjä?Mikään kotitalouskäyttöön tarkoitettu vaha ei Suomen oloissa anna suojaa kovinkaan kauan. Kunnon käsittelyt on asia erikseen jossa "lukitaan kerrokset". Moni koti vahaaja luulee autuaasti niin että kun syksyllä vahaa auton niin se antaa talveksi suolaa vastaan hyvän suojan ettei auto pääsisi ruostumaan niin herkästi.
Ja moni asia vaikuttaa vahapinnan kestoon, ei pelkkä aika. Pesutottumukset vaikuttanee eniten, samaten teiden suolaus ja ennenkaikkea käytetty vaha. Korrekit, Glymit, turtlet yms "markettivahat" kestää sen 1-3 kuukautta ja jos peset kerran liuottimella niin lähtee kertapesulla pois. Esimerkiksi Bilt Hamberin Finis-wax on suunniteltu kestämään pinnassa kauan ja onkin yksi parhaiten liottimia kestävä hybridivaha eli synteettisen ja luonnonvahan seos. Kestoltaan parhaimmasta päästä on tietenkin kestopinnoitteet mutta niiden lisäksi löytyy myös ns. semipinnoitteita kuten esim Wolf's Chemicalsin Body Wrap ja Hard Body, Wolfie tietää näistä ja näiden kestosta enemmän...
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70
® Mesen linttaklubi
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70
® Mesen linttaklubi
"Kotitalouskäyttö" vahoilla tässä tarkoitin esim. Megun ja Glymin vahoja. Näillä en itse ainakaan ole kestoa kovin pitkälle saanut. Tuo keston määrittely on kyllä kieltämättä aika hankalaa. Helmeily ei sitä mielestäni ainakaan kovin totuuden mukaisesti kerro koska jos hyvälläkin vahalla vahatun auton pinnassa on vähänkin likaa vaikkakin se on painepesurilla esipesty niin helmeily ei ole enää kovin selkeää eikä kestävä ilmiö, ja pesun jälkeen huuhdeltu auto voi osittain helmeillä vahashampoon ansostakin hetken lähes yhtä komeasti kuin hyvässä vahassa oleva maalipinta.
Pitäis varmaan kokeilla parempia merkkejä.
Pitäis varmaan kokeilla parempia merkkejä.
Mersuja
Meillä on kotona jo pitkään vahattu glymin keltaisella. Extra Gloss on minusta vähän turha vaha. 2 kertaa keltainen niskaan niin lähtee kaikki töhnä maalipinnasta ja sitten vaikka turtle waxin platinium siihen pintaan niin pärjää taas muutaman kuukauden.
Pelkällä glymillä ei saa niin hyvää kiiltoa kuin muilla, muuten kyllä hyvä vaha.
Pelkällä glymillä ei saa niin hyvää kiiltoa kuin muilla, muuten kyllä hyvä vaha.
- thabandit^
- Viestit: 844
- Liittynyt: 12.12.2006 20:21
- Paikkakunta: Nomansland
Kyllä itsellä tuo Collinite on kestänyt yllättävänkin pitkään pinnassa. Elokuun alussa levitin autoon Lime Primen jälkeen kaksi kerrosta, edelleen vesi helmeilee, ehkei ihan kiitettävästi, mutta hyvin. Näkee selvästi, että pinta on vahattu.
EDIT:
Mitä tulee tuohon pohjan suojaamiseen, niin sinnehän kuuluu vallan eri litkut, kuin auton yläpuolelle. Jos lähtökohta on se, että alusta on ruostesuojattu ja massattu joskus aiemmin. Jos sielläkin olisi kiiltävä maalipinta, niin silloin tottakai vahaa sinnekin. Taitaa vain harvemmissa vehkeissä näin olla.
Mutta AM on siinä oikeassa, että sinne koteloihin ja korin saumoihin pohjassa/alustassa pitäisi kiinnittää huomiota vähintään saman verran kuin maalipinnan ylläpitoon auton "näkyvällä" osalla.
EDIT:
Mitä tulee tuohon pohjan suojaamiseen, niin sinnehän kuuluu vallan eri litkut, kuin auton yläpuolelle. Jos lähtökohta on se, että alusta on ruostesuojattu ja massattu joskus aiemmin. Jos sielläkin olisi kiiltävä maalipinta, niin silloin tottakai vahaa sinnekin. Taitaa vain harvemmissa vehkeissä näin olla.
Mutta AM on siinä oikeassa, että sinne koteloihin ja korin saumoihin pohjassa/alustassa pitäisi kiinnittää huomiota vähintään saman verran kuin maalipinnan ylläpitoon auton "näkyvällä" osalla.
530d Touring -01
250EXC-F -04
250EXC-F -04
Minusta ne oven alareunat, sisäosat, konepellin reunat jne on paljon tärkeämmät kuin se katon ja konepellin kiillottaminen. Siinä vaiheessa kun auto alkaa ruostua keskeltä kattoa niin alkaa sitä ruostetta olla jo muuallakin. Mersu on tässä ehkä poikkeus, nuo keskellä kattoa tai kylkeä olevat ruostepatit on ihan normaalia
meilläkin kahta eripinnoitetta, silver one (1vuoden takuu) silver seal (3vuoden takuu) näissä erona on hinta, samalla tavalla laitetaan pintaan, mutta molemmissa takuu lapuissa ehtona, jotta käytetään 2viikon välein auto pesussa, meillä oma conditioner shamppoo noille pinnotetuille pinnoille eli työllistävä vaikutus noilla kyllä on... ja ne kyllä pysyykin hyvin jos sitä käytetään 2viikon välein pesussa, parit taksit käyttänyt jo muutaman vuoden pinnoituksissa
w124 <3
Sitten kun jätät lime primen pois alta niin colliniten kesto vielä tuplaantuuthabandit^ kirjoitti:Kyllä itsellä tuo Collinite on kestänyt yllättävänkin pitkään pinnassa. Elokuun alussa levitin autoon Lime Primen jälkeen kaksi kerrosta, edelleen vesi helmeilee, ehkei ihan kiitettävästi, mutta hyvin. Näkee selvästi, että pinta on vahattu.
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70
® Mesen linttaklubi
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70
® Mesen linttaklubi
- thabandit^
- Viestit: 844
- Liittynyt: 12.12.2006 20:21
- Paikkakunta: Nomansland
Jaa? Olen aina ollut siinä uskossa että jokin tuon kaltainen puhdistava kama olisi nimenomaan eduksi tuolle pintavahalle?JaniH kirjoitti:Sitten kun jätät lime primen pois alta niin colliniten kesto vielä tuplaantuuthabandit^ kirjoitti:Kyllä itsellä tuo Collinite on kestänyt yllättävänkin pitkään pinnassa. Elokuun alussa levitin autoon Lime Primen jälkeen kaksi kerrosta, edelleen vesi helmeilee, ehkei ihan kiitettävästi, mutta hyvin. Näkee selvästi, että pinta on vahattu.
530d Touring -01
250EXC-F -04
250EXC-F -04
Laitoin muutamien nettikehumisten innoittamana Gloria FoamMaster FM10:n tilaukseen (http://www.amazon.de/Gloria-FM10-Schaum ... 246&sr=8-1).
Painepesuria ei toistaiseksi ole käytössä, joten tavoitteena saada helpompi "esipesu", ja talvella mahdollisesti jättää jopa varsinainen pesu pois, foamit tuolla vain pintaan ja puutarhaletkupistoolilla huuhtelu. Bilthamberin Autofoamiahan tuo pesukinnas.com ylistää, varmaan sitä kannattaa laittaa tulemaan? Vai toimiiko joku muu paremmin tällaisten lelujen kanssa, ja BH sitten oikean lancen kanssa?
Juutuupista löytyy aika paljon matskua tästä, esim:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Fyg7f3FIp9o[/youtube]
Painepesuria ei toistaiseksi ole käytössä, joten tavoitteena saada helpompi "esipesu", ja talvella mahdollisesti jättää jopa varsinainen pesu pois, foamit tuolla vain pintaan ja puutarhaletkupistoolilla huuhtelu. Bilthamberin Autofoamiahan tuo pesukinnas.com ylistää, varmaan sitä kannattaa laittaa tulemaan? Vai toimiiko joku muu paremmin tällaisten lelujen kanssa, ja BH sitten oikean lancen kanssa?
Juutuupista löytyy aika paljon matskua tästä, esim:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Fyg7f3FIp9o[/youtube]
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake
entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D