Selittäkääpä minulle "vuoristorata-syndrooma"
Selittäkääpä minulle "vuoristorata-syndrooma"
Selittäkääpä minulle W124:sen vuoristorata-systeemi. Mikä se on ja miten sen hajoaminen tulee ennakoida.
Nimittäin tänään näin kaverin, jolta oli hajonnut W124 300 D-moottori ja selitti, että syynä oli ollut vuoristorata-systeemi. Tuo kyseinen auto oli saksasta tuotu 5 vuotta sitten ja mittarissa silloin reilu 200 tkm., mutta silloin jo tiedettiin, että kilometrejä oli enemmän takana, koska mittaristoa oli vähän niinkuin väkisin muokattu(kilometrinumeroissa) oli pahoja jälkiä. No nyt moottorin hajotessa lukema oli 500 tkm. Vedot oli yht.äkkiä hiipunut. Lisäksi moottoritilasta oli kuulunut outoa naksutusta(hän luuli nokkaketjuksi) jo kahden vuoden ajan ja öljynpaineet oli huonot välillä (0-1 tyhjäkäynnillä)-eli kun tietoa olisi ollut niin homma olisi vältetty.
No uusi moottori on jo nokalla ja matka jatkuu. Vanhassa oli tuo vuoristorata-systeemi ollut täysin kulunut. Kertooko se jotain ajomäärästä? Kauanko nuo kestelee ja milloin on syytä tarkastella ja antaako vihjeitä hajoamisesta/kulumisesta. Tieto kiinnostaa sikäli, että isälläni on 627 tkm. ajettu 300 D W124-se ei ääntele mitenkään, voiko vuoristorata olla silti kulunut pahoin. Lyhyesti: joku voisi kertoa mikä tämä vuoristorata on ja mihin se vaikuttaa/miten toimii ja miten sen kuntoa tulee tarkkailla-onko esim. joku osa vaihdettava varmuudeksi esim. 500 tkm. kohdalla. KIITOS!
Nimittäin tänään näin kaverin, jolta oli hajonnut W124 300 D-moottori ja selitti, että syynä oli ollut vuoristorata-systeemi. Tuo kyseinen auto oli saksasta tuotu 5 vuotta sitten ja mittarissa silloin reilu 200 tkm., mutta silloin jo tiedettiin, että kilometrejä oli enemmän takana, koska mittaristoa oli vähän niinkuin väkisin muokattu(kilometrinumeroissa) oli pahoja jälkiä. No nyt moottorin hajotessa lukema oli 500 tkm. Vedot oli yht.äkkiä hiipunut. Lisäksi moottoritilasta oli kuulunut outoa naksutusta(hän luuli nokkaketjuksi) jo kahden vuoden ajan ja öljynpaineet oli huonot välillä (0-1 tyhjäkäynnillä)-eli kun tietoa olisi ollut niin homma olisi vältetty.
No uusi moottori on jo nokalla ja matka jatkuu. Vanhassa oli tuo vuoristorata-systeemi ollut täysin kulunut. Kertooko se jotain ajomäärästä? Kauanko nuo kestelee ja milloin on syytä tarkastella ja antaako vihjeitä hajoamisesta/kulumisesta. Tieto kiinnostaa sikäli, että isälläni on 627 tkm. ajettu 300 D W124-se ei ääntele mitenkään, voiko vuoristorata olla silti kulunut pahoin. Lyhyesti: joku voisi kertoa mikä tämä vuoristorata on ja mihin se vaikuttaa/miten toimii ja miten sen kuntoa tulee tarkkailla-onko esim. joku osa vaihdettava varmuudeksi esim. 500 tkm. kohdalla. KIITOS!
- Jaakko Parantainen
- Lasimestari
- Viestit: 260
- Liittynyt: 13.10.2005 22:03
- Paikkakunta: Kuopio
Sehän on vähän niinkuin nokka-akseli muljautettuna tasopintaan, noin niinkuin insinöörimäisesti ilmaistuna.
Eli se toimii normaalin "epäkeskon" tavoin, paitsi että saa sen eestaasnylpytyksen aikaiseksi oman pyörimisakselinsa suunnassa.
Vuoristoradan loppuunkuluminen ei varmaan yhtään moottoria ole yksinään särkenyt. Kuluva osa on sen "rullanostimen" laakeri joka sitä vuoristorataa pitkin rullaa. Vanhemman mallin alipainepumpuissa tuo laakeri on avonainen, eli laakerin särkyessä kuulanrippeet pääsevät vapaasti putoamaan jakopäähän. Uudemman mallin laakerissa on kyljet ummessa, eli kun laakerille tulee kierrokset täyteen se vain alkaa pitämään julmettua meteliä eikä ykskaks heti murennu jakoketjun väliin.
Viisaammat täydentäkööt, oikokoot...
Eli se toimii normaalin "epäkeskon" tavoin, paitsi että saa sen eestaasnylpytyksen aikaiseksi oman pyörimisakselinsa suunnassa.
Vuoristoradan loppuunkuluminen ei varmaan yhtään moottoria ole yksinään särkenyt. Kuluva osa on sen "rullanostimen" laakeri joka sitä vuoristorataa pitkin rullaa. Vanhemman mallin alipainepumpuissa tuo laakeri on avonainen, eli laakerin särkyessä kuulanrippeet pääsevät vapaasti putoamaan jakopäähän. Uudemman mallin laakerissa on kyljet ummessa, eli kun laakerille tulee kierrokset täyteen se vain alkaa pitämään julmettua meteliä eikä ykskaks heti murennu jakoketjun väliin.
Viisaammat täydentäkööt, oikokoot...
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Vuoristorata meni minultakin sököksi aikanaan. Alipainepumpussa oli myös mukavat orkoset... Kuvat:
Vuoristorata
Alipainepumppu
Sitä tuppaa joskus olemaan liikkeellä. Itse huomasin tuon särkyneen vuoristoradan siitä kun koneesta alkoi kuulua epämääräinen kolina tietyllä kierrosalueella.
Vuoristorata
Alipainepumppu
Sitä tuppaa joskus olemaan liikkeellä. Itse huomasin tuon särkyneen vuoristoradan siitä kun koneesta alkoi kuulua epämääräinen kolina tietyllä kierrosalueella.
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Hara voi ruveta murehtimaha , kyllä on siis riisseliis.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Ei, mutta ne ismommat vahingot voi välttää kun kuuntelelee esim.daerok kirjoitti:Sehän ei sittä varottele tuo a.p-pumppu pahemmin ennen särkymistään,vae?
"Jaahas mikät toi napututus tms. ääni on"......ja korjaa vian....
....... eikä ajele niin ptkään, että se alip. vipu on poikki, vuoristorata p**kana, vivun kappaleet jakopäänketjunvälissä >>> jakopäänkotelo p**kana ynnä muuta.
Eikä jätä sitten korjuksen yhteydessä niitä alipainepumpun laakerikuulia öljypumpun sihtiin >>> aikaa myöden menevät sihdistä läpi >>>öljypumpu sökö...
..jne.....jatkanko vielä....
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
-
- Viestit: 63
- Liittynyt: 01.5.2006 15:58
- Paikkakunta: L-Suomi
Saako 123:sen pumpun sopimaan 124:seen , entä vielä vanhemmat..
Eikös sitä laakeria voisi vaihtaa , ----- entä kalvo ?? -- ajoissa tarkoitan.
- 60-luvun meseistähän meni vain kalvot. ja oli tosi harvinaista ??
35 vuoteen ja kuuteen meseen ei ole ollut pumppuhuolia, - eikä paljon muitakaan-- on se 123:sen pitäminen halpaa (paitsi se p.aineen kulutus jos pitää kiireitä )
-ja heti melkein ajamattoman 124:sen kanssa on (ei kylmänä alipaineita).
Eikös sitä laakeria voisi vaihtaa , ----- entä kalvo ?? -- ajoissa tarkoitan.
- 60-luvun meseistähän meni vain kalvot. ja oli tosi harvinaista ??
35 vuoteen ja kuuteen meseen ei ole ollut pumppuhuolia, - eikä paljon muitakaan-- on se 123:sen pitäminen halpaa (paitsi se p.aineen kulutus jos pitää kiireitä )
-ja heti melkein ajamattoman 124:sen kanssa on (ei kylmänä alipaineita).