W123 200D -81 ei käynnisty, taas nakuttaa!

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

W123 200D -81 ei käynnisty, taas nakuttaa!

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Kun kova pakkanen tuli, ei mersu perjantaina duunipäivän jälkeen käynnistynytkään, tunnin sahailin. Käytiin kokeilemassa taas apuvirralla ja bensiinillä jatkettiin dieseliä. Dieselin pakkaskesto oli -25, epäilen sitä kyllä.
Käsin pumppaamalla kyllä liikkuu.
Kone ilmeisesti hehkuttaa, kun vie silloin virtaa aikalailla. Hehkuja en muistanut mitata. On niin pirun kylmä, ettei lohkolämmitinkään tunnu jeesaavan(2h). Liquid moly starttispray ei auttanut lainkaan. Huonommin pyöri kuin ilman sitä..
Kaadoin hieman öljyäkin imusarjasta, mutta oli 15W40 niin kohmeessa, ettei siitä varmaan apua ollut. Huomenna pitää mitata ne hehkut. Epäilen myös venttiilien välyksiä... Mutta yleensä on kylmästäkin lähtenyt ekalla. -25 on varmaan liikaa wanhukselle. :cry:
Huomenna on varmaan pakkanen hieman hellittänyt.
Vinkkejä otetaan vastaan.
Auto on kylmässä hallissa, siellä ei pysty kosanilla lämmittämään.
Viimeksi muokannut Sami R, 04.2.2006 20:15. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
Heikki H.
Häjy
Viestit: 843
Liittynyt: 29.9.2005 23:12
Paikkakunta: Kauhava

Viesti Kirjoittaja Heikki H. »

pullolline kamferin tippoja kurkusta alas ja 4 uutta perua kiinni.
Mikko K
Mersutohtori
Viestit: 1495
Liittynyt: 30.9.2005 12:32
Paikkakunta: Outokumpu

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Kantavat venttiilit on suurin syy :idea: Jos kerran muuten on puristukset tallella :?:
Datsun Bluebird
Mb Vito
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

15w-40 tällä pakkasella on sen verran jäykkää, että saattaa olla parasta hinata käyntiin. Sillä se lähtee, eikä mene paikat rikki.

Sahaamisen aikana palotilaan joutunut polttoaine tahtoo tehdä muutenkin käynnistymisestä normaalia vaikeampaa.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Pitääpä kokeilla hinaamista.
Pakkanenkin tippuu! :P
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
Juhis
Viestit: 324
Liittynyt: 05.11.2005 21:24
Paikkakunta: Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Juhis »

Suuttimen kärjet :?:
123 Lang koska tila-autosta ei kehtaa nousta julkisella paikalla...
Avatar
juha
Mersutohtori
Viestit: 173
Liittynyt: 01.10.2005 15:52
Paikkakunta: Universumin keskus

Viesti Kirjoittaja juha »

Taitaa jo huomenna lauhtua mukavasti. Imusarjan lämmittäminen lisälämmittimellä on kova sana jos lohkolämmitys ei riitä.
-Ne menee kel on vehkeet-
Viime kesän moporeissu
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Suuttimiakin epäilen..
Sisätilan lämppärin voisi laittaa imusarjaa lämmittämään.
Nyt ulkona on -22,8 astetta...
Kyl on kylmää. :cry:
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
Juhis
Viestit: 324
Liittynyt: 05.11.2005 21:24
Paikkakunta: Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Juhis »

Tekee muuten enemmän mitä järki sanoo tuommonen pikkupuhallin moottorin kyljes. Kosaani tietysti viä tehokkaampi :happy:
123 Lang koska tila-autosta ei kehtaa nousta julkisella paikalla...
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Hallissa ei voi kosania käyttää, palovaaran vuoksi...
Muuten olis jo kokeiltu.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Tänään saas nähä, kuinka käy. Lähteekö vai ei.
On vukella dieseli jäätynyt tankkiin, ite tankkasin myös st1:sellä -25 kestoista...En tankkaa enää ikinä ko. puljusta dieseliä. :evil:
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Kuumailmapuhaltimella töhötät imusarjaan. Kyllä lämpiää. Sisätilanlämppärillä ei siinä hommassa tee pafkaakaan.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Ei ole kuumailmapuhallinta.
Yritetään nyt ilman.
On se lohkolämppärissä ollut jo yli pari timmaa.
Kelikin on lämmennyt, enää -4,3 astetta.
Diesel 100:sta kipasen kans ja lorautan tankkiin.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Ekalla lähti.
Tosin lohkolämmitinkin jaksoi lämmittää koneen.
Taisi olla dieseli jäässä.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Sami R kirjoitti:Ekalla lähti.
Tosin lohkolämmitinkin jaksoi lämmittää koneen.
Taisi olla dieseli jäässä.
Tai ainakin suotimet hyhmeentyneet vesisohjosta. Kannattanee tsekata.

Kyllä siihen koneen sulatteluun hätätilassa muuten auttaa joku tavan pikkuinen sähköpuhallin, siis sellainen mitä myydään parillakymppiä rautakaupoissa eteistilojen ym. väliaikaislämmittimiksi. Ei kun konehuoneeseen hetkeksi ja kansi kiinni. Tuommoinen 10 neliön asuinhuone lämpiää mokomalla aika sietämättömäksi alta puolen tunnin, konehuoneen luulisi nousevan lähelle plussaa aikas nopeaan.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Nuo suodattimet on juurikin vaihdettu.
Tankin olen pyrkinyt pitämään täynnä.
Ja tuota puhallinta aion tsiikata.
Tosin eipä ole sähköä yleensä tarjolla, kun pitäisi autoa kylmässä käynnistellä. Nyt oli tsägä...
Agretaatti takapaksiin...
Tai...
Tosin olisi lähtenyt ilman lohkariakin tänään.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Kipsu
W123-Spesialisti
Viestit: 1761
Liittynyt: 05.11.2005 11:56

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Onnittelen erävoitosta!

Offtopic: Niistä pc-roinista vielä En ole huomennakaan menossa skoleen, ei olis kuin kolme tuntia. Kamatkin on vielä etsimättä. Pistän YYVEEtä kun kamat on löytynny ja roudattu Eerikinkadulle.
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

^Oukkei, itekkin varmaan vasta huomenna menen luennoille. No hätä.
Roggista pukkaa itse kullakin... :halm:
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
Vuke
Tolokun Güntheri
Viestit: 1064
Liittynyt: 30.9.2005 20:44
Paikkakunta: Viiinatehtaan varjossa

Viesti Kirjoittaja Vuke »

Sami R kirjoitti:Tänään saas nähä, kuinka käy. Lähteekö vai ei.
On vukella dieseli jäätynyt tankkiin, ite tankkasin myös st1:sellä -25 kestoista...En tankkaa enää ikinä ko. puljusta dieseliä. :evil:
Joo tiisseli jäätyi tankkiin, ei muu auttanut ko auto lavetille ja lämpimään jo lähti aamulla tulille sitten vaihdettiin tankkiin uudet sopat oikelta ja turvalliselta pa toimittajalta
* Club Meucow® *
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

^Itsekin pitäydyn turvallisessa toimittajassa vastedes.
Mulla tuo auto jämähti parkkihalliin.
Kerrotko sitten minkälaisen vastauksen sait st1:seltä.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Kipsu
W123-Spesialisti
Viestit: 1761
Liittynyt: 05.11.2005 11:56

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Hyvä kun ei oo viimeaikoina tullu tankattua ST1:sellä. Perinteisesti olen suosinut ko. puljua, etukorttikin löytyy. Nykyään tankkaan 90% Järvenpäässä ja aina piripintaan, siellä NEXT on ollu pari centtiä halvempi. Siellä siis on tullu tankattua viimeaikoina. Ja on toiminnu hyvin.
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

^Joo, on sulla käyny hyvä tuuri nyt kun et oo tankannu tuolla.
Kesäisin voi ajella aika huolettomasti melkein minkälafkan kiisseleillä vain.
Paitti nyt en enää st1:seltä osta.
Pistin sinne aikas pitkän meilin äsken.
ST1 :biggun:
Saas nähä kuka vastaa ja mitä.
:kutpai:
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

No enpä osannut odottaa että näin kylmä tulee yhessä päivässä.
Auto jäi taas duunipaikalle.
Dieseli virtasi tällä kertaa.
Akunkin melkein sahasin loppuun.
Oli monta kertaa melkein lähössä.
Kun ei ole ollut varaa huollattaa autoa...
Nyt joudun taas odottelemaan, että joku ehtii jeesaamaan.
On tääki. Olis ne venttiilit edes yhtä helposti säädettävissä kuin kuplassa, niin olis jo säädetty. Mutta erikoisavaimet...
Suuttimet ovat kyllä nyt se kysymysmerkki.
Nyt on auto kaukana piuhapaikasta. Eikä yksin ylämäkeen liiku.
Kyllä osaa taas ottaa päähän. :evil:
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Ne venttiilin säätöavaimethan saa kivasti tehtyä taivuttelemalla kiintoavaimista (rälläkkä/hitsi) ja muistelisin jopa että kerran taisin säätää tavallisilla avaimilla, ei se niin vaikeata ole.

-risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Hehkuta pitempään, viitisen minuuttia.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Malm kirjoitti:Ne venttiilin säätöavaimethan saa kivasti tehtyä taivuttelemalla kiintoavaimista (rälläkkä/hitsi) ja muistelisin jopa että kerran taisin säätää tavallisilla avaimilla, ei se niin vaikeata ole.

-risto
On se pakkasessa, kun mulla on hieman käsien ihon kanssa ongelmia.
Ei pysty toimimaan pakkasessa, rupee sormet halkeilemaan.
Jos sen nyt joskus saan käyntiin, niin millaisen avaimen siihen uhraan?
Onkos jollain ohjeita?

Siis viisi minsaa hehkutusta, onkohan akussa virtaskaa enää...
Pitää kokeilla. Siinähän ne välyksetkin rupeis jo pienenee.
Tosin nyt on kyl niin kylmä jo -16,1 että epäilen akun kestoa, kun on jo sahattu miltei tyhjäksi.
Hehkujen kuntoakaan en ole mitannut... Viimeksi oli kuosissa kyllä.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

ah, joo toki on se pakkasessa ikävää, itsekin rasvailen käsiä joka päivä.

minä voisin ottaa kuvia noista mun avaimista, pitää vain käydä hakemassa varaosa-auton takakontista. Eikai siihen mitään hirveitä vinkkejä suoraan osaa antaa. Jollakin isolla avaimella kun saa sen lautasen lukittua niin ei muuta kuin lukitusmutteri irti ja säätämään. Tieten onhan siinä temput miten sen saa sen lukituksen kiristettyä takaisin ilman että välys muuttuu mutta kun muutaman kerran kun säätää ja kiristää niin kyllä ne niksit huomaa.

Jos tuossa kauppareissulla kävisin varaosa-autolla niin otan sitten kuvatkin.

-risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Älä edes haaveile ventiilien säätöä pakkasessa. Jos ventiilien asento muuttuu, voi olla vähän aikaa vaikeuksia saada edes lämpimänä käyntiin.

Huonolla akulla sitä on turha edes kokeilla käyntiin, jos startti ei pyöritä reippaasti, niin se ei käynnisty.

Kannattaa hommata kunnolliset käynnistinkaapelit. 50mm2 on sopivat. Ne joutuu itse tekemään, koska kaupasta ei useimpien rahat riitä niitä ostamaan. Niillä kun ottaa virtaa jostain ajoneuvosta, jossa on hyvä iso akku (hiasessa on mm. tupla-akut) ja tehokas laturi, niin että voi startata yhtäsoittoa niin pitkään kuin tarvitsee, niin käynnistyminen on aika varmaa. Oleellista on, että startti pyörittää kuin kesällä ja että startataan yhtäsoittoa 30-40s kerrallaan kaasu koko ajan pohjassa. Ennen starttia hehkutetaan kaksi kertaa.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

On hyvät kaapelit olemassa ja iso laturikin.
Huomenna saas nähä pitääkö ostaa kuumailma puhallin?
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Todih,
lähti se mersun takakonttikin auki kun harjas sen puolimetrisen lumikinoksen siitä päältä pois. Kuten perttu sanoikin niin ei tietenkään venttiilejä kannata säätää pakkasessa, siitä ei tule kuin paha mieli.

Nämä minun avaimet ovat tällaisia:
Kuva

tuo vasemmalla puolella oleva, jolla siis sitä lautasta pidetään paikallaan on mersun oma, varaosanumero 615 589 00 03 00 nuo toiset ovat sitten ihan kiintoavaimista taiteltuja, toinen 14mm ja toinen hieman pienempi. En muista kumpi noista kävikään paremmin, olen siis yleensä käyttänyt vain toista noista taivutelluista ja muuten taiteillut tavallisislla avaimilla.

Välykset ovat kylmälle koneelle

imu 0,10 mm
pako 0,35 mm

kuumalle koneelle

imu 0.15 mm
pako 0.40 mm

venttiililautasen halkasija on imupuolella 38,7-38,9 mm
ja pakopuolella 33,1-33,3 mm
Näiden kokoerojen takiahan on hyvä olla noille lautasille tämä mersun oma avain mutta onnistuu se ilmankin :)

nämä otin alfamerin oppaasta mutta taitaapa ne lukea ihan ohjekirjassakin.

-risto

Edittiä: tuossa oppaassa myös sanotaan että imupuolten välukseen lisätään 0,05 mm mikäli ympäristön lämpötila on alle -20 astetta. Arvoitus onkin että tulkitaanko tämä niin että "talvi" säädöt olisi hyvä olla erikseen vai tarkoittaakohan tämä että säätessä jos ympäristön lämpötila on -20
noh...joka tapauksessa, älä missään nimessä niitä ulukona säädä
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”