W123/W115 -voimansiirrosta & sopivista perävälityksistä
- Olli Lajunen
- Mersutohtori
- Viestit: 559
- Liittynyt: 01.10.2005 13:52
- Paikkakunta: Yppäri
W123/W115 -voimansiirrosta & sopivista perävälityksistä
Perän vaihto 3.92:sta 3.58 harventaa välitystä 9.49% eli 85km/h vanha nopeus on uudella perällä 93km/h. Mulla oli 220D koneella 3.69 perä ja se pelitti hyvin, harvempikin olisi voinut olla joten tuo 3.58 lienee passeli. Perän mukaan kuuluu myös ne shimmirikat vetoakseliin, jotta välys saadaan oikeaksi.
Jos tehot meinaa muuten loppua niin vaihda 240D:n ruiskutuspumppu siihen (ja jos rahkeet riittää niin siihen vielä säädätys vaikkapa ppd:llä).
Kuten yllä todettiin siihen käy perät kaikista 123:sta ja lisäksi 115 & 126prefaceliftissä on samat. Jos oikein muistan niin 116:ssa ja osassa 107:ssa on käypiä periä.
EDIT: Näköjään pilkottu tämä omaksi viestiketjukseen
Tarkensin hieman otsikkoa.
Jos tehot meinaa muuten loppua niin vaihda 240D:n ruiskutuspumppu siihen (ja jos rahkeet riittää niin siihen vielä säädätys vaikkapa ppd:llä).
Kuten yllä todettiin siihen käy perät kaikista 123:sta ja lisäksi 115 & 126prefaceliftissä on samat. Jos oikein muistan niin 116:ssa ja osassa 107:ssa on käypiä periä.
EDIT: Näköjään pilkottu tämä omaksi viestiketjukseen
Tarkensin hieman otsikkoa.
Viimeksi muokannut Olli Lajunen, 21.3.2006 14:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W115 200D 2.4 sttppdic -75
W211 E 320 CDI T 4Matic -05
Ex: W202 220 -96
® Mesen linttaklubi
W211 E 320 CDI T 4Matic -05
Ex: W202 220 -96
® Mesen linttaklubi
..
Miksei OM616 jotenkuten jaksaisi 3,07 perällä, mutta 3,46 olisi ehkä parempi. Mulla oli aikoinaan OM615:ssä 3,69 perä, tuntui passelilta siihen. Yhtään harvempi ei olisi kyllä kärsinyt olla, muuten olisi saanut tarjota 3.-vaihdetta pienempäänkin ylämäkeen..
-98 290TDT-lang
-90 290DT Ambulance
-84 500SE ♠
-82 200D 3.0 (tallissa)
-97 312D
® Mesen linttaklubi
+muutama w115,123,124,201...
-90 290DT Ambulance
-84 500SE ♠
-82 200D 3.0 (tallissa)
-97 312D
® Mesen linttaklubi
+muutama w115,123,124,201...
Suht hyvävetoinen tuo on ollakseen om615, ehkä teho tuohon välitykseen riittää.Olli Lajunen kirjoitti:Perän vaihto 3.92:sta 3.58 harventaa välitystä 9.49% eli 85km/h vanha nopeus on uudella perällä 93km/h. Mulla oli 220D koneella 3.69 perä ja se pelitti hyvin, harvempikin olisi voinut olla joten tuo 3.58 lienee passeli. Perän mukaan kuuluu myös ne shimmirikat vetoakseliin, jotta välys saadaan oikeaksi.
Jos tehot meinaa muuten loppua niin vaihda 240D:n ruiskutuspumppu siihen (ja jos rahkeet riittää niin siihen vielä säädätys vaikkapa ppd:llä).
Kuten yllä todettiin siihen käy perät kaikista 123:sta ja lisäksi 115 & 126prefaceliftissä on samat. Jos oikein muistan niin 116:ssa ja osassa 107:ssa on käypiä periä.
Viisivuotissuunnitelmassa haaveena on saada pellin alle 5 sylinteriä, eli om 617.
Pikkuisen kun nauttii jägermeisteria alkaa om 602:kin tuntumaan mahdolliselle Ostais koko 250deen ja siirtäis osia kunnes toimii
joku moderaktori vois oikeastaan siirtää tämän ketjun loppupään w123 osastolle, ettei tärvellä lopullisesti hyvää myynti-ilmoitusta
Länsi-Suomen lääninhäirikkö
W201 190 D -85
W123 220 D -77 eläkeläinen
Autuaita ovat puupäät, sillä he eivät tuskaa tunne...
Ja pysyvät myöskin hyvin pinnalla.
W201 190 D -85
W123 220 D -77 eläkeläinen
Autuaita ovat puupäät, sillä he eivät tuskaa tunne...
Ja pysyvät myöskin hyvin pinnalla.
No mie jo muokkailin otsikkoa. Jospa ne jakaa aiheen kun joutavat...Salmi kirjoitti:Suht hyvävetoinen tuo on ollakseen om615, ehkä teho tuohon välitykseen riittää.Olli Lajunen kirjoitti:Perän vaihto 3.92:sta 3.58 harventaa välitystä 9.49% eli 85km/h vanha nopeus on uudella perällä 93km/h. Mulla oli 220D koneella 3.69 perä ja se pelitti hyvin, harvempikin olisi voinut olla joten tuo 3.58 lienee passeli. Perän mukaan kuuluu myös ne shimmirikat vetoakseliin, jotta välys saadaan oikeaksi.
Jos tehot meinaa muuten loppua niin vaihda 240D:n ruiskutuspumppu siihen (ja jos rahkeet riittää niin siihen vielä säädätys vaikkapa ppd:llä).
Kuten yllä todettiin siihen käy perät kaikista 123:sta ja lisäksi 115 & 126prefaceliftissä on samat. Jos oikein muistan niin 116:ssa ja osassa 107:ssa on käypiä periä.
Viisivuotissuunnitelmassa haaveena on saada pellin alle 5 sylinteriä, eli om 617.
Pikkuisen kun nauttii jägermeisteria alkaa om 602:kin tuntumaan mahdolliselle Ostais koko 250deen ja siirtäis osia kunnes toimii
joku moderaktori vois oikeastaan siirtää tämän ketjun loppupään w123 osastolle, ettei tärvellä lopullisesti hyvää myynti-ilmoitusta
Nyt kun tuossa pystärissä on tuo 3.92 perä, niin tuollaisella 3.06 perällähän menisi sitten 103km/h kun alkuperäsellä menee 85km/h? Eli harventaa 22%. Kuulostaa aika hurjalta, silloinhan sillä voisi ajaa jopa moottoritienopeuksiakin jos vaan potkua piisaa Onhan tuo sentään 81 vuosimallinen kone, eli teho versio
Eikös kukaan ole laakeroinut perää uudestaan? Olisi kiva tietää mitä osat maksaisivat!
Tuo nykyinen perä on muuten ihan kohtuu hyvä, ei ulvo eikä vuoda, mutta klappia on jonkin verran. Eli jos jollain on tarvetta hyvälle 3.92 perälle niin...
Jos jollain on perä jouten niin saa tietenkin tarjota!
Eikös kukaan ole laakeroinut perää uudestaan? Olisi kiva tietää mitä osat maksaisivat!
Tuo nykyinen perä on muuten ihan kohtuu hyvä, ei ulvo eikä vuoda, mutta klappia on jonkin verran. Eli jos jollain on tarvetta hyvälle 3.92 perälle niin...
Jos jollain on perä jouten niin saa tietenkin tarjota!
Wike, Eikös se 616 ole 240D? Voipi vähäsen loppua potku kesken kun 300D:kään ei jaksa mennä vakioperällä ylämäkiin... Mikä se sitten pystärissä olikaan, muistaakseni 3.69, mutta en jaksa tarkistaa.
Perän laakerit maksaa muistaakseni saman verran kuin käytetty ehjä perä.
Perän laakerit maksaa muistaakseni saman verran kuin käytetty ehjä perä.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret
-Jokaisella kukalla on juuret
Joo. 3,07 on liian pitkä 240 D:hen. Korkeintaan 300 D:n 3,46 perä siihen.
Muuten en tota 300D-läppää ymmärrä. Ei tarvitse täällä vakio 3,46-perällä lisätä yhtään kaasua ylämäkiin maantiellä esim. 115 mittarinopeuksilla ja toisaalta huomasin edes vakionopeudensäädin 160 nopeuteen asetettuna ei vauhti hidastu yhtään ylämäkiin.
Muuten en tota 300D-läppää ymmärrä. Ei tarvitse täällä vakio 3,46-perällä lisätä yhtään kaasua ylämäkiin maantiellä esim. 115 mittarinopeuksilla ja toisaalta huomasin edes vakionopeudensäädin 160 nopeuteen asetettuna ei vauhti hidastu yhtään ylämäkiin.
Hö. Mulla on 3.07 perä w126ssa ja koneena OM617 ja 722.3 automaati. Hyvin se jaksaa mennä mäet päälle... Kiihtyvyyshän siinä ei kovin järkyttävä ole mutta kyllä sillä liikenteen seassa pärjää. Huippu nopeutta jaksaa kelata noin 170km/h
Onko tuo w115 kuinka paljon kevyempi? Vai painaako jopa enemmän. Mietin vain että onko siinä 240ssä paljonkin vähemmän tehoa?
Onko tuo w115 kuinka paljon kevyempi? Vai painaako jopa enemmän. Mietin vain että onko siinä 240ssä paljonkin vähemmän tehoa?
- Olli Lajunen
- Mersutohtori
- Viestit: 559
- Liittynyt: 01.10.2005 13:52
- Paikkakunta: Yppäri
240D 3.0:ssa on 3.46-perä vakiona. 15" -renkailla on ollut 3.69-perä.
Minulla on nyt 3.07-perä turbotetussa 240D:ssä ja hieman hankalalle välille osuu nuo vaihtokohdat. Tehoa on 104hv ja tavallisessa 240D:ssä hieman vähempi. Nelosella jaksaa ajaa juuri 80km/h todellista, mutta useimmiten eteen sattuu teidentukko uudemmalla autolla ja ajelee sitä 70km/h ja joudun pudottamaan kolmoselle. Muillakin vaihteilla on samaa oiretta havaittavissa eli vetoalue alkaa suomalaisiin nopeusrajoituksiin nähden liian ylhäältä. Vika saattaa olla myös kierossa kardaanin etupätkässä/rättinivelissä, koska auto jaksaa mennä 70:kin mutta juristaa inhottavasti (toisaalta vedättäminen ei tee hyvää laatikolle, parempi olisi käyttää riittävästi kierroksia).
Eli saisi olla perä pykälän tiheämpi tai koneessa hivenen enemmän potkua. Joku 3.23 -välitys olisi kiva, jos sellainen olisi 115/116/123/126-sarjassa olemassa. Lähimmäksi osuu siis 3.46-perä, jota suosittelen maximissaan vapari-240D:hen. Automaattivaihteiseen voi kyllä laittaa harvemman perän kuin manuaaliin, mutta epäilen 3.07 olevan liian harva vapari 240D:hen edes automaatilla. Nyt joutuu liikkeellelähdöissä niin eteen kuin taaksepäin luistattamaan hieman liikaa kytkimellä.
Meinaan kesemmällä vaihtaa itsekin 3.46-perän tuohon turbovehkeeseen, niin saan vitosvaihteen käyttöön myös talvinopeuksilla.
Minulla on nyt 3.07-perä turbotetussa 240D:ssä ja hieman hankalalle välille osuu nuo vaihtokohdat. Tehoa on 104hv ja tavallisessa 240D:ssä hieman vähempi. Nelosella jaksaa ajaa juuri 80km/h todellista, mutta useimmiten eteen sattuu teidentukko uudemmalla autolla ja ajelee sitä 70km/h ja joudun pudottamaan kolmoselle. Muillakin vaihteilla on samaa oiretta havaittavissa eli vetoalue alkaa suomalaisiin nopeusrajoituksiin nähden liian ylhäältä. Vika saattaa olla myös kierossa kardaanin etupätkässä/rättinivelissä, koska auto jaksaa mennä 70:kin mutta juristaa inhottavasti (toisaalta vedättäminen ei tee hyvää laatikolle, parempi olisi käyttää riittävästi kierroksia).
Eli saisi olla perä pykälän tiheämpi tai koneessa hivenen enemmän potkua. Joku 3.23 -välitys olisi kiva, jos sellainen olisi 115/116/123/126-sarjassa olemassa. Lähimmäksi osuu siis 3.46-perä, jota suosittelen maximissaan vapari-240D:hen. Automaattivaihteiseen voi kyllä laittaa harvemman perän kuin manuaaliin, mutta epäilen 3.07 olevan liian harva vapari 240D:hen edes automaatilla. Nyt joutuu liikkeellelähdöissä niin eteen kuin taaksepäin luistattamaan hieman liikaa kytkimellä.
Meinaan kesemmällä vaihtaa itsekin 3.46-perän tuohon turbovehkeeseen, niin saan vitosvaihteen käyttöön myös talvinopeuksilla.
W115 200D 2.4 sttppdic -75
W211 E 320 CDI T 4Matic -05
Ex: W202 220 -96
® Mesen linttaklubi
W211 E 320 CDI T 4Matic -05
Ex: W202 220 -96
® Mesen linttaklubi
Topicin nimihän vaihtuu joka kerta kun tänne eksyy...
Tuo W115 taisi painaa jotain päälle 1500kg
Ai siinä olikin 3.46... Katoin sitte taulukosta väärin.
Tuossa uudemmassa OM616 78-> on(oli joskus) 72heppaa (ei paha, ei paha) eli kyllä tuollakin kerkiää.
Eli nyt pitää sitten metsästää tuota 3.46 perää...
Viides vaihde on jo pröystäilyä
Tuo W115 taisi painaa jotain päälle 1500kg
Ai siinä olikin 3.46... Katoin sitte taulukosta väärin.
Tuossa uudemmassa OM616 78-> on(oli joskus) 72heppaa (ei paha, ei paha) eli kyllä tuollakin kerkiää.
Eli nyt pitää sitten metsästää tuota 3.46 perää...
Viides vaihde on jo pröystäilyä
Siulla taitaa olla uudempi kone siinä? Ja ilmanvastusta 123:ssa ainakin on jonniivverran vähemmän kuin pystärissä.. Pystäri nappasi pitkään loivaan alamäkeen maksimissaan sen 160km/h todellista nopeutta... Jyväskylässä "keljon mäessä" pojat kokeilee kuinka auto kiihtyy, pystäri hyytyi satasesta yheksäänkymppiin kaasu pohjassa (=kickdown).Leka kirjoitti:Muuten en tota 300D-läppää ymmärrä. Ei tarvitse täällä vakio 3,46-perällä lisätä yhtään kaasua ylämäkiin maantiellä esim. 115 mittarinopeuksilla ja toisaalta huomasin edes vakionopeudensäädin 160 nopeuteen asetettuna ei vauhti hidastu yhtään ylämäkiin.
Että kyllä se aika toivottoman laiska tapaus on. Minun autossa oli kierroksia nostettu jonkin verran, ja seoksia sen verta että pikkusen pöläytti mustaa. 250tkm ajettu kone. Eli voidaan hyvillä mielin puhua normaalia pirteämmästä yksilöstä.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret
-Jokaisella kukalla on juuret
Joo, siinä murikassa se lukee. Muistaakseni vasemmassa laidassa. Siinä ihan sen kannen vieressä missä on vähän tasasista koneistettua pintaa. Voi olla likaa päällä, mutta kun sitä putsailee niin kyllä se sieltä pitäisi löytyä.Sami R kirjoitti:Mistä näkikään perän välityssuhteen?
Oliko siinä murikassa merkintä?
V123 & W123
V123 langin osia saa tarjota!
V123 langin osia saa tarjota!