Alipainepumpun ja kylmäkäynnistyssuuttimen funktioista?

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Alipainepumpun ja kylmäkäynnistyssuuttimen funktioista?

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Taas on Sampolla kyselyikä menossa.

Bensapannujen alipaine jarrutehostimelle otetaan imusarjasta, selvä se. Miksi näin ei voida tehdä myös dieselissä, vaan asia on hoidettu alipainepumpulla?

Jäljempänä kysellään tyhjäkäyntisuuttimen toimintaperiaatteesta.
Viimeksi muokannut Sampo N., 01.3.2011 23:11. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
-jorkki-
joka ecua sorkki
Viestit: 700
Liittynyt: 20.5.2006 23:35
Paikkakunta: Liminka

Re: Miksi dieselissä on alipainepumppu?

Viesti Kirjoittaja -jorkki- »

Sampo N. kirjoitti:Taas on Sampolla kyselyikä menossa.

Bensapannujen alipaine jarrutehostimelle otetaan imusarjasta, selvä se. Miksi näin ei voida tehdä myös dieselissä, vaan asia on hoidettu alipainepumpulla?
Dieselin imusarjassa ei ole alipainetta, koska ei ole kaasuläppää.
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Jahas, se kaasuläppä siis toimii eräänlaisena "alipainepumppuna".
Avatar
pp d
Dieselspesialisti
Viestit: 2340
Liittynyt: 25.11.2005 16:10
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pp d »

Jos tuota otsikkoa kattoo: jos dieselissä on alipainepumppu se kannattee ottaa hetimmiten poies, mennee muuten pilale :roll:
Ainaki tiivisteet likoaa........
No Merc at the moment
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Sampo N. kirjoitti:Jahas, se kaasuläppä siis toimii eräänlaisena "alipainepumppuna".
Eeei...

Moottori yrittää käydessään ottaa imusarjaa pitkin enemmän ilmaa sisäänsä kuin mitä sille annetaan jolloin rajoittavan kaasuläpän ja palotilan välillä vallitsee ulkoilmanpainetta alempi ilmanpaine eli "alipaine" :D
Tätä alipainetta voidaan sitten käyttää muihinkin tarkoituksiin kuten jarrutehostimeen, valojen säätöön ja keskuslukitukseen ja kaikenmaailman paine-erolla toimiviin varusteisiin.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Mitenkähän näissä uusissa bentsiinikulkimissa, joissa kaasuläppä on periaatteessa korvattu imuventtiilien ohjauksella (Fiiatin / Alfan Multiair yms.). Kait niihinkin pitää sitten laittaa alipainepumppu tai hoitaa jarrujen tehostukset jotenkin muuten.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
RoopeK
aktiivimeseläinen
Viestit: 2820
Liittynyt: 26.5.2008 0:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja RoopeK »

Roisto kirjoitti:Mitenkähän näissä uusissa bentsiinikulkimissa, joissa kaasuläppä on periaatteessa korvattu imuventtiilien ohjauksella (Fiiatin / Alfan Multiair yms.). Kait niihinkin pitää sitten laittaa alipainepumppu tai hoitaa jarrujen tehostukset jotenkin muuten.

t.
Risto
Eikös niissä ole jo sähkötehostetut jarrut..? :roll:
Mercedes Benz S203 C 180K -05 Avantgarde Sport "OMG-BLÄCK-EDITSÖÖN"

® Mesen 199-klubi

EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
jani_LPR
Viestit: 452
Liittynyt: 19.10.2010 18:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja jani_LPR »

Jiitek kirjoitti:Tätä alipainetta voidaan sitten käyttää ... keskuslukitukseen ...
Missäs autoissa moottorin tuottamaa alipainetta käytetään keskuslukitukseen? Mersuissa ja audeissa ainakin on oma sähköpumppu tuota tarkoitusta varten. Ja se pumppaa ali- tai ylipainetta riippuen siitä avataanko vai suljetaanko.

Siis näin näkemissäni vehkeissä, joita ei kovin montaa ole. Voihan joissain autoissa olla käytettykin.
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

jani_LPR kirjoitti:
Jiitek kirjoitti:Tätä alipainetta voidaan sitten käyttää ... keskuslukitukseen ...
Missäs autoissa moottorin tuottamaa alipainetta käytetään keskuslukitukseen? Mersuissa ja audeissa ainakin on oma sähköpumppu tuota tarkoitusta varten. Ja se pumppaa ali- tai ylipainetta riippuen siitä avataanko vai suljetaanko.

Siis näin näkemissäni vehkeissä, joita ei kovin montaa ole. Voihan joissain autoissa olla käytettykin.
w123... :wink:
jani_LPR
Viestit: 452
Liittynyt: 19.10.2010 18:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja jani_LPR »

Jiitek kirjoitti:w123... :wink:
Ahaa, nyt täytyy myöntää aukko tietämyksessäni. Pyydän anteeksi mahdollisesti aiheuttamaani mielipahaa.
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

.....mut siis siis w123 ja vanhemmat kikottimet alipaine keskuslukolla......+ ainaki 1 KPL wink perään :lol:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
eero1989
törröttäjä
Viestit: 2187
Liittynyt: 02.9.2006 22:32
Paikkakunta: Kullaa

Viesti Kirjoittaja eero1989 »

Ainakin mulla SL:llässä on keskuslukko(vaikka melkeist kaikkiin lukkoihin ylttää kuskinpaikalta)+muut alipaine+ muut hilppeet ja ja siinä on se alipainepumppu mielestäni melko keskeisellä paikalla moottoritilassa :wink:
ja mielestäni se kyllä bensaa syö eikä sähköä :shock:
ex-204 bensa/farkku
ex-452.437.
ex-667.351.ex- rakkaus,430 farkku väykky.
ex-107.044 ex joku ka-rintteri
ex-638.274 ex-170koppanen
ex-601.366 ex-124bensafarkkunelimatikki
ex-602.467
ex-oranssi/musta kaunotar eli 602.362
ex- 124.051
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Jiitek kirjoitti: Moottori yrittää käydessään ottaa imusarjaa pitkin enemmän ilmaa sisäänsä kuin mitä sille annetaan jolloin rajoittavan kaasuläpän ja palotilan välillä vallitsee ulkoilmanpainetta alempi ilmanpaine eli "alipaine" :D
Tätä alipainetta voidaan sitten käyttää muihinkin tarkoituksiin kuten jarrutehostimeen, valojen säätöön ja keskuslukitukseen ja kaikenmaailman paine-erolla toimiviin varusteisiin.
Hyvä vastaus, jopa minä ymmärsin!

Entäpä kun tuosta varaosaraadosta purin palasia pois yksi päivä ja mitä ilmeisemmin käteen osui myös kylmäkäynnistyssuutin. Kutoskoneessa ilmeisesti siinä koneen keskipaikkeilla.

Miten se toimii? Siitä näytti lähtevän putkia jonnekin lohkoon päin? Eihän tuo voi antaa kaikkiin sylintereihin lisätavaraa?
Avatar
Marco
Herrasmies
Viestit: 3045
Liittynyt: 04.5.2007 9:35
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Marco »

Sampo N. kirjoitti: Hyvä vastaus, jopa minä ymmärsin!

Entäpä kun tuosta varaosaraadosta purin palasia pois yksi päivä ja mitä ilmeisemmin käteen osui myös kylmäkäynnistyssuutin. Kutoskoneessa ilmeisesti siinä koneen keskipaikkeilla.

Miten se toimii? Siitä näytti lähtevän putkia jonnekin lohkoon päin? Eihän tuo voi antaa kaikkiin sylintereihin lisätavaraa?
Suuttimen pitäs antaa lisäruokaa kaikille pytyille. Suutin töräyttää kakkua mukeille, kun ulkoläpötila on -5 astetetta tai alle. Suutinta ohjaa bensapumpun releen kylmäkontrollipiiri, joka saa tiedon ecun kautta lämpöanturilta.
W163 320 -98
Volvo V40 T4 -00
Exät: 2xW201, 2xW124, 3xS124, 2xS210, 1xW126 , 1xW208

® Mesen 199-klubi
® Mesen linttaklubi
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”