Onko metalliavain sittenkin elektronista turvallisempi?
Onko metalliavain sittenkin elektronista turvallisempi?
Terve,
Eivät nuo uudet kontaktittomat avainjärjestelmät näytä olevan este päättäväisille rosvoille, joilla on läppäri ja oikeat softat. Kliks.
t.
Risto
EDIT: Kas, kas. Neljässadas viesti.
Eivät nuo uudet kontaktittomat avainjärjestelmät näytä olevan este päättäväisille rosvoille, joilla on läppäri ja oikeat softat. Kliks.
t.
Risto
EDIT: Kas, kas. Neljässadas viesti.
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Huonosti kestäviä nämä älyavaimet ainakin ovat, itellä on toisen älyavaimen lukituspainike haljennut, siis se kuori ja nyt ovien lukitus takkuaa kyseisellä avaimella. Ja avain ei siis ole kulkenut kuin 90000:nen taipaleen. Onneksi on toinen "uusi" avain, jota on nyt tullut käytettyä.
Saakohan tuota muovinpalasta purettua mitenkään, jotta pääsisi katsomaan onko sieltä se "nappula" jotenkin irronnut.
Onhan näissä muovi-avaimissa tosin hyviäkin puolia, mm. taskun pohjat eivät kulu juuri nimeksikään, verrattuna rauta-avaimiin. Ja onhan nuo tyylikkäämpiäkin. "Älä vaan sano, että tuo on virta-avain" kommentteja kuulee aina välistään. Miksiköhän nuo aiheuttavat niin paljon epäilyksiä.
Saakohan tuota muovinpalasta purettua mitenkään, jotta pääsisi katsomaan onko sieltä se "nappula" jotenkin irronnut.
Onhan näissä muovi-avaimissa tosin hyviäkin puolia, mm. taskun pohjat eivät kulu juuri nimeksikään, verrattuna rauta-avaimiin. Ja onhan nuo tyylikkäämpiäkin. "Älä vaan sano, että tuo on virta-avain" kommentteja kuulee aina välistään. Miksiköhän nuo aiheuttavat niin paljon epäilyksiä.
BMW 318d -09
- Arto N
- Betonileipuri <br> Miele-mies
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 14.10.2005 8:25
- Paikkakunta: Kangasala
Tätä en enää jaksanut lukea
Mutta kuvista tuli mieleen se kun joskus aikanaan eräs suomalainen konepaja toimitteli teräsosia venäjälle ja joku pieni politrukki keksi ruveta hankalaksi..
Toimitukseen sisältyi myös todella järeitä ketjuja ja naapuri keksi sitten että onhan sen ketjun pakkasenkestävyys koeistettava.
-No kukapa muu kuin VTT avuksi.
Koelaboratorio oli kuulemma todella vaikuttava kun armaat naapurimme saapuivat koeistustilaisuuteen. Härveliä ja himmeliä oli esillä ja "viritetty" toimintavalmiiksi jos jonkinlaista. Lämpötilaakin ( -40 selssiusta ) kuulemma vahdittiin kolmen desimaalit tarkkuudella.
Ongelma oli siinä että VTT:n pakkaslaboratorioon ei saanut niin järeitä vetolaitteita millä ketjun olisi saanut lähellekkään poikki. Näppärät suomalaiset olivat sitten kerännyt niitä vakuuttavan näköisiä mittauslaitteita vähän kaikenmoisia ja suorittanut pakkaskokeen niin että painavia teräsmurikoita pudoteltiin ketjun päälle
Ei mennyt ketju rikki teräsmurikoita pudottelemalla lämpötilan ollessa kolmen desimaalin tarkkuudella miinus neljäkymmentä astetta celsiusta.
Tavarantoimitus saattoi jatkua.
J.T.S kirjoitti:Ja onhan nuo tyylikkäämpiäkin. "Älä vaan sano, että tuo on virta-avain" kommentteja kuulee aina välistään.
Ne Mersun mölikät ovat kyllä sen kokoisia, etteivät ne tarvitse avaimenperääkään. Tuleeko noiden uusien Mersujen mukana semmoista perinteistä "lompakkoavainta"? Tuo normiavain on kyllä sen kokoinen, ettei vara-avainta viitsi kmukana kanniskella.
Mersun muoviavain taitaa muutenkin olla pikkuisen hankalampi väärentää, koska se muistaakseni keskustelee virtalukon kanssa infrapunalla. Ts. virtalukko antaa sille haasteen ja avain vastaa infrapunalla. Haasteen pystynee lukemaankin mutta jos avain on taskussa tai virtalukossa, ei vastausta pysty kovin helposti lukemaan. Eri asia ovat sitten nämä Keyless-Go -systeemit.
Kerran testasin isämiehen Transportterista tuota ajonestoa, kun hoksasin, että avaimen sisällä jokin helisee. Avain aukesi kätevasti ja ajonestopiirin sai otettua ulos. Pirssi käynnistyi helposti, vaikka piiri oli vänkärin penkillä. Ei tullut kokeiltua, olisiko toiminut, jos piiri olisi ollut esim. puhelinpöydällä.
Jees. Pääasiahan on, että mittauslaitteisto näyttää uskottavalta ja käppyrää syntyy.Arto N kirjoitti:Näppärät suomalaiset olivat sitten kerännyt niitä vakuuttavan näköisiä mittauslaitteita vähän kaikenmoisia ja suorittanut pakkaskokeen niin että painavia teräsmurikoita pudoteltiin ketjun päälle
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Varsinaista "lompakkoavainta" ei näiden mukana tule, mitäpä sillä tekisikään. Mutta tuon "IR-avaimen" sisään on piiloitettu sellainen pieni metalliliuska avain, jolla saa kuskin oven auki/lukkoon, hanskalokeron mekaanisen lukon kiini/auki ja takakontin auki.Roisto kirjoitti:...Tuleeko noiden uusien Mersujen mukana semmoista perinteistä "lompakkoavainta"? Tuo normiavain on kyllä sen kokoinen, ettei vara-avainta viitsi kmukana kanniskella...
BMW 318d -09
Kyllä pitäisi saada – ajonestopuolen pitäisi olla riippumaton pattereista. Elikkä virtalukko antaa avaimelle haasteen ja samalla antaa tunnistuspiirille virtaa (vrt. muuntaja). Tuolla sähkömäärällä avain antaa sitten virtalukolle vastauksen.J.T.S kirjoitti:Tuli tässä juuri mieleen, että saakohan mersun käyntiin, jos avaimen paristot ovat loppuneet. Eli jos avaan oven sillä metalli-avaimella ja tyrkkään patterittoman ir-avaimen virtalukkoon. Täytynee suorittaa joskus tieteellinen tutkimus.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Niitten pitäis vaihtaa 256bitin salaukseen 128:sta kiireen vilkkaa, uusissa koneissa alkaa tuo laskentateho riittää murtaan tuo 128 aika helposti...
USAssahan on ollu juttua, niillä on kait huoltsikoilla sellasia avaimenperäsysteemejä, jotka tunnistaa asiakkaan ja antaa tankata. Oliko niis 64b salaus ja sitä murrettiin jo aika tahtia ja ne bensavarkaudet toisen nimiin oli siellä jo riesa.
Kyllähän nuo turvallisia vehkeitä olis jos olis järeempi salaus, 256 ja kovempaa niin alkaa oleen niin pirusti eri vaihtoehtoja koodissa, että ei ikänä onnistu laskea nykykoneilla, ellei halua vuosia seurata jotakin autoa yrittäen murtaa avainkoodi...
USAssahan on ollu juttua, niillä on kait huoltsikoilla sellasia avaimenperäsysteemejä, jotka tunnistaa asiakkaan ja antaa tankata. Oliko niis 64b salaus ja sitä murrettiin jo aika tahtia ja ne bensavarkaudet toisen nimiin oli siellä jo riesa.
Kyllähän nuo turvallisia vehkeitä olis jos olis järeempi salaus, 256 ja kovempaa niin alkaa oleen niin pirusti eri vaihtoehtoja koodissa, että ei ikänä onnistu laskea nykykoneilla, ellei halua vuosia seurata jotakin autoa yrittäen murtaa avainkoodi...
Niin ja jutun mukaan koodi taitaa monestikin olla vain 40 bittinen. Jopa 128 on varsin harvassa.Mariini kirjoitti:Niitten pitäis vaihtaa 256bitin salaukseen 128:sta kiireen vilkkaa, uusissa koneissa alkaa tuo laskentateho riittää murtaan tuo 128 aika helposti...
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)