W123 alkuperäisen vararenkaan nopeusluokka?
W123 alkuperäisen vararenkaan nopeusluokka?
Elikkäs, tuossa omassa meni eturengas ja vaihoin vararenkaan alle. Se on ilmeisesti varsin alkuperäistä saksalaista laatua.
Nopeusluokkaa siinä ei ole, mutta koko ja SR merkintä löytyy.
Paljonko sillä saa posottaa?
Motarilla (120) ei ainakaan tuntunut oudolta, eikä rengas juuri lämmennytkään.
Nopeusluokkaa siinä ei ole, mutta koko ja SR merkintä löytyy.
Paljonko sillä saa posottaa?
Motarilla (120) ei ainakaan tuntunut oudolta, eikä rengas juuri lämmennytkään.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Yli 20-vuotias rengas... En ajaisi metriäkään enempää kuin on pakko. Kovasta vauhdista puhumattakaan.
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake
entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Se kumiseos on kovettunut ajan saatossa niin paljon, että se voi räjähtää milloin vain.
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake
entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Vyöthän sen renkaan koossa pitävät joten kumiseoksen kovettuminen tuskin mitään räjähdyksiä aiheuttaa. Vyörenkaat eivät muutenkaan "räjähdä".
Vararengas säilyy hyvänä koska se on hyvin suojattu valolta ja lämmöltä. Saattaa olla täysin käyttökelpoinen ja suorituskykykin sama kuin uutena (ei tosin kannata käyttää nykykumien kanssa koska niiden ominaisuudet ihan eri luokkaa).
Eikös se vararengas ole kuitenkin alkuperäiskokoa? Nopeusluokka on varmaan jotain 180 km/h. Kuitenkin samaa luokkaa kuin auton huippunopeus.
Vararengas säilyy hyvänä koska se on hyvin suojattu valolta ja lämmöltä. Saattaa olla täysin käyttökelpoinen ja suorituskykykin sama kuin uutena (ei tosin kannata käyttää nykykumien kanssa koska niiden ominaisuudet ihan eri luokkaa).
Eikös se vararengas ole kuitenkin alkuperäiskokoa? Nopeusluokka on varmaan jotain 180 km/h. Kuitenkin samaa luokkaa kuin auton huippunopeus.
Njaa'a, ainakin vuosimallin 90 nissanista poksahti iloisesti alkuperäinen rengas vuonna 2002... Pintaa oli jäljellä vielä melkein yhtä paljon kuin uudessa.
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake
entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Joo no jos se olis ollu kuivumassa ulkoilmassa auringossa koko historiansa niin sittenhän se olis valmista kamaa...ihan hyvin kesti pikkuusen ajoa angliassa olevat talvirenkaat(siirtoajon) ja vm. on ainakin alle 1982 koska silloin viety talliin lepäämään ja odottamaan parempia aikoja...
-Reikä-Klubi®-
-Lintta-AATELINEN-
-Lintta-AATELINEN-
Guttenbergin aikaisista kumeista en tiedä, mutta uudempien kupeissa on merkintä valmistusviikosta ja vuodesta. Esim. 3405.Sami R kirjoitti:Kyselin tänään rengasliikkeessä, mikä olisi maksimi ikä kumeille.
Jäi epäselväksi.
Ja sitten tuon vararenkaan kumi on kimmoisampaa, kuin takarenkaiden kumi. Hmmm.
Mitenkäs renkaan iän näkee? Onko renkaissa jotain merkintöjä, joilla selviää valmistusvuosi, tms?
Tuolla sanotaan näin:Rässi66 kirjoitti:Joku tiesi ettei yli kuusivuotiaita kumeja kannattas käyttää,
vaikka olis ollu pakastimessa
"Renkaan kulutuspinnan kumiseos alkaa kovettumaan ajan myötä. Nopeiten se tapahtuu silloin kun rengas on käytössä auton alla altistuen lämmölle ja auringon valolle. Ikääntymisen vaikutus tuntuu selvimmin Pohjoismaisissa, pehmeäseoksisissa talvirenkaissa. Käytännössä, jos renkaita kausivarastoidaan oikein, rengas on menettänyt parhaat talviominaisuutensa noin viiden vuoden kuluttua siitä, kun rengas on otettu käyttöön. Riippumatta siitä, kuinka paljon kulutuspintaa on jäljellä.
Kesärenkaissa ikääntyminen ei vaikuta renkaan ominaisuuksiin läheskään yhtä paljon kuin talvirenkaissa. Toki kesärenkaidenkin suorituskyky kärsii iän myötä emmekä suosittele yli kahdeksan vuotta vanhojen kesärenkaiden käyttämistä."
Tuolta em. linkistä löytyi tällaistakin tietoa:HVM kirjoitti:Guttenbergin aikaisista kumeista en tiedä, mutta uudempien kupeissa on merkintä valmistusviikosta ja vuodesta.
"Euroopassa hyväksytyissä renkaissa on 80-luvun alusta lähtien käytetty ns. DOT koodia, joka sijaitsee renkaan sivuvallissa. Tämä koodi kertoo renkaan valmistusajankohdan. Merkin kaksi ensimmäistä numeroa kertovat valmistusviikon. Yksi tai kaksi (2000 alkaen) seuraavaa valmistusvuoden. Jos renkaan kyljestä ei tällaisia koodeja löydy on rengas valmistettu 70-luvulla tai aikaisemmin tai sitä ei ole hyväksytty Eurooppalaiseen käyttöön. Molemmissa tapauksissa renkaan käyttö johtaa turvallisuusriskiin."
Elikös se Guttenberg vielä silloin?