4matic jakolodju jatkoa
4matic jakolodju jatkoa
Niin et onkos kukaan tehnynnä remonttia tuollaseen ja mistäs siihen saapi noin niinku suht edullisia korjaus osia/tiivisteitä vai joutuuko kääntyy valtuutetun merssi liikkeen puoleen
Viimeksi muokannut BJV-8, 24.1.2007 19:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Nelikolla" varmasti kotiin vaikka baarista
- Malm
- W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
- Viestit: 1657
- Liittynyt: 23.10.2005 18:00
- Paikkakunta: Limika/Oulu
No konehuolto Jarkko Siekkinen tottakai
http://konehuolto.vze.com/
Kirjoittelee täälläkin nimimerkillä Jarkko S
Kannattaa myös kysellä jos on paikallista laatikkohuoltoa, eihän se niin hirveän harvinainen operaatio ole mutta tarvii kuulemma jonkun erikoistyökalun.
-Risto
http://konehuolto.vze.com/
Kirjoittelee täälläkin nimimerkillä Jarkko S
Kannattaa myös kysellä jos on paikallista laatikkohuoltoa, eihän se niin hirveän harvinainen operaatio ole mutta tarvii kuulemma jonkun erikoistyökalun.
-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
- Malm
- W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
- Viestit: 1657
- Liittynyt: 23.10.2005 18:00
- Paikkakunta: Limika/Oulu
Mjaa,
Eli oli jotain vikaa ja rupesitte tutkimaan niin huomasitte että etukartaani on irrotettu ?
No mutta, tuossa ois kiva kuva:
http://www2.lut.fi/~holtta/mb/4matic/4-matic3.jpg
Siellä nuo keltaiset alueet jotka ovat "kolben" ovat niitä sylinterejä joihin hydrauliikka paineet tungetaan, niiden ja laatikon kuorten välistä sitä sitten vuotaa sinne sisälle.
-Risto
Eli oli jotain vikaa ja rupesitte tutkimaan niin huomasitte että etukartaani on irrotettu ?
No mutta, tuossa ois kiva kuva:
http://www2.lut.fi/~holtta/mb/4matic/4-matic3.jpg
Siellä nuo keltaiset alueet jotka ovat "kolben" ovat niitä sylinterejä joihin hydrauliikka paineet tungetaan, niiden ja laatikon kuorten välistä sitä sitten vuotaa sinne sisälle.
-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
- Malm
- W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
- Viestit: 1657
- Liittynyt: 23.10.2005 18:00
- Paikkakunta: Limika/Oulu
Mikäpäs siinä, täällähän sitä ollaan viisautta ja tyhmyyttä jakamassa sekä vastaanottamassa. Tuon kuvalinkin oli käyttäjä MiQu lähettänyt tuolla toisella voorumilla ja kun linkistä pyyhkii sen kuvan nimen poissa, siihen 4matic/ kansioon asti niin löytyy monta muutakin kivaa kuvaaBJV-8 kirjoitti: Mutta olipa mahottoman komee kuva iso kiitos siitä
-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Se hyvä puoli tuossa on, että se ei siitä vähene vaikka kuinka jakaaMalm kirjoitti:Mikäpäs siinä, täällähän sitä ollaan viisautta ja tyhmyyttä jakamassa sekä vastaanottamassa. Tuon kuvalinkin oli käyttäjä MiQu lähettänyt tuolla toisella voorumilla ja kun linkistä pyyhkii sen kuvan nimen poissa, siihen 4matic/ kansioon asti niin löytyy monta muutakin kivaa kuvaaBJV-8 kirjoitti: Mutta olipa mahottoman komee kuva iso kiitos siitä
-Risto
"Nelikolla" varmasti kotiin vaikka baarista
Välityssuhteet menevät automaattivaihteisessa 4maticissa näin:
Malli__ --Tyyppi --Perä
300_DT_ --124.333 --2,65
300_TDT --124.393 --2,65
260_E__ --124.226 --3,29
300_E__ --124.230 --3.07
300_TE_ --124.290 --3,29
Automaattilaatikko on sama
-dieseleissä keskenään
-300:ssä (bensa) keskenään
-260 omansa
Jos ei korjaamo-CD:ssä ole virhettä, niin 260E ja 300TE:ssä on sama välitys, mutta eri loota. 300E ja TE:ssa olisi sama loota, mutta eri välitys. Täten etuperissä on väkisinkin eroja.
Kustakin automaattilaatikosta on kaksi versiota. Bensamalleja sai myös käsivalintaisena.
Pitäisi olla sama välitys edessä ja takana, muuten käy huonosti kun keskilukko napsahtaa päälle.
Varmaa tietoa saa MB:n maahantuojan (henkilöautojen) teknisestä neuvonnasta, Helsingin Vehosta.
Malli__ --Tyyppi --Perä
300_DT_ --124.333 --2,65
300_TDT --124.393 --2,65
260_E__ --124.226 --3,29
300_E__ --124.230 --3.07
300_TE_ --124.290 --3,29
Automaattilaatikko on sama
-dieseleissä keskenään
-300:ssä (bensa) keskenään
-260 omansa
Jos ei korjaamo-CD:ssä ole virhettä, niin 260E ja 300TE:ssä on sama välitys, mutta eri loota. 300E ja TE:ssa olisi sama loota, mutta eri välitys. Täten etuperissä on väkisinkin eroja.
Kustakin automaattilaatikosta on kaksi versiota. Bensamalleja sai myös käsivalintaisena.
Pitäisi olla sama välitys edessä ja takana, muuten käy huonosti kun keskilukko napsahtaa päälle.
Varmaa tietoa saa MB:n maahantuojan (henkilöautojen) teknisestä neuvonnasta, Helsingin Vehosta.
Jarkko N kirjoitti:Välityssuhteet menevät automaattivaihteisessa 4maticissa näin:
Malli__ --Tyyppi --Perä
300_DT_ --124.333 --2,65
300_TDT --124.393 --2,65
260_E__ --124.226 --3,29
300_E__ --124.230 --3.07
300_TE_ --124.290 --3,29
Automaattilaatikko on sama
-dieseleissä keskenään
-300:ssä (bensa) keskenään
-260 omansa
Jos ei korjaamo-CD:ssä ole virhettä, niin 260E ja 300TE:ssä on sama välitys, mutta eri loota. 300E ja TE:ssa olisi sama loota, mutta eri välitys. Täten etuperissä on väkisinkin eroja.
Kustakin automaattilaatikosta on kaksi versiota. Bensamalleja sai myös käsivalintaisena.
Pitäisi olla sama välitys edessä ja takana, muuten käy huonosti kun keskilukko napsahtaa päälle.
Varmaa tietoa saa MB:n maahantuojan (henkilöautojen) teknisestä neuvonnasta, Helsingin Vehosta.
No niin nyt on soiteltu tuonne tekniseen tukeen
Todella miellyttävää palvelua, mutta eipä selvinnyt / ei osannut sanoa onko automaateissa välitys eroja, se et bensa ja diesel lootissa on sama momentinsietokyky kyllä selvisi eli ovat yhtä vahvat Kummallista eikö totta
Enivei mitähän öljyä tuonne jakolootaan pitäisi lurauttaa, onkohan omansa vai käykö normi loota öljy
"Nelikolla" varmasti kotiin vaikka baarista
Terve,
Pienellä WIS:n tutkimisella tuli tämmöistä vastaan. Todennäköisesti noissa kaikissa on samat välitykset, koska siellä ei mainittu kuin yhdet tiedot 722.3:lle. Nelonenhan on noissa on suora, joten kokonaisvälitys sitten passataan perällä sopivaksi. 1988 vaihtui tosin välitykset:
-> 8/88
1: 3,68 (3,87*)
2: 2,41 (2,24*)
3: 1,41
4: 1
R: 5,14 (5,58*)
*Jotain järeämpiä laatikoita (722.323 / .350)
9/88 ->
1: 3,87
2: 2,24
3: 1,44
4: 1
R: 5,59
Eroja noissa eri mallien laatikoissa luultavimmin venttiilikoneistossa vaihtopisteiden sovittamiseksi moottorin luonteeseen sopivaksi (bensalle annetaan enemmän kierroksia ennen ylöspäin vaihtoa tms.).
260:n ja 300:n laatikot varmaan sopivat aikalailla ristiin. Tosin optimitilanne tuo ei varmaan ole. Dieselin ja bensan vaihtaminen ei sitten taidakaan onnistua. Miten sitten onnistuisi laatikon vaihdon yhteydessä heittää vaihtolaatikkoon alkuperäinen venttiilikoneisto? Liekö myös itse laatikossa jotain säätimiä yms., joka on sidonnainen tiettyyn moottoriin?
Ylläolevan tekstin on sitten tuottanut henkilö, joka ei ole itse omistanut yhtään automaattilaatikolla olevaa autoa, joten suhtautukaa varauksella.
t.
Risto
Pienellä WIS:n tutkimisella tuli tämmöistä vastaan. Todennäköisesti noissa kaikissa on samat välitykset, koska siellä ei mainittu kuin yhdet tiedot 722.3:lle. Nelonenhan on noissa on suora, joten kokonaisvälitys sitten passataan perällä sopivaksi. 1988 vaihtui tosin välitykset:
-> 8/88
1: 3,68 (3,87*)
2: 2,41 (2,24*)
3: 1,41
4: 1
R: 5,14 (5,58*)
*Jotain järeämpiä laatikoita (722.323 / .350)
9/88 ->
1: 3,87
2: 2,24
3: 1,44
4: 1
R: 5,59
Eroja noissa eri mallien laatikoissa luultavimmin venttiilikoneistossa vaihtopisteiden sovittamiseksi moottorin luonteeseen sopivaksi (bensalle annetaan enemmän kierroksia ennen ylöspäin vaihtoa tms.).
260:n ja 300:n laatikot varmaan sopivat aikalailla ristiin. Tosin optimitilanne tuo ei varmaan ole. Dieselin ja bensan vaihtaminen ei sitten taidakaan onnistua. Miten sitten onnistuisi laatikon vaihdon yhteydessä heittää vaihtolaatikkoon alkuperäinen venttiilikoneisto? Liekö myös itse laatikossa jotain säätimiä yms., joka on sidonnainen tiettyyn moottoriin?
Ylläolevan tekstin on sitten tuottanut henkilö, joka ei ole itse omistanut yhtään automaattilaatikolla olevaa autoa, joten suhtautukaa varauksella.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Tässä minun vastauksessani "välitys" tarkoittaa nimenomaan takaperän välitystä. Itse en uskaltaisi vaihtaa etuperää, vaihdelaatikkoa tai takaperää muuta kuin saman mallin autosta (260 E, 300E, 300 DT) ilman tarkempaa tutkimista. Korjaamo-CD:ssa on luultavasti tarvittavat tiedot, mutta asian selvittäminen veisi tuntikausia, eikä takuuta voi antaa kuin ammattilainen.
Jakolootan kuuluu automaattiöljy, kuten edellä mainittiin. Takaperään Mersun oma lukkoperäöljy. Etuperään joko sama Mersun oma lukkoperäöljy tai tavallinen vetopyörästö-öljy.
Jakolootan kuuluu automaattiöljy, kuten edellä mainittiin. Takaperään Mersun oma lukkoperäöljy. Etuperään joko sama Mersun oma lukkoperäöljy tai tavallinen vetopyörästö-öljy.