
Kakanollaysidee eli Kaappi, lyhyt historia.
-
- pingviinitrokari
- Viestit: 2637
- Liittynyt: 20.10.2010 19:12
- Paikkakunta: Pori
Suuttimet lähetin Tiilerille, liekkö jo paikallaanjari_w123 kirjoitti:jovihava kauppas joskus vanhan 617 koneen suuttimia. Joko nämä on menny? Jäikö moottorista jotain muutakin osaa myytäväksi?


® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
-Kuluttaa muttei kulje
Tuossa maanantaina oli tyttären koululla kokous, sieltä palatessa vanhempi naisimmeinen tuli vastaan kun olin tulossa Kaapille ja kertoi peruuttaneensa pahki ja olleensa juuri kirjoittamassa tunnustusta
Semmoisella pienellä tojotankipolla, mikä Yaris lie ollutkaan oli peruuttaa poksauttanut apparin puolen takakulmaan, se tuo camokaappi on kuitennii nii huomaamaton laitos
Puskurinhan se oli saanut rikki Kaapista

Nooh, Yariksessa oli sitten takapuskurissa semmoinen päänmentävä reikä
Mahtoi tulla hintava peruutus täti-immeiselle. Kaapin puskurin korvausasia jätettiin sille puheelle että kyselen jos jostain löytyy ehjä käytetty puskin niin sen ehhotin korvaamaan
Toki kovasti koitti hään tingata että kun on tuo minun autoni jo muutenkin niin ruosteinen ja ruma niin ei kait siinä tuommonen ennää haittaa
Kattoluukkua tosiaan tiivistelin ilmanpitäväksi tuossa pari viikkoa takoperin, ja jotenkin ollut paras mattoveitsi hukassa sen jäläkeen, tänään hoksasin notta miksi

Hyvin oli kestänyt kattoon jäätyneenä matkassa
Sitä kiertovesipumppua tuumin että parantaisiko lämmönsaantia kabiiniin, ja eipä se muuten seleviä kun kokeilemalla
Nurkissa sattui olemaan bränikkä pumppu ja asennustarvikkeita joten eikus asentelemaan
Ensin ajattelin päästä helpolla ettei tarvitsisi laskea nesteitä koneesta, siihen kun joutuu aina irrottelemaan pohjapanssarin ja muutenkin on niin sotkuista hommaa
Joten meinasin tuollaisella avosydänleikkaussysteemillä riipasta pumpun välliin

Vaan heti kun puhkasin letkun selevisi että ei ne nuot muovipihhit kyenneet puristamaan letkuja riittävän lysmään, tuli kiire tiputtamaan pohjapanssaria ja avaamaan tyhjennysroppua ettei kaikki nesteet leviäsi minne sattuu
Homma oli onneksi jo hyvin harjoiteltu viime kesänä koneenvaihdon jälkihaasteiden kanssa tuusatessa
Kun nesteet oli laskettu pooise niin eikun pumppua kiinni letkuihin

Vähän piti hakea sille paikkaa, mutta tuonnehan tuo syöttöpumpun kylykeen sitta asettu


Laittelin nesteet koneeseen ja koneen tulille, liitokset näytti pitävän. Kaapin nestekiertojärjestelmässä viimeinen paikka ilmaantumaan on lämppärin kenno, se kun on huomattavasti korkeammalla konetta ja syyläriä. Tämän tietäen päätin testata kierovesipumppua, nappasin karvapääjohtoihin sähköt, ja heti välittömästi alkoi lämppäriltä tulla lämpöä
Pistelin konekopan kiinni ja kytkin kv-pumpun siten että se pyörii aina kun on virrat päällä, en sitten tiedä että pitäisikö se olla sammuksissa kun lämppärin hana on kiinni, vai haitanneeko jos kiero on suljettu ja pumppu pyörii
Mitä nyt pikaisella kojiksella kävin niin ehkä se vähän aikaisemmin alkoi antaa lämmintä hyttiin, tai sitten vaan kuvittelin

Semmoisella pienellä tojotankipolla, mikä Yaris lie ollutkaan oli peruuttaa poksauttanut apparin puolen takakulmaan, se tuo camokaappi on kuitennii nii huomaamaton laitos

Puskurinhan se oli saanut rikki Kaapista

Nooh, Yariksessa oli sitten takapuskurissa semmoinen päänmentävä reikä



Kattoluukkua tosiaan tiivistelin ilmanpitäväksi tuossa pari viikkoa takoperin, ja jotenkin ollut paras mattoveitsi hukassa sen jäläkeen, tänään hoksasin notta miksi


Hyvin oli kestänyt kattoon jäätyneenä matkassa

Sitä kiertovesipumppua tuumin että parantaisiko lämmönsaantia kabiiniin, ja eipä se muuten seleviä kun kokeilemalla


Ensin ajattelin päästä helpolla ettei tarvitsisi laskea nesteitä koneesta, siihen kun joutuu aina irrottelemaan pohjapanssarin ja muutenkin on niin sotkuista hommaa


Vaan heti kun puhkasin letkun selevisi että ei ne nuot muovipihhit kyenneet puristamaan letkuja riittävän lysmään, tuli kiire tiputtamaan pohjapanssaria ja avaamaan tyhjennysroppua ettei kaikki nesteet leviäsi minne sattuu


Kun nesteet oli laskettu pooise niin eikun pumppua kiinni letkuihin

Vähän piti hakea sille paikkaa, mutta tuonnehan tuo syöttöpumpun kylykeen sitta asettu


Laittelin nesteet koneeseen ja koneen tulille, liitokset näytti pitävän. Kaapin nestekiertojärjestelmässä viimeinen paikka ilmaantumaan on lämppärin kenno, se kun on huomattavasti korkeammalla konetta ja syyläriä. Tämän tietäen päätin testata kierovesipumppua, nappasin karvapääjohtoihin sähköt, ja heti välittömästi alkoi lämppäriltä tulla lämpöä

Pistelin konekopan kiinni ja kytkin kv-pumpun siten että se pyörii aina kun on virrat päällä, en sitten tiedä että pitäisikö se olla sammuksissa kun lämppärin hana on kiinni, vai haitanneeko jos kiero on suljettu ja pumppu pyörii

Mitä nyt pikaisella kojiksella kävin niin ehkä se vähän aikaisemmin alkoi antaa lämmintä hyttiin, tai sitten vaan kuvittelin

® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
-Kuluttaa muttei kulje
Nii, tää on sentää Mersu! Miltäs Toyotasi näyttää samanikäisenä?Pappi kirjoitti:Vai ei haittaa puskurin rikkoontuminen![]()
Tuon jälkeen olisit vaan todennut että noh, viedään auto vauriotarkastukseen ja uutta osaa vastapuolen piikkiin.
Jovilla on liian iso sydän




Nii kaapissa on vielä tuo jäähdytysneste avoimena tuolla moottoritilassa? Sprintterissä se on jo koneen sisällä...


Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
olen yleensä ekana ruuvaillu nuot puskurinkulmat kokonaan poies(on mielestäni tyylikkäämmän näköinen ilman niitä
)
olisin kyllä lähtenyt siitä että ekana tuollainen terroristi kuuluu raudottaa kaapin perään yön yli miettimään tekosiaan

olisin kyllä lähtenyt siitä että ekana tuollainen terroristi kuuluu raudottaa kaapin perään yön yli miettimään tekosiaan

ex-204 bensa/farkku
ex-452.437.
ex-667.351.ex- rakkaus,430 farkku väykky.
ex-107.044 ex joku ka-rintteri
ex-638.274 ex-170koppanen
ex-601.366 ex-124bensafarkkunelimatikki
ex-602.467
ex-oranssi/musta kaunotar eli 602.362
ex- 124.051
ex-452.437.
ex-667.351.ex- rakkaus,430 farkku väykky.
ex-107.044 ex joku ka-rintteri
ex-638.274 ex-170koppanen
ex-601.366 ex-124bensafarkkunelimatikki
ex-602.467
ex-oranssi/musta kaunotar eli 602.362
ex- 124.051
Varmaan parempi juu, tuossa kohdin ei kyllä pitänyt
Tosin oli tuo niin ahdas paikkakin että eipä olisi muutenkaan mahtanut onnata
Eikun
Mikäs tässä nyt klikkaa
Kokkeilin nimittäin jo uffoja, taisivat tosin olla väykyn



Noku se niin hyvin argumentoi, sitäpaitsi köyhä eläkeläismummo pakastavedetyn Yariksen kanssa...Pappi kirjoitti:Vai ei haittaa puskurin rikkoontuminen![]()



Kyllä tässä kaapissa on ollut avoin nestekierto tälle vuotta useamman kertaa, kunnei koneenvaihdon yhteydessä heti älynnyt kaikkia letkuja uusiaVensku_ kirjoitti:Nii kaapissa on vielä tuo jäähdytysneste avoimena tuolla moottoritilassa? Sprintterissä se on jo koneen sisällä...![]()

Kiitosta tariouksesta, mie vaan vähän pelekään jotta jos ne on satalankusta niin eivät mahha sopia paikalleen kun tuossa tullee vanteen keskiö aika reilusti ulospäinHese126 kirjoitti:ne muuten ois ne pölärit tuossa ku sais aikaseksi...


Sama kävi ihtelläkin mielessä kun oli kesällä tuo toinen puskin irrallaan, mutta nyt olisi kulma rutusssa jos olisin jättänny nuot poissaeero1989 kirjoitti:olen yleensä ekana ruuvaillu nuot puskurinkulmat kokonaan poies(on mielestäni tyylikkäämmän näköinen ilman niitä)

® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
-Kuluttaa muttei kulje
Eilen käytiin keikka Syötteellä, lautailukausi on nyt virallisesti avattu
Olen tyytyväinen kiertovesipumpun lisäykseen, lämppäri alkaa puhaltaa nopeammin lämmintä, ja etenkin siihen kun käyttelee Kaappia tyhjäkäynnillä esim. varusteiden pukemisen ja riisumisen aikana niin lämpöä tulee paremmin hyttiin, aikaisemmin tahtoi olla vähän kitsas antamaan lämpöä joutokäynnillä

Olen tyytyväinen kiertovesipumpun lisäykseen, lämppäri alkaa puhaltaa nopeammin lämmintä, ja etenkin siihen kun käyttelee Kaappia tyhjäkäynnillä esim. varusteiden pukemisen ja riisumisen aikana niin lämpöä tulee paremmin hyttiin, aikaisemmin tahtoi olla vähän kitsas antamaan lämpöä joutokäynnillä

® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
-Kuluttaa muttei kulje
variossa taitaa olla jotain vikaa tuossa kiertovesipumpussa,, tai sit siinäkään ei ole sitä lainkaan,, kun välillä puhaltaa lunta ja välillä semmosta lehmän henkäystä.. 

ex-204 bensa/farkku
ex-452.437.
ex-667.351.ex- rakkaus,430 farkku väykky.
ex-107.044 ex joku ka-rintteri
ex-638.274 ex-170koppanen
ex-601.366 ex-124bensafarkkunelimatikki
ex-602.467
ex-oranssi/musta kaunotar eli 602.362
ex- 124.051
ex-452.437.
ex-667.351.ex- rakkaus,430 farkku väykky.
ex-107.044 ex joku ka-rintteri
ex-638.274 ex-170koppanen
ex-601.366 ex-124bensafarkkunelimatikki
ex-602.467
ex-oranssi/musta kaunotar eli 602.362
ex- 124.051
Mitenkään väheksymättä arvoisan presitentin ja tietotyöläisen ponnisteluja kaapin lämpötilan nostamiseksi, autoasentajat yleensä panee nuo pumput lämmityslaitteen paluupuolelle. Tuossa kannen päässä on kyllä nesteellä vielä vauhtia omallakin pumpulla, mutta kennojen jälkeen virtaus hidastuu ja pumpusta on enämmän hyötyä. Saattaapi jopa jarrutella jossain vaiheessa. Tyhjäkäynnillä ainakin lankkumalleissa pumpun rikkoontumisen ensimmäisenä huomasi ja siellä paluupuolella se lankussakin on.jovihava kirjoitti:Eipähän näissä ole normaalisti mitään kiertovesipumppuja,
Se toimii jos liikkuu tai pörisee.
Onpa mukava kun PeeHoostakin välillä kuulee
Myönnetään, soin kohtuuvähän ajatusta sille että kannattaako pumppu olla meno- vai paluupuolella. Tällaisella tollon fysiikantajulla kuitenkin ajattelin että pumpun on helpompi tehdä painetta kuin imua, vaikkakaan suljetussa nestejärjestelmässä se nyt ei mahda paljoa eroa tehdä.
Periaatteessa virtausnopeus pitäisi olla sama sekä tulo että paluulinjassa, ainoastaan se että neste jäähtyy matkalla eli sen tilavuus pienenee, aiheuttaen sen että virtausnopeus on suurempi meno- kuin paluulinjassa, tosin vain vähän, mutu.
Mielestäni suurin syy pumpun paluulinjaan sijoittamiseen on se että läpimenevä vesi on viileämpää, joka varmaankin pidentää pumpun toiminnallista ikää, nythän sinne menee parhaillaan toistasataa-asteista vettä muoviseen turpiinipesään
Mistä tuli mieleen että mikä ihmeen idea on laittaa termostaatti alavesiletkuun, omaan heikkoon ymmärrykseen uppoaisi paremmin että lämpötila reguloitaisiin siellä kannen lähdössä

Myönnetään, soin kohtuuvähän ajatusta sille että kannattaako pumppu olla meno- vai paluupuolella. Tällaisella tollon fysiikantajulla kuitenkin ajattelin että pumpun on helpompi tehdä painetta kuin imua, vaikkakaan suljetussa nestejärjestelmässä se nyt ei mahda paljoa eroa tehdä.
Periaatteessa virtausnopeus pitäisi olla sama sekä tulo että paluulinjassa, ainoastaan se että neste jäähtyy matkalla eli sen tilavuus pienenee, aiheuttaen sen että virtausnopeus on suurempi meno- kuin paluulinjassa, tosin vain vähän, mutu.
Mielestäni suurin syy pumpun paluulinjaan sijoittamiseen on se että läpimenevä vesi on viileämpää, joka varmaankin pidentää pumpun toiminnallista ikää, nythän sinne menee parhaillaan toistasataa-asteista vettä muoviseen turpiinipesään

Mistä tuli mieleen että mikä ihmeen idea on laittaa termostaatti alavesiletkuun, omaan heikkoon ymmärrykseen uppoaisi paremmin että lämpötila reguloitaisiin siellä kannen lähdössä

® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
-Kuluttaa muttei kulje
Moro vaan.
Tyypilliseen tapaasi vastasi perustellun tyhjentävästi aatoksistasi.
Virtausvastukset linjastoissa pitää kuitenkin vielä huomioida.
Termostaatin siirtämiselle alaletkuun en ole kyllä miettinyt muuta hyötyä kuin mahdollisen ilmalukon estyminen termarin alle, muuten lienee sama kummasta päästä putken tukkii niin virtaus estyy.
Tyypilliseen tapaasi vastasi perustellun tyhjentävästi aatoksistasi.
Virtausvastukset linjastoissa pitää kuitenkin vielä huomioida.
Termostaatin siirtämiselle alaletkuun en ole kyllä miettinyt muuta hyötyä kuin mahdollisen ilmalukon estyminen termarin alle, muuten lienee sama kummasta päästä putken tukkii niin virtaus estyy.

Se toimii jos liikkuu tai pörisee.
Sydäntalavi menty Kaapilla iliman mittään muuta kun tankkauksia, hyvin on OM602 käynnistynyt, toki useimmiten roikan nokasta mikäli pakkasta, joskus tosi ilimannii
Ainoa uutisointikynnyksen ylittävä asia tuli etteen tuossa eilen, kun kauko-ohjattava keskuslukitus sippasi
Keskuslukitus kyllä toimii edelleen, mutta avaimesta kuskin ovesta, ja ihan sama tulos kummallakin kaukosäätimellä, eli ei pitäisi olla mikään patterit lopussa-tyyppinen ongelma
Olisko boksissa joku sevonnu 
Se mikä on hyvä niin että lukot ei ole vielä harmistuneet käyttämättömyydestä, ja tulihan nuita syssystä voideltuakin ihan varuilta
Häätyneepi laittaa mailia myyjäliikkeeseen että mille aletaan

Ainoa uutisointikynnyksen ylittävä asia tuli etteen tuossa eilen, kun kauko-ohjattava keskuslukitus sippasi



Se mikä on hyvä niin että lukot ei ole vielä harmistuneet käyttämättömyydestä, ja tulihan nuita syssystä voideltuakin ihan varuilta

Häätyneepi laittaa mailia myyjäliikkeeseen että mille aletaan

® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
-Kuluttaa muttei kulje
varion 602 lähti vasta kolmannella kierroksella tuossa joskus, kun sitä -25 pakkasilla tarttasin ilman eri lämmittelyjä
olisko hajoomassa vai onko tuo ominaisuus?
616 lähti aina ekalla kierroksella
ja se valkonen 616 koneinen lähti vielä varmaan 30pakkasilla sillai kun väyrynen kesällä..

616 lähti aina ekalla kierroksella

ex-204 bensa/farkku
ex-452.437.
ex-667.351.ex- rakkaus,430 farkku väykky.
ex-107.044 ex joku ka-rintteri
ex-638.274 ex-170koppanen
ex-601.366 ex-124bensafarkkunelimatikki
ex-602.467
ex-oranssi/musta kaunotar eli 602.362
ex- 124.051
ex-452.437.
ex-667.351.ex- rakkaus,430 farkku väykky.
ex-107.044 ex joku ka-rintteri
ex-638.274 ex-170koppanen
ex-601.366 ex-124bensafarkkunelimatikki
ex-602.467
ex-oranssi/musta kaunotar eli 602.362
ex- 124.051
Keskuslukituksesta tuli käytyä mailinvaihtoa Rimen kanssa, kokeilin uudelleenkoodata avainta, ja aina uudelleenkoodauksen jälkeen ovet menikin kerran lukkoon kauko-ohjaimesta, mutta ei enempää.
Nyt on kuulemma uusi keskusyksikkö tulossa, ihailtavaa toimintaa myyjäliikkeltä
Nyt on kuulemma uusi keskusyksikkö tulossa, ihailtavaa toimintaa myyjäliikkeltä

® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
-Kuluttaa muttei kulje
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Tuommoinen tuli vastaan kun katselin vanhoja Kummeli-pätkiä. On toki voinut olla esillä aiemminkin mutta "kaappi" on päässyt merkittävään rooliin
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=wm5bjvTYtCI[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=wm5bjvTYtCI[/youtube]
Kartaani poikki
Hyvän mittasia ajoetappeja olivat Kummelin kaverit suunnitelleet
Meidän tyttö (9v) joskus kyseli että saisiko hänkin ajaa, ja tuossa viikko sitten lähdettiin läheisille soramontuille harjoittelemaan Kaapilla. Penkki ihan eteen ja alas, ja kyllähän se ylsi polkimille, mitä nyt kytkintä joutui vähän pinnistämään. Opeteltiin käyntiinlaitto, liikkeellelähtö ja tietennii pysähtyminen, jopa vaihteenvaihto vauhdissa ykköseltä kakkoselle, sen suurempaa en uskaltanut luvata laittaa
Vajava tunti pärrättiin montuilla
Ei ehkä kaikkein tavanomaisin ensikokeiluauto


Meidän tyttö (9v) joskus kyseli että saisiko hänkin ajaa, ja tuossa viikko sitten lähdettiin läheisille soramontuille harjoittelemaan Kaapilla. Penkki ihan eteen ja alas, ja kyllähän se ylsi polkimille, mitä nyt kytkintä joutui vähän pinnistämään. Opeteltiin käyntiinlaitto, liikkeellelähtö ja tietennii pysähtyminen, jopa vaihteenvaihto vauhdissa ykköseltä kakkoselle, sen suurempaa en uskaltanut luvata laittaa


Ei ehkä kaikkein tavanomaisin ensikokeiluauto

® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
-Kuluttaa muttei kulje
Eilen soittelin hetken mielijohteesta katsastuskonttuurille aiheesta Kaapin turbotus, mitä vaaditaan
Olipa hyvää palvelua eräältä yksityiskonttoorilta, otti numeron ja rekisteritunnuksen ylös ja teki taustaselevitystä aiheesta, palasi tänä aamuna asiaan
Eli turbottaminen on ok jäläkiasennuslietsolla, vaatii vain teholaput ja vertailutodistuksen. Ehdotteli myös vertailukohtia, joko 210D OM602 72kW tai 210B M102 77kW, jolloin siis maksimiteho olisi semmoiset 123 kopukkaa.
Ainoa hivenen huolestuttavan kuuloinen seikka oli että meinasi että 210D:ssä olisi autodatan mukaan hivenen paksumpi minimipaksuus jarrulevyssä, joka voisi merkata että jarruissa olisi eroa
Vai voiko olla että minimipaksuusvaatimus olisi vain muuttunut vuosimallin vaikutuksesta, 210D:hän on tullut vasta -90 luvulla?
Mites realistinen tavoite se tuommoinen 120 heppaa olisi perus kotiturpottajalle 2.9l OM602 koneesta?


Eli turbottaminen on ok jäläkiasennuslietsolla, vaatii vain teholaput ja vertailutodistuksen. Ehdotteli myös vertailukohtia, joko 210D OM602 72kW tai 210B M102 77kW, jolloin siis maksimiteho olisi semmoiset 123 kopukkaa.
Ainoa hivenen huolestuttavan kuuloinen seikka oli että meinasi että 210D:ssä olisi autodatan mukaan hivenen paksumpi minimipaksuus jarrulevyssä, joka voisi merkata että jarruissa olisi eroa

Mites realistinen tavoite se tuommoinen 120 heppaa olisi perus kotiturpottajalle 2.9l OM602 koneesta?
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
-Kuluttaa muttei kulje
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla