Lasit vetää huuruun ilmastoinnista huolimatta

Täällä voit keskustella ja esittää kysymyksiä muistakin merkeistä kuin Mercedes-Benzistä.
Vastaa Viestiin
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Lasit vetää huuruun ilmastoinnista huolimatta

Viesti Kirjoittaja veppe »

Buick Regal, -00, lasit vetää pahasti huuruun näillä nollakeleillä, vaikka ilmastointi on päällä. Esim. käytiin torstaina Tampereella, pari työkaveria kyydissä, sivulasit oli huurussa käytännössä koko matkan. Olen ymmärtänyt, että ilmastoiduissa autoissa huuruuntumista esiintyy tavallista vähemmän, koska kuivain kuivattaa myös talvikelillä ilmaa. Ilmastointi oli automaattiasennossa, joten oletan, että kuivurikin oli päällä :roll: Mikä tuossa voisi siis mättää? Kuivain vai jokin muu? Onko yleensä hankala/kallis korjata?

Kesällä ainakin kylmää riitti, eli ilmastoinnin pitäisi olla siltä osin kunnossa :roll:
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2274
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

..
Viimeksi muokannut Leemu, 30.9.2018 19:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10716
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Automaatti ilmastointi ei osaa laskea sitä, että kostealla kelillä tarvitaan myös puhallusta. Kokemuksesta sanon, että lämmön voi pitää automaatilla, mutta puhallus on ohjattava "käsin" jos meinaa, että lasit pysyy huurteettomana.

En tiiä sitten onko olemassa ilmastointiautomatiikkaa, joka huomioi tämän jatkuvan puhalluksen tarpeen. Eli ilmastointi osaisi haistella sisätilan kosteutta.

Sama homma puhalluksen ohjauksessa. Talvella tuppaa olemaan vakio se, että tämäkin on ohjattava käsin. Lasit ei pysy sulana, ellei puhallusta ohjata edes osittain laseille.

:)
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
Jarno.V
Opel - spesialisti
Viestit: 1021
Liittynyt: 30.9.2005 18:12
Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.V »

Siis tuo "kuivain" kuivattaa ilmastoinnin kiertoa, eli imee kosteuden kylmäaineesta, ei se sisäilmaa kuivata.
Jos on nollakeli niin tuskinpa ilmastointi juuri käy päällä.
Jos ei kulje niin kromaa se.
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Jarno.V kirjoitti:Siis tuo "kuivain" kuivattaa ilmastoinnin kiertoa, eli imee kosteuden kylmäaineesta, ei se sisäilmaa kuivata.
Jos on nollakeli niin tuskinpa ilmastointi juuri käy päällä.
Mulla on manuilmastoinnissa erikseen se kuivaus-asento. Sen kun laittaa päälle niin sisääntulevasta ilmasta poistetaan kosteutta :arrow: kuivaa ilmaa sisään... :shock:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10716
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Volvossa kun laittaa ilmastoinnin huurteenpoisto asentoon niin kaikki puhallus kääntyy laseille ja puhalluksen teho nostetaan maksimiin. Ohjekirjassa oli selvitys tuosta toiminnosta.
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
eki
Tolokun mies
Viestit: 620
Liittynyt: 30.9.2005 18:48
Paikkakunta: Salon merikulma

Viesti Kirjoittaja eki »

Ilmastointi toimiessaan AINA kuivattaa ilmaa (joku fysiikan vai kemiikan lakiko se oli), kuivausasennossa se kuivempi kylmä ilma vain lämmitetään lämmityslaitteen kennon läpi mennessään. :wink:
Eero J.

"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."

E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89

"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
Avatar
Jarno.V
Opel - spesialisti
Viestit: 1021
Liittynyt: 30.9.2005 18:12
Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.V »

Niin siis kuivaahan se ilma jos ilmastointi on päällä, eli kun höyrystin on kylmä niin sisääntulevasta ilmasta tiivistyy kosteus sen pinnalle ja valuu sitte auton alle. Mutta se varsinainen "kuivain" ei sitä varten ole.
Autom. ilmastoinnissa vaan ei se kompura lähde päälle, jos sisätilaa ei tartte jäähdyttää.
Tosiaan jos on jokin huurteenpoisto ym. asento jossa ilmastointi ensin jäähdyttää ilmaa ja sitten lämppäri lämmittää niin silloinhan se kuivattaa sitä. Mutta tuossa epäilen ettei sellaista ole.
Jos ei kulje niin kromaa se.
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Jarno.V kirjoitti: Tosiaan jos on jokin huurteenpoisto ym. asento jossa ilmastointi ensin jäähdyttää ilmaa ja sitten lämppäri lämmittää niin silloinhan se kuivattaa sitä. Mutta tuossa epäilen ettei sellaista ole.
Miksikä sinä Buickia oikein epäilet :evil: Se mikään eurooppalainen Chrysler ole :amis_selittaa: GM:n arvojärjestyksessä Cadillacin jälkeen kakkosena Buickissa on tuollainen ominaisuus oltava :ope: Huomautettakoon, että varustetasoltaan auto vastaa jotakuinkin MB:n W210 malleja, tosin löytyy siitä jotain enemmänkin :lol: Mutta ilman ruostumisominaisuutta :lol:

Joo, en tosiaan tiennyt, että kuivain ei varsinaisesti ilmaa kuivata :oops: Kun ei ole koskaan ilmastoitua autoa ollut, niin ei ole tarvinnut perehtyä :D Kondenssi-ilmiön kautta tietystikin toi tapahtuu ja olen tosiaan kuullut, että tuo ilman kuivaaminen noin tapahtuu, että kylmentämisen jälkeen se lämmitetään kennon läpi.. Mm. jo 15 vuotta vanhoissa Toyotissakin (Previat ainakin), joten eiköhän se tuossakin ole näin :D Auto sentään mantereelta, jossa osattiin ilmastoituja autoja tehdä jo 50-luvulla :fu:

Eli eli, mikäs siinä voisi oikeasti mättää :roll: Voi toki olla, että en sitä oikein ole käyttänyt, vaikkakin kokeilin kyllä huurteenpoistoasennossakin, mutta mielestäni se ei auttanut. Kokeilin myös puhallus täysillä tuulilasille, mutta sekään ei auttanut.. Pitänee jatkaa kokeiluja taas huomenna töihin mennessä :?

Mitkä noi ylipaineventtiilit on? Onko ne itse korjattavissa/huollettavissa vai jotain à 1000 euroa vain merkkiliikkeestä saatavilla? Millaiset ne on, millä ne voi paikantaa tuolta moottoritilasta tai jostain muualta?
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10716
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Ylipaine venttiilit on ne ritilät takapuskurin alla, joiden kautta matkustamon "ylipaineistettu" ilma kulkee pois... Löytyy ainakin volvon kontista. Se on semmonen ritilä, jossa on kumilärpäkkeet estämässä ilman ja kosteuden tulon konttiin päin. Molemmilla sivuilla omansa.
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Pappi kirjoitti:Ylipaine venttiilit on ne ritilät takapuskurin alla, joiden kautta matkustamon "ylipaineistettu" ilma kulkee pois... Löytyy ainakin volvon kontista. Se on semmonen ritilä, jossa on kumilärpäkkeet estämässä ilman ja kosteuden tulon konttiin päin. Molemmilla sivuilla omansa.
:lol: Minä kun luulin, että kyseessä oli jokin elektroninen härpäke :lol: Joo, täytyypä tarkistaa noi venttiilit :roll: Voipi hyvinkin olla, että ovat tukossa tms. Saman asianhan tietysti ajaa, kun avaa takaikkunan raolleen. Noo, testaus jatkuu huomisesta alkaen :lol:
jny
Viestit: 10
Liittynyt: 31.8.2006 23:53

Viesti Kirjoittaja jny »

yks juttu tuli mieleen,nimittäin nestevuoto lämppärin letkusta(auton sisällä),sitten on kyllä lasit aina huurussa tosin jäähdytysnesteen hajun pystyy tunnistamaan.näin kävi mun toisessa mersussa.
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

jny kirjoitti:yks juttu tuli mieleen,nimittäin nestevuoto lämppärin letkusta(auton sisällä),sitten on kyllä lasit aina huurussa tosin jäähdytysnesteen hajun pystyy tunnistamaan.näin kävi mun toisessa mersussa.
Juu, tuo oli mielessä itselläkin, mutta ei minusta haise eikä vie nestettä... Mutta pitääpä vielä sekin kertaalleen tarkistaa ja aamulla haistella vähän tarkemmin..

Kummahan tuo sikäli on, että mersussa ei huurua ole koskaan, eikä ole kyllä ilmastointiakaan..
Avatar
Jarno.V
Opel - spesialisti
Viestit: 1021
Liittynyt: 30.9.2005 18:12
Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.V »

Niin ja muuten näin syksyllä suosittu vika on lehtien ym. paskan tukkimat vedenpoistoreiät lämppärinkoteloista.
Jos ei kulje niin kromaa se.
Avatar
Tomaatti II
Kokkolan Kröönholmi
Viestit: 2439
Liittynyt: 11.7.2006 10:33
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Tomaatti II »

Jarno.V kirjoitti:Niin ja muuten näin syksyllä suosittu vika on lehtien ym. paskan tukkimat vedenpoistoreiät lämppärinkoteloista.
...ja tästä johtuen on saattanut kastua myös raitisilmasuodatin, riippuen sen sijainnista...mikäli sellainen ko. pelissä on?
Sen vaihto voi muutenkin olla yksi ratkaisu, vaikka varsinainen vedenpaisumus ei sitä olisikaan kohdannut.
Esim. V70 Volvossa on todettu sen poistamisen kokonaan talveksi helpottavan kummasti tätä huurtumista. Volvossa se on juuri aika alttiissa paikassa kostuakseen.
Kuva
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Tomaatti II kirjoitti:
Jarno.V kirjoitti:Niin ja muuten näin syksyllä suosittu vika on lehtien ym. paskan tukkimat vedenpoistoreiät lämppärinkoteloista.
...ja tästä johtuen on saattanut kastua myös raitisilmasuodatin, riippuen sen sijainnista...mikäli sellainen ko. pelissä on?
Sen vaihto voi muutenkin olla yksi ratkaisu, vaikka varsinainen vedenpaisumus ei sitä olisikaan kohdannut.
Esim. V70 Volvossa on todettu sen poistamisen kokonaan talveksi helpottavan kummasti tätä huurtumista. Volvossa se on juuri aika alttiissa paikassa kostuakseen.
Juu, täytyypä tuo suodatinkin tarkistaa. Tässä on pari päivää testailtu.. Pelkällä tuulilasin huurteenpoistolla ja puhallin täysillä tuulilasi pysyy huurteettomana, mutta meinaa edelleen sivulasit aavistuksen verran huurtua. Takasivulasit ovatkin sitten täysin huurteessa :roll:

Keli vain on sellainen, ettei paljon kiinnosta lähteä Buickkia rassaamaan tuonne pihamaalle :evil:
Avatar
Jaakko Parantainen
Lasimestari
Viestit: 260
Liittynyt: 13.10.2005 22:03
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jaakko Parantainen »

Juu tuo raitisilmasuodatin kannattaa tarkistaa jos autossa on semmonen,siellä jos on lukemattomia "lehtiä"ym moskaa on lasien huurtuminen varmaa :ope: samoin lämmityslaitteen ilmanotto aukot kannattaa tarkistaa että ovat puhtaat,mulla tuo mersunraato alko huurtamaan laseja,tuulilasin alareunassa olevat ilmanotto aukot olivat täysin lehtien peitossa :ää: putsista vaan ja loppu huurtuminen :whisper:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Keskustelua muista merkeistä”