Lasit vetää huuruun ilmastoinnista huolimatta
Lasit vetää huuruun ilmastoinnista huolimatta
Buick Regal, -00, lasit vetää pahasti huuruun näillä nollakeleillä, vaikka ilmastointi on päällä. Esim. käytiin torstaina Tampereella, pari työkaveria kyydissä, sivulasit oli huurussa käytännössä koko matkan. Olen ymmärtänyt, että ilmastoiduissa autoissa huuruuntumista esiintyy tavallista vähemmän, koska kuivain kuivattaa myös talvikelillä ilmaa. Ilmastointi oli automaattiasennossa, joten oletan, että kuivurikin oli päällä Mikä tuossa voisi siis mättää? Kuivain vai jokin muu? Onko yleensä hankala/kallis korjata?
Kesällä ainakin kylmää riitti, eli ilmastoinnin pitäisi olla siltä osin kunnossa
Kesällä ainakin kylmää riitti, eli ilmastoinnin pitäisi olla siltä osin kunnossa
Automaatti ilmastointi ei osaa laskea sitä, että kostealla kelillä tarvitaan myös puhallusta. Kokemuksesta sanon, että lämmön voi pitää automaatilla, mutta puhallus on ohjattava "käsin" jos meinaa, että lasit pysyy huurteettomana.
En tiiä sitten onko olemassa ilmastointiautomatiikkaa, joka huomioi tämän jatkuvan puhalluksen tarpeen. Eli ilmastointi osaisi haistella sisätilan kosteutta.
Sama homma puhalluksen ohjauksessa. Talvella tuppaa olemaan vakio se, että tämäkin on ohjattava käsin. Lasit ei pysy sulana, ellei puhallusta ohjata edes osittain laseille.
En tiiä sitten onko olemassa ilmastointiautomatiikkaa, joka huomioi tämän jatkuvan puhalluksen tarpeen. Eli ilmastointi osaisi haistella sisätilan kosteutta.
Sama homma puhalluksen ohjauksessa. Talvella tuppaa olemaan vakio se, että tämäkin on ohjattava käsin. Lasit ei pysy sulana, ellei puhallusta ohjata edes osittain laseille.
Mulla on manuilmastoinnissa erikseen se kuivaus-asento. Sen kun laittaa päälle niin sisääntulevasta ilmasta poistetaan kosteutta kuivaa ilmaa sisään...Jarno.V kirjoitti:Siis tuo "kuivain" kuivattaa ilmastoinnin kiertoa, eli imee kosteuden kylmäaineesta, ei se sisäilmaa kuivata.
Jos on nollakeli niin tuskinpa ilmastointi juuri käy päällä.
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Ilmastointi toimiessaan AINA kuivattaa ilmaa (joku fysiikan vai kemiikan lakiko se oli), kuivausasennossa se kuivempi kylmä ilma vain lämmitetään lämmityslaitteen kennon läpi mennessään.
Eero J.
"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."
E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89
"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."
E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89
"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
- Jarno.V
- Opel - spesialisti
- Viestit: 1021
- Liittynyt: 30.9.2005 18:12
- Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa
Niin siis kuivaahan se ilma jos ilmastointi on päällä, eli kun höyrystin on kylmä niin sisääntulevasta ilmasta tiivistyy kosteus sen pinnalle ja valuu sitte auton alle. Mutta se varsinainen "kuivain" ei sitä varten ole.
Autom. ilmastoinnissa vaan ei se kompura lähde päälle, jos sisätilaa ei tartte jäähdyttää.
Tosiaan jos on jokin huurteenpoisto ym. asento jossa ilmastointi ensin jäähdyttää ilmaa ja sitten lämppäri lämmittää niin silloinhan se kuivattaa sitä. Mutta tuossa epäilen ettei sellaista ole.
Autom. ilmastoinnissa vaan ei se kompura lähde päälle, jos sisätilaa ei tartte jäähdyttää.
Tosiaan jos on jokin huurteenpoisto ym. asento jossa ilmastointi ensin jäähdyttää ilmaa ja sitten lämppäri lämmittää niin silloinhan se kuivattaa sitä. Mutta tuossa epäilen ettei sellaista ole.
Jos ei kulje niin kromaa se.
Miksikä sinä Buickia oikein epäilet Se mikään eurooppalainen Chrysler ole GM:n arvojärjestyksessä Cadillacin jälkeen kakkosena Buickissa on tuollainen ominaisuus oltava Huomautettakoon, että varustetasoltaan auto vastaa jotakuinkin MB:n W210 malleja, tosin löytyy siitä jotain enemmänkin Mutta ilman ruostumisominaisuuttaJarno.V kirjoitti: Tosiaan jos on jokin huurteenpoisto ym. asento jossa ilmastointi ensin jäähdyttää ilmaa ja sitten lämppäri lämmittää niin silloinhan se kuivattaa sitä. Mutta tuossa epäilen ettei sellaista ole.
Joo, en tosiaan tiennyt, että kuivain ei varsinaisesti ilmaa kuivata Kun ei ole koskaan ilmastoitua autoa ollut, niin ei ole tarvinnut perehtyä Kondenssi-ilmiön kautta tietystikin toi tapahtuu ja olen tosiaan kuullut, että tuo ilman kuivaaminen noin tapahtuu, että kylmentämisen jälkeen se lämmitetään kennon läpi.. Mm. jo 15 vuotta vanhoissa Toyotissakin (Previat ainakin), joten eiköhän se tuossakin ole näin Auto sentään mantereelta, jossa osattiin ilmastoituja autoja tehdä jo 50-luvulla
Eli eli, mikäs siinä voisi oikeasti mättää Voi toki olla, että en sitä oikein ole käyttänyt, vaikkakin kokeilin kyllä huurteenpoistoasennossakin, mutta mielestäni se ei auttanut. Kokeilin myös puhallus täysillä tuulilasille, mutta sekään ei auttanut.. Pitänee jatkaa kokeiluja taas huomenna töihin mennessä
Mitkä noi ylipaineventtiilit on? Onko ne itse korjattavissa/huollettavissa vai jotain à 1000 euroa vain merkkiliikkeestä saatavilla? Millaiset ne on, millä ne voi paikantaa tuolta moottoritilasta tai jostain muualta?
Minä kun luulin, että kyseessä oli jokin elektroninen härpäke Joo, täytyypä tarkistaa noi venttiilit Voipi hyvinkin olla, että ovat tukossa tms. Saman asianhan tietysti ajaa, kun avaa takaikkunan raolleen. Noo, testaus jatkuu huomisesta alkaenPappi kirjoitti:Ylipaine venttiilit on ne ritilät takapuskurin alla, joiden kautta matkustamon "ylipaineistettu" ilma kulkee pois... Löytyy ainakin volvon kontista. Se on semmonen ritilä, jossa on kumilärpäkkeet estämässä ilman ja kosteuden tulon konttiin päin. Molemmilla sivuilla omansa.
Juu, tuo oli mielessä itselläkin, mutta ei minusta haise eikä vie nestettä... Mutta pitääpä vielä sekin kertaalleen tarkistaa ja aamulla haistella vähän tarkemmin..jny kirjoitti:yks juttu tuli mieleen,nimittäin nestevuoto lämppärin letkusta(auton sisällä),sitten on kyllä lasit aina huurussa tosin jäähdytysnesteen hajun pystyy tunnistamaan.näin kävi mun toisessa mersussa.
Kummahan tuo sikäli on, että mersussa ei huurua ole koskaan, eikä ole kyllä ilmastointiakaan..
- Tomaatti II
- Kokkolan Kröönholmi
- Viestit: 2439
- Liittynyt: 11.7.2006 10:33
- Paikkakunta: Kokkola
...ja tästä johtuen on saattanut kastua myös raitisilmasuodatin, riippuen sen sijainnista...mikäli sellainen ko. pelissä on?Jarno.V kirjoitti:Niin ja muuten näin syksyllä suosittu vika on lehtien ym. paskan tukkimat vedenpoistoreiät lämppärinkoteloista.
Sen vaihto voi muutenkin olla yksi ratkaisu, vaikka varsinainen vedenpaisumus ei sitä olisikaan kohdannut.
Esim. V70 Volvossa on todettu sen poistamisen kokonaan talveksi helpottavan kummasti tätä huurtumista. Volvossa se on juuri aika alttiissa paikassa kostuakseen.
Juu, täytyypä tuo suodatinkin tarkistaa. Tässä on pari päivää testailtu.. Pelkällä tuulilasin huurteenpoistolla ja puhallin täysillä tuulilasi pysyy huurteettomana, mutta meinaa edelleen sivulasit aavistuksen verran huurtua. Takasivulasit ovatkin sitten täysin huurteessaTomaatti II kirjoitti:...ja tästä johtuen on saattanut kastua myös raitisilmasuodatin, riippuen sen sijainnista...mikäli sellainen ko. pelissä on?Jarno.V kirjoitti:Niin ja muuten näin syksyllä suosittu vika on lehtien ym. paskan tukkimat vedenpoistoreiät lämppärinkoteloista.
Sen vaihto voi muutenkin olla yksi ratkaisu, vaikka varsinainen vedenpaisumus ei sitä olisikaan kohdannut.
Esim. V70 Volvossa on todettu sen poistamisen kokonaan talveksi helpottavan kummasti tätä huurtumista. Volvossa se on juuri aika alttiissa paikassa kostuakseen.
Keli vain on sellainen, ettei paljon kiinnosta lähteä Buickkia rassaamaan tuonne pihamaalle
- Jaakko Parantainen
- Lasimestari
- Viestit: 260
- Liittynyt: 13.10.2005 22:03
- Paikkakunta: Kuopio
Juu tuo raitisilmasuodatin kannattaa tarkistaa jos autossa on semmonen,siellä jos on lukemattomia "lehtiä"ym moskaa on lasien huurtuminen varmaa samoin lämmityslaitteen ilmanotto aukot kannattaa tarkistaa että ovat puhtaat,mulla tuo mersunraato alko huurtamaan laseja,tuulilasin alareunassa olevat ilmanotto aukot olivat täysin lehtien peitossa putsista vaan ja loppu huurtuminen