Mikä metsästysautoksi? Etenemiskykyä lumella tarvitaan
Mikä metsästysautoksi? Etenemiskykyä lumella tarvitaan
Hei,
Tulee harrasteltua metsästystä ja siinä ohessa joutuu liikkumaan huonosti hoidettujen metsäautoteiden lumisissa ja vaikeissa olosuhteissa. Pitäisi olla sellainen metsästysauto, joka olisi käytössä välillä marraskuu-helmikuu.
Hirviporukassa on kahdella neliveto ja niillä pärjää (hilux ja susuki vitara).
4-matichan olisi varmaan hieno peli, mutta se ei ole oikein kakkosauton hintainen. Pääseekö muuten 4-maticilla sieltä mistä hiluxilla? G-mersulla pitäisi päästä jo kirkkaasti kaikista lumisista teistä läpi, mutta joku susuki voisi olla kustannustehokkaampi ja riittävä maastoon.
Kertokaahan minkälaisia hyviä maastokulkineita voisi harkita muutaman kuukauden vuosittaiseen käyttöön? Tämä on aihe johon dealerinkin luulisi tarttuvan Ja minusta tuntuu, että dealeria jotenkin houkuttelee kuitenkin tuo G-malli vaikka aikanaan susukin valitsikin (kerro osaanko lukea ajatuksiasi).
Tulee harrasteltua metsästystä ja siinä ohessa joutuu liikkumaan huonosti hoidettujen metsäautoteiden lumisissa ja vaikeissa olosuhteissa. Pitäisi olla sellainen metsästysauto, joka olisi käytössä välillä marraskuu-helmikuu.
Hirviporukassa on kahdella neliveto ja niillä pärjää (hilux ja susuki vitara).
4-matichan olisi varmaan hieno peli, mutta se ei ole oikein kakkosauton hintainen. Pääseekö muuten 4-maticilla sieltä mistä hiluxilla? G-mersulla pitäisi päästä jo kirkkaasti kaikista lumisista teistä läpi, mutta joku susuki voisi olla kustannustehokkaampi ja riittävä maastoon.
Kertokaahan minkälaisia hyviä maastokulkineita voisi harkita muutaman kuukauden vuosittaiseen käyttöön? Tämä on aihe johon dealerinkin luulisi tarttuvan Ja minusta tuntuu, että dealeria jotenkin houkuttelee kuitenkin tuo G-malli vaikka aikanaan susukin valitsikin (kerro osaanko lukea ajatuksiasi).
Ilmanmuuta G-malli houkuttelee, tai houkuttelisi jollei tarvitsisi välittää kustannuksista.
Minulla ei tule metsästysautolla ajoa kuin pari- kolmetuhatta kilometriä vuodessa ... toisaalta, sellainen neliveto jolla voisi ajaa myös työmatkaa olisi yksi vaihtoehto.
4-maticin maavara ei riitä minun käyttööni.
Suzukilla en ole kokeillut syvässä lumessa, mutta ostin siihen lumiketjut eräältä metsästäjältä joka kertoi että omalla susukillaan oli ajanut lumessa niin että sitä nousi kokoajan konepellin päälle ja vielä meni ihan hyvin, kuulemma edessä lumiketjut välttämättömät siinä tilanteessa.
Em. metsästäjä oli muuten vaihtanut SJ410:llä uudehkon LandRover Defenderin.
Minulla ei tule metsästysautolla ajoa kuin pari- kolmetuhatta kilometriä vuodessa ... toisaalta, sellainen neliveto jolla voisi ajaa myös työmatkaa olisi yksi vaihtoehto.
4-maticin maavara ei riitä minun käyttööni.
Suzukilla en ole kokeillut syvässä lumessa, mutta ostin siihen lumiketjut eräältä metsästäjältä joka kertoi että omalla susukillaan oli ajanut lumessa niin että sitä nousi kokoajan konepellin päälle ja vielä meni ihan hyvin, kuulemma edessä lumiketjut välttämättömät siinä tilanteessa.
Em. metsästäjä oli muuten vaihtanut SJ410:llä uudehkon LandRover Defenderin.
jos saisin omakohtasesti suositella jotain muutakuin mersuja niin toyotan lantaruisku hj40 4.0l dieselii ilman turboa,aivan järjettömän hyvä metsäauto. plus että on vielä munakkaan kokonenkin ja moottorit kestää helposti 600tkm.
e30 320i -88
e89 3.0i -04
e91 335i -07
w176 180cdi -14
Ex S212 350cdi -10
Ex BMW 650i -06
Ex W203 220 cdi -02
Ex W201 2.6i -93
Ex W124 250D -90
e89 3.0i -04
e91 335i -07
w176 180cdi -14
Ex S212 350cdi -10
Ex BMW 650i -06
Ex W203 220 cdi -02
Ex W201 2.6i -93
Ex W124 250D -90
-
- Viestit: 80
- Liittynyt: 05.4.2006 19:46
- Paikkakunta: Espoo
huoleton halpa ratkaisu: HJ 60 huoltoautona
tähtipään valinta: 80 luvun alun G
tähtipään valinta: 80 luvun alun G
Levannon We(l)ho
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
mitäs jos jotain tälläistä http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=989341
tai tälläistä. http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=975632
nämä olis ainakin mun mieles jos saisin sen verran ylimääräistä että mettästys auton vois hommata.
täshän olis aika härskin näköinen mutta hintakin on suht härski, pienen budjetin mettämiehelle.
tai tälläistä. http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=975632
nämä olis ainakin mun mieles jos saisin sen verran ylimääräistä että mettästys auton vois hommata.
täshän olis aika härskin näköinen mutta hintakin on suht härski, pienen budjetin mettämiehelle.
kansihan niis on ollut heikko ja vissiin lukot vähä heikot, mutta onkos nuossa sitte muita "pahoja" kohtia, jos sais sellaasen missä olis kansi laitettu.kerosiini kirjoitti:No pajeroa en ainakaan suosittelisi jos haluaa mahdollisimman varman maastopelin
kyllähän tuo cruissi vois ehkä paree olla.
viisaammat kertokoon
-
- Viestit: 80
- Liittynyt: 05.4.2006 19:46
- Paikkakunta: Espoo
- Jaakko Parantainen
- Lasimestari
- Viestit: 260
- Liittynyt: 13.10.2005 22:03
- Paikkakunta: Kuopio
HJ 61 ja vielä se malli missä on jo tehtaalla laitettu ne sisältä kytkettävät 100%lukot,ei siis normi neliveto vaan penkkien välissä on kahvat lukoille erikseen eteen ja taakse jami oli joskus tommonen ja kyllä pääsee ainakin niin pitkälle ettei pienellä ratkolilla saa irti Taitavat tosin aika harvassa nuo olla
siihen vielä 33-35" alle ja www.offipalsta.com:ista vielä lisää neuvoja
Heleppoja kyselet:
viewtopic.php?t=7714&highlight=
Auton mukana seuraa lisämausteena satumainen jahtionni ja naisflaksi. Eikun kaupantekoon! Ja etenee muuten vaikka meren pohjassa, jos asentaa snorkkelin ja suojaa "hieman" virtalaitteita.
viewtopic.php?t=7714&highlight=
Auton mukana seuraa lisämausteena satumainen jahtionni ja naisflaksi. Eikun kaupantekoon! Ja etenee muuten vaikka meren pohjassa, jos asentaa snorkkelin ja suojaa "hieman" virtalaitteita.
Kansi menee noin 300tkm:ssä, muuten hyviä ja maastokelposia pelejä nuo lyhyet pallerot, eiku pajerot...markusm kirjoitti:kansihan niis on ollut heikko ja vissiin lukot vähä heikot, mutta onkos nuossa sitte muita "pahoja" kohtia, jos sais sellaasen missä olis kansi laitettu.kerosiini kirjoitti:No pajeroa en ainakaan suosittelisi jos haluaa mahdollisimman varman maastopelin
kyllähän tuo cruissi vois ehkä paree olla.
viisaammat kertokoon
Pro-HVM
Jos nyt vaatimuksia haluaa miettiä niin kustannusten kannalta joko bensiinimoottori tai pieni d-vero on ehdottomia kun käyttö on nuin vähäistä.
Jeep Wrangler menee varmaan metsässä hyvin, ostohinta tosin kovan puoleinen. Nuohan on pensakoneella. Miten lie wagoneer tai Cherokee menee metsässä vakiohiluilla? Offroad-varustusta noihin saa kyllä varmasti esim ameriikan autoihin erikoistuneista liikkeistä. 70-luvun Wagoneer Valmetin diiselillä? Tosimiehen valinta!
Susuki, legenda jo eläessään
Niva
Tojotat (70-80-lukuset), raudan ääressä tehty ja osia löytynee helposti. D-veron kanssa saa olla tarkkana. Veronkiertospesialistimme Dealeri osaa kertoa porsaanreiät miten onnistuu katsastaa halvalle verolle. Näytti HJ60 olevan hinnat alkaen 3000e ja LJ:t sekä BJ:t ei sen halvempia.
(HJ60 on se iso 80-lukunen kantikas, BJ se vanhempi pyöreämuotoinen 70-luvulta (pätkä) ja LJ pieni 80-lukunen pätkä).
Paras ratkasu, osta vanha 4veto traktori jos matkat on lyhyitä.
Jeep Wrangler menee varmaan metsässä hyvin, ostohinta tosin kovan puoleinen. Nuohan on pensakoneella. Miten lie wagoneer tai Cherokee menee metsässä vakiohiluilla? Offroad-varustusta noihin saa kyllä varmasti esim ameriikan autoihin erikoistuneista liikkeistä. 70-luvun Wagoneer Valmetin diiselillä? Tosimiehen valinta!
Susuki, legenda jo eläessään
Niva
Tojotat (70-80-lukuset), raudan ääressä tehty ja osia löytynee helposti. D-veron kanssa saa olla tarkkana. Veronkiertospesialistimme Dealeri osaa kertoa porsaanreiät miten onnistuu katsastaa halvalle verolle. Näytti HJ60 olevan hinnat alkaen 3000e ja LJ:t sekä BJ:t ei sen halvempia.
(HJ60 on se iso 80-lukunen kantikas, BJ se vanhempi pyöreämuotoinen 70-luvulta (pätkä) ja LJ pieni 80-lukunen pätkä).
Paras ratkasu, osta vanha 4veto traktori jos matkat on lyhyitä.
I drive an Opel. What's your excuse?
joo, huoltoautoksi vaan. Takapenkit pois, laatikko kiinni lattiaan ja viilapenkki päälle, perälautaan 80 lätkä > pakuverollinen maasturi.Veronkiertospesialistimme Dealeri osaa kertoa porsaanreiät
Mitähän se paino piti vähintään olla ? 1780 kg ? Esimerkiksi Daihatsu Rockyä joutuu vähän painottamaan.
Suzukit ja Lada Niva ovat hyviä vaihtoehtoja edullisuutensa (käyttökuluja tarkoitan, maksaahan näistäkin saa pari tonnia) ja toimivuutensa takia; jokseenkin kelistä kuin kelistä voi vääntää lämmittämättäkin käyntiin.
Pajerot ... vaihteisto on heikko varsinkin vanhemmassa mallissa (olikohan niin että cooleriton = heikompi loova ?) ja nokka-akseleita irtoilee ym. kivaa.
Tosin muutaman tuhannen kilometrin vuotuisella ajolla ongelmilta voi välttyä pitkäänkin.
Vuosi sitten minulla oli pitkä Patrol turbodiesel, todellinen työkalu mutta tielläkin yllättävän mukava auto, parempi kuin Toyotat.
Myin sen juuri katsatettuna ja huoltoautoksi muutettuna noin 2500 eurolla, melkein harmittaa.
Toyota LJ70 olisi kiva vehje, mutta haluttu ja se nostaa hinnat pilviin.
Sellainenkin minulla oli (pari päivää ) mutta silloin ei ollut olemassa käsitettä "huoltoauto".
Kauppasin autoa offroadsivuilla 2500 eurolla, joku kysyi heti "Onko paku" ja joku toinen minulle tuntematon oli vastannut "Älä viiti, pelkistä pakuLJ:n papereistakin saa maksaa pari tonnia".
Ostakaapa joku pajero.Siinäpä olis minulle naurun aihetta kerrakseen .Ei vaan kyllähän tuo pajerokin asiansa ajaa tietysti mutta tietyt korjaukset vaativat vaan oikeanlaista asennoitumista ettei hermot mene.Mulla ainakin on heti päivä pilalla jos korjaamon pihassa kököttää pajero ja Jari nimen kohdalla lukee esim. talvihuolto,kansiremontti,rasvaus,perän stefojen vaihto,simpukan öljyvuodon korjaus.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
Nyt alkoi kiinnostamaan mehtä-auto ihteänikin. (Cliks.. ) Olis oikeen avo-malli ja on muuten komee.
BMW 318d -09
Komea on, hyvän värinenkin.Olis oikeen avo-malli ja on muuten komee.
Jos maalaus ei ole ihan ruosteenpäälle tehty ja auton tekniikka kunnossa, hinta ei ole paha.
Ihan romutkin kun maksavat 1500-2000.
Renkaatkin näyttävät olevan hyvät.
Tuollaista rättikattomallia en ole nähnytkään, varsinaisia avomalleja kyllä - niissähän kääntyy tuulilasikin eteen konepellin päälle.
Minkähänlainen neliveto noissa on? Kestääkö voimansiirto ja lieneekö tuo miten "maastokykyinen". Kai tuolla helppoja traktorin ajouria pitkin voi ajaa? Mitenkän tuo käyttäytyy pienissä "ristiriipunta"-tilanteissa? Eli löytyneekö tuosta mitään lukkoja.dealer kirjoitti:Komea on, hyvän värinenkin.Olis oikeen avo-malli ja on muuten komee.
Jos maalaus ei ole ihan ruosteenpäälle tehty ja auton tekniikka kunnossa, hinta ei ole paha.
Ihan romutkin kun maksavat 1500-2000.
Renkaatkin näyttävät olevan hyvät....
Tuo rättikatto olisi muuten aika hyvä metsästyskäytössäkin... Kippo sopivaan passipaikkaan (käytän sanaa kippo, koska autosta ei ole suotavaa metsästää) rätti auki ja "katon" reunassa on passeli tuki...
BMW 318d -09
- Iippo Vinetto
- Autoencyklopedia
- Viestit: 1538
- Liittynyt: 23.5.2006 17:58
- Paikkakunta: Tampereen alla, Hangon yllä.
Armeija on poistamassa vanhaa kalustoaan niin T-72 olis hyvä valinta ei pienet männyt eikä oksat haittaa menoa, tosin siirtymä taipaleet metsästys mailta toiselee saattaa aiheuttaa päänvaivaa.
mutta asiaan pieni 4 veto ajokki on hyvä suzuki tms
mutta asiaan pieni 4 veto ajokki on hyvä suzuki tms
///AMG Owners Club Finland
S203 CDI AMG -03
EX W203 220 CDI -00
EX S202 Kompura -98
S203 CDI AMG -03
EX W203 220 CDI -00
EX S202 Kompura -98