Mikä metsästysautoksi? Etenemiskykyä lumella tarvitaan

Täällä voit keskustella ja esittää kysymyksiä muistakin merkeistä kuin Mercedes-Benzistä.
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Mikä metsästysautoksi? Etenemiskykyä lumella tarvitaan

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Hei,
Tulee harrasteltua metsästystä ja siinä ohessa joutuu liikkumaan huonosti hoidettujen metsäautoteiden lumisissa ja vaikeissa olosuhteissa. Pitäisi olla sellainen metsästysauto, joka olisi käytössä välillä marraskuu-helmikuu.
Hirviporukassa on kahdella neliveto ja niillä pärjää (hilux ja susuki vitara).
4-matichan olisi varmaan hieno peli, mutta se ei ole oikein kakkosauton hintainen. Pääseekö muuten 4-maticilla sieltä mistä hiluxilla? G-mersulla pitäisi päästä jo kirkkaasti kaikista lumisista teistä läpi, mutta joku susuki voisi olla kustannustehokkaampi ja riittävä maastoon.
Kertokaahan minkälaisia hyviä maastokulkineita voisi harkita muutaman kuukauden vuosittaiseen käyttöön? Tämä on aihe johon dealerinkin luulisi tarttuvan :) Ja minusta tuntuu, että dealeria jotenkin houkuttelee kuitenkin tuo G-malli vaikka aikanaan susukin valitsikin (kerro osaanko lukea ajatuksiasi).
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29224
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ilmanmuuta G-malli houkuttelee, tai houkuttelisi jollei tarvitsisi välittää kustannuksista.

Minulla ei tule metsästysautolla ajoa kuin pari- kolmetuhatta kilometriä vuodessa ... toisaalta, sellainen neliveto jolla voisi ajaa myös työmatkaa olisi yksi vaihtoehto.
4-maticin maavara ei riitä minun käyttööni.

Suzukilla en ole kokeillut syvässä lumessa, mutta ostin siihen lumiketjut eräältä metsästäjältä joka kertoi että omalla susukillaan oli ajanut lumessa niin että sitä nousi kokoajan konepellin päälle ja vielä meni ihan hyvin, kuulemma edessä lumiketjut välttämättömät siinä tilanteessa.
Em. metsästäjä oli muuten vaihtanut SJ410:llä uudehkon LandRover Defenderin. :D
Avatar
Bliz
Grynderi
Viestit: 1727
Liittynyt: 09.5.2006 14:39
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Bliz »

jos saisin omakohtasesti suositella jotain muutakuin mersuja niin toyotan lantaruisku hj40 4.0l dieselii ilman turboa,aivan järjettömän hyvä metsäauto. plus että on vielä munakkaan kokonenkin ja moottorit kestää helposti 600tkm. 8)
e30 320i -88
e89 3.0i -04
e91 335i -07
w176 180cdi -14
Ex S212 350cdi -10
Ex BMW 650i -06
Ex W203 220 cdi -02
Ex W201 2.6i -93
Ex W124 250D -90
Pjörklundi
Viestit: 80
Liittynyt: 05.4.2006 19:46
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Pjörklundi »

Toyota Tercel :roll:
Naapurin mies ainakin painaa tollasella meneen
Tai Lada Niva :wink:
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

huoleton halpa ratkaisu: HJ 60 huoltoautona

tähtipään valinta: 80 luvun alun G :lol:
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Avatar
markusm
Häjy
Viestit: 2747
Liittynyt: 09.10.2005 1:43
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja markusm »

mitäs jos jotain tälläistä http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=989341

tai tälläistä. http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=975632

nämä olis ainakin mun mieles jos saisin sen verran ylimääräistä että mettästys auton vois hommata.


täshän olis aika härskin näköinen mutta hintakin on suht härski, pienen budjetin mettämiehelle. :roll:
Avatar
kerosiini
Viestit: 773
Liittynyt: 05.12.2005 15:59
Paikkakunta: Tervola

Viesti Kirjoittaja kerosiini »

No pajeroa en ainakaan suosittelisi jos haluaa mahdollisimman varman maastopelin :wink:
190E 2.6 '90, 220 '69, 240TD '83, 220D 3.0 '77, 250 2.8 '74, Coronet '68, Taunus 1.3GX '82, Volvo 240 D6 '83
Avatar
markusm
Häjy
Viestit: 2747
Liittynyt: 09.10.2005 1:43
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja markusm »

kerosiini kirjoitti:No pajeroa en ainakaan suosittelisi jos haluaa mahdollisimman varman maastopelin :wink:
kansihan niis on ollut heikko ja vissiin lukot vähä heikot, mutta onkos nuossa sitte muita "pahoja" kohtia, jos sais sellaasen missä olis kansi laitettu.

kyllähän tuo cruissi vois ehkä paree olla. :roll:

viisaammat kertokoon :ope:
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

No tuo lyhyt Tojohan on mahdottoman symppis auto, se olisi meikäläisen valinta.

Joku wanha Lantikka voisi olla tietty porno.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
J.T.S
Peräkylän pimentäjä
Viestit: 3429
Liittynyt: 30.9.2005 12:37
Paikkakunta: Syrjäkylä

Viesti Kirjoittaja J.T.S »

Jeep Wrangleri on ainakin selkeä hupilaite neljän litran bensakoneella, kestävyydestä en tiedä. Mutta maastossa se ainakin menee suht hyvin. :roll:
BMW 318d -09
Avatar
Mariini
Herrasmies
Viestit: 1020
Liittynyt: 02.10.2005 17:17
Paikkakunta: Länsirannikko

Viesti Kirjoittaja Mariini »

Pjörklundi kirjoitti: Tai Lada Niva :wink:
Hyvä ehdotus :D
Pjörklundi
Viestit: 80
Liittynyt: 05.4.2006 19:46
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Pjörklundi »

Mariini kirjoitti:
Pjörklundi kirjoitti: Tai Lada Niva :wink:
Hyvä ehdotus :D
Tosin siinä voi käydä niin ettei pääse sit ite ajaan ku niva kiertää suomea :D
No ostaa kaks samantein :wink:
Hannu
juniori
Viestit: 539
Liittynyt: 10.11.2005 17:31

Viesti Kirjoittaja Hannu »

Toyota HJ61, BJ40 tai LJ (en muista numeroa) 8)
Avatar
Jaakko Parantainen
Lasimestari
Viestit: 260
Liittynyt: 13.10.2005 22:03
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jaakko Parantainen »

HJ 61 ja vielä se malli missä on jo tehtaalla laitettu ne sisältä kytkettävät 100%lukot,ei siis normi neliveto vaan penkkien välissä on kahvat lukoille erikseen eteen ja taakse jami oli joskus tommonen ja kyllä pääsee ainakin niin pitkälle ettei pienellä ratkolilla saa irti :oops: Taitavat tosin aika harvassa nuo olla :cry:
Hannu
juniori
Viestit: 539
Liittynyt: 10.11.2005 17:31

Viesti Kirjoittaja Hannu »

siihen vielä 33-35" alle ja www.offipalsta.com:ista vielä lisää neuvoja
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Heleppoja kyselet:

viewtopic.php?t=7714&highlight=

Auton mukana seuraa lisämausteena satumainen jahtionni ja naisflaksi. Eikun kaupantekoon! 8) Ja etenee muuten vaikka meren pohjassa, jos asentaa snorkkelin ja suojaa "hieman" virtalaitteita. :lol:
Uula
Viestit: 276
Liittynyt: 31.10.2005 16:18

Viesti Kirjoittaja Uula »

Kommari-Lada tottakai.
Avatar
rtd
virallinen valvoja
Viestit: 787
Liittynyt: 14.10.2005 15:32

Viesti Kirjoittaja rtd »

markusm kirjoitti:
kerosiini kirjoitti:No pajeroa en ainakaan suosittelisi jos haluaa mahdollisimman varman maastopelin :wink:
kansihan niis on ollut heikko ja vissiin lukot vähä heikot, mutta onkos nuossa sitte muita "pahoja" kohtia, jos sais sellaasen missä olis kansi laitettu.

kyllähän tuo cruissi vois ehkä paree olla. :roll:

viisaammat kertokoon :ope:
Kansi menee noin 300tkm:ssä, muuten hyviä ja maastokelposia pelejä nuo lyhyet pallerot, eiku pajerot... :)
Pro-HVM
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Jos nyt vaatimuksia haluaa miettiä niin kustannusten kannalta joko bensiinimoottori tai pieni d-vero on ehdottomia kun käyttö on nuin vähäistä.

Jeep Wrangler menee varmaan metsässä hyvin, ostohinta tosin kovan puoleinen. Nuohan on pensakoneella. Miten lie wagoneer tai Cherokee menee metsässä vakiohiluilla? Offroad-varustusta noihin saa kyllä varmasti esim ameriikan autoihin erikoistuneista liikkeistä. 70-luvun Wagoneer Valmetin diiselillä? Tosimiehen valinta! 8)

Susuki, legenda jo eläessään 8)

Niva :?:

Tojotat (70-80-lukuset), raudan ääressä tehty ja osia löytynee helposti. D-veron kanssa saa olla tarkkana. Veronkiertospesialistimme :wink: Dealeri osaa kertoa porsaanreiät miten onnistuu katsastaa halvalle verolle. Näytti HJ60 olevan hinnat alkaen 3000e ja LJ:t sekä BJ:t ei sen halvempia.
(HJ60 on se iso 80-lukunen kantikas, BJ se vanhempi pyöreämuotoinen 70-luvulta (pätkä) ja LJ pieni 80-lukunen pätkä).

Paras ratkasu, osta vanha 4veto traktori jos matkat on lyhyitä. :shock:
I drive an Opel. What's your excuse?
Avatar
markusm
Häjy
Viestit: 2747
Liittynyt: 09.10.2005 1:43
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja markusm »

Melitos kirjoitti: Paras ratkasu, osta vanha 4veto traktori jos matkat on lyhyitä. :shock:
tahtovat vain alkaa olla arvokkaita nekin :shock: olen huomannut että monet keski-ikäiset tyypit ovat alkaneet ostaa ns terapia traktoreita (vähän sama kun täälä forumilla terapia autot) :lol:
Avatar
SamuliS
Käkisalamen Kuatro
Viestit: 1291
Liittynyt: 11.10.2005 13:18

Viesti Kirjoittaja SamuliS »

Siinä ja siinä on terapia traktoria kerrakseen..
http://www.nettikone.com/574498 toi ei oo hinnalla pilattu..
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29224
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Veronkiertospesialistimme Dealeri osaa kertoa porsaanreiät
:lol: joo, huoltoautoksi vaan. Takapenkit pois, laatikko kiinni lattiaan ja viilapenkki päälle, perälautaan 80 lätkä > pakuverollinen maasturi.

Mitähän se paino piti vähintään olla ? 1780 kg ? Esimerkiksi Daihatsu Rockyä joutuu vähän painottamaan.

Suzukit ja Lada Niva ovat hyviä vaihtoehtoja edullisuutensa (käyttökuluja tarkoitan, maksaahan näistäkin saa pari tonnia) ja toimivuutensa takia; jokseenkin kelistä kuin kelistä voi vääntää lämmittämättäkin käyntiin.

Pajerot ... vaihteisto on heikko varsinkin vanhemmassa mallissa (olikohan niin että cooleriton = heikompi loova ?) ja nokka-akseleita irtoilee ym. kivaa.

Tosin muutaman tuhannen kilometrin vuotuisella ajolla ongelmilta voi välttyä pitkäänkin.

Vuosi sitten minulla oli pitkä Patrol turbodiesel, todellinen työkalu mutta tielläkin yllättävän mukava auto, parempi kuin Toyotat.
Myin sen juuri katsatettuna ja huoltoautoksi muutettuna noin 2500 eurolla, melkein harmittaa. :(

Toyota LJ70 olisi kiva vehje, mutta haluttu ja se nostaa hinnat pilviin. :evil:

Sellainenkin minulla oli (pari päivää :shock: ) mutta silloin ei ollut olemassa käsitettä "huoltoauto". :evil:

Kauppasin autoa offroadsivuilla 2500 eurolla, joku kysyi heti "Onko paku" ja joku toinen minulle tuntematon oli vastannut "Älä viiti, pelkistä pakuLJ:n papereistakin saa maksaa pari tonnia". :lol:
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Ostakaapa joku pajero.Siinäpä olis minulle naurun aihetta kerrakseen :boing_boing: .Ei vaan kyllähän tuo pajerokin asiansa ajaa tietysti mutta tietyt korjaukset vaativat vaan oikeanlaista asennoitumista ettei hermot mene.Mulla ainakin on heti päivä pilalla jos korjaamon pihassa kököttää pajero ja Jari nimen kohdalla lukee esim. talvihuolto,kansiremontti,rasvaus,perän stefojen vaihto,simpukan öljyvuodon korjaus.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
J.T.S
Peräkylän pimentäjä
Viestit: 3429
Liittynyt: 30.9.2005 12:37
Paikkakunta: Syrjäkylä

Viesti Kirjoittaja J.T.S »

:oops: Nyt alkoi kiinnostamaan mehtä-auto ihteänikin. (Cliks.. ) Olis oikeen avo-malli ja on muuten komee. 8)
BMW 318d -09
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29224
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Olis oikeen avo-malli ja on muuten komee.
Komea on, hyvän värinenkin. 8)
Jos maalaus ei ole ihan ruosteenpäälle tehty ja auton tekniikka kunnossa, hinta ei ole paha.
Ihan romutkin kun maksavat 1500-2000.
Renkaatkin näyttävät olevan hyvät.

Tuollaista rättikattomallia en ole nähnytkään, varsinaisia avomalleja kyllä - niissähän kääntyy tuulilasikin eteen konepellin päälle.
Avatar
J.T.S
Peräkylän pimentäjä
Viestit: 3429
Liittynyt: 30.9.2005 12:37
Paikkakunta: Syrjäkylä

Viesti Kirjoittaja J.T.S »

dealer kirjoitti:
Olis oikeen avo-malli ja on muuten komee.
Komea on, hyvän värinenkin. 8)
Jos maalaus ei ole ihan ruosteenpäälle tehty ja auton tekniikka kunnossa, hinta ei ole paha.
Ihan romutkin kun maksavat 1500-2000.
Renkaatkin näyttävät olevan hyvät....
Minkähänlainen neliveto noissa on? Kestääkö voimansiirto ja lieneekö tuo miten "maastokykyinen". Kai tuolla helppoja traktorin ajouria pitkin voi ajaa? Mitenkän tuo käyttäytyy pienissä "ristiriipunta"-tilanteissa? Eli löytyneekö tuosta mitään lukkoja. :roll:
Tuo rättikatto olisi muuten aika hyvä metsästyskäytössäkin... Kippo sopivaan passipaikkaan (käytän sanaa kippo, koska autosta ei ole suotavaa metsästää) rätti auki ja "katon" reunassa on passeli tuki... :lol:
BMW 318d -09
Avatar
Harju
Viestit: 5514
Liittynyt: 27.2.2006 11:21

Viesti Kirjoittaja Harju »

http://www.nettikone.com/viewMachine.ph ... ine=574490

tuommonen :wink: jos vielä ois pitkällä hytillä 8)
Avatar
J.T.S
Peräkylän pimentäjä
Viestit: 3429
Liittynyt: 30.9.2005 12:37
Paikkakunta: Syrjäkylä

Viesti Kirjoittaja J.T.S »

Tuota tässä on tästä autosta vähän enemmän kuvia. :roll:
Kertooko tämä kuva auton moottoritilasta mitä ammattilaiselle. :roll: Minusta tuo näyttää vähän arveluttavalle. Syylärissä on ainakin hapettumaa jonkin verran. :roll:
BMW 318d -09
Avatar
Iippo Vinetto
Autoencyklopedia
Viestit: 1538
Liittynyt: 23.5.2006 17:58
Paikkakunta: Tampereen alla, Hangon yllä.

Viesti Kirjoittaja Iippo Vinetto »

Älkää polttako itteenne loppuun!
Avatar
Håkke
Tolokun mies
Viestit: 768
Liittynyt: 02.10.2005 18:17
Paikkakunta: Espoonlahti

Viesti Kirjoittaja Håkke »

Armeija on poistamassa vanhaa kalustoaan niin T-72 olis hyvä valinta ei pienet männyt eikä oksat haittaa menoa, tosin siirtymä taipaleet metsästys mailta toiselee saattaa aiheuttaa päänvaivaa.

mutta asiaan pieni 4 veto ajokki on hyvä suzuki tms
///AMG Owners Club Finland
S203 CDI AMG -03
EX W203 220 CDI -00
EX S202 Kompura -98
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Keskustelua muista merkeistä”