No nyt tarvitaan hieman kättä pidempää. Pulma on seuraavanlainen: aikoinaan keskikonsolin polttimoita uusiessa pääsi tuuletuksen sisäkierron ilmaletkuista (yht. 3 kpl) pari katkeamaan. Laitoin uutta letkua katkaisimelle ja se siitä.
Mutta nyt huurukelien tultua on alkanut mietityttää, että miten mahtaa homma pelata, sillä sisäkierron olemassaoloa on vaikea paikantaa.
Sisäkiertohan on päällä silloin kun katkaisijan punainen merkkivalo palaa. Okei, mutta jos kaksi letkuista on kytketty "ristiin" (joka on mahdollista), niin tuolloin luulisi, että kierto on päällä valon ollessa sammuksissa ja tuloilman oton normaalitilassa, kun katkaisin on päällä.
Näin hiukan vaikuttaisi olevan. Jotenkin huuru tuntuu poistuvan tehokkaammin, kun katkaisin on päällä - normaalistihan sisäkierto huuruttaa lasit nopeasti. Tosin sisäkierrollakin mukana on raitista ilmaa.
Kelit ovat olleet sellaiset, ettei yksiselitteistä tulosta ole saatuna. Milläs se nyt testaa, että kummassa asennossa laite kierrettää sisäilmaa ja kummassa ottaa kaikki ulkoa uutta?
Pitääkö jotenkin tupakansavulla katsella virtauksia, pierrä kabiinissa ja katsoa kummassa asennossa pirtti raikastuu vikkelämmin vai kuinka?
Ajossa kun huurteenpoistoa seuraamalla asia ei oikein selviä.
Millä ilman sisäkierron toimintatila selville?
- Kaapo
- <b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
- Viestit: 5070
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Tärviö
Millä ilman sisäkierron toimintatila selville?
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Niin se tekee.
Omassa oli automaatti-ilmastointi. Siinä tuo kyseinen laite löytyi hansikaslokeron takaa. Siinä oli asennot täysin kiinni, 80% kierto, ja kaikki ulkoa. Homma oli hoidettu kahdella alipainekellolla. Toiminta selviää ihmeen äkkiä kun sen vehkeen näkee. Luulisi olevan muissakin samanlainen.
Omassa oli automaatti-ilmastointi. Siinä tuo kyseinen laite löytyi hansikaslokeron takaa. Siinä oli asennot täysin kiinni, 80% kierto, ja kaikki ulkoa. Homma oli hoidettu kahdella alipainekellolla. Toiminta selviää ihmeen äkkiä kun sen vehkeen näkee. Luulisi olevan muissakin samanlainen.
- Kaapo
- <b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
- Viestit: 5070
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Tärviö
Tällä kertaa arvon HVM ei ollut vainoharhainen. Kaapon sisäilmankierto on tosiaankin kytketty nurinperin - tämä ei siis tarkoita, notta röyhtäys tulee peräpuolen kautta vaan että kytkimen kaksi alipaineletkua ovat keskenään vaihtaneet asennusreikää.HVM kirjoitti: Puhaltimen ääni on mielestäni kovempi kun sisäkierto on päällä. Saatan toki olla vainoharhainenkin...
Tämä ilmeni juuri äänitestillä - kun kytkin sisäkierron päälle, flektin äänitaso laski selvästi. Samaten lasit alkoivat hissukseen huurtua, jos punainen valo ei palanut. Eli katkaisin toimii päinvastaisesti kuin pitäisi - ulkoa tulee täysraitista, kun merkkivalo palaa.
Siitä ei ole niin suurta haittaa, että konsolia viitsii aukoa. Ainoa on, että ulkokierto pitää nyt muistaa erikseen kytkeä päälle aina autoa käynnistäessä.
Toisaalta tämä on terroristi- ja salapierijän ihannetila. Uhri laittaa "savun" levitessä katkaisimen automaattisesti olettamalleen ulkokierrolle... mutta kuinka todellisuudessa käykään
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Kiitoksia Kaapolle kullanarvoisesta vinkistä. Pitää käännellä tuosta omastakin ne letkut nurinmullin jahka joutaa.
Nyt vaan kättä kyynärpäitä myöten ristiin että eukko ei hoksaa lukea tätä viestiä.
Suosittelen poppakonstia muillekkin parisuhteessa eläville, tai mikseipä petomaani-sinkuillekkin.
EDIT: Onanias on varmaankin jo purkamassa kojelautaa.
Nyt vaan kättä kyynärpäitä myöten ristiin että eukko ei hoksaa lukea tätä viestiä.
Suosittelen poppakonstia muillekkin parisuhteessa eläville, tai mikseipä petomaani-sinkuillekkin.
EDIT: Onanias on varmaankin jo purkamassa kojelautaa.