Millä ilman sisäkierron toimintatila selville?

Vastaa Viestiin
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Millä ilman sisäkierron toimintatila selville?

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

No nyt tarvitaan hieman kättä pidempää. Pulma on seuraavanlainen: aikoinaan keskikonsolin polttimoita uusiessa pääsi tuuletuksen sisäkierron ilmaletkuista (yht. 3 kpl) pari katkeamaan. Laitoin uutta letkua katkaisimelle ja se siitä.

Mutta nyt huurukelien tultua on alkanut mietityttää, että miten mahtaa homma pelata, sillä sisäkierron olemassaoloa on vaikea paikantaa.

Sisäkiertohan on päällä silloin kun katkaisijan punainen merkkivalo palaa. Okei, mutta jos kaksi letkuista on kytketty "ristiin" (joka on mahdollista), niin tuolloin luulisi, että kierto on päällä valon ollessa sammuksissa ja tuloilman oton normaalitilassa, kun katkaisin on päällä.

Näin hiukan vaikuttaisi olevan. Jotenkin huuru tuntuu poistuvan tehokkaammin, kun katkaisin on päällä - normaalistihan sisäkierto huuruttaa lasit nopeasti. Tosin sisäkierrollakin mukana on raitista ilmaa.

Kelit ovat olleet sellaiset, ettei yksiselitteistä tulosta ole saatuna. Milläs se nyt testaa, että kummassa asennossa laite kierrettää sisäilmaa ja kummassa ottaa kaikki ulkoa uutta?

Pitääkö jotenkin tupakansavulla katsella virtauksia, pierrä kabiinissa ja katsoa kummassa asennossa pirtti raikastuu vikkelämmin vai kuinka?
Ajossa kun huurteenpoistoa seuraamalla asia ei oikein selviä.
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Kannatan pierutestiä. :idea: Ässän nappi on niin kovassa käytössä että siitä on kulunut sisäkiertoa kuvaava symbooli pois. 8)

Asiaan. Puhaltimen ääni on mielestäni kovempi kun sisäkierto on päällä. :idea: Saatan toki olla vainoharhainenkin... :roll:
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Eikös sisäkierosa aukea joku läppä kojetaulun alla mistä vehje imee ilmaa taas kierrolle laitettavaksi?
Pro HVM
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Niin se tekee.

Omassa oli automaatti-ilmastointi. Siinä tuo kyseinen laite löytyi hansikaslokeron takaa. Siinä oli asennot täysin kiinni, 80% kierto, ja kaikki ulkoa. Homma oli hoidettu kahdella alipainekellolla. Toiminta selviää ihmeen äkkiä kun sen vehkeen näkee. Luulisi olevan muissakin samanlainen.
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

HVM kirjoitti: Puhaltimen ääni on mielestäni kovempi kun sisäkierto on päällä. :idea: Saatan toki olla vainoharhainenkin... :roll:
Tällä kertaa arvon HVM ei ollut vainoharhainen. Kaapon sisäilmankierto on tosiaankin kytketty nurinperin - tämä ei siis tarkoita, notta röyhtäys tulee peräpuolen kautta :x vaan että kytkimen kaksi alipaineletkua ovat keskenään vaihtaneet asennusreikää.

Tämä ilmeni juuri äänitestillä - kun kytkin sisäkierron päälle, flektin äänitaso laski selvästi. Samaten lasit alkoivat hissukseen huurtua, jos punainen valo ei palanut. Eli katkaisin toimii päinvastaisesti kuin pitäisi - ulkoa tulee täysraitista, kun merkkivalo palaa.

Siitä ei ole niin suurta haittaa, että konsolia viitsii aukoa. Ainoa on, että ulkokierto pitää nyt muistaa erikseen kytkeä päälle aina autoa käynnistäessä.
Toisaalta tämä on terroristi- ja salapierijän ihannetila. Uhri laittaa "savun" levitessä katkaisimen automaattisesti olettamalleen ulkokierrolle... mutta kuinka todellisuudessa käykään :twisted:
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Kiitoksia Kaapolle kullanarvoisesta vinkistä. 8) Pitää käännellä tuosta omastakin ne letkut nurinmullin jahka joutaa. :twisted:

Nyt vaan kättä kyynärpäitä myöten ristiin että eukko ei hoksaa lukea tätä viestiä. 8)

Suosittelen poppakonstia muillekkin parisuhteessa eläville, tai mikseipä petomaani-sinkuillekkin. :shock:

EDIT: Onanias on varmaankin jo purkamassa kojelautaa. :lol:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W126 / R & C 107 lämmitys, ilmastointi”