Heteka kolisee etupäästä

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
Vastaa Viestiin
Pyrstötähti
Viestit: 115
Liittynyt: 30.9.2005 22:39
Paikkakunta: Oulandia

Heteka kolisee etupäästä

Viesti Kirjoittaja Pyrstötähti »

Kaiken kuvaavan otsikon avulla haen nyt teiltä viisailta apua (hattu kourassa). Potilas on Classic mallinen E sarjalainen, vm-03.

Auton keulassa on jossain väljää, mutta katastusmies ei löydä mistään vikaa, saatikka Veho. Veholla auto on nyt käynyt tuon välyksen takia 5 kertaa ja autoon on vaihdettu yhtenä korjaavana toimenpiteenä etuiskarit. Vanhat oli toki alkuperäset ja väsähtäneet, mutta ongelma ei korjaantunut kokonaan, parani vähän.

Vika ilmenee ihan tasaisella tiellä ajettaessa semmoisena ärsyttävänä vapinana kuskin puolella (en sairasta parkinsonia, ainakaan tietääkseni), joka tuntuu rattiin ja persaukseen. Joskus tuo kuskin puoleinen kulma myös kolahtaa isompaan möykkyyn ajettaessa.

Veholla on yritetty siis moneen otteeseen tätä vikakohtaa hakea, mutta tuloksetta. Tehtaan puolesta viime isossa huollossa vaihdettiin mm alapallot eteen ja vika on ilmennyt ja tuntuu että pahentunut tuon ison huollon jälkeen (tehtiin elokuussa).

Mitä tuolle seuraavaksi tehään, mistään ei löydy väljää kun auto on ylhäällä, mutta jossain sitä klappia kuitenkin on.

Vaihetaanko kaikki puslat eturoiskeläpistä etiäppäin samontein? :?

Ja paljonko se kustantaa jos vaihellaan kallistuksenvakaajan kummit ja mitä muuta siihen kannattas vaihtaa. Entäpä koiranluita ja puslia, paljonko pitää laittaa euroja pöytään että auto ei enää kolise.

nimim: alakaa pikkuhilijaa v*tuttaan.

Auto oli tarkotus piristää softapäivityksellä, mutta johan tässä kohta on sen verran mennyt rahaa tuon klapin hakemiseen ja päätös on tehty että ennenku auton horkkatauti on lääkitty, niin ei saa pannukaan soppaa yhtään enempää.

Perheen kakkosautoki pieksää tällä hetkellä ajomukavuudessaan tuon räpsyn. Toki se onki ooppeli (vectra sport 2.5 V6), eli alusta on kunnossa jo alumperin :roll:
Ei oo riemulla rajaa ku mesellä ajaa.
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Enpäs tiiä väyrysestä mitään, pitää se sanoa heti kärkeen. :lol:

Voisko olla iskarin yläpään kumi halki? W124:ssä ainakin aiheuttaa kolinaa. Liekö sitten 211:ssä semmosta ollenkaan, pakko oli jotain arvata. :roll:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Pyrstötähti
Viestit: 115
Liittynyt: 30.9.2005 22:39
Paikkakunta: Oulandia

Viesti Kirjoittaja Pyrstötähti »

Loistava ensimmäinen arvaus! Mutta epäilisin että yläpään jousilautasessa oleva ohut kumiläpäre (kyllä sielä muistaakseni semmonen on) ei kyllä pitäisi päästä liikkumaan, se on muutaman millin paksu.

211sessähän on nerokas iskarin korkeus / jäykkyyden säätö, eli iskarin alapään jousilautanen on säädettävä (muutama pykälä, ehkä kokonaisuudessaan noin 5 senttiä säätövaraa). Eli sen korkeutta säätämällä voidaan nostaa ja samalla kiristää jousta -> jäykistyy ja nousee (nokka siis :shock:).
Ei oo riemulla rajaa ku mesellä ajaa.
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Tarkotin sitä kumia mikä on iskarin ja korin välissä... Konehuoneen puolelta saattas löytyä (?)
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Pyrstötähti
Viestit: 115
Liittynyt: 30.9.2005 22:39
Paikkakunta: Oulandia

Viesti Kirjoittaja Pyrstötähti »

Ahaa, anteeksi maalaisuuteni :oops:.

Tuohan on tutkittava että minkälaiset kumit sieltä löytyy. Kuvittelisin kyllä että Veho ois kumin vaihtanu iskareita vaihtaessaan jos se ois sökö ollu.
Ei oo riemulla rajaa ku mesellä ajaa.
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Veikkauksena:
olethan tarkastanut renkaat: ilmanpaineet ja renkaan kudos ehjä - niin sisä- kuin ulkopuolelta?
Jotkin renkaat eivät yksinkertaisesti sovi joidenkin autojen alle.
Onko jousitus/alusta vakio?
Entäpä rengas/vanne-koot?
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Pyrstötähti
Viestit: 115
Liittynyt: 30.9.2005 22:39
Paikkakunta: Oulandia

Viesti Kirjoittaja Pyrstötähti »

Samainen vaiva alkoi jo kesärenkailla, ne on uudet NRVi:t 215/55-16", alkuperäsillä aluvanteilla.

Talvirenkaat on Hakkapeliitta 4:set, 205/60-16", vehon kauppaamilla aluvanteilla.

Sekä kesä, että talvirenkaat kokeiltu tasapainottaa, kesärenkaita pyöritettiin vanteillakin, että saatiin selkäheitot pois. Kokeilin vielä vaihtaa renkaat eestä taakse, mutta ei apuja. Talvirenkaat jo kertaalleen tasapainotettu (kylläkin Veholla), ei apua.

Alusta on ihan vakio, iskarit vaan vaihdettu keulaan, saschin sport touringit vai mitkä lie. Saschit sielä oli alla alumperinkin.

Edit: Muokattu talvirenkaitten kokoa
Viimeksi muokannut Pyrstötähti, 22.12.2006 23:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ei oo riemulla rajaa ku mesellä ajaa.
Avatar
J.T.S
Peräkylän pimentäjä
Viestit: 3429
Liittynyt: 30.9.2005 12:37
Paikkakunta: Syrjäkylä

Viesti Kirjoittaja J.T.S »

Ja pyöränkulmat on kunnossa? :roll:
BMW 318d -09
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Siirrytään sissäänpäin - jarrulevyt suorat?
Onko uusittu?
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Pyrstötähti
Viestit: 115
Liittynyt: 30.9.2005 22:39
Paikkakunta: Oulandia

Viesti Kirjoittaja Pyrstötähti »

J.T.S kirjoitti:Ja pyöränkulmat on kunnossa? :roll:
Jep, kahteen kertaan on nekin katottu, ennen ja jälkeen iskareitten vaihdon.
Ei oo riemulla rajaa ku mesellä ajaa.
Pyrstötähti
Viestit: 115
Liittynyt: 30.9.2005 22:39
Paikkakunta: Oulandia

Viesti Kirjoittaja Pyrstötähti »

dry kirjoitti:Siirrytään sissäänpäin - jarrulevyt suorat?
Onko uusittu?
Jarrulevyt on varmaan jo kertaalleen vaihdettu (en tiedä kuinka paljon taakseppäin), eikä niissä ole kovin paljoa kulumaa, ei vaikutusta jarruttaako vai ei, kolkuttaa.
Ei oo riemulla rajaa ku mesellä ajaa.
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Pyrstötähti kirjoitti:Jarrulevyt on varmaan jo kertaalleen vaihdettu (en tiedä kuinka paljon taakseppäin), eikä niissä ole kovin paljoa kulumaa, ei vaikutusta jarruttaako vai ei, kolkuttaa.
Onko kuitenkin tasaisesti kuluneet?

hmm... ennen puslia, jouset on suorat ja ehjät?
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Pyrstötähti
Viestit: 115
Liittynyt: 30.9.2005 22:39
Paikkakunta: Oulandia

Viesti Kirjoittaja Pyrstötähti »

No mielestäni jarrulevyt ovat tasaisesti kuluneet.

Jousissa ei ainakaan päälleppäin ole mitään erityistä ja uskoisin että iskareitten vaihdossa nekin olisi vaihdettu jos vikaa olisi löytynyt.
Ei oo riemulla rajaa ku mesellä ajaa.
Avatar
Joker
Viestit: 112
Liittynyt: 02.2.2006 11:43
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Joker »

Omassa C:eessä ainakin noi kallistuksenvakaajan kummit aiheutti kolahteluja montuissa, mutta ei ne täristänyt. Eivät ole kalliit vaihtaa.

Työkaverin -01 C200kompurassa taas oli etummaisen alatukivarren sisäpuolen pusla revennyt, pystyi vaihtamaan pelkän puslan. En tiedä sit onko E-sarjassa samanlaiset tukivarret.
S205 C220d AMG -15

Ex. W204 C200cdi At. -08
S203 C220cdi -05
w203 C200K At. -02
W203 C180 -01
W212 facelift E200cdi BE A Business (MY13.B)At. -13
Pyrstötähti
Viestit: 115
Liittynyt: 30.9.2005 22:39
Paikkakunta: Oulandia

Viesti Kirjoittaja Pyrstötähti »

Eli ilmeisesti seuraavaksi potilas saa uudet kallistuksenvakaajakummit.
Onko kellään arviota paljonko maksaisi tosiaan vaihdattaa puslat tukivarsiin, vai pitääkö ne ostaa kokonaisina?
Ei oo riemulla rajaa ku mesellä ajaa.
Shade_z
Viestit: 10
Liittynyt: 12.9.2006 21:47

Viesti Kirjoittaja Shade_z »

Pyrstötähti kirjoitti:Eli ilmeisesti seuraavaksi potilas saa uudet kallistuksenvakaajakummit.
Onko kellään arviota paljonko maksaisi tosiaan vaihdattaa puslat tukivarsiin, vai pitääkö ne ostaa kokonaisina?
toinen tukivarsi tulee heloineen orkkiksena toinen erikseen tukivarsivarsi+hela
Pyrstötähti
Viestit: 115
Liittynyt: 30.9.2005 22:39
Paikkakunta: Oulandia

Viesti Kirjoittaja Pyrstötähti »

Eipä löytynyt väljyyttä kallistuksenvakaajasta, vaikka erityisesti käskin veholla niitä kyyläämään.

Iskarit säädettiin alimpaan mahdolliseen asentoon ja kolkutus vähän tokeni, mutta edelleenkin tuntus että nokassa on jossain klappia.

Kait se pitää ootella että tulee kesä ja saa siliämmät renkaat alle, jospa se kolina ois helpommin havaittavaa ja löydettävissä.
Ei oo riemulla rajaa ku mesellä ajaa.
Paloviita
Viestit: 9
Liittynyt: 11.9.2006 22:43
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Paloviita »

Tuntuuko tuo vaiva ratissa vai onko vain sellaista kevyttä kolahtelua tien epätasaisuuksien mukaan? Omassani vika oli tuota jälkimmäistä. Kilometrejä oli tuolloin vähän alle 100 tuhatta

Väljyys löytyi loppujen lopuksi pallonivelestä, joka yhdistää kallistuksen vakaajan koiranluun etupyörän alatukivarteen. Väljä ei tuntunut mitenkään meisselillä vääntelemällä, mutta oli helppo todeta kun ensin irroitti koiranluun alapään tuosta nivelestä.

Nivel ei maksa montaa kymppiä, mutta on kotikonstein vähän pirullinen vaihtaa (taisi mennä 3-4 tuntia).
Pyrstötähti
Viestit: 115
Liittynyt: 30.9.2005 22:39
Paikkakunta: Oulandia

Viesti Kirjoittaja Pyrstötähti »

Nimenomaan tuommosta kolahtelua tien epätasaisuuden mukaan :!:

Veho nuo kallistuksenvakaajat katteli läpi, mutta ei kuulemma ole väljää missään. Mikä tuossa vaihtotyössä oli se työläin homma?

Onko tuo helppo ottaa tuo alapää irti, jos sen tutkailis ensihätään ja jos se välys sillätavalla löytyy, niin vaihtaa sitten koko keksinnön.

Ja että ymmärsin oikein, niin tämä on se pystysuorassa oleva tanko, joka yhdistää sen itse kallistuksenvakaajan alaripustuksiin?

Ollappa jossakin räjäytyskuva tuosta keulasta, niin päästäs jäljille. Onkos kellään koneella noita luetteloita, HVM:hän osas sitä käyttää sukkelasti? :lol:
Ei oo riemulla rajaa ku mesellä ajaa.
Avatar
Harju
Viestit: 5514
Liittynyt: 27.2.2006 11:21

Viesti Kirjoittaja Harju »

Ihan vain tuohon otsikkoon.

kannattaa laittaa kasteluletkua käsirautoihin, eivät hinkaa niin paljon rantehia
eivätkä kolise :wink:
Paloviita
Viestit: 9
Liittynyt: 11.9.2006 22:43
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Paloviita »

Koiranluu on se pystyssäoleva pätkä, joka yhdistää kallistuksen vakaajan pyörän ripustuksiin. W211 mallissa koiranluun alapää on nivelöity alatukivarteen pallonivelellä. Niveliä saa erikseen.

Koiranluu lähtee nivelestä helposti irti (yksi mutteri täytyy irroittaa). Irroituksen jälkeen pallonivelen väljyys on helppo todeta.

Vaihtamisessa ainut vaikeus oli pallonivelen irrottaminen alumiinisesta alatukivarresta. On prässätty tiukkaan...jouduin painamaan ulosvetäjän avulla pallon rungosta läpi ja sen jälkeen sahaamaan rungon (=kehän) poikki rautasahan terällä. En tiedä, mikä olisi ohjekirjan mukainen vaihtotapa :roll:
Pyrstötähti
Viestit: 115
Liittynyt: 30.9.2005 22:39
Paikkakunta: Oulandia

Viesti Kirjoittaja Pyrstötähti »

Eipä ollu väljyyttä pallonivelessä, kävin tarkistamassa :(

Kait se on ootettava sitten kesään ja siliät renkaat alle, nyt on kyllä neuvot lopussa.

Kiitokset kaikille vastanneille, tutkimukset jatkuu.
Ei oo riemulla rajaa ku mesellä ajaa.
Myötätuuli
Viestit: 18
Liittynyt: 22.6.2006 11:38

Viesti Kirjoittaja Myötätuuli »

Auto ilmaan. Stetoskooppi pyöränlaakerille ja rengasta pyörittämään ja nitkuttamaan ja kuuntelulle. Leveällä pyöränlaakerilla pieni "klappi" ei tunnu käsissä välyksenä, mutta suurissa nopeuksissa alkaa jo tuntua.
Veikkauksena siis viallinen pyörälaakeri.
Avatar
TeeCay
Viestit: 20
Liittynyt: 07.1.2007 18:50

Viesti Kirjoittaja TeeCay »

Paloviita kirjoitti:Tuntuuko tuo vaiva ratissa vai onko vain sellaista kevyttä kolahtelua tien epätasaisuuksien mukaan? Omassani vika oli tuota jälkimmäistä. Kilometrejä oli tuolloin vähän alle 100 tuhatta

Väljyys löytyi loppujen lopuksi pallonivelestä, joka yhdistää kallistuksen vakaajan koiranluun etupyörän alatukivarteen. Väljä ei tuntunut mitenkään meisselillä vääntelemällä, mutta oli helppo todeta kun ensin irroitti koiranluun alapään tuosta nivelestä.

Nivel ei maksa montaa kymppiä, mutta on kotikonstein vähän pirullinen vaihtaa (taisi mennä 3-4 tuntia).
Omassa C203:ssa meni koiranluu äskettäin 53tkm kohdalla. Kolisi jonkin aikaa kunnes pamahti ja kun katsoi auton alle niin koiranluu roikkui alapäästä maassa (ylänivelen pallo irronnut). Ei muuta kuin Motonetistä uusi palikka alle, noin parikymppiä, ja asentamaan. Puolen tunnin homma toi asennus.. Itse yllätyin koiranluun rakenteesta, muovia ja alumiinia. Heppoisia ovat.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W211 / W209 / W219 alusta”