Heteka kolisee etupäästä
-
- Viestit: 115
- Liittynyt: 30.9.2005 22:39
- Paikkakunta: Oulandia
Heteka kolisee etupäästä
Kaiken kuvaavan otsikon avulla haen nyt teiltä viisailta apua (hattu kourassa). Potilas on Classic mallinen E sarjalainen, vm-03.
Auton keulassa on jossain väljää, mutta katastusmies ei löydä mistään vikaa, saatikka Veho. Veholla auto on nyt käynyt tuon välyksen takia 5 kertaa ja autoon on vaihdettu yhtenä korjaavana toimenpiteenä etuiskarit. Vanhat oli toki alkuperäset ja väsähtäneet, mutta ongelma ei korjaantunut kokonaan, parani vähän.
Vika ilmenee ihan tasaisella tiellä ajettaessa semmoisena ärsyttävänä vapinana kuskin puolella (en sairasta parkinsonia, ainakaan tietääkseni), joka tuntuu rattiin ja persaukseen. Joskus tuo kuskin puoleinen kulma myös kolahtaa isompaan möykkyyn ajettaessa.
Veholla on yritetty siis moneen otteeseen tätä vikakohtaa hakea, mutta tuloksetta. Tehtaan puolesta viime isossa huollossa vaihdettiin mm alapallot eteen ja vika on ilmennyt ja tuntuu että pahentunut tuon ison huollon jälkeen (tehtiin elokuussa).
Mitä tuolle seuraavaksi tehään, mistään ei löydy väljää kun auto on ylhäällä, mutta jossain sitä klappia kuitenkin on.
Vaihetaanko kaikki puslat eturoiskeläpistä etiäppäin samontein?
Ja paljonko se kustantaa jos vaihellaan kallistuksenvakaajan kummit ja mitä muuta siihen kannattas vaihtaa. Entäpä koiranluita ja puslia, paljonko pitää laittaa euroja pöytään että auto ei enää kolise.
nimim: alakaa pikkuhilijaa v*tuttaan.
Auto oli tarkotus piristää softapäivityksellä, mutta johan tässä kohta on sen verran mennyt rahaa tuon klapin hakemiseen ja päätös on tehty että ennenku auton horkkatauti on lääkitty, niin ei saa pannukaan soppaa yhtään enempää.
Perheen kakkosautoki pieksää tällä hetkellä ajomukavuudessaan tuon räpsyn. Toki se onki ooppeli (vectra sport 2.5 V6), eli alusta on kunnossa jo alumperin
Auton keulassa on jossain väljää, mutta katastusmies ei löydä mistään vikaa, saatikka Veho. Veholla auto on nyt käynyt tuon välyksen takia 5 kertaa ja autoon on vaihdettu yhtenä korjaavana toimenpiteenä etuiskarit. Vanhat oli toki alkuperäset ja väsähtäneet, mutta ongelma ei korjaantunut kokonaan, parani vähän.
Vika ilmenee ihan tasaisella tiellä ajettaessa semmoisena ärsyttävänä vapinana kuskin puolella (en sairasta parkinsonia, ainakaan tietääkseni), joka tuntuu rattiin ja persaukseen. Joskus tuo kuskin puoleinen kulma myös kolahtaa isompaan möykkyyn ajettaessa.
Veholla on yritetty siis moneen otteeseen tätä vikakohtaa hakea, mutta tuloksetta. Tehtaan puolesta viime isossa huollossa vaihdettiin mm alapallot eteen ja vika on ilmennyt ja tuntuu että pahentunut tuon ison huollon jälkeen (tehtiin elokuussa).
Mitä tuolle seuraavaksi tehään, mistään ei löydy väljää kun auto on ylhäällä, mutta jossain sitä klappia kuitenkin on.
Vaihetaanko kaikki puslat eturoiskeläpistä etiäppäin samontein?
Ja paljonko se kustantaa jos vaihellaan kallistuksenvakaajan kummit ja mitä muuta siihen kannattas vaihtaa. Entäpä koiranluita ja puslia, paljonko pitää laittaa euroja pöytään että auto ei enää kolise.
nimim: alakaa pikkuhilijaa v*tuttaan.
Auto oli tarkotus piristää softapäivityksellä, mutta johan tässä kohta on sen verran mennyt rahaa tuon klapin hakemiseen ja päätös on tehty että ennenku auton horkkatauti on lääkitty, niin ei saa pannukaan soppaa yhtään enempää.
Perheen kakkosautoki pieksää tällä hetkellä ajomukavuudessaan tuon räpsyn. Toki se onki ooppeli (vectra sport 2.5 V6), eli alusta on kunnossa jo alumperin
Ei oo riemulla rajaa ku mesellä ajaa.
-
- Viestit: 115
- Liittynyt: 30.9.2005 22:39
- Paikkakunta: Oulandia
Loistava ensimmäinen arvaus! Mutta epäilisin että yläpään jousilautasessa oleva ohut kumiläpäre (kyllä sielä muistaakseni semmonen on) ei kyllä pitäisi päästä liikkumaan, se on muutaman millin paksu.
211sessähän on nerokas iskarin korkeus / jäykkyyden säätö, eli iskarin alapään jousilautanen on säädettävä (muutama pykälä, ehkä kokonaisuudessaan noin 5 senttiä säätövaraa). Eli sen korkeutta säätämällä voidaan nostaa ja samalla kiristää jousta -> jäykistyy ja nousee (nokka siis ).
211sessähän on nerokas iskarin korkeus / jäykkyyden säätö, eli iskarin alapään jousilautanen on säädettävä (muutama pykälä, ehkä kokonaisuudessaan noin 5 senttiä säätövaraa). Eli sen korkeutta säätämällä voidaan nostaa ja samalla kiristää jousta -> jäykistyy ja nousee (nokka siis ).
Ei oo riemulla rajaa ku mesellä ajaa.
-
- Viestit: 115
- Liittynyt: 30.9.2005 22:39
- Paikkakunta: Oulandia
Veikkauksena:
olethan tarkastanut renkaat: ilmanpaineet ja renkaan kudos ehjä - niin sisä- kuin ulkopuolelta?
Jotkin renkaat eivät yksinkertaisesti sovi joidenkin autojen alle.
Onko jousitus/alusta vakio?
Entäpä rengas/vanne-koot?
olethan tarkastanut renkaat: ilmanpaineet ja renkaan kudos ehjä - niin sisä- kuin ulkopuolelta?
Jotkin renkaat eivät yksinkertaisesti sovi joidenkin autojen alle.
Onko jousitus/alusta vakio?
Entäpä rengas/vanne-koot?
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
-
- Viestit: 115
- Liittynyt: 30.9.2005 22:39
- Paikkakunta: Oulandia
Samainen vaiva alkoi jo kesärenkailla, ne on uudet NRVi:t 215/55-16", alkuperäsillä aluvanteilla.
Talvirenkaat on Hakkapeliitta 4:set, 205/60-16", vehon kauppaamilla aluvanteilla.
Sekä kesä, että talvirenkaat kokeiltu tasapainottaa, kesärenkaita pyöritettiin vanteillakin, että saatiin selkäheitot pois. Kokeilin vielä vaihtaa renkaat eestä taakse, mutta ei apuja. Talvirenkaat jo kertaalleen tasapainotettu (kylläkin Veholla), ei apua.
Alusta on ihan vakio, iskarit vaan vaihdettu keulaan, saschin sport touringit vai mitkä lie. Saschit sielä oli alla alumperinkin.
Edit: Muokattu talvirenkaitten kokoa
Talvirenkaat on Hakkapeliitta 4:set, 205/60-16", vehon kauppaamilla aluvanteilla.
Sekä kesä, että talvirenkaat kokeiltu tasapainottaa, kesärenkaita pyöritettiin vanteillakin, että saatiin selkäheitot pois. Kokeilin vielä vaihtaa renkaat eestä taakse, mutta ei apuja. Talvirenkaat jo kertaalleen tasapainotettu (kylläkin Veholla), ei apua.
Alusta on ihan vakio, iskarit vaan vaihdettu keulaan, saschin sport touringit vai mitkä lie. Saschit sielä oli alla alumperinkin.
Edit: Muokattu talvirenkaitten kokoa
Viimeksi muokannut Pyrstötähti, 22.12.2006 23:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ei oo riemulla rajaa ku mesellä ajaa.
-
- Viestit: 115
- Liittynyt: 30.9.2005 22:39
- Paikkakunta: Oulandia
-
- Viestit: 115
- Liittynyt: 30.9.2005 22:39
- Paikkakunta: Oulandia
Onko kuitenkin tasaisesti kuluneet?Pyrstötähti kirjoitti:Jarrulevyt on varmaan jo kertaalleen vaihdettu (en tiedä kuinka paljon taakseppäin), eikä niissä ole kovin paljoa kulumaa, ei vaikutusta jarruttaako vai ei, kolkuttaa.
hmm... ennen puslia, jouset on suorat ja ehjät?
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
-
- Viestit: 115
- Liittynyt: 30.9.2005 22:39
- Paikkakunta: Oulandia
Omassa C:eessä ainakin noi kallistuksenvakaajan kummit aiheutti kolahteluja montuissa, mutta ei ne täristänyt. Eivät ole kalliit vaihtaa.
Työkaverin -01 C200kompurassa taas oli etummaisen alatukivarren sisäpuolen pusla revennyt, pystyi vaihtamaan pelkän puslan. En tiedä sit onko E-sarjassa samanlaiset tukivarret.
Työkaverin -01 C200kompurassa taas oli etummaisen alatukivarren sisäpuolen pusla revennyt, pystyi vaihtamaan pelkän puslan. En tiedä sit onko E-sarjassa samanlaiset tukivarret.
S205 C220d AMG -15
Ex. W204 C200cdi At. -08
S203 C220cdi -05
w203 C200K At. -02
W203 C180 -01
W212 facelift E200cdi BE A Business (MY13.B)At. -13
Ex. W204 C200cdi At. -08
S203 C220cdi -05
w203 C200K At. -02
W203 C180 -01
W212 facelift E200cdi BE A Business (MY13.B)At. -13
-
- Viestit: 115
- Liittynyt: 30.9.2005 22:39
- Paikkakunta: Oulandia
-
- Viestit: 115
- Liittynyt: 30.9.2005 22:39
- Paikkakunta: Oulandia
Eipä löytynyt väljyyttä kallistuksenvakaajasta, vaikka erityisesti käskin veholla niitä kyyläämään.
Iskarit säädettiin alimpaan mahdolliseen asentoon ja kolkutus vähän tokeni, mutta edelleenkin tuntus että nokassa on jossain klappia.
Kait se pitää ootella että tulee kesä ja saa siliämmät renkaat alle, jospa se kolina ois helpommin havaittavaa ja löydettävissä.
Iskarit säädettiin alimpaan mahdolliseen asentoon ja kolkutus vähän tokeni, mutta edelleenkin tuntus että nokassa on jossain klappia.
Kait se pitää ootella että tulee kesä ja saa siliämmät renkaat alle, jospa se kolina ois helpommin havaittavaa ja löydettävissä.
Ei oo riemulla rajaa ku mesellä ajaa.
Tuntuuko tuo vaiva ratissa vai onko vain sellaista kevyttä kolahtelua tien epätasaisuuksien mukaan? Omassani vika oli tuota jälkimmäistä. Kilometrejä oli tuolloin vähän alle 100 tuhatta
Väljyys löytyi loppujen lopuksi pallonivelestä, joka yhdistää kallistuksen vakaajan koiranluun etupyörän alatukivarteen. Väljä ei tuntunut mitenkään meisselillä vääntelemällä, mutta oli helppo todeta kun ensin irroitti koiranluun alapään tuosta nivelestä.
Nivel ei maksa montaa kymppiä, mutta on kotikonstein vähän pirullinen vaihtaa (taisi mennä 3-4 tuntia).
Väljyys löytyi loppujen lopuksi pallonivelestä, joka yhdistää kallistuksen vakaajan koiranluun etupyörän alatukivarteen. Väljä ei tuntunut mitenkään meisselillä vääntelemällä, mutta oli helppo todeta kun ensin irroitti koiranluun alapään tuosta nivelestä.
Nivel ei maksa montaa kymppiä, mutta on kotikonstein vähän pirullinen vaihtaa (taisi mennä 3-4 tuntia).
-
- Viestit: 115
- Liittynyt: 30.9.2005 22:39
- Paikkakunta: Oulandia
Nimenomaan tuommosta kolahtelua tien epätasaisuuden mukaan
Veho nuo kallistuksenvakaajat katteli läpi, mutta ei kuulemma ole väljää missään. Mikä tuossa vaihtotyössä oli se työläin homma?
Onko tuo helppo ottaa tuo alapää irti, jos sen tutkailis ensihätään ja jos se välys sillätavalla löytyy, niin vaihtaa sitten koko keksinnön.
Ja että ymmärsin oikein, niin tämä on se pystysuorassa oleva tanko, joka yhdistää sen itse kallistuksenvakaajan alaripustuksiin?
Ollappa jossakin räjäytyskuva tuosta keulasta, niin päästäs jäljille. Onkos kellään koneella noita luetteloita, HVM:hän osas sitä käyttää sukkelasti?
Veho nuo kallistuksenvakaajat katteli läpi, mutta ei kuulemma ole väljää missään. Mikä tuossa vaihtotyössä oli se työläin homma?
Onko tuo helppo ottaa tuo alapää irti, jos sen tutkailis ensihätään ja jos se välys sillätavalla löytyy, niin vaihtaa sitten koko keksinnön.
Ja että ymmärsin oikein, niin tämä on se pystysuorassa oleva tanko, joka yhdistää sen itse kallistuksenvakaajan alaripustuksiin?
Ollappa jossakin räjäytyskuva tuosta keulasta, niin päästäs jäljille. Onkos kellään koneella noita luetteloita, HVM:hän osas sitä käyttää sukkelasti?
Ei oo riemulla rajaa ku mesellä ajaa.
Koiranluu on se pystyssäoleva pätkä, joka yhdistää kallistuksen vakaajan pyörän ripustuksiin. W211 mallissa koiranluun alapää on nivelöity alatukivarteen pallonivelellä. Niveliä saa erikseen.
Koiranluu lähtee nivelestä helposti irti (yksi mutteri täytyy irroittaa). Irroituksen jälkeen pallonivelen väljyys on helppo todeta.
Vaihtamisessa ainut vaikeus oli pallonivelen irrottaminen alumiinisesta alatukivarresta. On prässätty tiukkaan...jouduin painamaan ulosvetäjän avulla pallon rungosta läpi ja sen jälkeen sahaamaan rungon (=kehän) poikki rautasahan terällä. En tiedä, mikä olisi ohjekirjan mukainen vaihtotapa
Koiranluu lähtee nivelestä helposti irti (yksi mutteri täytyy irroittaa). Irroituksen jälkeen pallonivelen väljyys on helppo todeta.
Vaihtamisessa ainut vaikeus oli pallonivelen irrottaminen alumiinisesta alatukivarresta. On prässätty tiukkaan...jouduin painamaan ulosvetäjän avulla pallon rungosta läpi ja sen jälkeen sahaamaan rungon (=kehän) poikki rautasahan terällä. En tiedä, mikä olisi ohjekirjan mukainen vaihtotapa
-
- Viestit: 115
- Liittynyt: 30.9.2005 22:39
- Paikkakunta: Oulandia
-
- Viestit: 18
- Liittynyt: 22.6.2006 11:38
Omassa C203:ssa meni koiranluu äskettäin 53tkm kohdalla. Kolisi jonkin aikaa kunnes pamahti ja kun katsoi auton alle niin koiranluu roikkui alapäästä maassa (ylänivelen pallo irronnut). Ei muuta kuin Motonetistä uusi palikka alle, noin parikymppiä, ja asentamaan. Puolen tunnin homma toi asennus.. Itse yllätyin koiranluun rakenteesta, muovia ja alumiinia. Heppoisia ovat.Paloviita kirjoitti:Tuntuuko tuo vaiva ratissa vai onko vain sellaista kevyttä kolahtelua tien epätasaisuuksien mukaan? Omassani vika oli tuota jälkimmäistä. Kilometrejä oli tuolloin vähän alle 100 tuhatta
Väljyys löytyi loppujen lopuksi pallonivelestä, joka yhdistää kallistuksen vakaajan koiranluun etupyörän alatukivarteen. Väljä ei tuntunut mitenkään meisselillä vääntelemällä, mutta oli helppo todeta kun ensin irroitti koiranluun alapään tuosta nivelestä.
Nivel ei maksa montaa kymppiä, mutta on kotikonstein vähän pirullinen vaihtaa (taisi mennä 3-4 tuntia).