Jos sytytys äkkiä lakkaa toimimasta on siihen todennäköisesti syynä lyhytsulku magneeton maajohtokaapelissa.
Vian voi todeta irroittamalla kaapelin tai katkaisialaitteen kannen. Samoin on tarkistettava jakajan laahaushiili, jonka voi nähdä aukaisemalla jakotaulun.
Edelleen tarkastetaan onko platinakärkien väli, niiden ollessa erossa, tarkalleen 0,4mm, tarpeentullen on väli oikein tarkistettava.
Erikoisesti on katsottava että vasara liikkuu herkästi.
Tämän vivun akseli jota ei voi voidella on laakeroitu fiiberiholkkiin.
Uusissa koneissa voi joskus sattua, että tämän holin paisuminen aiheuttaa akselin puristumisen ja estyy vasara siten liikkumasta.
Varovasti suurentamalla holkin reikää avarrusporalla on tämä vika ainaiseksi korjattu.
Ellei yllämainituilla tarkastuksilla ole voitu todeta vikaa eikä moottoria mitenkään saa käyntiin on moottorin sytytysasento tarkistettava.
Jos sekin on oikein, on parasta lähettää magneetto kokeneen ammattimiehen tai tehtaan korjattavaksi, koska sen korjaus on vaikeata erikoistyötä.