Miten kylmästä lämmittämättä käyntiin ?
Miten kylmästä lämmittämättä käyntiin ?
Kuinkas kovasta pakkasesta Mersu on laitettu tulille ?
Itse tein juuri "oman ennätykseni" ... ajattelin että laitan TDT:n vähäksi aikaa käyntiin ennen töihin lähtöä pihalle ei kuulu sisätilalämmittimen hurinaa jaahas, kytkinkello jumissa klo 22 kohdalla no, kokeillaan hetki piti saatella startilla mutta tasaisesti ja kalisematta jäi käymään.
Ja pakkastahan on se -38 astetta...
En olisi uskonut, nytpä tuon tietää että tarvittaessa pääsee liikkeelle lämmittämättäkin. Koneessa 5w40 öljyt.
Itse tein juuri "oman ennätykseni" ... ajattelin että laitan TDT:n vähäksi aikaa käyntiin ennen töihin lähtöä pihalle ei kuulu sisätilalämmittimen hurinaa jaahas, kytkinkello jumissa klo 22 kohdalla no, kokeillaan hetki piti saatella startilla mutta tasaisesti ja kalisematta jäi käymään.
Ja pakkastahan on se -38 astetta...
En olisi uskonut, nytpä tuon tietää että tarvittaessa pääsee liikkeelle lämmittämättäkin. Koneessa 5w40 öljyt.
Kyllä tuo -38 alkaa olemaan oman kipurajan yli, mistä en raaskis laittaa konetta käymään ilman lämmitystä.
Ilmeisesti käyntiin lähtevät kunnossa ollessaan "mistä vaan".
Tutkin aamutuimaan pakkasennätyksiä, ja silmiin pisti tuo Vostokin lämmin HEINÄKUU:
Maapallon pakkasennätys -89,2 C , Vostok Antarktika, 21.7.1983
Suomen pakkasennätys -51,5 C , Kittilä Pokka, 28.1.1999
Voi olla että Vostokissa ei mersua käynnistettäs edes keskikesällä
Ilmeisesti käyntiin lähtevät kunnossa ollessaan "mistä vaan".
Tutkin aamutuimaan pakkasennätyksiä, ja silmiin pisti tuo Vostokin lämmin HEINÄKUU:
Maapallon pakkasennätys -89,2 C , Vostok Antarktika, 21.7.1983
Suomen pakkasennätys -51,5 C , Kittilä Pokka, 28.1.1999
Voi olla että Vostokissa ei mersua käynnistettäs edes keskikesällä
700tkm ajetun 300D:n pistin muutama vuosi sitten käyntiin 36 asteen pakkasesta. Ei ollut niin tarkkaa, kun oli niin paljon ajettu.Ei lähtenyt heti, mutta kun 15s startin jälkeen lähti, niin lähti täysin tasaisesti. Ei rykinyt, yskinyt, eikä juuri savuakaan tullut. Se vain käynnistyi ja pysyi hetken päästä käynnissä ilman kaasun painamista (ELR-ei siinä toiminut.
Nykyisen kanssa olen ollut hellempi. Moottorilla on ajettu täysrempan jälkeen alle 10tkm. Jostain reilusta 20 pakkasasteesta olen käynnistänyt. On käynnistynyt aina välittömästi, pienellä startin pyörähdyksellä. Kovemmalla pakkasella ELR-on nostanut pakkosyötön omaisesti kierrokset ensin 1200 ja siitä normaliksi. Aika luottavainen olen tuon nykyisen moottorin kanssa siitä, että se lähtee niin kylmästä kuin Kainuuseen ikinä tulee.
Nykyisen kanssa olen ollut hellempi. Moottorilla on ajettu täysrempan jälkeen alle 10tkm. Jostain reilusta 20 pakkasasteesta olen käynnistänyt. On käynnistynyt aina välittömästi, pienellä startin pyörähdyksellä. Kovemmalla pakkasella ELR-on nostanut pakkosyötön omaisesti kierrokset ensin 1200 ja siitä normaliksi. Aika luottavainen olen tuon nykyisen moottorin kanssa siitä, että se lähtee niin kylmästä kuin Kainuuseen ikinä tulee.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99
Terve,
Tuota omaa koslaa tuli toissa talvena joskus ahdisteltua, kun ei ollut vielä tolppapaikkaa. Ei tainnut yli kolmen kympin olla mutta kyllä se semmoisesta pakkasesta lähti jollakin viiden sekunnin sahauksella. Nyt ei välttämättä enää lähtisi. Siinä on vissiin pikkuhiljaa menossa akku tai startti – satunnaisesti pyörähtää aika vaivalloisesti käyntiin jopa lämpimänä.
t.
Risto
Tuota omaa koslaa tuli toissa talvena joskus ahdisteltua, kun ei ollut vielä tolppapaikkaa. Ei tainnut yli kolmen kympin olla mutta kyllä se semmoisesta pakkasesta lähti jollakin viiden sekunnin sahauksella. Nyt ei välttämättä enää lähtisi. Siinä on vissiin pikkuhiljaa menossa akku tai startti – satunnaisesti pyörähtää aika vaivalloisesti käyntiin jopa lämpimänä.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
-
- Perunankeittäjä
- Viestit: 1567
- Liittynyt: 23.12.2006 21:01
- Paikkakunta: JUVA . Metsän poika tahdon olla, sankar jylhän kuusiston ....
Kerran talves teen kausikoestuksen että n. -20 pamahutan käyntii, (2,5 D) ,vain pakkotilanteessa ilman lämmitystä.
Viimeksi muokannut Lokkiistiikkapiällikkö, 08.2.2007 15:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
VALMET 5oo -69
Ei varmaan yli kolmenkympin pakkasesta oo tarvinu tarttailla, mutta sitä lämpösemmistä on lähteny ilosesti tulille. Itseasiassa tuo lähtee paremmin kylmänä käyntiin, ei ehi kun avainta näyttää. No ei sitä kyllä lämpösenäkään sahata tarvi.
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
Viime talavena 8pätkä tdi:ssä oli jokunen hehku pimiänä, eikä tietenkään lohkolämmitintä vaan rikkinäinen artikki
Kolomenkympin pakkasesta piti laittaa käyntiin yritin enstä hehkutellen ja tarttaillen ei onnistunu No sisätilan lämppäri konehuoneeseen tohottaa lohkonkylkeen ja corolla töihin 4 tunnin päästä volvo lähti käyntiin ilman onkelmia Lohkolämmitin laitettiin samana päivänä ja vaihettiin akku niin rupes artikki pelaamaan
Kolomenkympin pakkasesta piti laittaa käyntiin yritin enstä hehkutellen ja tarttaillen ei onnistunu No sisätilan lämppäri konehuoneeseen tohottaa lohkonkylkeen ja corolla töihin 4 tunnin päästä volvo lähti käyntiin ilman onkelmia Lohkolämmitin laitettiin samana päivänä ja vaihettiin akku niin rupes artikki pelaamaan
Diisseliä ei ole tullu yritettykkään yli kolmenkympin repiä käymään.
Aikanaan bensakorolla tärähti kun palmun alta, mittari näytti -41 astetta pakkasta, ei vaan oikeen lämmenny kun nesteet oli syväjäässä, jäähytinnesteet aiheutti jää-hytin kuskille
Piti sitte täräyttää viereisen huoltsikan pasuhalliin sulamaa ja vaihella nesteitä ja myöhästyä töistä pari tuntia. Ei kannata lainata akoilta autoa, noin siinä käy
Aikanaan bensakorolla tärähti kun palmun alta, mittari näytti -41 astetta pakkasta, ei vaan oikeen lämmenny kun nesteet oli syväjäässä, jäähytinnesteet aiheutti jää-hytin kuskille
Piti sitte täräyttää viereisen huoltsikan pasuhalliin sulamaa ja vaihella nesteitä ja myöhästyä töistä pari tuntia. Ei kannata lainata akoilta autoa, noin siinä käy
(ei minulla mitään alkoholiongelmaa ole, ongelmia alkoholin kanssa on vaan absolutisteilla)
Roikassa yritän autoani aina pitää yli kymmenen pakkasilla, mutta aine se ei ole mahdollista,auto ei joka päivä yövy omassa pihassa. Mutta eipä ole ongelmia ollut ,yli -25 on ollut pakkasta ja niin vain kasivinkkeli on hörähtänyt kolisemaan kun on avainta näyttänyt, paremmin kuin yksikään omistamistani mersuista... ja autohan on -88 GMC vani kuus piste kakkosella diisselissä.
Kaipa tuo melkoisesta pakkasesta vielä lähtis mutta kun startti ei jaksa pyörittää konetta jossa on melekeen kymmenen litraa kymppikuuskymppistä siirappia sisässä
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Velipojalla oli GMC vandura 6.2 diiseli.Istuttiin siinä tuvassa kaffella isäukon kanssa kun velipuolikuu pisti vanin käyntiin ilman lämmitystä ja pakkasta oli -25,ukolla tuli kahvia nenästä kun se kuunteli miten amerikanrauta kylmänä rolisee.."nyt se män rikki!"!kuujalka kirjoitti:. ja autohan on -88 GMC vani kuus piste kakkosella diisselissä.
Mutta sitä kolinaa ei kestä ilman Peltoreita vainajatkaan...kuujalka kirjoitti:Ryli -25 on ollut pakkasta ja niin vain kasivinkkeli on hörähtänyt kolisemaan kun on avainta näyttänyt, paremmin kuin yksikään omistamistani mersuista... ja autohan on -88 GMC vani kuus piste kakkosella diisselissä.
Juu. Lantikka ilman lämmitystä -- kipuraja 20 asteen paikkeilla. Tänä aamuna oli -17, vähällä oli ettei ollut laakin peli. Pikkuinen toinen starttaus vaadittiin. -24 asteessa ei toivoakaan.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Re: Miten kylmästä lämmittämättä käyntiin ?
onko sielä ollu niin kylmä?dealer kirjoitti:Kuinkas kovasta pakkasesta Mersu on laitettu tulille ?
Itse tein juuri "oman ennätykseni" ... ajattelin että laitan TDT:n vähäksi aikaa käyntiin ennen töihin lähtöä pihalle ei kuulu sisätilalämmittimen hurinaa jaahas, kytkinkello jumissa klo 22 kohdalla no, kokeillaan hetki piti saatella startilla mutta tasaisesti ja kalisematta jäi käymään.
Ja pakkastahan on se -38 astetta...
En olisi uskonut, nytpä tuon tietää että tarvittaessa pääsee liikkeelle lämmittämättäkin. Koneessa 5w40 öljyt.
BMW E31 V12
- Kaapo
- <b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
- Viestit: 5070
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Tärviö
Fiat Uno S70 on lyöty käymään -35 asteessa ilman lohkoa. Tosin apuvirtaa piti antaa virkeämmästä akusta. Mutta lähti erittäin pienellä sahaamisella.
Sitten tulivatkin jo öljyt pihalle. Mutta onneksi vain tikun reiän kautta .
Mersu lähtee aina joko lämpimästä tallista tai vähintään lohkon päästä.
Ilman lohkoa on kerran kyläpaikasta jouduttu lähtemään -28 asteessa. Kertapyörähdyksellä käyntiin (= 100 Ah akku + 5W-40 öljyt).
Sitten tulivatkin jo öljyt pihalle. Mutta onneksi vain tikun reiän kautta .
Mersu lähtee aina joko lämpimästä tallista tai vähintään lohkon päästä.
Ilman lohkoa on kerran kyläpaikasta jouduttu lähtemään -28 asteessa. Kertapyörähdyksellä käyntiin (= 100 Ah akku + 5W-40 öljyt).
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Ääni tälle. M103 oli järjettömän hyvä lähtemään kylmillä käyntiin, -28:ssa sekunnin murto-osassa tulille. Vähän kävi melkein sääliksi, kun kone käy 700 varvia minuutissa öljynpainemittari vastamiettii nousemista.Kaapo kirjoitti:
Mersu lähtee aina joko lämpimästä tallista tai vähintään lohkon päästä.
Ilman lohkoa on kerran kyläpaikasta jouduttu lähtemään -28 asteessa. Kertapyörähdyksellä käyntiin (= 100 Ah akku + 5W-40 öljyt).
Nyt diskoillessa ehtii kyllä paineet (veren- ja öljyn-) kohota ennen kuin mosa on edes auttavasti tulilla.
Voimasavua, anyone?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Äsken täräytin mönkijän (Polaris sportman 425) tulille -28* pakkasessa, sähköstartilla ei kuulunut inaustakaan, mutta kolmannella nykäisyllä käyntiin kuin palmun alta. Härvelillä tuli viimeksi ajettua joskus ennen joulua. Kuivasumpun öljysäiliökin oli täysin jää hileen peitossa ennen käynnistystä. Muutenkin kyseisen härvelin toimintavarmuus on ainakin tähän mennessä ollut omaa luokkaansa.
BMW 318d -09
Täällä etelän helteissä (-18) Matikkikin lähti hyvin ekalla. Hieman hidas oli ensimmäinen pyörähdys, mutta siitä se jatkoi hyvin. Pitäisi varmaan vaihtaa ne talviöljyt - nyt taitaa koeessa olla 10W40:t.
Edittiä: Jahas, -18 ei voikkaan kirjoittaa sulkujen kanssa, tulee cool
Edittiä: Jahas, -18 ei voikkaan kirjoittaa sulkujen kanssa, tulee cool
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
w126:lla ennätys -22,
tänää -32 ni valitsin suosiolla saabin
on muuten saab myynnissä,
http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=102309
350e katsatettu auto 2x renkailla, voiko auto olla halvempi?
tänää -32 ni valitsin suosiolla saabin
on muuten saab myynnissä,
http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=102309
350e katsatettu auto 2x renkailla, voiko auto olla halvempi?
Itselläni on autoilu-ura melko alussa (ikää 17v ja risat, peltoautolla sahaillaan silloin tällöin) niin ei ole paljoa käytännön kokemusta auton talvivarustelusta. Jotain eroahan porukan autoilla tuntuu olevan, kun osan kiisselit lähtee vajaassa -40 celsiuksessa tulille, toisten ei taas inahda -20 celsiuksen jälkeen.
Mitkä asiat siis vaikuttaa eniten kylmäkäynnistykseen? Ja millä auton kylmäkäynnistystä voi parantaa? Jotain persuhyviä kikkoja siis kaivataan.
Mitkä asiat siis vaikuttaa eniten kylmäkäynnistykseen? Ja millä auton kylmäkäynnistystä voi parantaa? Jotain persuhyviä kikkoja siis kaivataan.
Onko muuten ketään kuullut tämmösistä ns. oppivista koneista, varsinkin diisselit, eli jos autoa pitää roikassa paljon, kun pakkasta niin ei lähe kyllä käyntiin jos piuha joskus unohtuu, ja sitten toinen ääripää joka ei koskaan pidä piuhassa, ja aina lähtee koneet tulille.
Eli kerran roikkaan opetettua konetta, vaikka olisi täysin kunnossa, ei saa käyntiin kovemmilla pakkasilla.
Onko ihan essonbaarilegenda vai jotai perää.
Eli kerran roikkaan opetettua konetta, vaikka olisi täysin kunnossa, ei saa käyntiin kovemmilla pakkasilla.
Onko ihan essonbaarilegenda vai jotai perää.