Mitä dieselin sekaan pakkasella

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
goslar
Viestit: 84
Liittynyt: 25.2.2006 21:48

Mitä dieselin sekaan pakkasella

Viesti Kirjoittaja goslar »

Luvattiin sellaisia pakkaslukemia, että on kysyttävä tietäviltä mitä tuonne cdi:n tankkiin tohtii kyytipojaksi laittaa? Onko ollut jäätymisongelmia? Suodatettavuus talvilaadulla näkyi olevan -30 pinnassa ja jos pukkaa neljäänkymppiin pakkasen....vai tilaanko bensa taksin..?
audimies
Mopomiesten kuningas
Viestit: 3068
Liittynyt: 17.11.2006 18:42
Paikkakunta: 300km turusta, hesasta ja oulusta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja audimies »

Tilaa taxi! :wink: Jos arktisella ei pärjää , niin en laittas cdi-moottoriin mitään lisäaineita...
big jopo
Myötätuuli
Viestit: 18
Liittynyt: 22.6.2006 11:38

Viesti Kirjoittaja Myötätuuli »

Pohjolassa on totuttu ajamaan kylmemmässäkin. Jos olet suorittanut syksyisen polttoainesuodattimen vaihdon, niin tavallisesti ei muuta tarvitse. Itse olen näillä 30 - 40 pakkasilla vielä vuorannut tuon etumaaskin ajoviimalta suojaan. Takakontissa on pullo tenttua, sitä kahvikupillenen tankkiin jos meinaa hyytyä hyvissä ajoin ennenkuin sammuu kokonaan. En tosin ole tarvinnut käyttää sitten jälkeen transetti aikojen.
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Kaikkein varmin olla lisäämättä yhtään mitään. Eikä normaalisti kyllä tarvitsekaan. Meillä ei ole ikinä lisätty lisäaineita mihinkään.

Bensiini oli ainoa sallittu lisäaine vanhempiin malleihin. CDI:ssä on varmaan ohjekirjassa sanottu saako sitä lisätä.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Enpä oo ikuna laittanu mitään joukkoon tummaan. Tiisseli on niin mukavaa tavaraa semmoisenaan :lol:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Perttu K kirjoitti:Bensiini oli ainoa sallittu lisäaine vanhempiin malleihin. CDI:ssä on varmaan ohjekirjassa sanottu saako sitä lisätä.
Ohjekirja nimenomaan kielsi bensiinin lantraamisen cdi:hin. Jotain lisäainetta lupasivat äärimmäisessä hädässä laittaa mutta nyt en muista että mitä.
h5
Viestit: 4074
Liittynyt: 01.10.2005 18:30

Viesti Kirjoittaja h5 »

Joo, en ole cdi:hin lisännyt kyllä mitään. Suodattimen kun muistaa vaihdella ja sillointällöin polttoaineputkien kumiset o-renkaat niin meno sen puolesta pitäisi olla aika huoleton.

Heikki :D
Avatar
Vesqju
aktiivimeseläinen
Viestit: 2266
Liittynyt: 02.10.2005 17:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Vesqju »

Joo, olen lisännyt Diesel 100 :idea: , ja tulen lisäämään myös tänätalvena.. Ja autohan on CDI 220 :D :D
S 212 350 CDI Avantgarde Sport -11

:boing_boing:

[miitit]011111111111001001110101[/miitit]
Avatar
goslar
Viestit: 84
Liittynyt: 25.2.2006 21:48

Viesti Kirjoittaja goslar »

Kitoksia..kitoksia...enköhän ensin kokeile ilman lisäaineita minäkin.
Avatar
Vesqju
aktiivimeseläinen
Viestit: 2266
Liittynyt: 02.10.2005 17:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Vesqju »

ai niin, edellisen lisäaineenlisäyksen jälkeen autolla ajettu 50 000 km, nou roblem, ainaskaan mulla..
S 212 350 CDI Avantgarde Sport -11

:boing_boing:

[miitit]011111111111001001110101[/miitit]
Avatar
Eki87
Perho-ope
Viestit: 394
Liittynyt: 11.12.2006 16:02
Paikkakunta: Siellä sun täällä Pohjois-Savossa

Viesti Kirjoittaja Eki87 »

Mä runttasin kanssa nyt pari päivää sitten Diesel100 kun kosla hyyty tien varteen.. Lähti lisäyksen jälkeen tulille kun palmun alta.. 8)
Omat pirssit:
W124 200D -88
W124 200D -88 (taksi malli) käyttöautona

Muut pihassa olevat pirssit:
Volvo 740 GLE Turbodiesel -88
Volvo 164 E -74 3.0 Megasquirt
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Petroolia laitetaan, jos tarvitaan.
Eipä ole vielä tarvittu.

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
zyys
Viestit: 728
Liittynyt: 30.9.2005 20:23

Viesti Kirjoittaja zyys »

Tuolla Nesteen sivuilla on listattuna eri dieselpolttoaineiden samepisteet ja suodatettavuuslämpötilat :) esim.
-29/-34
-40/-44

No, jos menee mittarille niin joskus on liimattuna kylkeen lappu "TALVILAATU" :shock:
Mikä on tämä talvilaatu esim. Tampereella, Jyväskylässä, Oulussa tai Rovaniemellä ?.

Joo, joskus automaateista saatavassa kuitissa lukee esim. DIT -29/-34 ja asia selvä, PAITSI ETTÄ . . . :twisted: .

Noin vuosi sitten syksyllä olin tankkaamassa eräällä Nesteen asemalla samanaikaisesti kuin tankkiauto täydensi huoltsikan säiliöitä. Kysäisin kuljettajalta että "onko talvilaatua".
Talvilaatua oli.

Sitten kuski ilmeisen sosiaalisena henkilönä innostui selvittämään että kyllä se hänen jalostamolta tuoma dieseli on sitä mitä pitääkin mutta yleensä huoltoasemien säiliöissä on kesälaatua pohjalla.
Ja riippuen pohjalla olevan kesälaadun määrästä ja täydennyksien tiheydestä saattaa kestää hyvinkin eri pituisen ajan milloinka se dieseli huoltsikalla on todella "talvilaatua".
Yleensä vilkkailla asemilla vaihto kesä-talvilaatu on lyhyt ja puolestaan korpiasemilla ko. vaihtoa ei oikeastaan edes ennätä tapahtua koko talven aikana.

Itse en tosin ole milloinkaan (- 36) kokenut ongelmia koska "kiisseli" 602 koneessa käväisee esilämmityksessä ennen suodattimelle ja pumpulle siirymistään.

Eikös se dieseli esilämmitetä myös CDI-koneissa ennen suodatinta samoin ?.
. . .
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Keula tukkoon ajoviimalta jos matkaa ajaa :ope:
Daimler
Laksatiivi-spesialisti
Viestit: 3246
Liittynyt: 19.9.2005 20:21

Viesti Kirjoittaja Daimler »

Kymmenkunta vuotta ja 3 diesel-autoa niin en ole kertakaan laittanut muuta kuin diiseliä tankkiin.Enkä laita. :shock:
Avatar
EzKo
satunnainen tarkkailija
Viestit: 2054
Liittynyt: 15.12.2005 20:32
Paikkakunta: Karvia

Viesti Kirjoittaja EzKo »

Daimler kirjoitti:Kymmenkunta vuotta ja 3 diesel-autoa niin en ole kertakaan laittanut muuta kuin diiseliä tankkiin.Enkä laita. :shock:
En oo minäkään...ei oo ollu tarvetta.
S124 E220 -93
W124 230 -90
Alfa Romeo 166 2.4 JDT 20V Ti -05
nissanin nassani x2 -90-96
®Mese Linttaklubi
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

DIT= diesel, talvilaatu
DITA= diesel, talvilatu, arktinen
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
jkvi
Viestit: 460
Liittynyt: 05.11.2005 19:43
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja jkvi »

Reilu kymmenen talvea on täälläkin dieselillä ajeltu, suodattimet vaihdeltu silloin kun kuuluu eikä mitään ylimääräisiä ole tarvinnut tankkiin laitella. Kainuussa huoltoasemilla on yleensä nuo polttoaineet hyvissä ajoin noita talvilaatujakin. Kylmimmillään on ollut -42 astetta mittarissa.
Avatar
Ryöhkä
Viestit: 132
Liittynyt: 05.2.2006 19:01
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ryöhkä »

Nokkapeitto lisätty CDI:n keulalle, tankkiin ei mitään lisäaineita.
Syystalvesta, sen jälkeen kun huoltsikoille tullut talvilaatu, vaihdettu pa suodattimet.
Näillä eväillä pärjätty riisselin kanssa monta vuotta.
zyys kirjoitti: Noin vuosi sitten syksyllä olin tankkaamassa eräällä Nesteen asemalla samanaikaisesti kuin tankkiauto täydensi huoltsikan säiliöitä.
Minulle on ainakin opetettu että, älä koskaan mene tankille samaan aikaan kun huoltamon säiliöitä täytetään.

Sieltä voi saada sellaisen vesi p*ska seoksen omaantankkiinsa samalla kertaa kun, tankattava aine ei ole nin sanotusti häiriintymättömässä tilassa.
189 021 022 220 228 242 249 260 275 293 345 352 354 404 405 414 543 550 581 600 611 612 673 681 691 774 792 801 813 819 854 873 876 877 954 988 W10
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Tosiaan CDI-moottoreiden kanssa kannattaa miettiä mitä laittaa polttoaineen sekaan. Yli 1500 bar ruiskutuspaineen kehittävä korkeapainepumppu ei tykkää hyvää jos polttoaineen seassa on reilusti voitelua heikentäviä lisäaineita (esim bensiini). Pumpun uusiminen taitaa olla melkoisen kallista.

Vanhemmat rivipumpulliset mallit kyllä toimivat vaikka dieseliä hiukan jatkaakin bensalla. Tietysti jos oireita ei ole, niin ei kannata lisäaineitakaan käyttää.
I drive an Opel. What's your excuse?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”