Mitä dieselin sekaan pakkasella
Mitä dieselin sekaan pakkasella
Luvattiin sellaisia pakkaslukemia, että on kysyttävä tietäviltä mitä tuonne cdi:n tankkiin tohtii kyytipojaksi laittaa? Onko ollut jäätymisongelmia? Suodatettavuus talvilaadulla näkyi olevan -30 pinnassa ja jos pukkaa neljäänkymppiin pakkasen....vai tilaanko bensa taksin..?
-
- Viestit: 18
- Liittynyt: 22.6.2006 11:38
Pohjolassa on totuttu ajamaan kylmemmässäkin. Jos olet suorittanut syksyisen polttoainesuodattimen vaihdon, niin tavallisesti ei muuta tarvitse. Itse olen näillä 30 - 40 pakkasilla vielä vuorannut tuon etumaaskin ajoviimalta suojaan. Takakontissa on pullo tenttua, sitä kahvikupillenen tankkiin jos meinaa hyytyä hyvissä ajoin ennenkuin sammuu kokonaan. En tosin ole tarvinnut käyttää sitten jälkeen transetti aikojen.
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Tuolla Nesteen sivuilla on listattuna eri dieselpolttoaineiden samepisteet ja suodatettavuuslämpötilat esim.
-29/-34
-40/-44
No, jos menee mittarille niin joskus on liimattuna kylkeen lappu "TALVILAATU"
Mikä on tämä talvilaatu esim. Tampereella, Jyväskylässä, Oulussa tai Rovaniemellä ?.
Joo, joskus automaateista saatavassa kuitissa lukee esim. DIT -29/-34 ja asia selvä, PAITSI ETTÄ . . . .
Noin vuosi sitten syksyllä olin tankkaamassa eräällä Nesteen asemalla samanaikaisesti kuin tankkiauto täydensi huoltsikan säiliöitä. Kysäisin kuljettajalta että "onko talvilaatua".
Talvilaatua oli.
Sitten kuski ilmeisen sosiaalisena henkilönä innostui selvittämään että kyllä se hänen jalostamolta tuoma dieseli on sitä mitä pitääkin mutta yleensä huoltoasemien säiliöissä on kesälaatua pohjalla.
Ja riippuen pohjalla olevan kesälaadun määrästä ja täydennyksien tiheydestä saattaa kestää hyvinkin eri pituisen ajan milloinka se dieseli huoltsikalla on todella "talvilaatua".
Yleensä vilkkailla asemilla vaihto kesä-talvilaatu on lyhyt ja puolestaan korpiasemilla ko. vaihtoa ei oikeastaan edes ennätä tapahtua koko talven aikana.
Itse en tosin ole milloinkaan (- 36) kokenut ongelmia koska "kiisseli" 602 koneessa käväisee esilämmityksessä ennen suodattimelle ja pumpulle siirymistään.
Eikös se dieseli esilämmitetä myös CDI-koneissa ennen suodatinta samoin ?.
-29/-34
-40/-44
No, jos menee mittarille niin joskus on liimattuna kylkeen lappu "TALVILAATU"
Mikä on tämä talvilaatu esim. Tampereella, Jyväskylässä, Oulussa tai Rovaniemellä ?.
Joo, joskus automaateista saatavassa kuitissa lukee esim. DIT -29/-34 ja asia selvä, PAITSI ETTÄ . . . .
Noin vuosi sitten syksyllä olin tankkaamassa eräällä Nesteen asemalla samanaikaisesti kuin tankkiauto täydensi huoltsikan säiliöitä. Kysäisin kuljettajalta että "onko talvilaatua".
Talvilaatua oli.
Sitten kuski ilmeisen sosiaalisena henkilönä innostui selvittämään että kyllä se hänen jalostamolta tuoma dieseli on sitä mitä pitääkin mutta yleensä huoltoasemien säiliöissä on kesälaatua pohjalla.
Ja riippuen pohjalla olevan kesälaadun määrästä ja täydennyksien tiheydestä saattaa kestää hyvinkin eri pituisen ajan milloinka se dieseli huoltsikalla on todella "talvilaatua".
Yleensä vilkkailla asemilla vaihto kesä-talvilaatu on lyhyt ja puolestaan korpiasemilla ko. vaihtoa ei oikeastaan edes ennätä tapahtua koko talven aikana.
Itse en tosin ole milloinkaan (- 36) kokenut ongelmia koska "kiisseli" 602 koneessa käväisee esilämmityksessä ennen suodattimelle ja pumpulle siirymistään.
Eikös se dieseli esilämmitetä myös CDI-koneissa ennen suodatinta samoin ?.
. . .
Nokkapeitto lisätty CDI:n keulalle, tankkiin ei mitään lisäaineita.
Syystalvesta, sen jälkeen kun huoltsikoille tullut talvilaatu, vaihdettu pa suodattimet.
Näillä eväillä pärjätty riisselin kanssa monta vuotta.
Sieltä voi saada sellaisen vesi p*ska seoksen omaantankkiinsa samalla kertaa kun, tankattava aine ei ole nin sanotusti häiriintymättömässä tilassa.
Syystalvesta, sen jälkeen kun huoltsikoille tullut talvilaatu, vaihdettu pa suodattimet.
Näillä eväillä pärjätty riisselin kanssa monta vuotta.
Minulle on ainakin opetettu että, älä koskaan mene tankille samaan aikaan kun huoltamon säiliöitä täytetään.zyys kirjoitti: Noin vuosi sitten syksyllä olin tankkaamassa eräällä Nesteen asemalla samanaikaisesti kuin tankkiauto täydensi huoltsikan säiliöitä.
Sieltä voi saada sellaisen vesi p*ska seoksen omaantankkiinsa samalla kertaa kun, tankattava aine ei ole nin sanotusti häiriintymättömässä tilassa.
189 021 022 220 228 242 249 260 275 293 345 352 354 404 405 414 543 550 581 600 611 612 673 681 691 774 792 801 813 819 854 873 876 877 954 988 W10
Tosiaan CDI-moottoreiden kanssa kannattaa miettiä mitä laittaa polttoaineen sekaan. Yli 1500 bar ruiskutuspaineen kehittävä korkeapainepumppu ei tykkää hyvää jos polttoaineen seassa on reilusti voitelua heikentäviä lisäaineita (esim bensiini). Pumpun uusiminen taitaa olla melkoisen kallista.
Vanhemmat rivipumpulliset mallit kyllä toimivat vaikka dieseliä hiukan jatkaakin bensalla. Tietysti jos oireita ei ole, niin ei kannata lisäaineitakaan käyttää.
Vanhemmat rivipumpulliset mallit kyllä toimivat vaikka dieseliä hiukan jatkaakin bensalla. Tietysti jos oireita ei ole, niin ei kannata lisäaineitakaan käyttää.
I drive an Opel. What's your excuse?