Miten kylmästä lämmittämättä käyntiin ?

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29261
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

onko sielä ollu niin kylmä?
Aamulla työmatkalla auton ulkolämpötilamittari näytti kylmimmillään -38 ja "lämpimimmillään" -34.
Nyt on pakkasta 33 astetta...

Aamusella heti kun auto käynnistyi katsoin että öljynpaineet nousivat ja samantien pomppasin ulos kuuntelemaan; ei onneksi ollut ylimääräisiä kilinöitä tai ulinoita. :roll:
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

JocceKoo kirjoitti:Itselläni on autoilu-ura melko alussa (ikää 17v ja risat, peltoautolla sahaillaan silloin tällöin) niin ei ole paljoa käytännön kokemusta auton talvivarustelusta. Jotain eroahan porukan autoilla tuntuu olevan, kun osan kiisselit lähtee vajaassa -40 celsiuksessa tulille, toisten ei taas inahda -20 celsiuksen jälkeen.

Mitkä asiat siis vaikuttaa eniten kylmäkäynnistykseen? Ja millä auton kylmäkäynnistystä voi parantaa? Jotain persuhyviä kikkoja siis kaivataan.
Taitaa tärkeimmät tekijät olla:
-merkki
-öljyt
-akku
-hehkut
-suuttimet
-ventiilien kunto
-koneen väljyys

Hyvällä akulla ja notkeilla öljyillä lähtee, monennäköiset kulkimet, jos vain kuskilla riittää tieto ja kantti tehdä oikeat temput.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Avatar
eki
Tolokun mies
Viestit: 620
Liittynyt: 30.9.2005 18:48
Paikkakunta: Salon merikulma

Viesti Kirjoittaja eki »

Juho R kirjoitti:Onko muuten ketään kuullut tämmösistä ns. oppivista koneista, varsinkin diisselit, eli jos autoa pitää roikassa paljon, kun pakkasta niin ei lähe kyllä käyntiin jos piuha joskus unohtuu, ja sitten toinen ääripää joka ei koskaan pidä piuhassa, ja aina lähtee koneet tulille.
Eli kerran roikkaan opetettua konetta, vaikka olisi täysin kunnossa, ei saa käyntiin kovemmilla pakkasilla. :D
Onko ihan essonbaarilegenda vai jotai perää.
Lieneekö saman tyylistä kuin pilotille opettaminen?

-16 - -20'C on ollut nyt pakkasia täällä etelässä. Tuossa kuudentoista korvilla alkaa tulla pikkusia ropleemeja väykyn kanssa. Moottori kyllä syttyy tulille, mutta sähköt reistaa:

- Hehkut melko varmasti jäävät ensimmäisellä koittamalla hehkumatta, ei syty valo eikä kyllä hehkutakkaan. Toisella koittamalla herää hehkutkin ja tulille syttyy melko kivuttomasti.

- -18'C nurkilla kun moottori syttyy tulille, syttyy myös moottorin vikavalo (eli tämä EPC), ja melkolailla on puhti poissa. Kun hetken antaa lämmetä, ja sitten käynnistää uudelleen, pysyy vikavalot poissa.

- -20'C kun oli ollut pari päivää seisoksissa, laatikko luisti sen verran, että kolmen tonnin kierroksilla päästiin liikkeelle...

Muuten ei mittää ihmeempiä, mitä nyt kivasti kilkattaa kylmänä tyhjäkäynnillä. Ilmeisesti ne suuttimet siellä huoltoa kaipaavat... :roll:
Eero J.

"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."

E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89

"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Juho R kirjoitti:Onko muuten ketään kuullut tämmösistä ns. oppivista koneista, varsinkin diisselit, eli jos autoa pitää roikassa paljon, kun pakkasta niin ei lähe kyllä käyntiin jos piuha joskus unohtuu, ja sitten toinen ääripää joka ei koskaan pidä piuhassa, ja aina lähtee koneet tulille.
Eli kerran roikkaan opetettua konetta, vaikka olisi täysin kunnossa, ei saa käyntiin kovemmilla pakkasilla. :D
Onko ihan essonbaarilegenda vai jotai perää.
Raudalla ei ole muistia. Eipä taida olla alumiinillakaan. CDI:llä on. :lol:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
SamuliS
Käkisalamen Kuatro
Viestit: 1291
Liittynyt: 11.10.2005 13:18

Viesti Kirjoittaja SamuliS »

-20°C eikä sanonu ku vouvou.. Huomenna on päivä uus ja kaveri jolla on kaapelit. Kävin ostamassa tolpan johon, on se Defan johdon pää kallis, metrin sähköjohosta saa maksaa melkein 200 mummoo, prkl! :shock:
Avatar
Arto N
Betonileipuri <br> Miele-mies
Viestit: 3204
Liittynyt: 14.10.2005 8:25
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Arto N »

Nyt tais löytyä oman mersun kipuraja.
Tänä aamuna eka starttaus meni pieleen kun ei ruvennu lupaamaankaan.

Tokalla yrityksellä sitten tuplahehku ja piiiiitkä saatto "pienen" rykimisen kanssa ja lähtihän se. -32 C. Jos tosta vaikka vielä kymmenen astetta petraa niin en yritäkkään. :roll:
® Mesen linttaklubi
Boss
Luupiä
Viestit: 6283
Liittynyt: 14.10.2005 8:58

Viesti Kirjoittaja Boss »

Eilen töistä lähtiessä jotain 25 pakkasta eikä ehtiny piuhaan laittaa kun puoleksi tunniksi, starttasi omineen semmoset kolme yritystä.
(ei minulla mitään alkoholiongelmaa ole, ongelmia alkoholin kanssa on vaan absolutisteilla)
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

35,1 näytti mittari tänä aamuna,mittarin anturi tosin ikkunan pielessä joten voi olla että oli enemmänkin.Lähistöllä mittarissa oli ollut 38..

Aamulla kurkistus oven raosta ja hiljaista oli..Ei ollut webasto startannut.Eikun vaan vaatetta päälle ja autolle,penkit oli kuin olisi jääpalikalle istunut,kukas sanokaan että nuo facelift penkit on paremmat :twisted: No sitten vaan avainta virtalukkoon ja auto käyntiin :shock: Lähtihän se,parin sekunnin saattelun jälkeen alkoi käymään ihan itsestään ja nätisti,mitä nyt nostimet pikkusen naputtelivat aluksi.Autossahan on nimittäin sisällä 10W-40 öljyt jotaka eivät kai ihan niitä notkeampia enää ole tällä kelillä.

Niin ja tuo oli bensamersu.Dieseli on joskus pitänyt startata samoista lukemista ja hyvinhän sekin lähti,tosin startilla saattelua sai harrastaa hieman pitemmästi 8)
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Ajastinkello petti, öljyt oli ihan luumukiisselinä.
Noin 30 astetta pakkasta. 15W-40 -öljyjen raja tuli vastaan.
Kohta ollu tunnin roikassa, meenpä laittaan käyntiin. tai ainaki koittaan
EDIT: Ei ihan vielä halunnut lähteä...
EDIT: join toisen kupin kahvia, luin meseä ½tuntia ja lähdin mesellä töihin.
Uusi kytkinkello ostettu, nyt -25 luokituksella koska -40 kello jäätyi. :?:
Viimeksi muokannut Rässi66, 07.2.2007 15:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pro HVM
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Tämä aamuna oli läheisen huoltiksen mittarissa -40 :x kun kävin aamutankilla. Taami on roikassa ja motti lähti kertapyörähdyksellä, mutta lootan ja kytkimen jähmettymisen takia joutui autoa käyttämään vartin verran paikoillaan.

Mutta huoltiksen kaveri oli lyönyt kakkosnelosensa (230E) aamuseiskalta tuosta pakkasesta ilman roikkaa käymään ja hyvin oli lähtenyt. Sitä vaan mittarilla naureskeltiin, että hyvin lähtivät autot vaikka mittarissakin oktaanin valitsinnupikka oli jäätynyt niin sijoilleen, että jouduin ottamaan ysivitosta.
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Kaapo kirjoitti:Tämä aamuna oli läheisen huoltiksen mittarissa -40 .
Pirkanmaalla lie olleet kylmimmät kelit tänään.

Salossa oli -28. Jätin Discon suosiolla työpaikan tolppaan eilen ja hilpaisin C3:lla kotio. Se kyllä lähti aamulla ilman mitään roikkaa kuin palmun alta. 40 km ajo ei tosin sitten riittänytkään nostamaan moottorin lämpöjä "normaaleiksi".
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
IJJ20
Viestit: 43
Liittynyt: 28.8.2006 16:19
Paikkakunta: Kuhmalahti

Viesti Kirjoittaja IJJ20 »

JOO, Kyllähä se talokin bensalla paremmin lähtee tulille. -36 pakkasta, pientä saattelua tarvi C200 bensa. 8) ei ihan turhaa, että laitetaa sopiva (iso) akku tollaselle koneelle. sais sahata varmaan tunnin. :lol:
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Aku P kirjoitti: Pirkanmaalla lie olleet kylmimmät kelit tänään.
Juu, heitteli vielä -35 astetta auringon nousun jälkeenkin. Pitäisi lähteä käymään vielä Ikaalisissa, toivottavasti vähän lämpiää.
Nimittäin tuossa -38 asteen tienoilla töihin ajaessa alkoi matkavauhdissa loppua jo puhti lämppäristä, vaikka kone käykin normilämmöillä.

Kaupungissa kyllä pukkaa tarpeeksi kuumaa. Jos flektin laittaa satasen vauhdissa III-asentoon, niin melko haaleaksi käy jo puhallus, pakkokuumallakin. I- ja II-asennossa taas hönkä on kuumaa, mutta virtaus turhan pieni - takasivuikkunat tahtovat jäätää, kun pitäisi puhallusta saada kintuillekin.

Meikämannekin ryhtyi "sunnuntaijournalistiksi" - vilkaisepa uusi TM (ilmestyy kaiketi tänään), siellä pitäisi olla Lada-viestistä tarina, jos toimituspolitiikka on mennyt kuten tarkoitus oli.
Uudessa Tähdellisessäkin tuli horistua aukeaman verran :oops:
Viimeksi muokannut Kaapo, 07.2.2007 10:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Avatar
J.T.S
Peräkylän pimentäjä
Viestit: 3429
Liittynyt: 30.9.2005 12:37
Paikkakunta: Syrjäkylä

Viesti Kirjoittaja J.T.S »

Mie lähen kohta tyypittämmään voort kuuskuuskymppiä 30:nen asteen pakkasella. :lol: Massiina on kyllä ollut pari tuntia lämmityksessä, mutta silti. :roll: Meinasin käväistä kymmenen kilsan päässä tarkistamassa tiluksia. :roll: Täytynee varata karvalakki mukaan. :lol:
BMW 318d -09
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Ei lähtenyt mersu ei. Oli kyllä koko yön roikassa, mutta kun talonyhtiö säästää sähkössä, niin autopa oli kylmä.

Ei ollut kyllä exiden X-tremessä juurikaan potkua. Virta loppui aika äkkiä. Itse asiassa sähkö loppui, kun auton yrittäisessä käyntiin alkoi tuulilasinpyyhkijä huitoa. Ainakin akkuun sijoitettu summa meni hukkaan. Saman ilmiön olisin saanut aikaan huomattavasti halvemmallakin akulla.

Mikä ihmeen logiikka on Saksan insinöörillä ollut tehdä järjestelmä, jossa tuulilasin pyyhkijä menee päälle jännitteen laskiessa. Virta loppui kuin seinään pyyhkijän aloittaessa hitaan liikkeensä.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Perttu K kirjoitti: Mikä ihmeen logiikka on Saksan insinöörillä ollut tehdä järjestelmä, jossa tuulilasin pyyhkijä menee päälle jännitteen laskiessa. Virta loppui kuin seinään pyyhkijän aloittaessa hitaan liikkeensä.
Samaa olen joskus ihmetellyt, kai se vaan ilmottaa että HEI nyt on virta loppu :roll: Bensassa ei muuten tuollaista ominaisuutta näytä olevan,ainakaan ei viime talvena pyyhkinyt virran loppuessa :roll:
Avatar
Harju
Viestit: 5514
Liittynyt: 27.2.2006 11:21

Viesti Kirjoittaja Harju »

Toyota gorolla 1,3 vm-97 (väyrys mallin zorolla) pakkasta -28 astetta ei ongelmia :wink: vaikka auto oli seissyt pari päivää 8)
Avatar
A. Hara
Arkki-idiootti
Viestit: 866
Liittynyt: 03.8.2006 9:58
Paikkakunta: Evakkoreisulla

Viesti Kirjoittaja A. Hara »

Arto N kirjoitti:Nyt tais löytyä oman mersun kipuraja.
AM kirjoitti:Aamulla kurkistus oven raosta ja hiljaista oli..Ei ollut webasto startannut.
Rässi66 kirjoitti:Ajastinkello petti, öljyt oli ihan luumukiisselinä.
Kaapo kirjoitti:alkoi matkavauhdissa loppua jo puhti lämppäristä
A. Hara kirjoitti:eikä hehkuta millään
Tämähän on kuin VR. :shock: :ope: Mikäs Suomen mesen parhaimmistoa vaivaa kun tulee kunnon talvikeli? Yks ja toinen äijä raportoi että nyt itkettää kun tää meni särki. :supersad: Eihän se homma nyt näin mene. Onko Etelä-Suomessa tekniikka totutettu niin lepsuun elämään ettei homma enää huvitakaan kun tulee perussuomalainen vanhan ajan talvi? Häh vai höh? :pappa:

Kai pohjosen pojilla kaik toimii niin kuin ennenkin vai pitääkö tässä huolestua?
Tää on ihan kohta valmis.
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Olisko nyt hyvä rako kehua Castrolin SLX Long Tec OW/30 öljyä.....meleko notkeeta tavaraa näin hallakeleillä..... :lol:......tai täyssynteettistä automaattivaihteistoöljyä Transmax Z:taa.....tai vastaavaa peräöljyä SAF XJ 75W-140...... :roll: :roll:
Viimeksi muokannut Lucky-Dog, 07.2.2007 11:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Hannu
juniori
Viestit: 539
Liittynyt: 10.11.2005 17:31

Viesti Kirjoittaja Hannu »

viimetalvena oli täällä lähemmäs 40 pakkasta niin suparu lähti roikannokasta ku palmun alta käyntiin...



laatikkoöljyt oli tosin niin jäykät että ku nosti kytkimen niin auto sammu :lol:
johtaja300
Viestit: 1014
Liittynyt: 06.8.2006 15:33

Viesti Kirjoittaja johtaja300 »

Ei tuo 123:nen taho lähtä ilman roikkaa ennään -15 käyntiinkään, mutta roikan kanssa vielä -35 tärähtää, kun avainta kääntää vaan.
Hemingway
Mr. Alipaine
Viestit: 384
Liittynyt: 08.10.2005 13:46

Viesti Kirjoittaja Hemingway »

A. Hara kirjoitti: Kai pohjosen pojilla kaik toimii niin kuin ennenkin vai pitääkö tässä huolestua?
Toimii toimii 8)

-34 oli/on pakkasta, ei mitään ongelmia :D

edit. Toki tällä kertaa auto roikassa, tolppa toimii taas.
124.023
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Odottelin kunnes sähkö palasi tolppiin ja menin tunnin lämpenemisen jälkeen kokeilemaan. Jo lähti. Musta savun määrää on vaikea sanoin kuvailla.

Syyllinen on ilmeisesti viripumppu. Kun motti ei heti herännyt, painoin kaasun pohjaan, kuten vakiomallissa kannattaa tehdä. Sen jälkeen kone alkoi saada polttoainetta oikein kunnolla. Käynnistyminen tapahtui vasta kun löysäsin kaasun. Tiedämpä tehdä seuraavan kylmäkäynnistyksen eri tavalla.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Avatar
daerok
Viäräleuka
Viestit: 1149
Liittynyt: 24.10.2005 21:32
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja daerok »

Jaa,tunnin roekassa tänä aamuna,tosin kylymässä tallissa,ulukona -34 astetta.
Normaali hehkutus ja prum,prum ja sievästi käy. :lol:
"Ei pohjan poijjaat palele..." :wink:
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Ikuisuudelta tuntuneen 3 sekunnin starttauksen jälkeen Matikki pörähti tulille (n -25). Käytin autoa varttitunnin, jonka jälkeen totesin, että lämmöt nousevat, mutta kabiiniin asti ei lämpöä riitä.
Päätin jättää Matikin viettämään lämmittelyhetkeä ja vein lapset jalan eskariin.
Eskarista palattuani kävin taas pöräyttämässä Matikin tulille, ei lämmennyt vieläkään sisälle asti. :(
Taas jäi Matikki lepäilemään ja lähdin jalan ilmoittamaan eskarilaisia kouluun.
Ruokatunnilla tulin kotiin syömään ja taas kokeilin lämmittää Matikkia. Nyt se onnistuikin jo paremmin ja sisällekkin alkoi lämmintä puhista. Samalla kuitenkin jäähdytinnesteen valo ilmoitti olemassaolostaan. Lämmitin konehuoneen normaaliin käyntilämpöön ja kävin syömässä.
Takaisin Matikin luokse kuumaa vettä täynnä olevan vesipullon kanssa; vedet kiertoon ja kone käyntiin. Hetken tyhjäkäyttöä ja ostamaan punaista jäähdytinnestettä josta annoin Matikille raakana huikkaa kunnes oikea nesteen taso saavutettiin...
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
*******
Viestit: 2068
Liittynyt: 16.12.2006 18:19

Viesti Kirjoittaja ******* »

On täällä melko karskia porukkaa ku rääkkäävät moottoreita kovilla pakkasilla ilman lämmitystä käyntiin :lol:, nimimerkki "aina pidän roikassa kun lämpötila on alle +5 :wink:"
Avatar
Tarmo
Judge Mese
Viestit: 1928
Liittynyt: 05.11.2005 13:22
Paikkakunta: Box

Viesti Kirjoittaja Tarmo »

aamulla oli -25 astetta ja pistin Webaston hurisemaan kolmeksi vartiksi... Oli vienyt akusta aika hyvin mehut, mutta muutaman tuskallisen hitaan pyöräytyksen jälkeen lähti käyntiin... :D
Täksi yöksi pistin kokeeksi lohkolämppärin piuhan tolppaan... tuleepahan kokeiltua sitäkin.
Kylmimmillään on tullut laitettua jossain -20 asteessa ilman lämmittelyjä.
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Vartti Webastoa ja avaimen tarjoilu oikeaan äärilaitaan ja irti.
Tipp-Start höräytti koneen tulille kuten kesälläkin.

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
jusamb
Väyrys-Fani
Viestit: 3861
Liittynyt: 30.9.2005 12:52
Paikkakunta: Näillä main

Viesti Kirjoittaja jusamb »

Tarmo kirjoitti:aamulla oli -25 astetta ja pistin Webaston hurisemaan kolmeksi vartiksi... Oli vienyt akusta aika hyvin mehut, mutta muutaman tuskallisen hitaan pyöräytyksen jälkeen lähti käyntiin... :D
Täksi yöksi pistin kokeeksi lohkolämppärin piuhan tolppaan... tuleepahan kokeiltua sitäkin.
Kylmimmillään on tullut laitettua jossain -20 asteessa ilman lämmittelyjä.
Mitenkäs saat webaston pyörimään kolme varttia? Onko sulla joku käsiohjaus? Minulla webaston saa kellosta päälle vain 2 vartiksi ja sen jäkeen pitää startata weba uudestaan. Vai voiko siitä kellosta jotenkin ohjelmoida kuinka pitään se pöhisee?
Huoleton on Volvollinen mies ja aivan huoleton väykytön.
W210, "auto" jossa kromi on maalia ja vaihdelaatikko muovia.
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Minulla ainakin pyörii webasto tunnin maximissaan.Tai no ainakin silloin kun toimii :roll:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”