Hehkut mustana - jo tuikkii
Hehkut mustana - jo tuikkii
Pakkanenko se hehkut väsytti? Luottavaisin mielin aamulla vaimolle autoa käynnistämään, eikä hehkuta millään. Olikin ensimmäinen kerta kun 123 diesel ei ole lähtenyt laakista käymään. Olisko neljännellä sahauksella sitten hyrskähtänyt kun kehtasin tarpeeksi pitkään startilla auttaa. Muutaman sekunnin kävi vajailla ja sitten hyvin.
Mutta että varoittamatta, pöh. Ilmeisesti yksikään pytty ei hehkuttanut. Hehkurelekö pimeänä? Ikinä ei ole tarvinnut satakakskolmosen hehkuille tehdä yhtikäs mitään. Missä se rele etes on 123:ssa? Miten sen testaan vai vaihdanko? Millä avaimella tulpat lähtee irti?
Mutta että varoittamatta, pöh. Ilmeisesti yksikään pytty ei hehkuttanut. Hehkurelekö pimeänä? Ikinä ei ole tarvinnut satakakskolmosen hehkuille tehdä yhtikäs mitään. Missä se rele etes on 123:ssa? Miten sen testaan vai vaihdanko? Millä avaimella tulpat lähtee irti?
Viimeksi muokannut A. Hara, 20.2.2007 8:56. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Tää on ihan kohta valmis.
Mitä sen pitää näyttää? Sähköhommistahan ymmärrähän sen verran että kylpyammeessa käytetään vain paristotoimisia sähkölaitteita.Rässi66 kirjoitti:Mittaa releen liittimeltä vastus maahan per piuha.
Jospa tästä askaretta tällekin illalle sitten kun vaimo pääsee kotiin. Hauskaahan siitä tulee, onneks on silloin etes pimee eikä vaan pelkkä pakkanen. Tai sitten kokeillaan huomennakin josko se olis jo oppinut käynnistymään ilman hehkutusta. Tai sitten pidetään koko yö käynnissä.
Tää on ihan kohta valmis.
- L.Samarialainen
- Viestit: 2178
- Liittynyt: 05.11.2005 17:27
Sullahan on sähkön perusteet yhtä hallussa kuin minullakin. Minä nimittäin tiedän sähköstä sen, että voltti on kierros ympäriA. Hara kirjoitti:Mitä sen pitää näyttää? Sähköhommistahan ymmärrähän sen verran että kylpyammeessa käytetään vain paristotoimisia sähkölaitteita.Rässi66 kirjoitti:Mittaa releen liittimeltä vastus maahan per piuha.
Jospa tästä askaretta tällekin illalle sitten kun vaimo pääsee kotiin. Hauskaahan siitä tulee, onneks on silloin etes pimee eikä vaan pelkkä pakkanen. Tai sitten kokeillaan huomennakin josko se olis jo oppinut käynnistymään ilman hehkutusta. Tai sitten pidetään koko yö käynnissä.
Päästäänkös tästä oikein väittelemään. Minusta olis vaan niin kiva uskoa että se oli pelkkä polttoaine-ilmaseoksen väkevä moukarointi joka sai padan syttymään. Roikassa oli sentään. Aika herkkä tuo on ollut muuten lähtemään avaimen hipasusta.Arto N kirjoitti:Ja varmasti kyllä hehkutti. Ainakin osittain. Ei meinaan lähe vanha tiisseli näillä keleillä ilman hehkua ei. Omassakin autossa veivautti tänä aamuna niin pitkään että kerkesi jo nostaa öljynpaineetkin ennekuin tulille lähti Saattaa muutama hehku olla pimiänä
Mun miälestä ei kyllä kuulunut minkäänlaista napsetta releeltä kun useamman kerran koitin.
Tää on ihan kohta valmis.
Niin tottapa joo. Mutta eikös sarjahehku ollut 123:ssa vain tuotannon alussa, ja loppupään 123:sissa hehkut rinnan? Hehkujärjestelmän(kin) pitäisi olla vuodelta -85. Tai sitten siinä on Ihme Viritys. En ole tutkinut hehkupuolta ollenkaan kun siinä ei ole ollut mitään ongelmia. Noh, auto on nyt vaimolla töissä ja toivottavasti illalla sitten kotona.Roisto kirjoitti:Onko sulla tuossa vielä ne sarjaankytketyt hehkut vai jo ne rinnankytketyt (kun en muista autosi ikää )? Sarjaankytketyissähän yksi rikkinäinen hehku mykistää kaikki.
Tää on ihan kohta valmis.
Joo, samoja ongelmia mulla viime talvena w123 200D koneella. Ei hehkuttanut. Hehkutin sitten "käsin" kaapeli hehkujen liittimeen ja akun napojen väliin. Oli vaan pari hehkua toiminnassa aina osittain ja hehkurelekin takkuili. Sulla on se hehkurele siellä kuskinpuoleisen ajovalon takana musta mötikkä ja sen kansi aukeaa helposti. Voi olla hehkun liittimet hapettuneet tai sulakekin poikki jos ei virtaa mene. Kandee tsiikata kanssa ettei sammutin ole jumissa siinä pumpun kyljessä.. Mulla takerteli tuo sammutinkin kun oli roikassa.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
VW 1200
Honda CBR 1000 F
80-luvun releessä on pakkotoiminto. Aina kun startataan, on hehkut päällä. Siis jos rele ei muuten hehkuttaisikaan, starttauksen aikana hehkut on siltikin päällä ja kun tarpeeksi pitkään sahaa yhtäsoittoa, lämpenevät tulpat ja kone käynnistyy.
Starttaus toimii myös releelle kuittauksena moottorin käynnitymisestä. Kun starttivirta katkeaa, loppuu hehkutus siihen paikkaan. Hehkutus alkaa uudelleen vasta kun virtoja käyttää välillä pois päältä.
Hehkuttamasta kieltäytyvä hehkurele ei taida olla mitenkään harvinainen. Itsekin olen siihen törmännyt. Välillä toimi ja välillä ei.
Starttaus toimii myös releelle kuittauksena moottorin käynnitymisestä. Kun starttivirta katkeaa, loppuu hehkutus siihen paikkaan. Hehkutus alkaa uudelleen vasta kun virtoja käyttää välillä pois päältä.
Hehkuttamasta kieltäytyvä hehkurele ei taida olla mitenkään harvinainen. Itsekin olen siihen törmännyt. Välillä toimi ja välillä ei.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99
Kiitos sijaintitiedosta. Vaimo raportoi äsken että lämpimänä ajon jälkeen hehkutti, kylmänä tolpasta ei.Sami R kirjoitti:Sulla on se hehkurele siellä kuskinpuoleisen ajovalon takana musta mötikkä ja sen kansi aukeaa helposti. Voi olla hehkun liittimet hapettuneet tai sulakekin poikki jos ei virtaa mene.
- Onko hehkun sulake sulakeboksissa vai releen lähellä vai jossain muualla?
- KL:n listalla oli hehkun sulake 80A tai 50A, semmonenko? Vai onko siellä useampia sulakkeita?
- Miten testataan helpoimmin toimiiko hehkutulppa?
Tämä oli mulle uutta. Hyödyllinen ominaisuus, onkohan näin poikkeuksetta kaikissa releissä? Hämmentää kun aamulla lähti tosi vaikeesti ja päivällä vaimolla töistä ei hehku toiminut mutta silti hörähti liki heti.Perttu K kirjoitti:80-luvun releessä on pakkotoiminto. Aina kun startataan, on hehkut päällä. Siis jos rele ei muuten hehkuttaisikaan, starttauksen aikana hehkut on siltikin päällä.
Kohta on auto kotona. Pitää ensin suhuuttaa CRC:llä ja, hmm... odottaa aamuun? Hankala jos vika ilmenee satunnaisesti. KL:ssä rele maksaa yhdeksänkymppiä, hoh. Oishan tuolla ruokaakin voinu ostaa.
Tää on ihan kohta valmis.
Sulake on uudemmassa systeemissä hehkureleen kannen alla.
Kyllähän se saattaa hehkuttaa, vaikka merkkivalo ei aina sytykään. Silloin voi olla hehku(ja) pimeänä. Toki kaikki liitokset kannattaa tarkistaa ja puhdistaa.
Motonetissä Boschin pikahehkusarja (rele + 4 hehkua) maksaa 85 euroa. 300 D tarvii sitten vielä yhden lisähehkun.
Kyllähän se saattaa hehkuttaa, vaikka merkkivalo ei aina sytykään. Silloin voi olla hehku(ja) pimeänä. Toki kaikki liitokset kannattaa tarkistaa ja puhdistaa.
Motonetissä Boschin pikahehkusarja (rele + 4 hehkua) maksaa 85 euroa. 300 D tarvii sitten vielä yhden lisähehkun.
Viimeksi muokannut AriK123, 07.2.2007 16:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Ilman hehkua ei lähde jos on tarpeeksi pakkasta. Hinaamalla kylläkin.
Hehkureleen pluspiuha saattaa myös olla hapettunut tai löysällä, kannattaa tarkastaa myös akulta lähtevien piuhojen kunto ja moottorin lämpötila-anturin liitin joka tulee sinne hehkureleelle koneen kyljestä. Auton pääsulakerasiasta kannattaa myös katsoa että sulakkeet ovat puhtaan näkösiä, moni w123 sähköfeilu johtaa juurensa hapettuneisiin sulakkeisiin.
Hehkureleen pluspiuha saattaa myös olla hapettunut tai löysällä, kannattaa tarkastaa myös akulta lähtevien piuhojen kunto ja moottorin lämpötila-anturin liitin joka tulee sinne hehkureleelle koneen kyljestä. Auton pääsulakerasiasta kannattaa myös katsoa että sulakkeet ovat puhtaan näkösiä, moni w123 sähköfeilu johtaa juurensa hapettuneisiin sulakkeisiin.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Väitellään vaan.Ari66 kirjoitti:Löytyihän kaveri tähänkin hommaanA. Hara kirjoitti:Päästäänkös tästä oikein väittelemään.
Ei muuten lähe ilman hehkua, kyllä siellä on yksi tai kaksi tikkua vähintään ollut elossa.
Ei lähde w123 dieselit yhdellä tai kahdella tikulla -30 pakkasesta tulille. Yksi hehku kun on pimeänä, niin juuri ja juuri voi lähteä näillä pakkasilla.
Sitäpaitsi hehkuja menee näistä vanhuksista hyvin harvoin. Ei taatusti kahta kerralla. Veikkaan ja väitän, että A. Haralla on yksi hehku pimeänä.
124.023
Kyllä muuten lähtee:Hemingway kirjoitti:Väitellään vaan.Ari66 kirjoitti:Löytyihän kaveri tähänkin hommaanA. Hara kirjoitti:Päästäänkös tästä oikein väittelemään.
Ei muuten lähe ilman hehkua, kyllä siellä on yksi tai kaksi tikkua vähintään ollut elossa.
Ei lähde w123 dieselit yhdellä tai kahdella tikulla -30 pakkasesta tulille. Yksi hehku kun on pimeänä, niin juuri ja juuri voi lähteä näillä pakkasilla.
Sitäpaitsi hehkuja menee näistä vanhuksista hyvin harvoin. Ei taatusti kahta kerralla. Veikkaan ja väitän, että A. Haralla on yksi hehku pimeänä.
HeikkiA. Hara kirjoitti: Roikassa oli sentään. .
HEHKUJEN TARKASTUS ON HELPPOA. Tarvitaan reilu metri sähköjohtoa-ei muuta. Relepoksista kansi auki ja sieltä se ainoa liitin irti. Nyt asetat sähköjohdon toisen pään akun plusnapaan ja toisen pään laitat irroittamasi liittimen koloihin. Jos sähköjohto kipinöi reijässä niin tulppa on ok. Jos ei kipinöi eikä räpsy niin tulppa on rikki. Siinä liittimen reikien vieressä on numero, joka kertoo monesko tulppa on pimeänä. Numerointi alkaa syylärin päästä. Eli jos reikä numero 1 ei räpsy niin hehkutulppa joka on lähinpänä syyläriä on pimeänä.
Irroita akusta miinusliitin. Hehkutulpan vaihdossa tarvitaan 8 mm avain liittimen irroittamiseen tulpan päästä ja 12 mm hehkutulpan avaukseen. Voit tarvita nivelletyn varren, jos pimeänä on nro. 1 tai 2 tulppa. Tulppaan nro. 5 (300D) riittää pelkkä 12 mm lenkki. Kierteet ovat tiuhat ja pikkuhiljaa aukeaa. Uusi tilalle ja kiinni sopivan tiukasti. Tulppa maksaa n. 10 euroa (Bosch).
Yksikin viallinen hehku vaikuttaa hehkuvalon toimintaan. Itselläni oli juuri viime viikolla yksi hehku pimeänä ja välillä hehkutuksen valo paloi -välillä ei. Olen itse vaihtanut aina vaan sen rikkinäisen hehkun enkä kaikkia. Sinulla on palanut 1-2 hehkua ei sen kummempaa-uskoisin.
Irroita akusta miinusliitin. Hehkutulpan vaihdossa tarvitaan 8 mm avain liittimen irroittamiseen tulpan päästä ja 12 mm hehkutulpan avaukseen. Voit tarvita nivelletyn varren, jos pimeänä on nro. 1 tai 2 tulppa. Tulppaan nro. 5 (300D) riittää pelkkä 12 mm lenkki. Kierteet ovat tiuhat ja pikkuhiljaa aukeaa. Uusi tilalle ja kiinni sopivan tiukasti. Tulppa maksaa n. 10 euroa (Bosch).
Yksikin viallinen hehku vaikuttaa hehkuvalon toimintaan. Itselläni oli juuri viime viikolla yksi hehku pimeänä ja välillä hehkutuksen valo paloi -välillä ei. Olen itse vaihtanut aina vaan sen rikkinäisen hehkun enkä kaikkia. Sinulla on palanut 1-2 hehkua ei sen kummempaa-uskoisin.
Nyt on käyty ropeltamassa. Sormet paleltu ja varpaat on jo amputoitu. Onneksi voi vielä kirjoittaa.
Pyörin yleismittarin kanssa tekevän näköisenä mutta en tullut hullua hurskaammaksi. Hapettumia ei näkynyt releen liittimissä. Kokeilin onko kaikki piuhat kiinni, putsasin ja sohotin serssiä. Harmi kun en silloin tiennyt tuota hehkutulpan tarkistusprotokollaa, se jäi tekemättä.
Väittelijöille: Hehkureleen naksahdus kuuluu kyllä selvästi kabiiniin silloin kun se toimii. Aamulla se ei päästänyt ääntäkään eli nähdäkseni ei yksikään tulppa silloin hehkunut. Jos siinä on tuo pakkohehku startatessa niin ehkä sitten siinä vaiheessa. Lähti sahaamisen jälkeen neljännellä yrityksellä muutamalla pytyllä käymään. Nyt iltapäivällä huomasin että oli rätkäyttänyt kunnon nokiroiskeet pakoputkesta, hanki mustui...
Arik123: Kiitos, ainakin sulake oli ehjän näköinen. Se nyt ei aina todista mitään. Jos hehkurele menee vaihtoon niin voisi vaihtaa pikahehkut, taitaa mennä heittämällä.
Sami R: Jaa lämpöanturistakin tulee piuha? Hmm. Aina oppii. Mikä sen merkitys on? Sulakeboksin sisältöä on tullut tarkistettua muutenkin, pitäis varmaan putsata ja vaihtaa kaikki sulakkeet. Toisen ajovalon toimimattomuuden syy taannoin oli lopulta ehjän näköinen rikkinäinen sulake.
audimies: Vetäsepä vihreä makuualusta pihalle ja käy siihen Michael Knight -asussa ylä- ja alaosattomissa. Muista kihartaa tukka.
kardaani: Kiitos erinomaisesta ohjeesta. Testaan sen heti kun opin kävelemään ilman varpaita. Itse asiassa tulpat 1-2 ovat helposti tarjolla, 3-5 ovat ainakin tuossa TDT:ssä kinkkimäisesti kaasuvivuston alla piilossa, vaatii pikku ähläämistä.
Voisiko joku kertoa mitä noihin pikkuliittimen napoihin La, 15, 31, 50 tulee, ja mikä on iso johto nro 30:
Edit: korjattu tekstissä napa 51 -> 50.
Pyörin yleismittarin kanssa tekevän näköisenä mutta en tullut hullua hurskaammaksi. Hapettumia ei näkynyt releen liittimissä. Kokeilin onko kaikki piuhat kiinni, putsasin ja sohotin serssiä. Harmi kun en silloin tiennyt tuota hehkutulpan tarkistusprotokollaa, se jäi tekemättä.
Väittelijöille: Hehkureleen naksahdus kuuluu kyllä selvästi kabiiniin silloin kun se toimii. Aamulla se ei päästänyt ääntäkään eli nähdäkseni ei yksikään tulppa silloin hehkunut. Jos siinä on tuo pakkohehku startatessa niin ehkä sitten siinä vaiheessa. Lähti sahaamisen jälkeen neljännellä yrityksellä muutamalla pytyllä käymään. Nyt iltapäivällä huomasin että oli rätkäyttänyt kunnon nokiroiskeet pakoputkesta, hanki mustui...
Arik123: Kiitos, ainakin sulake oli ehjän näköinen. Se nyt ei aina todista mitään. Jos hehkurele menee vaihtoon niin voisi vaihtaa pikahehkut, taitaa mennä heittämällä.
Sami R: Jaa lämpöanturistakin tulee piuha? Hmm. Aina oppii. Mikä sen merkitys on? Sulakeboksin sisältöä on tullut tarkistettua muutenkin, pitäis varmaan putsata ja vaihtaa kaikki sulakkeet. Toisen ajovalon toimimattomuuden syy taannoin oli lopulta ehjän näköinen rikkinäinen sulake.
audimies: Vetäsepä vihreä makuualusta pihalle ja käy siihen Michael Knight -asussa ylä- ja alaosattomissa. Muista kihartaa tukka.
kardaani: Kiitos erinomaisesta ohjeesta. Testaan sen heti kun opin kävelemään ilman varpaita. Itse asiassa tulpat 1-2 ovat helposti tarjolla, 3-5 ovat ainakin tuossa TDT:ssä kinkkimäisesti kaasuvivuston alla piilossa, vaatii pikku ähläämistä.
Voisiko joku kertoa mitä noihin pikkuliittimen napoihin La, 15, 31, 50 tulee, ja mikä on iso johto nro 30:
Edit: korjattu tekstissä napa 51 -> 50.
Viimeksi muokannut A. Hara, 07.2.2007 23:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tää on ihan kohta valmis.
Kiitos, ite olin kirjoittanut väärin. Kuvassa oikein 50.Jarno.V kirjoitti:Mistä navan 51 löysitte?
50 on startin heräte.
Kävin iltasella vielä testaamassa, eka yrityksellä hehkuvalo syttyi vasta vähän ajan päästä. Josko nuita tulppia vaihtelisi. Vai kerralla pikahehkut, hmm. Ai piru kun se ei ole originaal. Mutta mites muistelen että 123:sissakin olisi ollut pikahehkuja tehtaalta tuotannon loppupuolella, vai eikö?
Tää on ihan kohta valmis.
-
- Virallinen Oikolukija
- Viestit: 6252
- Liittynyt: 05.10.2005 8:35
- Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.
Tämä topiccihan menee jännäksi. Nyt otat A.Hara nyssen ja matkustat sinne Partolaan motonetin uuteen osoitteeseen ja ostat kilohinnalla läjän hehkuja.
Sitten vaan vaihtelet niitä niin kauan että sormet on amputoitu. Jos ei tämänkään jälkeen vielä mersu toimi, niin voit hyvällä omallatunnolla viedä kärrin vaikka Veholle Lielahteen
Sitten vaan vaihtelet niitä niin kauan että sormet on amputoitu. Jos ei tämänkään jälkeen vielä mersu toimi, niin voit hyvällä omallatunnolla viedä kärrin vaikka Veholle Lielahteen
Kein siknatuur