Kabiinissa viileää, huonon lehmän hönkäys
Kabiinissa viileää, huonon lehmän hönkäys
Vaihdoin juuri termarin ja jäähdytinnesteistä noin 90%. Termostaatin 87°C ostin KL:stä, mallia Behr. Luulis toimivan ja koneen lämmöt tuntuvatkin olevan ylempänä.
Mutta autoa koko ajan vaivannut kuljettamon viileys ei muuttunut miksikään. Vaikka vedenlämpö on sadassa, hönkäys on haalea ettei edes kättä kuumenna vaikka pitäisi suuttimen edessä tunnin. Lämppärin puhallin on ehjä, se oli mulla irti taannoin.
Onko muita vaihtoehtoja kuin lämppärin kennon limaantuminen umpeen? Vesipumpun uskoisin olevan kunnossa. Pitäiskö tuo järjestelmä pestä?
Lisävaivana kuskin puolen suuttimista hönkii heikommin kuin matkustajan, sekä tuulilasille että oven lasille. Kaipa siellä kojelaudan sisällä joku tuutti voi olla irtivinossa, tai muu tukko, mutta taitaa olla verraton pain-in-the-ass alkaa sitä varten purkamaan. Oliko muita ideoita?
Meinaa ketuuttaa kun kaikki vaivat samalla kertaa. Ja ne jousetkin on vielä poikittain kun LLL-huolto on jäissä. Ei Rässin puolesta vaan omasta, en uskalla mennä sinne jos jäätyisin kokonaan lattiaan.
Edit: korjasinpa tuon termarin valmistajan Beru -> Behr. Jätetään Berulle nuo sähköpuolen hommat.
Mutta autoa koko ajan vaivannut kuljettamon viileys ei muuttunut miksikään. Vaikka vedenlämpö on sadassa, hönkäys on haalea ettei edes kättä kuumenna vaikka pitäisi suuttimen edessä tunnin. Lämppärin puhallin on ehjä, se oli mulla irti taannoin.
Onko muita vaihtoehtoja kuin lämppärin kennon limaantuminen umpeen? Vesipumpun uskoisin olevan kunnossa. Pitäiskö tuo järjestelmä pestä?
Lisävaivana kuskin puolen suuttimista hönkii heikommin kuin matkustajan, sekä tuulilasille että oven lasille. Kaipa siellä kojelaudan sisällä joku tuutti voi olla irtivinossa, tai muu tukko, mutta taitaa olla verraton pain-in-the-ass alkaa sitä varten purkamaan. Oliko muita ideoita?
Meinaa ketuuttaa kun kaikki vaivat samalla kertaa. Ja ne jousetkin on vielä poikittain kun LLL-huolto on jäissä. Ei Rässin puolesta vaan omasta, en uskalla mennä sinne jos jäätyisin kokonaan lattiaan.
Edit: korjasinpa tuon termarin valmistajan Beru -> Behr. Jätetään Berulle nuo sähköpuolen hommat.
Viimeksi muokannut A. Hara, 09.2.2007 9:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tää on ihan kohta valmis.
- Kaapo
- <b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
- Viestit: 5070
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Tärviö
Kuinkas niiden närhenmunien laita on? Kai siellä sellaiset on? Ovatko juntturassa tai vallan risat?
Jos systeemi kunnossa eli muna liukuu kitkatta sylinterissä niin onko sitten niiden ohjausvirta ajan tasalla eli antavatko lämmönsäätimet oikeanlaisia komentoja, siis tulta munille.
Jos kojelaudan alla olisi jotku letku pois tolaltaan, niin luulisi sieltä jonkinlaista ylimääräistä huminaa kuuluvan viimeistään, kun flektiä kengittää nelosella.
Tosin nyt on niin kylmä, että omassa lossissa pakkokuumallakaan ei tule aivan polttavaa löylyä - sen verran jäätävän kylmää on tuo kennoon sekoittuva tuloilma.
Jos systeemi kunnossa eli muna liukuu kitkatta sylinterissä niin onko sitten niiden ohjausvirta ajan tasalla eli antavatko lämmönsäätimet oikeanlaisia komentoja, siis tulta munille.
Jos kojelaudan alla olisi jotku letku pois tolaltaan, niin luulisi sieltä jonkinlaista ylimääräistä huminaa kuuluvan viimeistään, kun flektiä kengittää nelosella.
Tosin nyt on niin kylmä, että omassa lossissa pakkokuumallakaan ei tule aivan polttavaa löylyä - sen verran jäätävän kylmää on tuo kennoon sekoittuva tuloilma.
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
W123 dieseliin kuuluu alunperin 80°C asteinen termostaatti. Veholta kannattaa mielestäni ostaa termostaatti. Itsellä on mittarin mukaan lämmöt koneessa jotain 80 astetta ja tosi hyvin tarkenee sisällä. Kuuma ihan välillä tulee. Siis eihän tuo termostaatin luku kerro koneen käyntilämpöä vaan se alkaa aukeamaan tuossa astemäärässä. Eli alkuperäisen termostaatin ostokin voisi auttaa.A. Hara kirjoitti:Vaihdoin juuri termarin ja jäähdytinnesteistä noin 90%. Termostaatin 87°C ostin KL:stä, mallia Beru. Luulis toimivan ja koneen lämmöt tuntuvatkin olevan ylempänä.
Lukaiseppa tämä: Termostaatin vaihdosta.
V123 & W123
V123 langin osia saa tarjota!
V123 langin osia saa tarjota!
No eipä kuinkaan. 123:ssa on mekaanisempi tsydeemi. Toisaalta jos ois närhenmunat niin olisi helpompi korjata, vika kun olisi kuitenkin niissä.Kaapo kirjoitti:Kuinkas niiden närhenmunien laita on?
Mutta tuo mitä jari_w123 puhuu säätimen vipusista on suunnilleen samaa asiaa.
*Köh* Toinen nimeni termostaattikaupoillahan on Originalteile, olen itse tästä toitottanut aiemmin. Mutku mie en kerinnyt sinne Veholle ja KL on liki vieressä. Eiköös nyt Behr ole sentään laatumerkki, kuka lie tekee alkuperäistermostaatit? Behriltähän ne on mersun syyläritkin. En nyt ainakaan vielä vaihda sitä orkkikseen kun just laitoin.Heavy kirjoitti:Veholta kannattaa mielestäni ostaa termostaatti.
Hyvä huomio, täytyypä tarkastella aisaa. Taas pääsee opettelemaan jotain uutta, on se kiva. Huh huh.jari_w123 kirjoitti:Aukeaako lämmityslaitteen hanat kokonaan?On helppo tarkastaa konehuoneen puolelta liikkuuko hanojen vivut aivan ääri asentoonsa kun lämmöt on säädetty hytistä täysille.
Ilmoja on pidellyt, mutta jäähdytysjärjestelmästä ne ovat kyllä poistuneet.audimies kirjoitti:Taitaa olla ilmaa jäähdytysjärjestelmässä!
Tää on ihan kohta valmis.
Viimeinen vaihtoehto on sitten se, että kenno on tiensä päässä. Jos autossa on ollut kansivika tai vielä pahempaa, joku on kaatanut sinne jäähdyttäjän paikkausainetta, on lämmityslaitteen kenno varmasti välimerenmallia. Hyvä puoli on puolestaan se, että ostamalla uuden kennon, tulee autosta parhaassa tapauksessa lämpimämpi kuin uutena. Vanhemmassa autossa vaikuttaa kennon vaihto yleensä aika paljon.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99
Re: Kabiinissa viileää, huonon lehmän hönkäys
Siis sata astetta? Eikös se vähempikin lämpö riittäisi?A. Hara kirjoitti:Vaikka vedenlämpö on sadassa, hönkäys on haalea ettei edes kättä kuumenna vaikka pitäisi suuttimen edessä tunnin.
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Re: Kabiinissa viileää, huonon lehmän hönkäys
Punanenhan alkaa vasta sadastakahdestakympistä...AriK123 kirjoitti:Siis sata astetta? Eikös se vähempikin lämpö riittäisi?A. Hara kirjoitti:Vaikka vedenlämpö on sadassa, hönkäys on haalea ettei edes kättä kuumenna vaikka pitäisi suuttimen edessä tunnin.
Nooh, mie tilasin tänään Vehon termostaatin. Kai niitä vaihtaa pari viikkoon. Suoritetaan lisäksi muita tutkimuksia jäähdytysjärjestelmässä, jos pakkasta piisaa. Meikäläinenhän ei pikkulämpimillä näitä hommia tee.
Tää on ihan kohta valmis.
Tätä vaihtoehtoa epäillään. Vaihtelin toiseen kertaan termarin, nyt originaalin 80-asteisen, koneen lämmöt käyttäytyy nätimmin ja pitempään ajaessa ohjaamoonkin tulee vähän paremmin lämmintä, mutta ei ny kunnolla kuitenkaan, blääh. Kyllä kai 123 dieselinkin pitäisi lämmittää sisätila ihan kunnolla, häh.Perttu K kirjoitti:Viimeinen vaihtoehto on sitten se, että kenno on tiensä päässä. Jos autossa on ollut kansivika tai vielä pahempaa ...
Kansipahvin hapertumista epäillään myöskin, joten jätetään lämmitysjärjestelmän tarkemmat tutkimukset sen jälkeen kun on kansi avattu. Vaikka kesällä jos sinne asti kestää. Jos siihen koneremppaa tehdään niin sitten voi jo tuon lämppärin kennonkin varmaan ostaa...
Tää on ihan kohta valmis.
Elähän Hara vielä kovin pahasti hyperventiloi, eräs foorumin neroista on keksinyt konstin jolla vältetään kojelaudan suolistaminen :
Jos alat plagioimaan ideaa, muistutan, että idean isä on 3m11cm pitkä, painaa noin 400kg ja on pahanilikinenkin kuin mikä. Mutta laita nyt asiat puntariin - otatko pataan ja tarkenet, vai kärsitkö pissatulehduksesta 123:ssa.
Jos alat plagioimaan ideaa, muistutan, että idean isä on 3m11cm pitkä, painaa noin 400kg ja on pahanilikinenkin kuin mikä. Mutta laita nyt asiat puntariin - otatko pataan ja tarkenet, vai kärsitkö pissatulehduksesta 123:ssa.
Eipä hättää, laitan vaimon asialle.HVM kirjoitti:laita nyt asiat puntariin - otatko pataan ja tarkenet, vai kärsitkö pissatulehduksesta 123:ssa.
Joutuneeko tekemään lattiaan avarruksen jotta mahtuu jalkotilaan. Ekaks laitan kuitenkin nuo neljä eriväristä keinukytkintä, tuommosista oon aina tykännyt!
Tää on ihan kohta valmis.
Luulen, että ei joudu sahaamaan lattiaa - onhan tuo lämmitin mahtunut näköjään mikroautoonkin.A. Hara kirjoitti: Joutuneeko tekemään lattiaan avarruksen jotta mahtuu jalkotilaan. Ekaks laitan kuitenkin nuo neljä eriväristä keinukytkintä, tuommosista oon aina tykännyt!
Kytkimien estetiikkaa voisi vielä korostaa liimailemalla niihin sellaisella "naks-poks" koneella tehdyt tekstit "muista ajovalot", "äänimerkki", "muista tarkistaa moottoriöljy" jne...
Joo..täällä on vähä sama ongelma..puhaltaa haaleata niin sanotusti..
Mikä se värkki on mikä on sen termari/vesipumpun ja tulipellissä olevan lämppärin hanan välissä oleva mutikka, minkä läpi neste kulkee ja siihen tulee myös sähköjohdot..???
Mitä se tekee..tai meinasin jos kokeilis et ottaa sen pois ja putki väliin..
tosin olis kai hyvä kattoo et aukeeko lämppärin hanan vivut kokonaan, mut vähän joo oudolta tuntuu ku ei tuu "kuumaa"..
siis vaunuhan on 300D farkku, aikaisemmin mul oli samanlainen vaunu, mut mielestäni siinä ei ollut moista mutikkaa lämppärin letkun välissä..
Mikä se värkki on mikä on sen termari/vesipumpun ja tulipellissä olevan lämppärin hanan välissä oleva mutikka, minkä läpi neste kulkee ja siihen tulee myös sähköjohdot..???
Mitä se tekee..tai meinasin jos kokeilis et ottaa sen pois ja putki väliin..
tosin olis kai hyvä kattoo et aukeeko lämppärin hanan vivut kokonaan, mut vähän joo oudolta tuntuu ku ei tuu "kuumaa"..
siis vaunuhan on 300D farkku, aikaisemmin mul oli samanlainen vaunu, mut mielestäni siinä ei ollut moista mutikkaa lämppärin letkun välissä..
Vaihtuva merkkikavalkaadi, tällä hetkellä VW T3 Caravelle x3
-
- Viestit: 13
- Liittynyt: 22.10.2010 23:34
- Paikkakunta: Etelä-Karjala