Jarkko N kirjoitti:Jos dieseliin sekoittaisi hapetinta, esim. nitrometaania, saisiko sillä aikaan nopeamman palamisen?
Nitrometaani ei ole hapetin, vaan polttoaine. Ilokaasu on hapetin ja sitä voi toki lisätä imuilman sekaan ihan hyvin dieselissäkin. Ameriikassa on monessakin diesel-lavapakussa ilokaasuvehkeet. Ilokaasun käyttö on Suomessa kadulla laitonta toki.
Normaalisti annos kasvaa kierrosten noustessa ja pumppu alkaa vähentämään annosta kierrosten noustessa yli 4000:n savutuksen estämiseksi. Savua tulee, koska ilmaa ei saada palamiseen riittävästi. Minulle on jäänyt epäselväksi, miksei sarjatuotantomoottorissa voi käyttää 4000-5000 kierroslukua paremmin hyödyksi niin, että ruiskutus kasvaisi kierrosten noustessa, aivan kuten superturboissa.
Ruiskutuspumpuissahan ei ole männänrenkaita eikä muitakaan vastaavia tiivisteitä elementeissä. Ohivuotoa tapahtuu aina hiukan. Mitä nopeammat kierrokset sitä vähemmän aikaa polttoaineella on virrata elementin ohitse. Eli pumpun tuotto tosiaan kasvaa kierrosten myötä. Toisaalta itse moottorin ilmanottokyky laskee kierrosten noustessa keskialueen yläpuolelle. Imukanavat, venttiiliajoitus yms alkavat ahdistaa ja sylinteri ei ehdi enää täyttyä yläkierroksilla kovinkaan täyteen tuoretta ilmaa. Koska työtahtia kohti ilma vähenee ja polttoaine lisääntyy niin seurauksena olisi savua. Tästä syystä pumpuissa on sisäänrakennettuna ominaisuus joka rajoittaa maksimisyöttöä jo hyvissä ajoin ennen maksimikierroksia. Eli ongelmana siis on moottorin ilmansaanti. Mikäli ilmansaanti optimoitaisiin yläkierroksille, niin alakierrosten ominaisuudet vastaavasti kärsisivät. Eli tuo kuvaamasi toiminta on tehtaan valitsema kompromissi. Lyhyt paloaika myös voi johtaa polttoaineen palamiseen vain osittain ja lisääntyneisiin saastepäästöihin.
Onko kellään varmaa tietoa, voiko 300 turbon pumpusta ruuvata lisää tehoa ilman oleellisesti kasvanutta vikariskiä? Maksimikierrokset voi ainakin nostaa 5300:an ja vielä ollaaan tehtaan rajoissa. Entä alavääntö, voiko sille tehdä jotain, siellähän lämmöntuotto ei ylitä moottorin kykyä jäähtyä?
Aina kun moottorin tehdassäätöarvoista poiketaan, on olemassa riski vikaantumisiin. Pumppu pajalle, kohtuukokoinen kuuleri keulaan ja kenties vähän pakopuolen parantelua niin imu- ja pakolämmöt sekä pakopaineet voivat jopa laskea vakioon verrattuna mutta kulku paranee.
I drive an Opel. What's your excuse?