vilkut kateissa

Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 489
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Otalampi / Vihti

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Samuli H kirjoitti:
Tuossa Alfamerin kaaviossa on muuten yksi virhe, nuo 15 ja 30 navat ei ole yhdistettynä.
Ei niiden pidäkkään olla yhdessä.
Katkoviiva esittää koteloa.
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Käytiin tuossa mersuilemassa hieman Tampere-Jyväskylä väliä ja huomasin siinä sitten kohdallani valitettavan todeksi lauseen: "Mersumiehet eivät ikinä käytä vilkkua"

Tällä kertaa syy ei ollut tosiaan miehessä, vaan mitä ilmeisemmin releessä. Jyväskylässä tutkin netin äärellä tätä topiccia ja muita aiheeseen liittyviä juttuja ja tulin siihen johtopäätökseen, että tässä tapauksessa kyse on kohdallani releestä. Hätävilkut nimittäin toimivat yleensä hyvin, mutta joskus vain toisen puolen hätävilkut syttyvät.

Koitinpa siinä sitten räpsytellä hätävilkkuja ja vilkkuviikseä yhtäaikaa ja kuinka ollakaan simpsalabim ja abradakabra, vilkut heräsivät eloon ja toimivat normaalisti. Käsittääkseni releessä on siis kosketushäiriöitä, eli pieni voitelu voisi olla paikallaan? Samalla kait voisi tarkistaa peräkoukun piuhat, mutta käsittääkseni pääsyyllinen on tässä tapauksessa rele.

Vielä en ehtinyt tehdä releelle mitään, mutta kehtaako joku olla kanssani eri mieltä, vai onko raati samaa mieltä releen tuomiosta?
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7175
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

vaikuttaa ennemminkin hätävilkkukatkasijan kosketushäiriöltä...
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Mika.T kirjoitti:vaikuttaa ennemminkin hätävilkkukatkasijan kosketushäiriöltä...
Jaahas, että sitä ollaan ikäänkuin eri mieltä :wink: Luuletko, että ihan hazardien kytkimen puhdistus auttaisi? Relekkö on jossain vaihdekepin tuntumassa? Mikäs rele siellä sulakkeiden takana on sitten?

On muuten Guntterille sattunut mersua tehdessä pieni virhe, kun on unohtanut sulakerasian kanteen kirjoittaa mikä sulake on missäkin. Ei ollut muuta kuin numeroinnit vaan, vai liekö rasian kansi sitten joku tarvikeosa.
luokyio
aktiivimeseläinen
Viestit: 2447
Liittynyt: 20.10.2005 19:01
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja luokyio »

Sulakerasian kannen alapuolella pitäisi olla lappu, jossa on ne selitetty. Toisella puolella saksaksi ja toisella englanniksi.
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake

entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7175
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Minähän en tiiä asiasta mitään... kuhan sanoin. Tosin muutaman kerran olen mersun vilkkujen kans tapellu... Aina ollut vika hätävilkkukatkasijassa.
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 489
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Otalampi / Vihti

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Sampo N. kirjoitti:Käytiin tuossa mersuilemassa hieman Tampere-Jyväskylä väliä ja huomasin siinä sitten kohdallani valitettavan todeksi lauseen: "Mersumiehet eivät ikinä käytä vilkkua"

Tällä kertaa syy ei ollut tosiaan miehessä, vaan mitä ilmeisemmin releessä. Jyväskylässä tutkin netin äärellä tätä topiccia ja muita aiheeseen liittyviä juttuja ja tulin siihen johtopäätökseen, että tässä tapauksessa kyse on kohdallani releestä. Hätävilkut nimittäin toimivat yleensä hyvin, mutta joskus vain toisen puolen hätävilkut syttyvät.

Koitinpa siinä sitten räpsytellä hätävilkkuja ja vilkkuviikseä yhtäaikaa ja kuinka ollakaan simpsalabim ja abradakabra, vilkut heräsivät eloon ja toimivat normaalisti. Käsittääkseni releessä on siis kosketushäiriöitä, eli pieni voitelu voisi olla paikallaan? Samalla kait voisi tarkistaa peräkoukun piuhat, mutta käsittääkseni pääsyyllinen on tässä tapauksessa rele.

Vielä en ehtinyt tehdä releelle mitään, mutta kehtaako joku olla kanssani eri mieltä, vai onko raati samaa mieltä releen tuomiosta?
Hätävilkku kytkin oikosulkee vilkkuviiksen koskettimet ja jos toinen puoli ei aina toimi niin vika on hätävilkkukytkimessä tai huonossa johtoliitoksessa. Jos normaali vilkku ei toimi on vika viiksessä tai huonossa johtoliitoksessa. Kun kerran mainitsit, että toisen puolen hätävilkku toimii niin vika ei voi olla releessä vaan kosketyshäiriössä joka todennäköisesti on vilkkuviiksen liittimessä tai toisessa tapauksessa hätävilkku kytkimen liittimessä tai kytkimen sisällä kontaktihäiriö.
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Mika.T kirjoitti:Minähän en tiiä asiasta mitään... kuhan sanoin. Tosin muutaman kerran olen mersun vilkkujen kans tapellu... Aina ollut vika hätävilkkukatkasijassa.
Heh... joo emmä sitä millään pahalla tarkoittanutkaan. :) Itse ei kauheasti ole kokemusta mersuista tai autoista yleensäkään, kunhan nyt sen verran ymmärrän, että ratista käännetään ja kepistä vaihdetaan.

Täytyy tosiaan paneutua tässä pääsiäislomalla noihin vilkkuasioihin, vaikka ne nyt pari päivää onkin toiminut täysin moitteettomasti. Ilmeisesti kontaktoinnin parantaminen siis auttanee tässä tapauksessa.

Tuo sulakerasian kansijuttu oli kyllä melko yllätys. Tekstiä ei tosiaan ole yllä eikä päällä, en tiedä johtuuko varhaisesta vuosimallista (W124 -85) vai olisiko osa tarvikkeena laitettu myöhemmin paikalleen. Muistan kyllä muissa mersuissa nähneeni niitä tekstejä sulakerasian kannessa (Oli muistaakseni ihan muoviin "prässättynä"). Jos tämä on aikanaan ollut tarralapulla, niin ehkäpä lappu on liidellyt tuulen mukana poijes.
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 489
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Otalampi / Vihti

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Voit selvitä ihan CRC:llä kunhan ruiskuta sisään runsaasti ja ravistat liiat pois, voitelu joka tapauksessa parantaa asiaa.
Rupean huomenna paijaamaan omaani niin voin skannata se sul.lapun tänne.
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
luokyio
aktiivimeseläinen
Viestit: 2447
Liittynyt: 20.10.2005 19:01
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja luokyio »

Sampo N. kirjoitti: Tuo sulakerasian kansijuttu oli kyllä melko yllätys. Tekstiä ei tosiaan ole yllä eikä päällä, en tiedä johtuuko varhaisesta vuosimallista (W124 -85) vai olisiko osa tarvikkeena laitettu myöhemmin paikalleen. Muistan kyllä muissa mersuissa nähneeni niitä tekstejä sulakerasian kannessa (Oli muistaakseni ihan muoviin "prässättynä"). Jos tämä on aikanaan ollut tarralapulla, niin ehkäpä lappu on liidellyt tuulen mukana poijes.
Ei ole tarra, se on vain sen kannen kokoinen paperilappu, joka on kiinni niillä klipseillä mitä siinä reunoilla pitäisi olla sisäpuolella. Ei mikään ihme, jos 21 vuoden aikana on jollekin omistajalle unohtunut se.

Tässä joka tapauksessa käyttöohjekirjasta: http://i7.photobucket.com/albums/y299/l ... kkeet1.jpg http://i7.photobucket.com/albums/y299/l ... kkeet2.jpg
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake

entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Avatar
antti86
valontuoja
Viestit: 978
Liittynyt: 12.8.2006 18:49
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja antti86 »

nyt on parin päivän aikana alkanu mersusta häviään vilkut. ensin kuuluu normaali naksutus mittaristosta ja vilkut pelaa kumpaankin suuntaan normaalisti sitten :evil: nakutus hyytyy melkeinpä surinaksi ja vilkutkin lopettaa samalla toimintansa hätävilkut tosin toimii normaalisti :?:

mistä kannattaa ensimmäisenä etsiä vikaa kun on tällä hetkellä työvälineet vähän vähissä niin ei oikein pysty joka paikkaa alkaa tutkimaan
S124 230TE EX
S124 250TDA 20V
S123 300TETA
W163 320E
Avatar
AriK123
Viestit: 869
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

antti86 kirjoitti:mistä kannattaa ensimmäisenä etsiä vikaa kun on tällä hetkellä työvälineet vähän vähissä niin ei oikein pysty joka paikkaa alkaa tutkimaan
Lähtisin edelleen samoista vakiopaikoista liikkeelle, eli hätävilkkukatkaisimen tutkimisesta sekä sulakkeen vaihdosta ja mahdollisten hapettumien poistosta.
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
antti86
valontuoja
Viestit: 978
Liittynyt: 12.8.2006 18:49
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja antti86 »

vika korjattu muistin käydä pyörittelemässä sulakkeita :whistle:
S124 230TE EX
S124 250TDA 20V
S123 300TETA
W163 320E
Miksuel
Viestit: 9
Liittynyt: 11.4.2007 12:49
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja Miksuel »

Kannattaa katsoa varalta seuraava ketju ja sen onnellinen päätös:


viewtopic.php?t=11888
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 sähkö”