Ei niiden pidäkkään olla yhdessä.Samuli H kirjoitti:
Tuossa Alfamerin kaaviossa on muuten yksi virhe, nuo 15 ja 30 navat ei ole yhdistettynä.
Katkoviiva esittää koteloa.
Jaahas, että sitä ollaan ikäänkuin eri mieltä Luuletko, että ihan hazardien kytkimen puhdistus auttaisi? Relekkö on jossain vaihdekepin tuntumassa? Mikäs rele siellä sulakkeiden takana on sitten?Mika.T kirjoitti:vaikuttaa ennemminkin hätävilkkukatkasijan kosketushäiriöltä...
Hätävilkku kytkin oikosulkee vilkkuviiksen koskettimet ja jos toinen puoli ei aina toimi niin vika on hätävilkkukytkimessä tai huonossa johtoliitoksessa. Jos normaali vilkku ei toimi on vika viiksessä tai huonossa johtoliitoksessa. Kun kerran mainitsit, että toisen puolen hätävilkku toimii niin vika ei voi olla releessä vaan kosketyshäiriössä joka todennäköisesti on vilkkuviiksen liittimessä tai toisessa tapauksessa hätävilkku kytkimen liittimessä tai kytkimen sisällä kontaktihäiriö.Sampo N. kirjoitti:Käytiin tuossa mersuilemassa hieman Tampere-Jyväskylä väliä ja huomasin siinä sitten kohdallani valitettavan todeksi lauseen: "Mersumiehet eivät ikinä käytä vilkkua"
Tällä kertaa syy ei ollut tosiaan miehessä, vaan mitä ilmeisemmin releessä. Jyväskylässä tutkin netin äärellä tätä topiccia ja muita aiheeseen liittyviä juttuja ja tulin siihen johtopäätökseen, että tässä tapauksessa kyse on kohdallani releestä. Hätävilkut nimittäin toimivat yleensä hyvin, mutta joskus vain toisen puolen hätävilkut syttyvät.
Koitinpa siinä sitten räpsytellä hätävilkkuja ja vilkkuviikseä yhtäaikaa ja kuinka ollakaan simpsalabim ja abradakabra, vilkut heräsivät eloon ja toimivat normaalisti. Käsittääkseni releessä on siis kosketushäiriöitä, eli pieni voitelu voisi olla paikallaan? Samalla kait voisi tarkistaa peräkoukun piuhat, mutta käsittääkseni pääsyyllinen on tässä tapauksessa rele.
Vielä en ehtinyt tehdä releelle mitään, mutta kehtaako joku olla kanssani eri mieltä, vai onko raati samaa mieltä releen tuomiosta?
Heh... joo emmä sitä millään pahalla tarkoittanutkaan. Itse ei kauheasti ole kokemusta mersuista tai autoista yleensäkään, kunhan nyt sen verran ymmärrän, että ratista käännetään ja kepistä vaihdetaan.Mika.T kirjoitti:Minähän en tiiä asiasta mitään... kuhan sanoin. Tosin muutaman kerran olen mersun vilkkujen kans tapellu... Aina ollut vika hätävilkkukatkasijassa.
Ei ole tarra, se on vain sen kannen kokoinen paperilappu, joka on kiinni niillä klipseillä mitä siinä reunoilla pitäisi olla sisäpuolella. Ei mikään ihme, jos 21 vuoden aikana on jollekin omistajalle unohtunut se.Sampo N. kirjoitti: Tuo sulakerasian kansijuttu oli kyllä melko yllätys. Tekstiä ei tosiaan ole yllä eikä päällä, en tiedä johtuuko varhaisesta vuosimallista (W124 -85) vai olisiko osa tarvikkeena laitettu myöhemmin paikalleen. Muistan kyllä muissa mersuissa nähneeni niitä tekstejä sulakerasian kannessa (Oli muistaakseni ihan muoviin "prässättynä"). Jos tämä on aikanaan ollut tarralapulla, niin ehkäpä lappu on liidellyt tuulen mukana poijes.
Lähtisin edelleen samoista vakiopaikoista liikkeelle, eli hätävilkkukatkaisimen tutkimisesta sekä sulakkeen vaihdosta ja mahdollisten hapettumien poistosta.antti86 kirjoitti:mistä kannattaa ensimmäisenä etsiä vikaa kun on tällä hetkellä työvälineet vähän vähissä niin ei oikein pysty joka paikkaa alkaa tutkimaan