JP74 kirjoitti:Testailtiin jp75en kanssa tuota ajokkiani tuolla carsoftin ohjelmalla. Kuinka noita suutintestin tuloksia pitäisi tulkita?
1. -1.0
2 -0.9
3 0.2
4 0.9
Tuommoiset arvot tuli. Käynnissä ei ole mitään vikaa, eikä vuotoja esiinny.
Ykköstä ja kakkosta "jarrutetaan".
Joko suuttimet kusee pikkuisen tai aukeavat liian pienellä paineella, tai jotain, joka aiheuttaa liian suurta ruiskutusannosta, niin että ohjelma joutuu korjaamaan, jarruttamaan.
Kolmosta ja nelosta kiihdytetään, jotta niistä saataisiin sama potku, kun kahdesta edellisestä. = tasainen käynti.
Nelonen on itseasiassa vielä "tehtaan mitoissa", tai ainakin auton ohjelman mukaan, kun sitä kiihdytetään juuri sen verran, kun huonoimpia jarrutetaan.
Tuo ohjelmassa oleva "pelivara" käynnin tasaamiseksi on muistaakseni 2% luokkaa, olikohan vielä niin, että näissä uudemmissa, 1600bar jutuissa 2,5%, mutta en ole varma tarkoista luvuista.
Hommahan toimii periaatteessa niin, että vauhtipyörässä on kiinni peltiliuskainen hammastus, jota järjestelmä seuraa.
Kun moottori toimii sykähdyksittäin, niin silloinhan jokainen työtahti aiheuttaa vauhtipyörän liikkeeseen kiihtymistä ja hidastumista.
Se on pientä, mutta kuitenkin riittävää, jotta se nykyisin voidaan havaita.
Näistä eri sylintereille tulevista kiihtyvyyseroista järjestelmä tietää eri suuttimien toteutuneen ruiskutusannoksen.
Sitä sitten korjataan, hienosäädetään niin, että käynti tulee mahdollisimman tasaiseksi.
Kun säätövara ei enää riitä, on siis suutin "mitätön".
Kyse on siis järjestelmään ohjelmoidun ja toteutuneen ruiskutusannoksen erosta.
.