OBD-mittaukset 200CDI vm.2002

Vastaa Viestiin
pheno
Viestit: 13
Liittynyt: 17.8.2006 19:19

Viesti Kirjoittaja pheno »

pheno kirjoitti:
tuikku kirjoitti:.

Tämä on vain arvailua, mutta mahtaakohan olla olemassa 38pin <-> OBD2 adapteria, siinä olisi siis useampi johto liitetty siitä 38pin:nisestä yhteen OBD2:n johtoon.
Arvelin tuossa aiemmin, että onkohan tuollaista olemassa. Kaivelin koneen arkistoja ja löysin jonkun 38-pin <-> OBD2 kuvauksen. Alkuperäinen on excel- muodossa mutta kopsaan sen tähän:

Mercedes Cable

OBD2 plug: 38Pin plug: Function:
1 17 EZL/TD/TN
2 29
3 13
4 1 GND
5 1 GND
6 25
7 4 EDS/ERE/EVE/HFM/LH/ME
8 2
9 6 ABS/ETS/ASR/ESP
10 32
11 10 EAG/EGS
12 24
13 30 AB
14 27
15 16+15 HAU/TAU/KLA
16 3 12VDC


Tosiaan, ei mitään hajua toimiiko tämä. Koittakaa omalla vastuulla :)
joselina
Viestit: 58
Liittynyt: 10.7.2006 16:38
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja joselina »

mb300sd kirjoitti:Mulla on pari hieman muutettua tiedostoa siihen CS:ään, laita vaikka yyveenä mailitiedot jos haluat kokeilla niitä. Mulla alkoi ainakin pelittään juuri samanlaisten ongelmien jälkeen.
Onko tietoa mitä tarkoittaa käytännössä vikakoodi B1440,
mun vikakoodilistasta ei tuota koodia löydy.

Carsoftista 7.4 vielä, olen asentanut sen mun neljään tietokoneeseen ja
yhdessä se vain toimii, noilla muilla ei kertaakaan tule yhteyttä.
Onko selitystä?
mb300sd
OBD-spesialisti
Viestit: 150
Liittynyt: 20.12.2005 11:26
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mb300sd »

Sorry, ei oo sattunu mulle ainakaan kohdalle tuommosta vikakoodia, lähimmät B1425 ja B1459 eli väliin menee mutta niin ne menee aina Lotossakin.

Mitä se CS tekee tai ei tee kun ei toimi?

Mulla on ollu ainakin viidessä eri koneessa ja jokaisessa on toiminut kun on ottanut ne rajoitukset huomioon ( susikasi tai vanhempi ei käy pohjaksi ).

Meneekö se asennus sen INSTALACIJA CARSOFT... mukaan ihan pilkulleen. On nimittäin melko herkässä se asentuminen joskus...enkä ole saanut selville mistä johtuu, varmaan auringonpilkuista tai jotain.

Koneesi COM-portin asetukset pitää muuttaa hieman vakioasetuksia nopeammiksi muuten ei tarvitse säätää mitään, tai näin ainakin mulla.

Kun se siinä yhdessä koneessa toimii niin pelittääkö kaikki toiminnot ?
Vikakoodit CDI, vaihdelaatikko, ESP ja live-data?
joselina
Viestit: 58
Liittynyt: 10.7.2006 16:38
Paikkakunta: Uki

Carsoftin asennus ja käyttö

Viesti Kirjoittaja joselina »

mb300sd kirjoitti:Sorry, ei oo sattunu mulle ainakaan kohdalle tuommosta vikakoodia, lähimmät B1425 ja B1459 eli väliin menee mutta niin ne menee aina Lotossakin.

Mitä se CS tekee tai ei tee kun ei toimi?

Mulla on ollu ainakin viidessä eri koneessa ja jokaisessa on toiminut kun on ottanut ne rajoitukset huomioon ( susikasi tai vanhempi ei käy pohjaksi ).

Meneekö se asennus sen INSTALACIJA CARSOFT... mukaan ihan pilkulleen. On nimittäin melko herkässä se asentuminen joskus...enkä ole saanut selville mistä johtuu, varmaan auringonpilkuista tai jotain.

Koneesi COM-portin asetukset pitää muuttaa hieman vakioasetuksia nopeammiksi muuten ei tarvitse säätää mitään, tai näin ainakin mulla.

Kun se siinä yhdessä koneessa toimii niin pelittääkö kaikki toiminnot ?
Vikakoodit CDI, vaihdelaatikko, ESP ja live-data?
Pinnistä 4 Eka herja: the diagnostic cable does not support the Carsoft Windows version ! use the dos version or replace the cable !

Toinen herja: The diagnostic cable reports :> Wrong communication !
verify the cable connection at PC and vehicle side, repeat the diagnosis if nessary !

Tämä läppäri, jossa Carsoft ei toimi ollenkaan on runsaan vuoden vanha Intel 1,60 GHZ, ja Windows XP

Tyhmyyttäni kyselen, että mikä on oikea kohta ohjelmassa lukea CDI-vikakoodit , DIGITAL TESTI otsikon alla vai SPECIAL FUNCTIONS otsikon alla?

Se asennusohje on mielestäni vähän vaillinainen, ei sanota joka kohdassa riittävän täsmällisesti mitä pitäis tehdä. Voitais vaikka yv:nä käydä kohta kohdalta läpi sitten kun sinun aikatauluun sopii.
mb300sd
OBD-spesialisti
Viestit: 150
Liittynyt: 20.12.2005 11:26
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mb300sd »

Myönnän, että se asennusohje on hieman seinästä reväisty. Se onkin vääräoppisten tekosia ja niitä ei oo aina helppo ymmärtää. Muuten se pitää kutinsa paitsi yhdessä kohdin kunhan jättää kirjoitus- ja kielioppivirheet huomioimatta.

Jätä ne pistokkeet syrjään ja muokkaa siitä johdosta jossa kolme mittapäätä sellainen että pystyt sitä K-line johtoa siirtämään mitattavan pinnin kohtaan. Nyt kun alat mittaamaan moottorin tilaa niin laitat mittapään nelospinniin ja valitset ylhäältä digital-test ja sieltä CDI. Jos laite toimii (oletan että porttiasetukset/valittu toimiva portti on oikein) niin se antaa mahdolliset moottoriin ja sen ohjaukseen liittyvät vikakoodit ja muut tiedot. Tee tämä ja sen jälkeen siirry ylhäällä special functions ja live data ja sieltä live data CDI. Anna mittapään olla nelospinnissä ja totea mitä tulee, saako yhteyttä vai ei. Jos ei niin mailaa puh.numerosi niin jatketaan asiaa reaaliajassa koska tämä menee hebreaksi niille joilla ei ole ko. laitetta.
Paloviita
Viestit: 9
Liittynyt: 11.9.2006 22:43
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Paloviita »

Kovasti mielenkiintoinen aihe! Onko kukaan kokeillut CAN-väyläisen W211:n kanssa? Mahtaako oikeasti toimia?
Avatar
isk
<b>Säätäjä</b>
Viestit: 1015
Liittynyt: 21.4.2006 19:02
Paikkakunta: Espoo

Re: Carsoftin asennus ja käyttö

Viesti Kirjoittaja isk »

joselina kirjoitti:The diagnostic cable reports :> Wrong communication !
verify the cable connection at PC and vehicle side, repeat the diagnosis if nessary!
Sama vika rahikaisella. Ei auttanut COM-portin nopeuden kasvattaminen, nostin sitä pykälittäin suurimpaan asti. Asennus piti mennä ihan käsikirjoituksen mukaan. Testilautana vanha TP 600E + W2K.

Joselina!
Mb300sd!
Muut!

Mitä kikkoja vielä takataskussa?
C253+A1+Q3
Ex: S202, S203, W169, W164
Spudenius
Viestit: 115
Liittynyt: 09.9.2006 18:30
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Spudenius »

Palaako boksissa valot? Mistä sait ohjelmiston? Itse saan yhteyden melkein kaikkeen mutta CDI testiä tai livedataa ei saa. Mulla on vaihtoehtoisia ohjelmia täytyy kokeilla.. Testikohteena E200CDI -01...
Oiskohan jollain muulla ollut samanlaisia vaikeuksia?
joselina
Viestit: 58
Liittynyt: 10.7.2006 16:38
Paikkakunta: Uki

Carsoft

Viesti Kirjoittaja joselina »

Veikkaan, että Carsoft 7.4 ohjelman asennus ei ole onnistunut täysin.
Mullakin toisessa pc:ssä toimii täysin, toisessa ei tule yhteyttä ollenkaan.
MBE200cdi vm 2000 38-pinninen liitin. Nuo cdi-jutut löytyvät pinnistä 4 ainakin mulla.
Avatar
isk
<b>Säätäjä</b>
Viestit: 1015
Liittynyt: 21.4.2006 19:02
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja isk »

Boksissa palaa vihreä ja keltainen valo. Softa on peräisin uiftechin sivuilta.
Otetaan pari askelta taaksepäin ja kokeillaan uudelleenasennusta, vaikka kaikesta päätellen piti mennä ok.
C253+A1+Q3
Ex: S202, S203, W169, W164
Spudenius
Viestit: 115
Liittynyt: 09.9.2006 18:30
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Spudenius »

Nyt sain toimimaan carsoftin kokonaisuudessaan. On se hienoa kun näkyy syöttömäärät y.m livenä....

Asensin uudestaan sen softan (tosin tällä kertaa venäläisen version) ja rupes pelittää. Ekalla kerralla oli UIFtechin softa pelissä. Oon ihan tyytyväinen vaikka ruudussa onkin vähän kyrillisiä kirjaimia. Testiluloksethan on lontoon murteella.

Laitahan sähköpostiosoitetta jos et saa toimii, niin laitetaan sulle toinen softa tulemaan....

Eihän sulla vaan ole USB-RS232 adapteria käytössä? Se ei toimi (ainakaan ihan helpolla).
tuikku
Mersutohtori
Viestit: 317
Liittynyt: 04.11.2005 21:45

Viesti Kirjoittaja tuikku »

Spudenius kirjoitti:Nyt sain toimimaan carsoftin kokonaisuudessaan. On se hienoa kun näkyy syöttömäärät y.m livenä....

Asensin uudestaan sen softan (tosin tällä kertaa venäläisen version) ja rupes pelittää. Ekalla kerralla oli UIFtechin softa pelissä. Oon ihan tyytyväinen vaikka ruudussa onkin vähän kyrillisiä kirjaimia. Testiluloksethan on lontoon murteella.

Laitahan sähköpostiosoitetta jos et saa toimii, niin laitetaan sulle toinen softa tulemaan....

Eihän sulla vaan ole USB-RS232 adapteria käytössä? Se ei toimi (ainakaan ihan helpolla).
Läppäreissä ei ole kun usb-liittimiä.
Mikä se olisi sitten se vaihtoehto.
Spudenius
Viestit: 115
Liittynyt: 09.9.2006 18:30
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Spudenius »

Kyllä sen joku oli saanu toimimaan USB-adapterilla. Siinä oli jotain DOS:n kanssa käyttämistä CATROOT:in kautta y.m hepreaa meikäläiselle. Voin kyllä yrittää taas kaivaa sen tiedon esiin mikäli se ketään kiinnostaa.

Eikö muka mitään läppäreitä varusteta RS232:lla tänä päivänä?
Luulisi jostain saavan , mutta katoamassa tuollaiset hitaat portit on...
Käytettynä löytyy varmasti läppäreissäkin. Olen nähnyt useita.
Oon aatellut ostaa jonkun vanhan pelkästään diagnoosikoneeksi...
Spudenius
Viestit: 115
Liittynyt: 09.9.2006 18:30
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Spudenius »

Seuraavasta linkistä saatavana aiheeseen liittyvää aineistoa.

http://www.sendspace.com/file/16v7rm

Linkistä ladattavana RAR tiedosto joka sisältää:

- Mb tester ohjelman joka testaa koneen-boksin-auton välistä yhteyttä.
Kaikki piuhat paitsi k-line tulee kytkeä ennen testiä. Tällä saa selville onko vika boksissa/portissa/johdoissa vai softassa.

- Lisävikakoodeja CS7.4:een laita nämä CARSOFT/MB kansioon ja
carsoftin pitäisi tulkita enmmän niitä vikakoodeja. Siis että ohjelma tietää mitä esim. P2303 tarkoittaa selkokielellä (ei kuitenkaan korjausohjetta). Tätä en ole kokeillut itsekään vielä, en tiedä toimiiko...

- Vikakoodilistan Exceliin. Yleisimpiä koodeja listattuna. Puutteellinen....
joselina
Viestit: 58
Liittynyt: 10.7.2006 16:38
Paikkakunta: Uki

Carsoft

Viesti Kirjoittaja joselina »

Todella mielenkiintoista juttua, kokeilut itselläkin menossa
E200cdi, mutta onko kellään tietoa mitä tolla purkillä näkee
vanhasta 200d:stä vm 1990
Spudenius
Viestit: 115
Liittynyt: 09.9.2006 18:30
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Spudenius »

Sehän riippuu varusteista. EDS, ELR, Ilmastointi,ASD y.m sen ajan ihmeistä voi saada vikakoodeja. Diagnoosijärjestelmä on alkeellinen, pulssimäärä kertoo vikakoodin. Pulsseja tulee 1-9 kpl. 1=Kaikki ok, muut tarkoittavat vikaa. En usko että monessa vm 90 200D:ssä on sellaisia varusteita johon on liitetty diagnoosiominaisuus mutta voihan niihinkin törmätä. W126:en oli kai ensimmäinen johon näitä tuli, luulen...
Spudenius
Viestit: 115
Liittynyt: 09.9.2006 18:30
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Spudenius »

Jumankekka. Kokeilin tänään työkaverin VW LT 35:een diagnoosia. Rakkine sai yhteyden!! CDI:in alta tuli jotain koodia tyyliin B01A14??
Ei kuitenkaan pystynyt nollamaan. Silloin herjasi yhteydestä. Kojelaudasta sai läjän vikoja esille ja nollattuakin. Sitten loppui aika kesken. Oisko kellään mahdollisuutta kokeilla sprinteriin nehän on melkein sama auto kuin LT?

Toi LT homma vähän ihmetyttää...? Onkohan tää nyt totta...?

Tiesittekö muuten että tällä saa nollattua laatikon ja bensamoottorin "oppineisuuden". Ne kun nollaa sieltä erikoistoiminnoista niin rupeaa vehkeet oppimaan uusille tavoille....
joselina
Viestit: 58
Liittynyt: 10.7.2006 16:38
Paikkakunta: Uki

Carsoft

Viesti Kirjoittaja joselina »

Ainaskin vanhempiin volkareihin, ainakin Golffiin pääsee kiinni
Wag-com ilmaisohjelmalla ja hyvin yksikertaisella kytkennällä,
mutta tässä taitaa olla kyse cdi-koneesta?

Mutta kiinnosta tuo laatikon oppineisuuden nollaus.
Mistä pinnistä ja mikä kohta carsoftin ohjelmassa?
Spudenius
Viestit: 115
Liittynyt: 09.9.2006 18:30
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Spudenius »

Kytketään pinniin numero 10 eli EGS (vaihteisto). Valikko on toiseksi viimeinen oikealla puolella (ennen kysymysmerkkiä, special functions valikko jos käytät EN versiota). Siitä valikosta toiseksi alin (CDI injector testin yläpuolella), adaption erase. Sieltä valitaan EGS ja hyväksytään varoitus tietojen menettämisestä. Näin on laatikon muisti tyhjennetty.

Tietääkö kukaan mikä toi HRA on? Siellä on joku aktivointi komento sille.
Siellä on koodausta tarjolla myös Airbagille y.m härpäkkeille. Uskaltaakohan niitä kokeilla....
Ei saa kuitenkaan softapäivityksiä tehtyä, ainoastaan olemassa olevan syöttö/palutus esim. uuteen ohjausboksiin.

Eipä muuten ollu CDI kone volkkarissa vaan 2.5 TDI vm -01.
joselina
Viestit: 58
Liittynyt: 10.7.2006 16:38
Paikkakunta: Uki

Carsoft HRA

Viesti Kirjoittaja joselina »

http://www.nettivaraosa.com/viewPart.php?id_part=490126
Tuolla olevan listan mukaan HRA olisi all xenon light Systems.
Spudenius
Viestit: 115
Liittynyt: 09.9.2006 18:30
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Spudenius »

Nyt on meikäläiselle sattunut virhe. Onneksi ei korjaamaton. Ne lisä vikakoodit jotka laitoin aikasemmin jakoon onkin carsoft 6.5:lle eli BMW:lle. Jos kerkesit korvata kooditiedostot niin palauta nämä kaksi jotka on korvattu niin kaikki toimii niinkuin pitääkin.
Sori...Tekevälle sattuu...

Lataa täältä:
http://www.sendspace.com/file/7pu58v

Saitko joselina nollattua laatikon?
joselina
Viestit: 58
Liittynyt: 10.7.2006 16:38
Paikkakunta: Uki

Carsoft

Viesti Kirjoittaja joselina »

Enpä ole laatikkoa vielä nollannut, mutta ensimmäinen ongelma
on siinä, etten saanut sitä russian carsoftia asennettua kunnolla.
Ohjelma aukeaa kyllä, mutta yhteyttä autoon ei synny.
Samoja ongelmia oli aikoinaan englannin kielisen version asennuksessa.
Onkohan mahdollista saada tuota ohjetta kohta kohdalta suomeksi.

Elm 323 kyllä pelittää kyseisessä pc:ssä, mutta sillähän ei näe mesestä, kuin muutaman asian.
Spudenius
Viestit: 115
Liittynyt: 09.9.2006 18:30
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Spudenius »

Herjaako se jostain kun asennat sen ensimmäisen, itse ohjelman. Vai tuleeko succesfully installed, restart computer? Löytääkö MB testeri boksin/auton? Voisko portissa olla vikaa?

Tässäpä taas lissää tietoa:

http://www.sendspace.com/file/8l39mi

Siinä on m.m 124 diagnoosipinnit, OBD:n pinnit ja 38 pinnisen selkeämpi versio. Bonuksena selvitys miten laatikko opetetaan uudestaan nollauksen jälkeen.
Spudenius
Viestit: 115
Liittynyt: 09.9.2006 18:30
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Spudenius »

Laitanpa taas esille löytynyttä tietoa. Tällä kertaa luvassa tietoja
W124:n diagnooseista. 4-matic,ASR,EDS,ELR,Ilmastointi y.m.
ja päivän bonuksena sprintterin 14-pinnisen liittimen tietoja.

http://www.sendspace.com/file/jv3ycl

Sprintterissä ne pinnit taitaa muuttua vähän mallin mukaan, täytyy jatkaa tutkimuksia...
joselina
Viestit: 58
Liittynyt: 10.7.2006 16:38
Paikkakunta: Uki

carsoft

Viesti Kirjoittaja joselina »

Selvisi miksi ei kahdella läppärillä ja carsoftilla saanut yhteyttä
w210:iin, vaikka pöytäkoneella sai virheetömän yhteyden ja sama carsoft asennettuna kaikissa koneissa. Ongelma ratkesi, kun laitoin 15-metrisen
com-kaapelin jatkeeksi läppärin ja carsoft-purkin väliin, niin toimii joka kerta kuin junan vessa ja molemmilla läppäreillä, mutta lyhyellä com-johdolla ei sitten kertaakaan. Porttiasetuksetkin ovat täsmälleen samat joka koneessa. Mulle käsittämätön asia, mutta nyt kaikki koneet toimivat virheettömästi.
Avatar
JP74
Viestit: 721
Liittynyt: 08.11.2005 7:16
Paikkakunta: Jyväskylän MLK

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Testailtiin jp75en kanssa tuota ajokkiani tuolla carsoftin ohjelmalla. Kuinka noita suutintestin tuloksia pitäisi tulkita?

1. -1.0
2 -0.9
3 0.2
4 0.9

Tuommoiset arvot tuli. Käynnissä ei ole mitään vikaa, eikä vuotoja esiinny.
Spudenius
Viestit: 115
Liittynyt: 09.9.2006 18:30
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Spudenius »

Se numerohan kertoo miten yksittäinen suutin vaikuttaa moottorin kierroksella. + arvo kiihdyttää ja - arvo jarruttaa kierrosta. Niiden yhteenlaskettu arvo on aina nolla.

Tästä oli juttua jossain muuallakin en nyt vaan löydä...

Löysinpäs täältä: viewtopic.php?t=4602&highlight=
Avatar
JP74
Viestit: 721
Liittynyt: 08.11.2005 7:16
Paikkakunta: Jyväskylän MLK

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Ok. Saatoin muistaa nuo luvut väärinkin, kun vaihtelivat ajoittain. Mutta voin siis todeta, että en tuon testin perusteella saa vielä tekosyytä AMG-suuttimille. Ilmeisen pienet erot sylintereittäin.
Avatar
isk
<b>Säätäjä</b>
Viestit: 1015
Liittynyt: 21.4.2006 19:02
Paikkakunta: Espoo

Re: Carsoftin asennus ja käyttö

Viesti Kirjoittaja isk »

isk kirjoitti:
joselina kirjoitti:The diagnostic cable reports :> Wrong communication !
verify the cable connection at PC and vehicle side, repeat the diagnosis if nessary!
Sama vika rahikaisella. Ei auttanut COM-portin nopeuden kasvattaminen, nostin sitä pykälittäin suurimpaan asti. Asennus piti mennä ihan käsikirjoituksen mukaan. Testilautana vanha TP 600E + W2K.
No niin, lähtihän se toimimaan. Ei auttanut uudelleenasennuskaan, vaan raudan vaihto T22:een.
C253+A1+Q3
Ex: S202, S203, W169, W164
tuikku
Mersutohtori
Viestit: 317
Liittynyt: 04.11.2005 21:45

Viesti Kirjoittaja tuikku »

JP74 kirjoitti:Testailtiin jp75en kanssa tuota ajokkiani tuolla carsoftin ohjelmalla. Kuinka noita suutintestin tuloksia pitäisi tulkita?

1. -1.0
2 -0.9
3 0.2
4 0.9

Tuommoiset arvot tuli. Käynnissä ei ole mitään vikaa, eikä vuotoja esiinny.
Ykköstä ja kakkosta "jarrutetaan".
Joko suuttimet kusee pikkuisen tai aukeavat liian pienellä paineella, tai jotain, joka aiheuttaa liian suurta ruiskutusannosta, niin että ohjelma joutuu korjaamaan, jarruttamaan.

Kolmosta ja nelosta kiihdytetään, jotta niistä saataisiin sama potku, kun kahdesta edellisestä. = tasainen käynti.

Nelonen on itseasiassa vielä "tehtaan mitoissa", tai ainakin auton ohjelman mukaan, kun sitä kiihdytetään juuri sen verran, kun huonoimpia jarrutetaan.

Tuo ohjelmassa oleva "pelivara" käynnin tasaamiseksi on muistaakseni 2% luokkaa, olikohan vielä niin, että näissä uudemmissa, 1600bar jutuissa 2,5%, mutta en ole varma tarkoista luvuista.

Hommahan toimii periaatteessa niin, että vauhtipyörässä on kiinni peltiliuskainen hammastus, jota järjestelmä seuraa.
Kun moottori toimii sykähdyksittäin, niin silloinhan jokainen työtahti aiheuttaa vauhtipyörän liikkeeseen kiihtymistä ja hidastumista.
Se on pientä, mutta kuitenkin riittävää, jotta se nykyisin voidaan havaita.
Näistä eri sylintereille tulevista kiihtyvyyseroista järjestelmä tietää eri suuttimien toteutuneen ruiskutusannoksen.
Sitä sitten korjataan, hienosäädetään niin, että käynti tulee mahdollisimman tasaiseksi.
Kun säätövara ei enää riitä, on siis suutin "mitätön".
Kyse on siis järjestelmään ohjelmoidun ja toteutuneen ruiskutusannoksen erosta.
.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 sähkö”