Ford Mondeo 1.8 td-99

Täällä voit keskustella ja esittää kysymyksiä muistakin merkeistä kuin Mercedes-Benzistä.
Avatar
daerok
Viäräleuka
Viestit: 1149
Liittynyt: 24.10.2005 21:32
Paikkakunta: Kajaani

Ford Mondeo 1.8 td-99

Viesti Kirjoittaja daerok »

En oo ehken ihan toellaan hankkimassa tuommosta,van nuita näkys saavan kyllä etullisseen hintaan,onko immeisillä kokemuksia mondeosta yleensä (bensa/diesel/urpo)

tässä hyvät varusteet ja kohtuu kilsat?
    AM
    Mr.Tuning
    Viestit: 5933
    Liittynyt: 01.10.2005 19:17
    Paikkakunta: Keski-Suomi

    Viesti Kirjoittaja AM »

    Ei muuta kokemusta kuin että moottori on laiska jo escortissa, Mondeossa varmasti vielä laiskempi. Vääntää kyllä mukavasti 2000 kierroksen jälkeen,mutta siitä ylöspäin ei sitten tapahdukaan mitään,alle 2000 kierroksen täysin hengetön :roll: Ja huono lähtemään pakkasella käyntiin, 10 asteen pakkasella jo aika tuurista kiinni saada käyntiin ilman lämmitystä...

    Moottoreissa ei kai mitään ihme vikoja ole, mitä nyt pumpussa jotain pientä voi tulla...

    Hyviähän fordit on ajaa, vaikka tuollaisesta ei olekaan kokemusta. Vähän karuja sisältä, mutta ihan tyylikkään näköisiä kuitenkin :roll:
    Avatar
    JuMu S
    Punaniska
    Viestit: 3648
    Liittynyt: 28.1.2006 23:50
    Paikkakunta: Pyykkögrad

    Viesti Kirjoittaja JuMu S »

    Perhepiirissä tuollainen bensalla käyvä 1,8 litrainen vm 98 on ollut jo vuosia. Auto on ollut ihan jokapäiväisessä arkiajossa keskimäärin 50km päiväsuoritteella.

    Omituisia sähkövikoja on ollut vuosien mittaan, varoitusvalot (ABS+Airbag) tuikuttelevat miten sattuu, mutta merkkikorjaamon testerin mukaan kaikki on kunnossa. :lol: Kiusallisempia juttuja on ollut sisäpuhaltimen moottorin satunnainen toimimattomuus, mittarivalojen tuikuttelut, sekä yskähtelevä (jumittavasta tyhjäkäyntimoottorista aiheutuva) tyhjäkäynti. Taitavat nuo kaikki olla tyyppivikoja, mitä olen juttua kuullut.... Jotain muoviosia tuosta on pakkasilla hajoillut yllättävänkin helpolla. :evil:

    Itse on tullut sen verran ajettua, että aika tossukkahan tuo on tuolla pikkukoneella liikkumaan. Tosin eipä syö ainettakaan yli seitsemää litraa missään olosuhteissa. :roll:

    Ajoltaan ihan jees, sivutuuli ei menoa häiritse. Ihmeellisiä kolinoita ja natinoita sitävastoin kantautuu pienemmästäkin heitosta sisälle asti, vaikka kaikki alustassa olisikin kunnossa. Ohjaus tuntuu Mersuun tottuneeseen käteen jotenkin omituiselta, palauttaa melko tujakasti mutta jotenkin viiveellä?

    Jos tuollaisen saisi Dealerin suorittaman "isohuollon" läpikäyneenä, niin mikäjottei? 8)
    =====================
    - ex-Viesti-Lada owners club Finland -
    ® Mesen Porkkana-klubi
    Avatar
    Jarno.V
    Opel - spesialisti
    Viestit: 1021
    Liittynyt: 30.9.2005 18:12
    Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa

    Viesti Kirjoittaja Jarno.V »

    Liekö tuossa vielä rasvat pitkin rintapeltiä linkoavia veto-akseleita?

    Ja sitten maalit ei pysy kiinni ovissa, helmoissa jne.

    Pumppu on 1.8 turbodiiselissä vp30, joka toisinaan tykkää hajottaa sähköboxinsa varoittamatta a' ~1800€

    Nämä tuli mieleen... yleensä pienelle hinnalla löytyy aina "katetta".
    Jos ei kulje niin kromaa se.
    Avatar
    Ville S.
    VAG asiantuntija
    Viestit: 544
    Liittynyt: 01.10.2005 11:54
    Paikkakunta: Ylivieska

    Viesti Kirjoittaja Ville S. »

    Jakohihnan vaihto on kuulemma työläs projekti. Ja varmaan kalliskin.
    E290 Turbodiesel Avantgarde
    Audi A4 2,8 quattro tiptronic
    Avatar
    daerok
    Viäräleuka
    Viestit: 1149
    Liittynyt: 24.10.2005 21:32
    Paikkakunta: Kajaani

    Viesti Kirjoittaja daerok »

    Ville S. kirjoitti:Jakohihnan vaihto on kuulemma työläs projekti. Ja varmaan kalliskin.
    Niin ja tietysti hihnan vaehtoväli 20 tkm,mitenkähä tuo Mondeon bensakone,taetaa olla aenakkiin 4 eri kokoa?

    Nim. Fordin entinen kuljettaja.....
    vae oliko se Entisen fordin nykynen kuljettaja :lol:
    HVM

    Viesti Kirjoittaja HVM »

    Elä hyvä mies etes leikilläs suunnittele sotkeutuvas Mondeoon, ihan mualimanlopun laitos. En viitsi edes käydä perustelemaan miksi. :roll:
    Avatar
    Harju
    Viestit: 5514
    Liittynyt: 27.2.2006 11:21

    Viesti Kirjoittaja Harju »

    Liekkö tuo monteon teeree sukuva riesassa olevalle nalakuttimelle, yhtä paljon kumpaaki ainakki kehuttaa :lol:

    Monteon puskurithan ihmeen kestäviä ottaen huomioon niitten olevan milliä vahavaa kovaa muovia :lol:
    Avatar
    daerok
    Viäräleuka
    Viestit: 1149
    Liittynyt: 24.10.2005 21:32
    Paikkakunta: Kajaani

    Viesti Kirjoittaja daerok »

    :ää: :whisper: Enhän minä,kun nuo nuapurit ne vaen kahtelloo monteota :whistle:
    Minähän en fortilla ajele prkle. :wink: :lol:

    Kuva
    Avatar
    ottojussi
    Viestit: 153
    Liittynyt: 09.11.2005 14:46
    Paikkakunta: Joensuu

    Viesti Kirjoittaja ottojussi »

    Minulla on ollut vajaa pari vuotta ja 27 tkm juuri Mondeo 1.8 TD -99. Auton tullessa minulle miitarissa oli 336 tkm ja nyt on siis 363 tkm. Tuona aikana polttoaineen, katsastusten ja öljynvaihtojen lisäksi kuluja on tullut seuraavasti (mitään huoltoja/korjauksia en ole itse tehnyt):

    - ohjaustehostimen moniurahihnojen vaihto: työ 1,2 h, osat 25 e
    - keskuslukituksen tarkistus: työ 0,9 h
    - ylivuotoletkujen ja termostaatin tiivisteen vaihto: työ 1 h, osat 10 e
    - vas. alapallonivelen vaihto: työ 1,1 h, osat 21 e
    - takajarrujen kunnostus: työ 1,5 h, osat 46,5 e
    - 3 x laturinhihnan kiristys: työ 0,3 h/kerta
    - jakohihnojen vaihto: työ 3,5 h, jakopääsarja 162,5 e
    - valojen korkeudensäädön korjaus: työ 0,6 h, osat 45,5 e
    - oik. alapallonivelen vaihto: työ 1 h, osat 25 e
    - hehkujen mittaus/vaihto (4 kpl): työ 1,3 h, osat 76 e
    - kesärenkaat 250 e
    - pesut, pesuaineet ja vahat 48,5 e
    - tuulilasin pyyhkijät 34 e

    Rahaa on jonkin verran mennyt, mutta ei vielä niin paljoa, että ihmeemmin harmittaisi. Ruosteeltakin on Mondeo välttynyt. Olen kyllä huomannut muutaman mukavan ominaisuuden, jotka ovat ilmeisesti aika yleisiä näissä. Esimerkiksi ilmastoinnin mennessä päälle/pois tuntuu menossa "nykäys". Räjähtävä suorituskyky ja esimerkillinen kylmäkäynnistyvyys taisi olla jo mainittu.

    Joitain hyviä puoliakin on ollut. Sain kohtuu hyvin varustellun auton ihan sopivaan hintaan. Sisämelu ei ole mitenkään järkyttävä. Yllätyin siitä, että Octavia 1.8T -03 ja Bora 1.4 -04 olivat huomattavasti meluisampia sisällä. Pidempää matkaa olen tykännyt Mondeolla ajaa.
    Avatar
    Ari66
    Mesen Invaryhmä®
    Viestit: 13054
    Liittynyt: 29.9.2005 11:11
    Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
    Viesti:

    Viesti Kirjoittaja Ari66 »

    Kokemusta ei ole kuin Ford Mondeo 2.5 L V6 Ghia STW -mallista.
    Kiva ja kiihkeä lelu niin kesällä kuin talvellakin.
    Vielä kun olisi pitänyt automaattilaatikkoöljyt sisällään, niin tiedä vaikka ajeltaisiin vieläkin.
    Vaihtui 101 tkm ajettuna nykyiseen Brilliantsilberiin......

    * Adria Twin 600 SF *

    http://www.mbclub.fi
    zyys
    Viestit: 728
    Liittynyt: 30.9.2005 20:23

    Viesti Kirjoittaja zyys »

    Jarno.V kirjoitti:Liekö tuossa vielä rasvat pitkin rintapeltiä linkoavia veto-akseleita?

    Ja sitten maalit ei pysy kiinni ovissa, helmoissa jne.

    Pumppu on 1.8 turbodiiselissä vp30, joka toisinaan tykkää hajottaa sähköboxinsa varoittamatta a' ~1800€
    :shock:

    Just samat jutut kävi kaverille ja vaihto voortin pois.
    Kylmäkin tuppas olemaan talvella ja ei riittänyt pelkkä vetarien rasvanoksennus kun ne niveletkin poiki n. 80 tkm välein.

    Mitens se menikään . . . 8)

    Foortti ei auto eikä piika ihminen
    . . .
    Avatar
    Mika.T
    Mersutohtori
    Viestit: 7154
    Liittynyt: 02.10.2005 0:39

    Viesti Kirjoittaja Mika.T »

    AM kirjoitti:Ei muuta kokemusta kuin että moottori on laiska jo escortissa, Mondeossa varmasti vielä laiskempi.
    Kaverille ruuvattiin escortista syötöt tappiin tässä parisen vuotta sitten... Eipä ole asiaa pysyä ruuvatulla turboD 126:lla perässä. :shock: Melkosen liukkaasti muuten kortti alkoi kulkemaan. :shock:

    Voimaa on heti hel""#¤ (oho) reilusti enemmän kuin vakiossa. :D
    Avatar
    dealer
    Itämaan tietäjä
    Viestit: 29218
    Liittynyt: 19.9.2005 19:59

    Viesti Kirjoittaja dealer »

    Esimerkiksi ilmastoinnin mennessä päälle/pois tuntuu menossa "nykäys".
    Valitettava ominaisuus jota ei saa poistettua.
    Ajossa tuntuu että jossain on vikaa, nykiminen on tuntuvaa.
    Räjähtävä suorituskyky
    Tällä foorumilla 1,8TD Fordin suorituskyky on kiitettävä, valtaosa lukijoista on sitä mieltä että 124, jopa 123 200D on riittävän liukasliikkeinen.
    Mondeohan pitää noita :roll: ihan viittakeppeinä.
    esimerkillinen kylmäkäynnistyvyys taisi olla jo mainittu.
    Laita Mondeoosi Mersun (OM60X) hehkut ja käynnistäessäsi odota vielä hehkuvalon sammumisen jälkeen 5-8 sekuntia ennenkuin starttaat; kas, lähtee huomattavasti paremmin käyntiin.
    AM
    Mr.Tuning
    Viestit: 5933
    Liittynyt: 01.10.2005 19:17
    Paikkakunta: Keski-Suomi

    Viesti Kirjoittaja AM »

    dealer kirjoitti:

    Tällä foorumilla 1,8TD Fordin suorituskyky on kiitettävä, valtaosa lukijoista on sitä mieltä että 124, jopa 123 200D on riittävän liukasliikkeinen.
    Mondeohan pitää noita :roll: ihan viittakeppeinä.
    Foorrtti tuntuu tehokkaammalle kuin mitä onkaan, alavääntöä kun löytyy niin se kulkee normiajossa vaivattoman tuntuisesti. Tehtaan ilmoitukset esim,0-100 kiihdytyksessä ei tunnu ihan pitävän paikkaansa... Käytännössä mennään samoihin ruuvatun 200D:n kanssa :roll: Heppojahan tuollaisessa on 90 ja liikuteltavaa omamassaa lähemmäs 1400kiloa :roll:

    No silti, riittävähän se "suorituskyky" isolle osalle on, mutta kerroinpahan miten asia on, yllättävän laiska 2000 luvun vaihteen turbodieseliksi.
    Avatar
    ottojussi
    Viestit: 153
    Liittynyt: 09.11.2005 14:46
    Paikkakunta: Joensuu

    Viesti Kirjoittaja ottojussi »

    AM kirjoitti: No silti, riittävähän se "suorituskyky" isolle osalle on, mutta kerroinpahan miten asia on, yllättävän laiska 2000 luvun vaihteen turbodieseliksi.
    Tätä minäkin tarkoitin. Aiemmin minulla oli Yaris D4D, jossa oli 75 heppaa ja vääntöä muistaakseni 8 Nm vähemmän kuin Mondeossa. Yariksen käytännön suorituskyky esim. ohitustilanteissa oli aika paljon parempi. Yariksen jälkeen Mondeolla tuli muutamia liian tiukkoja tilanteita ohitustilanteissa. Mersuun en osaa verrata, koska en ole vielä päässyt minkäänlaista mersua kokeilemaan.
    Nykyisin Mondeossa riittää tehot, koska yleensä on vähintään toinen lapsista kyydissä ja silloin se pikku piru olkapäällä osaa pysyä hiljaa :)
    Varsinaista ongelmaa kylmäkäynnistyvyyden kanssa minulla ei ole ollut (paitsi parin viime viikon aikana, kun oli 2 hehkua pimeänä), mutta minusta on hiukan outoa, että vuosituhannen vaihteessa on valmistunut auto, jonka normaaleihin ominaisuuksiin kuuluu 5-10 sekunnin starttaus.

    Edit: Niin sitähän minun piti jo tuolla aiemmin kysyä, että onko tuo reilu 300 euroa maksanut jakopäänhuolto kallis vai halpa? Jos vertailukohtana on muitten samaa ikäluokkaa olevien dieseleiden jakopäänhuollot.
    jarmo65
    Viestit: 109
    Liittynyt: 05.11.2005 18:27
    Paikkakunta: itäuusimaa

    Viesti Kirjoittaja jarmo65 »

    Halpa oli hihnanvaihto.
    Avatar
    daerok
    Viäräleuka
    Viestit: 1149
    Liittynyt: 24.10.2005 21:32
    Paikkakunta: Kajaani

    Viesti Kirjoittaja daerok »

    Mikä on hihnanvaihto väli km?
    Mitä tulloo nuihin fordien vetari ongelmiin,niin kun muistaa vaihtaa suojakumin hetimiten sen rikkouvuttua,viimestään sillon ku paskat on konepellillä ja ei hirmu vetoja renkaat linkussa,niin luulis nuo kestävän?
    Nimim.fordson super major
    Avatar
    ottojussi
    Viestit: 153
    Liittynyt: 09.11.2005 14:46
    Paikkakunta: Joensuu

    Viesti Kirjoittaja ottojussi »

    Tais olla 105 tkm ohjekirjan mukaan hihnanvaihtoväli.
    Avatar
    Jarno.V
    Opel - spesialisti
    Viestit: 1021
    Liittynyt: 30.9.2005 18:12
    Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa

    Viesti Kirjoittaja Jarno.V »

    Harju kirjoitti: Monteon puskurithan ihmeen kestäviä ottaen huomioon niitten olevan milliä vahavaa kovaa muovia :lol:
    Joo, kun koukun loven tekee takahelmaan niin mahtavasti räpättää jo 80km/h vauhdissa puskurin alareuna :lol:

    Kyllä tuommoinen mondeo on ihan niitä viimesiä vehkeitä mitä kellekkään vois suositella. :?

    Se jakopää on Focuksessa ainakin sillai hauskasti että kampuralta menee veto pumpulle ketjulla ja pumpun akselilta sitten hammashihnalla nokalle. :shock:
    Ei se remmin vaihto niin kauheen pahalta ainakaan näyttäny, ku kerran moista jakopäätä kattelin.

    E: jaa muuten mondeossa on jakopää erilainen, kaks :shock: hammashihnaa, toinen pumpulle ja toinen nokalle. :shock:
    Tuosta en sanokaan mitään. Ohjeaika tosin autodatallakin on 3,70 notta ei oikeen tuntus kovin nätiltä hommalta. :lol:
    Viimeksi muokannut Jarno.V, 23.3.2007 16:04. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
    Jos ei kulje niin kromaa se.
    Avatar
    NicNac
    Hemmittäjä
    Viestit: 2942
    Liittynyt: 12.11.2005 22:49

    Viesti Kirjoittaja NicNac »

    Joo eipä nuo kiisseli mondeot viittoina kyllä 200Reetä pirä.0-100 kiihdytyksessä mersu jäi mondeosta n.15 metriä.
    -Reikä-Klubi®-
    -Lintta-AATELINEN- Kuva
    Avatar
    dealer
    Itämaan tietäjä
    Viestit: 29218
    Liittynyt: 19.9.2005 19:59

    Viesti Kirjoittaja dealer »

    Mondeo kiihtyy sataseen noin viisi sekuntia nopeammin kuin 200D, ja se on tässä ajanotossa iäisyys. :lol:

    Ero on perstuntumalla huomattava, eihän 200D kulje yhtään mihinkään ja erityisesti olematon vääntö Mersussa suututtaa kuskin kuin kuskin. :evil:
    wiimax.fi
    Avatar
    NicNac
    Hemmittäjä
    Viestit: 2942
    Liittynyt: 12.11.2005 22:49

    Viesti Kirjoittaja NicNac »

    dealer kirjoitti: suututtaa kuskin kuin kuskin. :evil:
    Ihme hiipparia......suuttua ny autolle.

    No en tiedä mihin mondeon pitääs kiihtyä,mutta eroa ei tullu kun 15metriä.Mulla kiihtyy merssu 16sekuntiin tasan......puhutaan siis hurjista vauhdeista :shock:

    e:tulipa vielä mieleen että isännän entinen,äiteen nykyynen 300D automatiic kiihtyy paikaltansa lähties justihin samoihin eli 16sek.Isännän nykyinen kiihtyy hieman alle puolet nopiammin.Ja se painaakin joku 400kg enempi kun mun :cry: :cry:
    -Reikä-Klubi®-
    -Lintta-AATELINEN- Kuva
    Avatar
    dealer
    Itämaan tietäjä
    Viestit: 29218
    Liittynyt: 19.9.2005 19:59

    Viesti Kirjoittaja dealer »

    Ääh, 200D ei kiihdy kuuteentoista sekuntiin 0-100km/h jos se on vakiotällissä.
    Jos ei ole vakio niin verratkaa Mondeoon johon on lisätty syöttöä.
    Avatar
    Ari66
    Mesen Invaryhmä®
    Viestit: 13054
    Liittynyt: 29.9.2005 11:11
    Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
    Viesti:

    Viesti Kirjoittaja Ari66 »

    Jarno.V kirjoitti:Joo, kun koukun loven tekee takahelmaan niin mahtavasti räpättää jo 80km/h vauhdissa puskurin alareuna :lol:
    Mitenkä se tuo loveus on tehty, kun meillä ei räpättänyt vielä 180 km/h vauhdissa :shock:

    Tosin en nyt varmaksi muista, olikohan lovettu ollenkaan.
    Saattoi olla alkuperäinen koukku tai sitten muuten sellaista mallia, että loveamista ei tarvinnut tehdä.
    Tai sitten siinä oli se lovi.... ei jaksa muistaa :?
    Hiljaa olivat puskurit kuitenkin.

    * Adria Twin 600 SF *

    http://www.mbclub.fi
    Avatar
    Jarno.V
    Opel - spesialisti
    Viestit: 1021
    Liittynyt: 30.9.2005 18:12
    Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa

    Viesti Kirjoittaja Jarno.V »

    Toisaalta vakio 90hv tdi golffi varmari menee 0-100 n. 12-13sek.

    Yhtä kaikki kalenterilla ruukataan mitata yli 10 sek kiihtyvyydet 0-100 :mrgreen:

    Ari: en tiedä kuuluuko siitä ääntä, mutta takana-tulijaa hauskuttaa se yli 5 sentin liike.
    Jos ei kulje niin kromaa se.
    Avatar
    NicNac
    Hemmittäjä
    Viestit: 2942
    Liittynyt: 12.11.2005 22:49

    Viesti Kirjoittaja NicNac »

    Eikö nua 200reet oo kaikki ruuvattuja...enemmän tai vähemmän :lol:

    Voidaan siis puhua että ne on vakioita :roll: :lol:
    -Reikä-Klubi®-
    -Lintta-AATELINEN- Kuva
    Avatar
    daerok
    Viäräleuka
    Viestit: 1149
    Liittynyt: 24.10.2005 21:32
    Paikkakunta: Kajaani

    Viesti Kirjoittaja daerok »

    Niin, jottei totuus unohtuisi:
    -vm-99
    -ilmastointi
    -sähkölasit
    -erittäin siisti kuvissa
    -huoltokirja
    -ajettu reilu 300tkm
    -edulliset varaosat
    -jakopääremppa n.100tkm välein
    -90hv
    -ei liene ruosteessa?
    -ei pahan näköinen
    - :oops: ford
    -HINTA ilman tinkiä 3800e

    Minkälaisen Mersun sillä rahalla saa?
    Avatar
    PK
    Autoencyklopedia
    Viestit: 1481
    Liittynyt: 01.10.2005 20:18

    Viesti Kirjoittaja PK »

    daerok kirjoitti:Minkälaisen Mersun sillä rahalla saa?
    No Nettiautossa näkyisi oleva -81 240D, ajettu 470tkm. :happy:
    Avatar
    Jarno.V
    Opel - spesialisti
    Viestit: 1021
    Liittynyt: 30.9.2005 18:12
    Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa

    Viesti Kirjoittaja Jarno.V »

    daerok kirjoitti:-ajettu reilu 300tkm..ford
    Onkos tää niinkuin plussa vai miinuspuoli :eec:
    Jos ei kulje niin kromaa se.
    Vastaa Viestiin

    Palaa sivulle “Keskustelua muista merkeistä”