tässä hyvät varusteet ja kohtuu kilsat?
Ford Mondeo 1.8 td-99
Ford Mondeo 1.8 td-99
En oo ehken ihan toellaan hankkimassa tuommosta,van nuita näkys saavan kyllä etullisseen hintaan,onko immeisillä kokemuksia mondeosta yleensä (bensa/diesel/urpo)
tässä hyvät varusteet ja kohtuu kilsat?
tässä hyvät varusteet ja kohtuu kilsat?
Ei muuta kokemusta kuin että moottori on laiska jo escortissa, Mondeossa varmasti vielä laiskempi. Vääntää kyllä mukavasti 2000 kierroksen jälkeen,mutta siitä ylöspäin ei sitten tapahdukaan mitään,alle 2000 kierroksen täysin hengetön
Ja huono lähtemään pakkasella käyntiin, 10 asteen pakkasella jo aika tuurista kiinni saada käyntiin ilman lämmitystä...
Moottoreissa ei kai mitään ihme vikoja ole, mitä nyt pumpussa jotain pientä voi tulla...
Hyviähän fordit on ajaa, vaikka tuollaisesta ei olekaan kokemusta. Vähän karuja sisältä, mutta ihan tyylikkään näköisiä kuitenkin

Moottoreissa ei kai mitään ihme vikoja ole, mitä nyt pumpussa jotain pientä voi tulla...
Hyviähän fordit on ajaa, vaikka tuollaisesta ei olekaan kokemusta. Vähän karuja sisältä, mutta ihan tyylikkään näköisiä kuitenkin

Perhepiirissä tuollainen bensalla käyvä 1,8 litrainen vm 98 on ollut jo vuosia. Auto on ollut ihan jokapäiväisessä arkiajossa keskimäärin 50km päiväsuoritteella.
Omituisia sähkövikoja on ollut vuosien mittaan, varoitusvalot (ABS+Airbag) tuikuttelevat miten sattuu, mutta merkkikorjaamon testerin mukaan kaikki on kunnossa.
Kiusallisempia juttuja on ollut sisäpuhaltimen moottorin satunnainen toimimattomuus, mittarivalojen tuikuttelut, sekä yskähtelevä (jumittavasta tyhjäkäyntimoottorista aiheutuva) tyhjäkäynti. Taitavat nuo kaikki olla tyyppivikoja, mitä olen juttua kuullut.... Jotain muoviosia tuosta on pakkasilla hajoillut yllättävänkin helpolla.
Itse on tullut sen verran ajettua, että aika tossukkahan tuo on tuolla pikkukoneella liikkumaan. Tosin eipä syö ainettakaan yli seitsemää litraa missään olosuhteissa.
Ajoltaan ihan jees, sivutuuli ei menoa häiritse. Ihmeellisiä kolinoita ja natinoita sitävastoin kantautuu pienemmästäkin heitosta sisälle asti, vaikka kaikki alustassa olisikin kunnossa. Ohjaus tuntuu Mersuun tottuneeseen käteen jotenkin omituiselta, palauttaa melko tujakasti mutta jotenkin viiveellä?
Jos tuollaisen saisi Dealerin suorittaman "isohuollon" läpikäyneenä, niin mikäjottei?
Omituisia sähkövikoja on ollut vuosien mittaan, varoitusvalot (ABS+Airbag) tuikuttelevat miten sattuu, mutta merkkikorjaamon testerin mukaan kaikki on kunnossa.


Itse on tullut sen verran ajettua, että aika tossukkahan tuo on tuolla pikkukoneella liikkumaan. Tosin eipä syö ainettakaan yli seitsemää litraa missään olosuhteissa.

Ajoltaan ihan jees, sivutuuli ei menoa häiritse. Ihmeellisiä kolinoita ja natinoita sitävastoin kantautuu pienemmästäkin heitosta sisälle asti, vaikka kaikki alustassa olisikin kunnossa. Ohjaus tuntuu Mersuun tottuneeseen käteen jotenkin omituiselta, palauttaa melko tujakasti mutta jotenkin viiveellä?
Jos tuollaisen saisi Dealerin suorittaman "isohuollon" läpikäyneenä, niin mikäjottei?

=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- Jarno.V
- Opel - spesialisti
- Viestit: 1021
- Liittynyt: 30.9.2005 18:12
- Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa
Liekö tuossa vielä rasvat pitkin rintapeltiä linkoavia veto-akseleita?
Ja sitten maalit ei pysy kiinni ovissa, helmoissa jne.
Pumppu on 1.8 turbodiiselissä vp30, joka toisinaan tykkää hajottaa sähköboxinsa varoittamatta a' ~1800€
Nämä tuli mieleen... yleensä pienelle hinnalla löytyy aina "katetta".
Ja sitten maalit ei pysy kiinni ovissa, helmoissa jne.
Pumppu on 1.8 turbodiiselissä vp30, joka toisinaan tykkää hajottaa sähköboxinsa varoittamatta a' ~1800€
Nämä tuli mieleen... yleensä pienelle hinnalla löytyy aina "katetta".
Jos ei kulje niin kromaa se.
Minulla on ollut vajaa pari vuotta ja 27 tkm juuri Mondeo 1.8 TD -99. Auton tullessa minulle miitarissa oli 336 tkm ja nyt on siis 363 tkm. Tuona aikana polttoaineen, katsastusten ja öljynvaihtojen lisäksi kuluja on tullut seuraavasti (mitään huoltoja/korjauksia en ole itse tehnyt):
- ohjaustehostimen moniurahihnojen vaihto: työ 1,2 h, osat 25 e
- keskuslukituksen tarkistus: työ 0,9 h
- ylivuotoletkujen ja termostaatin tiivisteen vaihto: työ 1 h, osat 10 e
- vas. alapallonivelen vaihto: työ 1,1 h, osat 21 e
- takajarrujen kunnostus: työ 1,5 h, osat 46,5 e
- 3 x laturinhihnan kiristys: työ 0,3 h/kerta
- jakohihnojen vaihto: työ 3,5 h, jakopääsarja 162,5 e
- valojen korkeudensäädön korjaus: työ 0,6 h, osat 45,5 e
- oik. alapallonivelen vaihto: työ 1 h, osat 25 e
- hehkujen mittaus/vaihto (4 kpl): työ 1,3 h, osat 76 e
- kesärenkaat 250 e
- pesut, pesuaineet ja vahat 48,5 e
- tuulilasin pyyhkijät 34 e
Rahaa on jonkin verran mennyt, mutta ei vielä niin paljoa, että ihmeemmin harmittaisi. Ruosteeltakin on Mondeo välttynyt. Olen kyllä huomannut muutaman mukavan ominaisuuden, jotka ovat ilmeisesti aika yleisiä näissä. Esimerkiksi ilmastoinnin mennessä päälle/pois tuntuu menossa "nykäys". Räjähtävä suorituskyky ja esimerkillinen kylmäkäynnistyvyys taisi olla jo mainittu.
Joitain hyviä puoliakin on ollut. Sain kohtuu hyvin varustellun auton ihan sopivaan hintaan. Sisämelu ei ole mitenkään järkyttävä. Yllätyin siitä, että Octavia 1.8T -03 ja Bora 1.4 -04 olivat huomattavasti meluisampia sisällä. Pidempää matkaa olen tykännyt Mondeolla ajaa.
- ohjaustehostimen moniurahihnojen vaihto: työ 1,2 h, osat 25 e
- keskuslukituksen tarkistus: työ 0,9 h
- ylivuotoletkujen ja termostaatin tiivisteen vaihto: työ 1 h, osat 10 e
- vas. alapallonivelen vaihto: työ 1,1 h, osat 21 e
- takajarrujen kunnostus: työ 1,5 h, osat 46,5 e
- 3 x laturinhihnan kiristys: työ 0,3 h/kerta
- jakohihnojen vaihto: työ 3,5 h, jakopääsarja 162,5 e
- valojen korkeudensäädön korjaus: työ 0,6 h, osat 45,5 e
- oik. alapallonivelen vaihto: työ 1 h, osat 25 e
- hehkujen mittaus/vaihto (4 kpl): työ 1,3 h, osat 76 e
- kesärenkaat 250 e
- pesut, pesuaineet ja vahat 48,5 e
- tuulilasin pyyhkijät 34 e
Rahaa on jonkin verran mennyt, mutta ei vielä niin paljoa, että ihmeemmin harmittaisi. Ruosteeltakin on Mondeo välttynyt. Olen kyllä huomannut muutaman mukavan ominaisuuden, jotka ovat ilmeisesti aika yleisiä näissä. Esimerkiksi ilmastoinnin mennessä päälle/pois tuntuu menossa "nykäys". Räjähtävä suorituskyky ja esimerkillinen kylmäkäynnistyvyys taisi olla jo mainittu.
Joitain hyviä puoliakin on ollut. Sain kohtuu hyvin varustellun auton ihan sopivaan hintaan. Sisämelu ei ole mitenkään järkyttävä. Yllätyin siitä, että Octavia 1.8T -03 ja Bora 1.4 -04 olivat huomattavasti meluisampia sisällä. Pidempää matkaa olen tykännyt Mondeolla ajaa.
Jarno.V kirjoitti:Liekö tuossa vielä rasvat pitkin rintapeltiä linkoavia veto-akseleita?
Ja sitten maalit ei pysy kiinni ovissa, helmoissa jne.
Pumppu on 1.8 turbodiiselissä vp30, joka toisinaan tykkää hajottaa sähköboxinsa varoittamatta a' ~1800€

Just samat jutut kävi kaverille ja vaihto voortin pois.
Kylmäkin tuppas olemaan talvella ja ei riittänyt pelkkä vetarien rasvanoksennus kun ne niveletkin poiki n. 80 tkm välein.
Mitens se menikään . . .

Foortti ei auto eikä piika ihminen
. . .
Kaverille ruuvattiin escortista syötöt tappiin tässä parisen vuotta sitten... Eipä ole asiaa pysyä ruuvatulla turboD 126:lla perässä.AM kirjoitti:Ei muuta kokemusta kuin että moottori on laiska jo escortissa, Mondeossa varmasti vielä laiskempi.


Voimaa on heti hel""#¤ (oho) reilusti enemmän kuin vakiossa.

Valitettava ominaisuus jota ei saa poistettua.Esimerkiksi ilmastoinnin mennessä päälle/pois tuntuu menossa "nykäys".
Ajossa tuntuu että jossain on vikaa, nykiminen on tuntuvaa.
Tällä foorumilla 1,8TD Fordin suorituskyky on kiitettävä, valtaosa lukijoista on sitä mieltä että 124, jopa 123 200D on riittävän liukasliikkeinen.Räjähtävä suorituskyky
Mondeohan pitää noita

Laita Mondeoosi Mersun (OM60X) hehkut ja käynnistäessäsi odota vielä hehkuvalon sammumisen jälkeen 5-8 sekuntia ennenkuin starttaat; kas, lähtee huomattavasti paremmin käyntiin.esimerkillinen kylmäkäynnistyvyys taisi olla jo mainittu.
Foorrtti tuntuu tehokkaammalle kuin mitä onkaan, alavääntöä kun löytyy niin se kulkee normiajossa vaivattoman tuntuisesti. Tehtaan ilmoitukset esim,0-100 kiihdytyksessä ei tunnu ihan pitävän paikkaansa... Käytännössä mennään samoihin ruuvatun 200D:n kanssadealer kirjoitti:
Tällä foorumilla 1,8TD Fordin suorituskyky on kiitettävä, valtaosa lukijoista on sitä mieltä että 124, jopa 123 200D on riittävän liukasliikkeinen.
Mondeohan pitää noitaihan viittakeppeinä.


No silti, riittävähän se "suorituskyky" isolle osalle on, mutta kerroinpahan miten asia on, yllättävän laiska 2000 luvun vaihteen turbodieseliksi.
Tätä minäkin tarkoitin. Aiemmin minulla oli Yaris D4D, jossa oli 75 heppaa ja vääntöä muistaakseni 8 Nm vähemmän kuin Mondeossa. Yariksen käytännön suorituskyky esim. ohitustilanteissa oli aika paljon parempi. Yariksen jälkeen Mondeolla tuli muutamia liian tiukkoja tilanteita ohitustilanteissa. Mersuun en osaa verrata, koska en ole vielä päässyt minkäänlaista mersua kokeilemaan.AM kirjoitti: No silti, riittävähän se "suorituskyky" isolle osalle on, mutta kerroinpahan miten asia on, yllättävän laiska 2000 luvun vaihteen turbodieseliksi.
Nykyisin Mondeossa riittää tehot, koska yleensä on vähintään toinen lapsista kyydissä ja silloin se pikku piru olkapäällä osaa pysyä hiljaa

Varsinaista ongelmaa kylmäkäynnistyvyyden kanssa minulla ei ole ollut (paitsi parin viime viikon aikana, kun oli 2 hehkua pimeänä), mutta minusta on hiukan outoa, että vuosituhannen vaihteessa on valmistunut auto, jonka normaaleihin ominaisuuksiin kuuluu 5-10 sekunnin starttaus.
Edit: Niin sitähän minun piti jo tuolla aiemmin kysyä, että onko tuo reilu 300 euroa maksanut jakopäänhuolto kallis vai halpa? Jos vertailukohtana on muitten samaa ikäluokkaa olevien dieseleiden jakopäänhuollot.
- Jarno.V
- Opel - spesialisti
- Viestit: 1021
- Liittynyt: 30.9.2005 18:12
- Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa
Joo, kun koukun loven tekee takahelmaan niin mahtavasti räpättää jo 80km/h vauhdissa puskurin alareunaHarju kirjoitti: Monteon puskurithan ihmeen kestäviä ottaen huomioon niitten olevan milliä vahavaa kovaa muovia

Kyllä tuommoinen mondeo on ihan niitä viimesiä vehkeitä mitä kellekkään vois suositella.

Se jakopää on Focuksessa ainakin sillai hauskasti että kampuralta menee veto pumpulle ketjulla ja pumpun akselilta sitten hammashihnalla nokalle.

Ei se remmin vaihto niin kauheen pahalta ainakaan näyttäny, ku kerran moista jakopäätä kattelin.
E: jaa muuten mondeossa on jakopää erilainen, kaks


Tuosta en sanokaan mitään. Ohjeaika tosin autodatallakin on 3,70 notta ei oikeen tuntus kovin nätiltä hommalta.

Viimeksi muokannut Jarno.V, 23.3.2007 16:04. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Jos ei kulje niin kromaa se.
Ihme hiipparia......suuttua ny autolle.dealer kirjoitti: suututtaa kuskin kuin kuskin.
No en tiedä mihin mondeon pitääs kiihtyä,mutta eroa ei tullu kun 15metriä.Mulla kiihtyy merssu 16sekuntiin tasan......puhutaan siis hurjista vauhdeista

e:tulipa vielä mieleen että isännän entinen,äiteen nykyynen 300D automatiic kiihtyy paikaltansa lähties justihin samoihin eli 16sek.Isännän nykyinen kiihtyy hieman alle puolet nopiammin.Ja se painaakin joku 400kg enempi kun mun


-Reikä-Klubi®-
-Lintta-AATELINEN-
-Lintta-AATELINEN-

- Ari66
- Mesen Invaryhmä®
- Viestit: 13054
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Mitenkä se tuo loveus on tehty, kun meillä ei räpättänyt vielä 180 km/h vauhdissaJarno.V kirjoitti:Joo, kun koukun loven tekee takahelmaan niin mahtavasti räpättää jo 80km/h vauhdissa puskurin alareuna![]()

Tosin en nyt varmaksi muista, olikohan lovettu ollenkaan.
Saattoi olla alkuperäinen koukku tai sitten muuten sellaista mallia, että loveamista ei tarvinnut tehdä.
Tai sitten siinä oli se lovi.... ei jaksa muistaa

Hiljaa olivat puskurit kuitenkin.