W124 Perän öljynvaihto
W124 Perän öljynvaihto
Nonni. Tuli 60 tuusaa täyteen ja lakisääteinen perän öljynvaihtoväli täynnä.
Kävin KL-kaupasta purkin mersun omaa ASD-peräöljyä, 25.50€ makso.
Oikea koodi ASD-peräöljylle on A 001 989 17 03 10.
Veho kuulemma laittaa sitä kaikkiin periin, lukko tai ei.
Noh, ei ainakaan voi mokata, jos ei ole kuin tuota hyllyssä. Eli käy kaikkiin.
Ja töihin. auto ylös ja pukeille. Ensin kaivetaan saastan seasta proput näkösälle ja putsataan hieman.
Itse käytin teräsharjaa, brakleenia, teräsharjaa ja paineilmaa. Molemmat korkit löyty.
Ensin sovitellaan 14mm kuusiokoloavainta (Motonet) täyttöproppuun, jotta tiedetään että saadaan uudetkin öljyt sisään.
Tuohon varteen kun pujottaa lenkkiavaimen ja pikkusen kopsauttaa, niin lähtee vaivatta.
Nyt on loistava tilaisuus puhaltaa huohotin auki.
Kaiva vanhasta ö-filsusta päälimmäinen kumitiiviste meisselillä irti ja tökkää se pesupistooliin.
Sitten vaan luja tökkäys täyttöreikään, simmut kiinni ja liipasin pohjaan. PÖFFF!
Eteenpäin.->
Anopin lahjoittama perintöporsliinivati alle ja tyhjennysproppu toiselta puolelta auki.
Aimo kiisseliä on nuo öljyt, käy tässä kohti hakemassa lisää kaljaa/syömässä.
Sittenkun et enää jaksa ootella tippasun loppumista, laita proppu kiinni ihmistiukkaan.
Nyt vaan täyttöpropun alareunaa myöten uutta öljyä, itsellä 300TDTn reppu nappaa 1,1 litraa.
Öljy on uutena tosi jähmeää, vaikea saada sisälle.
Bilteman 12V öljynvaihtaja oli uskomattoman hidas tässä hommassa, kesti 3 röökiä ja 2 kaljaa saada oikea määrä kyytiin.
Sittenkun ei enää mahdu, niin laita proppu kiinni ja nauti kesästä.
Kävin KL-kaupasta purkin mersun omaa ASD-peräöljyä, 25.50€ makso.
Oikea koodi ASD-peräöljylle on A 001 989 17 03 10.
Veho kuulemma laittaa sitä kaikkiin periin, lukko tai ei.
Noh, ei ainakaan voi mokata, jos ei ole kuin tuota hyllyssä. Eli käy kaikkiin.
Ja töihin. auto ylös ja pukeille. Ensin kaivetaan saastan seasta proput näkösälle ja putsataan hieman.
Itse käytin teräsharjaa, brakleenia, teräsharjaa ja paineilmaa. Molemmat korkit löyty.
Ensin sovitellaan 14mm kuusiokoloavainta (Motonet) täyttöproppuun, jotta tiedetään että saadaan uudetkin öljyt sisään.
Tuohon varteen kun pujottaa lenkkiavaimen ja pikkusen kopsauttaa, niin lähtee vaivatta.
Nyt on loistava tilaisuus puhaltaa huohotin auki.
Kaiva vanhasta ö-filsusta päälimmäinen kumitiiviste meisselillä irti ja tökkää se pesupistooliin.
Sitten vaan luja tökkäys täyttöreikään, simmut kiinni ja liipasin pohjaan. PÖFFF!
Eteenpäin.->
Anopin lahjoittama perintöporsliinivati alle ja tyhjennysproppu toiselta puolelta auki.
Aimo kiisseliä on nuo öljyt, käy tässä kohti hakemassa lisää kaljaa/syömässä.
Sittenkun et enää jaksa ootella tippasun loppumista, laita proppu kiinni ihmistiukkaan.
Nyt vaan täyttöpropun alareunaa myöten uutta öljyä, itsellä 300TDTn reppu nappaa 1,1 litraa.
Öljy on uutena tosi jähmeää, vaikea saada sisälle.
Bilteman 12V öljynvaihtaja oli uskomattoman hidas tässä hommassa, kesti 3 röökiä ja 2 kaljaa saada oikea määrä kyytiin.
Sittenkun ei enää mahdu, niin laita proppu kiinni ja nauti kesästä.
Pro HVM
Mä laitoon öljyt siten että letku öljynpinnan alapuolelle.Reilusti pohjalle.Sitten samasta reijästä paineilmapistooli ja jotakin rättiä millä tukkii reijän.Nahka hanska ihan ehdoton.Sitten vaan pöttiin paineilma ja öljyt menee lootaan tai perään.Mitä isompi letku sitä nopeampi.Pienellä letkulla ei tahdo kankea öljy etes liikkua...
-Reikä-Klubi®-
-Lintta-AATELINEN-
-Lintta-AATELINEN-
Sanooko täällä kukaan, että perä kannattaa täyttää tyhjennyspropun kautta? Sattuu se täyttömäärä kerrasta oikein. Eli täyttötuluppa kiinni kun täyttöreiästä alkaa tulemaan öljyä, samaten tyhjennysproppu. Korjaamoilla on sitten se koukkuletku pumpun päässä, se on kaiken paras.
Mie oon ruutalla laitellu noin, perä saa ilmaa täyttöreiästä ja nielee öljyä mielellään. Ei tarvihe niitä pesuainepulloja ja muita patentteja kun ostaa ennen vaihtoa sen muutaman euron vaihteistoöljyruutan varaosaputkasta. Sillonhan sitä ei toki käsillä ole jos vaihellaan niitä voiteita ihan ex tempore, mutta seuraavalla kerralla jo sitten onkin. Niija onhan miula se piilteman akkuvaihtajakin, mutta se taitaa leipoa kiinni jos sillä yrittää pumpata kylmää peräöljyä.
No pakkoko sen on olla kylymee, pönttö? Niin, ei mikään pakko.
Miten lie muuten vanhuuttaan kankeita nuo synteettiset peräöljyt? Semmoset on nyt ässässä...
Mie oon ruutalla laitellu noin, perä saa ilmaa täyttöreiästä ja nielee öljyä mielellään. Ei tarvihe niitä pesuainepulloja ja muita patentteja kun ostaa ennen vaihtoa sen muutaman euron vaihteistoöljyruutan varaosaputkasta. Sillonhan sitä ei toki käsillä ole jos vaihellaan niitä voiteita ihan ex tempore, mutta seuraavalla kerralla jo sitten onkin. Niija onhan miula se piilteman akkuvaihtajakin, mutta se taitaa leipoa kiinni jos sillä yrittää pumpata kylmää peräöljyä.
No pakkoko sen on olla kylymee, pönttö? Niin, ei mikään pakko.
Miten lie muuten vanhuuttaan kankeita nuo synteettiset peräöljyt? Semmoset on nyt ässässä...
Mullakin on kohta peräöljynvaihto käsillä. Ajattelin tehdä niin että otan pari metriä letkua, toinen pää täyttöpropusta sisälle ja toiseen päähän ratti. Kun letkussa on pituutta, saa ratin nostettua ylös sieltä auton alta. Näin menee mielestäni helpoiten ja nopeiten. Samalla tyylillä laatikkoöljytkin.
® Mesen Porkkana-klubi
Teimpä minäkin tuo homman tavallani. En kehdannut ostella veholta mersuöljyä, vaan vei ma-pelle öljynvaihtoon. 15€ maksoi koko homma töineen ja sain kuin sainkin mersuöljyt perään. Parasta oli, että homma hoitui alle 10:ssä minuutissa, eikä tarvinnut itse kuin vierestä seurata.
Entiset öljyt olivat aivan mustat. Se johtunee talven aikana ilmestyneestä vienosta vinkumisesta yhdeksän kympin vauhdissa. Olinko itse tuon aiheuttanut, nimittäin syksyllä vaihdoin perään ihan tavalliset mobilin perälitkut. Nyt siellä on kuitenkin sitä mitä veho määrää ja äänikin on poissa. Saa nähdä milloin vinkuminen alkaa taas. Ei ole perinteisesti ollut mitenkään hyvä merkki tuo öljyjen mustuminen.
Entiset öljyt olivat aivan mustat. Se johtunee talven aikana ilmestyneestä vienosta vinkumisesta yhdeksän kympin vauhdissa. Olinko itse tuon aiheuttanut, nimittäin syksyllä vaihdoin perään ihan tavalliset mobilin perälitkut. Nyt siellä on kuitenkin sitä mitä veho määrää ja äänikin on poissa. Saa nähdä milloin vinkuminen alkaa taas. Ei ole perinteisesti ollut mitenkään hyvä merkki tuo öljyjen mustuminen.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99
-
- Viestit: 21
- Liittynyt: 24.1.2008 19:11
- Paikkakunta: Tampere
Itsellä sama homma edessä. Mikä on paras öljy ja kuinka paljon sitä pitää varata? Alfamerin oppaassa mainittiin Mobilube SCH 75W-90. Mitä mieltä tästä?
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
paikallinen huoltiksen pitäjä möi mulle ylimääräsen kirnundealer kirjoitti:Touhomallin kannulla tääläki pyöritellään ölijyt perriin.
Tosin ei oo nuin kiiltäväksi maalattu.
kirnu oli ostaessa aika huonossa hapessa,purin veivin aivan palasiksi ja pesin kaikki osat hyvin tarkasti,kuivailin ja voitelin ja tehin siihen uudet tiivisteet jonka jälkeen maalasin ja vähän lakkaa päälle sitten vaan kasaan ja öljyt sisään ja koe ajo no kierros ja varttilitra niin annos oli oikein (mittasin)
ai niin ei se mikään painava ole