W124 Perän öljynvaihto

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Katso myös W201
Vastaa Viestiin
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

W124 Perän öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Nonni. Tuli 60 tuusaa täyteen ja lakisääteinen perän öljynvaihtoväli täynnä.
Kävin KL-kaupasta purkin mersun omaa ASD-peräöljyä, 25.50€ makso.
Oikea koodi ASD-peräöljylle on A 001 989 17 03 10.
Veho kuulemma laittaa sitä kaikkiin periin, lukko tai ei.
Noh, ei ainakaan voi mokata, jos ei ole kuin tuota hyllyssä. Eli käy kaikkiin.

Ja töihin. auto ylös ja pukeille. Ensin kaivetaan saastan seasta proput näkösälle ja putsataan hieman.
Itse käytin teräsharjaa, brakleenia, teräsharjaa ja paineilmaa. Molemmat korkit löyty.
Ensin sovitellaan 14mm kuusiokoloavainta (Motonet) täyttöproppuun, jotta tiedetään että saadaan uudetkin öljyt sisään.
Tuohon varteen kun pujottaa lenkkiavaimen ja pikkusen kopsauttaa, niin lähtee vaivatta.
Nyt on loistava tilaisuus puhaltaa huohotin auki.
Kaiva vanhasta ö-filsusta päälimmäinen kumitiiviste meisselillä irti ja tökkää se pesupistooliin.
Sitten vaan luja tökkäys täyttöreikään, simmut kiinni ja liipasin pohjaan. PÖFFF!
Eteenpäin.->
Anopin lahjoittama perintöporsliinivati alle ja tyhjennysproppu toiselta puolelta auki.
Aimo kiisseliä on nuo öljyt, käy tässä kohti hakemassa lisää kaljaa/syömässä.
Sittenkun et enää jaksa ootella tippasun loppumista, laita proppu kiinni ihmistiukkaan.
Nyt vaan täyttöpropun alareunaa myöten uutta öljyä, itsellä 300TDTn reppu nappaa 1,1 litraa.
Öljy on uutena tosi jähmeää, vaikea saada sisälle.
Bilteman 12V öljynvaihtaja oli uskomattoman hidas tässä hommassa, kesti 3 röökiä ja 2 kaljaa saada oikea määrä kyytiin.
Sittenkun ei enää mahdu, niin laita proppu kiinni ja nauti kesästä.
Pro HVM
Avatar
jiipee
Maitopoika, Turbopöljä, Ladanautti jne..
Viestit: 1241
Liittynyt: 29.9.2005 20:40
Paikkakunta: Sukeva

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Minä lisäsin eilen perään öljyä, kun tahtoo tuo kardaaninstefa vähä vuotaa. Mulla kun ei oo mitään hienoja öljynvaihtopumppuja, niin joutuu vähä improvisoimaan :shock: elikkä pesin käytetyn käsisaippua pumppupullon ja pumppailin sillä ölyt perään :idea:
Tässä ku ilimat lämpiää, niin sitten vaihan stefan ja öljyt :wink:
Avatar
NicNac
Hemmittäjä
Viestit: 2942
Liittynyt: 12.11.2005 22:49

Viesti Kirjoittaja NicNac »

Mä laitoon öljyt siten että letku öljynpinnan alapuolelle.Reilusti pohjalle.Sitten samasta reijästä paineilmapistooli ja jotakin rättiä millä tukkii reijän.Nahka hanska ihan ehdoton.Sitten vaan pöttiin paineilma ja öljyt menee lootaan tai perään.Mitä isompi letku sitä nopeampi.Pienellä letkulla ei tahdo kankea öljy etes liikkua...
-Reikä-Klubi®-
-Lintta-AATELINEN- Kuva
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Sanooko täällä kukaan, että perä kannattaa täyttää tyhjennyspropun kautta? Sattuu se täyttömäärä kerrasta oikein. Eli täyttötuluppa kiinni kun täyttöreiästä alkaa tulemaan öljyä, samaten tyhjennysproppu. :lol: Korjaamoilla on sitten se koukkuletku pumpun päässä, se on kaiken paras. :ope:

Mie oon ruutalla laitellu noin, perä saa ilmaa täyttöreiästä ja nielee öljyä mielellään. :shock: Ei tarvihe niitä pesuainepulloja ja muita patentteja kun ostaa ennen vaihtoa sen muutaman euron vaihteistoöljyruutan varaosaputkasta. :idea: Sillonhan sitä ei toki käsillä ole jos vaihellaan niitä voiteita ihan ex tempore, mutta seuraavalla kerralla jo sitten onkin. Niija onhan miula se piilteman akkuvaihtajakin, mutta se taitaa leipoa kiinni jos sillä yrittää pumpata kylmää peräöljyä. :shock:

No pakkoko sen on olla kylymee, pönttö? Niin, ei mikään pakko. :lol:

Miten lie muuten vanhuuttaan kankeita nuo synteettiset peräöljyt? Semmoset on nyt ässässä... :roll:
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1592
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Mullakin on kohta peräöljynvaihto käsillä. Ajattelin tehdä niin että otan pari metriä letkua, toinen pää täyttöpropusta sisälle ja toiseen päähän ratti. Kun letkussa on pituutta, saa ratin nostettua ylös sieltä auton alta. Näin menee mielestäni helpoiten ja nopeiten. Samalla tyylillä laatikkoöljytkin. :D
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Teimpä minäkin tuo homman tavallani. En kehdannut ostella veholta mersuöljyä, vaan vei ma-pelle öljynvaihtoon. 15€ maksoi koko homma töineen ja sain kuin sainkin mersuöljyt perään. Parasta oli, että homma hoitui alle 10:ssä minuutissa, eikä tarvinnut itse kuin vierestä seurata.

Entiset öljyt olivat aivan mustat. Se johtunee talven aikana ilmestyneestä vienosta vinkumisesta yhdeksän kympin vauhdissa. Olinko itse tuon aiheuttanut, nimittäin syksyllä vaihdoin perään ihan tavalliset mobilin perälitkut. Nyt siellä on kuitenkin sitä mitä veho määrää ja äänikin on poissa. Saa nähdä milloin vinkuminen alkaa taas. Ei ole perinteisesti ollut mitenkään hyvä merkki tuo öljyjen mustuminen.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
HeneHendersson
Viestit: 21
Liittynyt: 24.1.2008 19:11
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja HeneHendersson »

Itsellä sama homma edessä. Mikä on paras öljy ja kuinka paljon sitä pitää varata? Alfamerin oppaassa mainittiin Mobilube SCH 75W-90. Mitä mieltä tästä?
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

minä laitan tällä :D
Kuva
olen käyttänyt HDA80/90,taitaa olla raskaan kaluston öljyä :idea:
Avatar
romu
Orkkis-entusiasti
Viestit: 1172
Liittynyt: 01.10.2005 0:42
Paikkakunta: OULAINEN

Viesti Kirjoittaja romu »

Touhon pumppu on oikein perinnemallia. :ope:

Monesti olen miettinyt mistä tuo muoto on keksitty. :D
Ja painaa melekoisesti tuommonen.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29219
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Touhomallin kannulla tääläki pyöritellään ölijyt perriin. 8)
Tosin ei oo nuin kiiltäväksi maalattu. :D
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

dealer kirjoitti:Touhomallin kannulla tääläki pyöritellään ölijyt perriin. 8)
Tosin ei oo nuin kiiltäväksi maalattu. :D
paikallinen huoltiksen pitäjä möi mulle ylimääräsen kirnun :wink:
kirnu oli ostaessa aika huonossa hapessa,purin veivin aivan palasiksi ja pesin kaikki osat hyvin tarkasti,kuivailin ja voitelin ja tehin siihen uudet tiivisteet jonka jälkeen maalasin ja vähän lakkaa päälle :roll: sitten vaan kasaan ja öljyt sisään ja koe ajo :idea: no kierros ja varttilitra niin annos oli oikein :D (mittasin)
ai niin ei se mikään painava ole 8)
tuomppi
Viestit: 12
Liittynyt: 26.5.2012 8:26
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja tuomppi »

ite ajattelin tänään kokeilla laittaa öljyä apteekin lääkerusikulla. Semmosella mallia iso. Noin 20cm pitkä ruisku.
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja ram »

Olen työntänyt sen öljypurkin nokan täyttöreijästä sisään ja käärinyt purkin rullalle kuin hammastahnatuubin. Öljy siirtyy purkista perään.
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Avatar
ou812
jakoketjubudha
Viestit: 2820
Liittynyt: 02.2.2007 21:24
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ou812 »

Tuommosella meni ölpät perään helposti:

http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=80-3193
"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"

® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 voimansiirto”