Ei kertakaikkiaan lähe OM615 '76
Ei kertakaikkiaan lähe OM615 '76
Joo, tuota. Kävipä sitten niin, ettei tuo eräänä aamuna tärähtänytkään käymään. Edellisenä iltana oli ajettu parkkiin ja ei vaan kertakaikkiaan lähtenyt. Hyvin vähäistä lupailua tapahtui kun kaasua varovasti painoi, mutta vaikka kuinka hehkutti niin ei. No, akkuhan siinä sit tyhjeni. Ladattiin se täyteen ja todettiin ettei sittenkään.
No, ekana mittailtiin hehkut. Yhden ohmin tasoa jokainen. Virran meno hehkuille todettiin sillä, että mittarivalot himmenee kun hehkuhanikkaa vetää ulospäin. Seuraavaksi ihmeteltiin todella likaista polttoaineen karkeasuodatinta, vaihdettiin se ja hienosuodatin, molemmat aikas ikääntyneitä. Ilmattiin polttoainejärjestelmä. Ei vieläkään.
Sit mietittiin josko venttiilit kantais? Venttiilikoppa auki ja joo, kantoihan ne. Säädettiin venttiilit - tosin, ykköspytyn imuventtiilin kanssa tuli vastaan mielenkiintoinen ongelma. Sitä ei saa olemaan kantamatta, tai jos saa, niin en vaan osaa. Ruuvasin alemman mutterin niin alas kuin meni, ja ylempää perässä alas kunnes tuli stoppi vastaan. Ja silti kantaa. No, ei siinä. Säädettiin niin ei-kantavaksi kuin saatiin.
Huoltoasemalta haettiin starttipilottia. Kateltiin samalla ilmanputsari (öljykylpymallia!), koitettiin ilman putsariakin, ei vaan kertakaikkiaan onnistu - tää ei edes lupaa vaikka tarjoaa starttipilottia suoraan siihen imusarjan päällä olevaan pahkaan kyljestä sisään. Nyt alkaa hämmästyttää jo todenteolla, että mikä tätä ny vaivaa? Saati että mistä tätä alkaa setvimään seuraavaksi? Ruiskutuksen ajoitus? Miten tää katellaan kadunvarsi-olosuhteissa kohdalleen?
Ei kai toi nyt yhtäkkiä niin sohlon-väljäksi oo voinut mennä ettei enää kertakaikkiaan starttaa, kun viimeks ajaessa vielä veti ihan hyvin? Huohotusletkun kautta vähän tihistelee kun startilla pyörittää, tosin. Pitäskö tästä huolestua?
No, ekana mittailtiin hehkut. Yhden ohmin tasoa jokainen. Virran meno hehkuille todettiin sillä, että mittarivalot himmenee kun hehkuhanikkaa vetää ulospäin. Seuraavaksi ihmeteltiin todella likaista polttoaineen karkeasuodatinta, vaihdettiin se ja hienosuodatin, molemmat aikas ikääntyneitä. Ilmattiin polttoainejärjestelmä. Ei vieläkään.
Sit mietittiin josko venttiilit kantais? Venttiilikoppa auki ja joo, kantoihan ne. Säädettiin venttiilit - tosin, ykköspytyn imuventtiilin kanssa tuli vastaan mielenkiintoinen ongelma. Sitä ei saa olemaan kantamatta, tai jos saa, niin en vaan osaa. Ruuvasin alemman mutterin niin alas kuin meni, ja ylempää perässä alas kunnes tuli stoppi vastaan. Ja silti kantaa. No, ei siinä. Säädettiin niin ei-kantavaksi kuin saatiin.
Huoltoasemalta haettiin starttipilottia. Kateltiin samalla ilmanputsari (öljykylpymallia!), koitettiin ilman putsariakin, ei vaan kertakaikkiaan onnistu - tää ei edes lupaa vaikka tarjoaa starttipilottia suoraan siihen imusarjan päällä olevaan pahkaan kyljestä sisään. Nyt alkaa hämmästyttää jo todenteolla, että mikä tätä ny vaivaa? Saati että mistä tätä alkaa setvimään seuraavaksi? Ruiskutuksen ajoitus? Miten tää katellaan kadunvarsi-olosuhteissa kohdalleen?
Ei kai toi nyt yhtäkkiä niin sohlon-väljäksi oo voinut mennä ettei enää kertakaikkiaan starttaa, kun viimeks ajaessa vielä veti ihan hyvin? Huohotusletkun kautta vähän tihistelee kun startilla pyörittää, tosin. Pitäskö tästä huolestua?
..
Onko syöttöpumppuun lisätty öljyä?
Yksi syyllinen voi olla syöttöpumpun kyljessä oleva, paluu puolen letkun banjopultti. Se toimii samalla polttoaineen siirtopaineen ylläpitäjänä...
Yksi syyllinen voi olla syöttöpumpun kyljessä oleva, paluu puolen letkun banjopultti. Se toimii samalla polttoaineen siirtopaineen ylläpitäjänä...
-98 290TDT-lang
-90 290DT Ambulance
-84 500SE ♠
-82 200D 3.0 (tallissa)
-97 312D
® Mesen linttaklubi
+muutama w115,123,124,201...
-90 290DT Ambulance
-84 500SE ♠
-82 200D 3.0 (tallissa)
-97 312D
® Mesen linttaklubi
+muutama w115,123,124,201...
No kyllähän sen pitäis pilotilla hörähtää, vaikkei soppaa tulisi ollenkaan. Ainakin minun järjen mukaan. Eihän diisseli tarvi kuin puristuksia ja soppaa, niin lähtee. Ehkä vähän hehkua, mutta pitäisi potkia tällä kelillä ilmankin.
Pidäs hehkuja jonkun aikaa päällä ja kokeile sormella, lämpeneekö ne.
Tai koita löysätä suihkuputkia suuttimen juuresta vähän. Pitäisi tiristä löpöä välistä kun starttaa.
Haiseeko putkenpäässä polttoaine?
Pidäs hehkuja jonkun aikaa päällä ja kokeile sormella, lämpeneekö ne.
Tai koita löysätä suihkuputkia suuttimen juuresta vähän. Pitäisi tiristä löpöä välistä kun starttaa.
Haiseeko putkenpäässä polttoaine?
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret
-Jokaisella kukalla on juuret
Jos sieltä on sylintereistä huuhtoutunut kaikki öljy pois raa'an naftan sekä pilotin ansiosta, eikä puristuksia enää riitä sytyttämään?
Pikku huikka öljyä sille ja uutta yritystä... Saattaa tulla kivat savut, kun lähtee käymään.
Pikku huikka öljyä sille ja uutta yritystä... Saattaa tulla kivat savut, kun lähtee käymään.
Eero J.
"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."
E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89
"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."
E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89
"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
Re: ..
Mites paljo tuonne kärsii laittaa sitä öljyä, ite on tullu laitettua aina välillä hiukka sinne, mutta onko siinä joku määrä miten paljon kärsii lorutella?jarski kirjoitti:Onko syöttöpumppuun lisätty öljyä?
Mercedes Benz s124 300TD -91 "käyttis"
Mercedes Benz w123 300DA -77 "Kesä auto"
Mercedes Benz w123 200D->300D -77 "Ikuisuusrojekti"
ex:
Mercedes Benz w201 250D -87
Mercedes Benz S123 240TD -79
Mercedes Benz w123 240D -84
Mercedes Benz w123 300DA -77 "Kesä auto"
Mercedes Benz w123 200D->300D -77 "Ikuisuusrojekti"
ex:
Mercedes Benz w201 250D -87
Mercedes Benz S123 240TD -79
Mercedes Benz w123 240D -84
Jaa pitääpä loruutella öljyä sinne ja kattella josko sieltä reikä löytyy mistä ylimääräiset tulee pois
Mercedes Benz s124 300TD -91 "käyttis"
Mercedes Benz w123 300DA -77 "Kesä auto"
Mercedes Benz w123 200D->300D -77 "Ikuisuusrojekti"
ex:
Mercedes Benz w201 250D -87
Mercedes Benz S123 240TD -79
Mercedes Benz w123 240D -84
Mercedes Benz w123 300DA -77 "Kesä auto"
Mercedes Benz w123 200D->300D -77 "Ikuisuusrojekti"
ex:
Mercedes Benz w201 250D -87
Mercedes Benz S123 240TD -79
Mercedes Benz w123 240D -84
No niin, sain aikaiseksi vähän testailla.
Ykkös- ja kakkospytyille ei tuu naftaa ollenkaan. Mistähän tää johtuis? Suodattimien vaihdon yhteydessä ilmasin systeemin Alfamerin kirjan ohjeitten mukaan - ison suodattimen pulttia auki, käsipumpulla pumpaten kunnes ei tuu ilmakuplia, pultti kiinni. Onko tää käypä menetelmä?
Ykkös- ja kakkospytyille ei tuu naftaa ollenkaan. Mistähän tää johtuis? Suodattimien vaihdon yhteydessä ilmasin systeemin Alfamerin kirjan ohjeitten mukaan - ison suodattimen pulttia auki, käsipumpulla pumpaten kunnes ei tuu ilmakuplia, pultti kiinni. Onko tää käypä menetelmä?
Noin olen ainakin itse ilmaillut ja hyvin on toiminut.onre kirjoitti:Suodattimien vaihdon yhteydessä ilmasin systeemin Alfamerin kirjan ohjeitten mukaan - ison suodattimen pulttia auki, käsipumpulla pumpaten kunnes ei tuu ilmakuplia, pultti kiinni. Onko tää käypä menetelmä?
V123 & W123
V123 langin osia saa tarjota!
V123 langin osia saa tarjota!
No eikös se syttys herkemmin jos ilmaisi suihkuille asti?Heavy kirjoitti:Noin olen ainakin itse ilmaillut ja hyvin on toiminut.onre kirjoitti:Suodattimien vaihdon yhteydessä ilmasin systeemin Alfamerin kirjan ohjeitten mukaan - ison suodattimen pulttia auki, käsipumpulla pumpaten kunnes ei tuu ilmakuplia, pultti kiinni. Onko tää käypä menetelmä?
mä yleensä varmistan ilmauksen suuttimen putkea löysällä pitäen kunnes lähtee käyntiin tai jos ei lähe niin näkee suoraan tuleeko nafta sinne asti. suodattimen vaihon yhteydessä ei kyllä syöttöpumpusta pitäs naftan kadota, eli pitäs kyl hörähtää ja vajaalla täytöllä jäädä epätasasesti käyntiin.. paitti jos on polttoaine putki poikki ja tankki vajaana sopivasti niin ei saa kuin käsipumpulla nostettua ainetta.
pilotilla saa kyllä huuheltua tehokkaasti sylintereistä öljyt pois, mutta sitä voi kompensoida tiputtamalla pikkasen imusarjan kautta öljyä... jos sen jälkeen lähtee edes yhellä yrittämään niin kyllä se kone sitten herää.. liikaa ei kannata laittaa voi lähteä männästä palanen..
ite oon joskus "jumittavaan" koneeseen heittäny bensan, diiselin ja öljyn sekotusta huikkana koneeseen saanu sillä männänrenkaat jumista pois.. mut tuota en suosittele...
pilotilla saa kyllä huuheltua tehokkaasti sylintereistä öljyt pois, mutta sitä voi kompensoida tiputtamalla pikkasen imusarjan kautta öljyä... jos sen jälkeen lähtee edes yhellä yrittämään niin kyllä se kone sitten herää.. liikaa ei kannata laittaa voi lähteä männästä palanen..
ite oon joskus "jumittavaan" koneeseen heittäny bensan, diiselin ja öljyn sekotusta huikkana koneeseen saanu sillä männänrenkaat jumista pois.. mut tuota en suosittele...
Itsensä myynyt, työnarkomaani vailla järkevää tekemistä.
Hmm, eli tota joo, eikös se ollut niin että tyhmiä kysymyksiä on vain ne joita kukaan ei kysy... Dieselautoahan mulla ei ole aiemmin ollut, joten tämmöset perusjututkin on vähän hakusessa. Käsitän asian jotenkin niin, että syöttöpumppu ylläpitää jonkinsortin "vakiopainetta" ruiskutuspumpun suuntaan, ja ruiskutuspumppu sitten nokillaan törkkäsee vähän reippaampaa painetta vuorossa olevan sylinterin putkelle, jossa se suuttimeen liittyvä jousikuormitteinen venttiili aukeaa ja päästää tavaran suihkuamaan lystikkäästi ympäri esikammiota.HVM kirjoitti:No eikös se syttys herkemmin jos ilmaisi suihkuille asti?
Tarkottaskos tää nyt sitten sitä, että voin reippahasti sillä käsipumpulla pistää menemään ja ennemmin tai myöhemmin painetta on niin turkasesti, että saan naftaa tirahtamaan jokaisen suuttimen juuresta? Vai pitääkö mun konetta pyöritellen etsiä erikseen jokaiselle sylinterille ruiskutuskohta jolloin sitä tavaraa pääsee läpi, vai kenties jotain muuta?
No se ilmaaminenhan tapahtuu siten, että toinen starttaa ja toinen aukoo vuorollaan jokaisen suihkun putken mutterin, (suihkusta siis) ja kiristää sen siinä vaiheessa kiinni kun ainetta alkaa tulla/ pytty sytyttää. Jos suihkuputkessa on ilmaa, paine ei välttämättä riitä avaamaan suihkua. Joskus lähtevät kyllä ihan sahaamallakin, mutta kestää. On myös moottoreita, jotka eivät käynnisty näin ilmaamatta ollenkaan.
300D:n (5 syl.) olen sahannut ilmaamatta käymään, mutta neloskonetta en. Ne sytyttää niin harvaan ja pyörivätkin yleensä melko laiskasti.
Tämä niinkun koettua asiaa, kertokoot oikeat asentajat miten homma menee tieteellisesti oikein.
Kysele vaan ihan miten "tyhmiä" tahansa, me tyhmät vastaillaan mielellään.
300D:n (5 syl.) olen sahannut ilmaamatta käymään, mutta neloskonetta en. Ne sytyttää niin harvaan ja pyörivätkin yleensä melko laiskasti.
Tämä niinkun koettua asiaa, kertokoot oikeat asentajat miten homma menee tieteellisesti oikein.
Kysele vaan ihan miten "tyhmiä" tahansa, me tyhmät vastaillaan mielellään.
- Malm
- W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
- Viestit: 1657
- Liittynyt: 23.10.2005 18:00
- Paikkakunta: Limika/Oulu
Kyllä miullakin noissa vanhemmissa autoissa suodattimen vaihdon jälkeen on riittänyt kun hetken pumppaa sillä käsipumpulla ja eikun käyntiin vain. Noissa uudemmissa taas ei ole sitä käsipumppua joten niissä pitänee aukaista noita suutinputkia, tai sitten varata pari akkua siihen starttaukseen
Taino, eihän se käsipumpulla kaikkia ilmoja poista mutta luulis riittävän.
-Risto
Taino, eihän se käsipumpulla kaikkia ilmoja poista mutta luulis riittävän.
-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Sen verran muistuttaisin, että tuota vm -76 konetta ei voi oikein verrata käyntiinlähtöominaisuuksiltaan vaikka vm. -83 koneeseen.Malm kirjoitti:Kyllä miullakin noissa vanhemmissa autoissa suodattimen vaihdon jälkeen on riittänyt kun hetken pumppaa sillä käsipumpulla ja eikun käyntiin vain. Noissa uudemmissa taas ei ole sitä käsipumppua joten niissä pitänee aukaista noita suutinputkia, tai sitten varata pari akkua siihen starttaukseen
Taino, eihän se käsipumpulla kaikkia ilmoja poista mutta luulis riittävän.
-Risto
- Malm
- W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
- Viestit: 1657
- Liittynyt: 23.10.2005 18:00
- Paikkakunta: Limika/Oulu
Totta puhut kuomaseni, mutta on sitä tommostakin räpelletty joskus:HVM kirjoitti:Sen verran muistuttaisin, että tuota vm -76 konetta ei voi oikein verrata käyntiinlähtöominaisuuksiltaan vaikka vm. -83 koneeseen.
Tuossa ei ihan koneen vuosimalli sekä kori osu yhteen.
Josta tulikin mieleen että tuo kone muuten ei lähtenyt käyntiin ei sitten millään jos tuota imusarjalle menevää vivustoa oli mennyt räpeltämään
Mutta tosiaan, ensimmäisessä viestissä puhuttiin myös venttilien kantamisesta, voiko sitä etes olettaa käynnistyvän jos yhden pytyn venttilit kantaa?
-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
- Malm
- W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
- Viestit: 1657
- Liittynyt: 23.10.2005 18:00
- Paikkakunta: Limika/Oulu
Jaa tämä minulla jäi kokonaan lukemattakin, jos ei käsipumppaamisen ja starttailun jälkeen ala tulemaan sitä naftaa niin tottakai minäkin kääntyisin suutinputkien löysäilemisen puolelle, anteeksi häröilyonre kirjoitti:No niin, sain aikaiseksi vähän testailla.
Ykkös- ja kakkospytyille ei tuu naftaa ollenkaan. Mistähän tää johtuis?
-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Mietin tossa samaa. Mutta ku tosiaan toi oli starttaamattomuutta edeltävänä iltana vielä ajossa ja toimi ihan nätisti. Oiskohan sille venttiilille voinut käydä jotain kummallista? Kohta pitää mennä ulos startilla pyörittelemään ja pähkäämään että saako sitä naftaa tulemaan vai ei - ois ainakin yksi potentiaalinen ongelmanlähde hoidettuna.Malm kirjoitti:Mutta tosiaan, ensimmäisessä viestissä puhuttiin myös venttilien kantamisesta, voiko sitä etes olettaa käynnistyvän jos yhden pytyn venttilit kantaa?
Niin, ja toi mun moottorihan on kokolailla ton kuvan mukainen paitsi että öljynsuodatin on pystyssä tuolla takana, niinkuin kaiketi pitääkin.
0.10mm imupuolelle ja pako-osastolle 0.30mm, tarkistin vielä kiristyksen jälkeen. Neuvosta otettu vaariSivonen kirjoitti:Paljonko laitoit välyksiä venttiileille? Ettei olis kuitenkin mennyt liian tiukalle?
Ja suihkuputkia kun availet, niin pistä kekkoslasit päähän. Talonlämmitysbensa 150(?) barin paineella silmään ei tunnu kivalta.
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Löysäät ne suuttimille menevät putket kaikki keralla, (suuttimien päistä), starttausta niin kauan että lykkää löpöä, putket kiinni ja testaus
Jos ei lähde:
- puristuspaineiden mittaus
- ohivuotojen mittaus, siis sylintereistä.
Jos ei lähde:
- puristuspaineiden mittaus
- ohivuotojen mittaus, siis sylintereistä.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
Tuohan on alipainesäätöinen pumppu. Yhteyden imusarjaan ja kaasuläpän pitäää siis toimia, muuten ei pumppu ruiskuta. Ensimmäinen vaihe on siis saada löpö lentämään löysättyjen suutinputkien liitoksista. Se sammuttimen pitää myös toimia, eli sen pitää lähteä pois päältä. Syöttöpumun suunnalle niiätä tarkistuksia. Ei niin hyväkuntoista konetta olekaan, joka ilman polttoainetta käynnistyisi.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99
Missäpäin tuossa on se sammutin? Tossa on pumpun kyljessä vipu, johon tulee käynnistyshanikalta vaijeri, ja siihen mun tieto sitten loppuukin. Onko tosta pumpusta jossain räjäytyskuvaa tms? Toi Alfamerin kirja ei sellasta sisällä, ja kuvaa muuteskin sellasta uudempaa avaimella käynnistettävän sortin pumppua.jone77 kirjoitti:ettei ois sammutin päällä
jos ei oo niin hinatkaa käyntiin (taitaa olla jo lappo ilmiön tehny ja motti vaatii kierroksia käynnistyäkseen)
Niin, nyt sain reippaalla sahaamisella putket löysällä sitä naftaa tulemaan kaikista suuttimista lisättyäni pumppuun pari korkillista öljyä. Lentämisestä en osaa sanoa, kun on vähän vaikea olla samanaikaisesti konehuoneessa ja matkustamossa. Huomenna jatkuu.