Katkennut öljyrengas?

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Katkennut öljyrengas?

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Jos auton moottorista on öljyrengas poikki tai muuten vaurioitunut yhdestä männästä niin kuinkahan paljon se mahtaa vaikuttaa öljynkulutukseen ja käyntiääneen?Entäs tuleeko sylinteriin pahat urat tai muita naarmuja\merkkejä jo lyhyessä ajassa?
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Luulisin että jäljet tulevat nopiasti ja öljyä kuluu reilusti jos jokin männärengas on poikki. Varsinkin jos jäljet ovat tietyssä kohdassa ja rengas jumittunut, ettei tiivistä hyvin. Onko pakokanavista jokin likaisempi kuin muut? Kannessa saattaa olla myös nokijälkeä enempi luulisin. Väittämäni ovat tässä mutua, mutta viisammat kertokoon lissää.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Juu tuostahan on hyvät kuvat tuolla w123 moottoriremontti osiossa.Vitos ja nelospytyn pakokanavat ovat muita öljyisempiä ja karstaisempia mutta männänpäällä karstaa ei ole sen enempää kuin muissakaan.Muutkin pakokanavat ovat öljyisiä ja niistä näkee että öljy olisi muka tullut ohjureitten kautta joka pytyssä.Miten tuo muka olisi mahdollista että uudet ohjurinkumit vuotavat dieselissä jossa ohjurit ovat korkealla ja vielä pakopuolelta,en ymmärrä :? .
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Itseänikin kiinnostaisi tämä öljyrenkaan henkinen elämä, onko sillä muuta tehtävää kuin auttaa kalvon muodostamisessa sylinteriin ?

Entäpä kuinka yleistä öljyrenkaitden vaurioituminen on?

-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Malm kirjoitti:Itseänikin kiinnostaisi tämä öljyrenkaan henkinen elämä, onko sillä muuta tehtävää kuin auttaa kalvon muodostamisessa sylinteriin ?

Entäpä kuinka yleistä öljyrenkaitden vaurioituminen on?

-Risto
No eikös sen öljyrenkaan tehtävä ole kerätä se öljy pois sylinteristä? :idea:

Ettei olis nyt Jarin männissä liian lyhkäset öljyrenkaat? Tulikos siihen uudet männät ja renkaat? Ylikokoa? Oisko joku puusilmä laittanu std-renkaat yk-mäntiin? :roll:
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

HVM kirjoitti: No eikös sen öljyrenkaan tehtävä ole kerätä se öljy pois sylinteristä? :idea:

Ettei olis nyt Jarin männissä liian lyhkäset öljyrenkaat? Tulikos siihen uudet männät ja renkaat? Ylikokoa? Oisko joku puusilmä laittanu std-renkaat yk-mäntiin? :roll:
Tottakai se ylimääräsen kerää poissa mutta samallahan se lastuloi siihen sen kalvon :?: :roll:
Turpossa kai se öljyruisku ruutaa sinne männän rööriin ja sieltä on kai yhteys sinne männänrenkaan taakse ja se öljy sitten tulloo ulos ?

Emmää tiiä :D : D :lol:

Jarilla taisi olla öljyrenkaat jo männissä kiinni kun paketissa oli ? Tai ainakin sain semmosen käsityksen kun joskus niitä kuvia kattelin :D

-Risto
Viimeksi muokannut Malm, 10.5.2007 21:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Malm kirjoitti: Jarilla taisi olla öljyrenkaat jo männissä kiinni kun paketissa oli ? Tai ainakin sain semmosen käsityksen kun joskus niitä kuvia kattelin :D

-Risto
Niin, en meinannutkaan että Jari se puusilmä olisi. :D
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Öljyrenkaan tehtävä on juurikin tuo ylimääräisen öljyn kaapiminen pois sylinterin seinämiltä.Tässä mun tapauksessa on saattanut öljyrengas vaurioitua asennuksessa koska se lipsahti muutaman kerran.Moottori on porattu 0,6mm ylikokoon ja renkaat tuntuisivat olevan oikeaa kokoa koska pänninkiä niissä on heti että piisaa :lol: .Kaikki osat on myös uusia ja laatu tavaraa joten siitäkään ei pitäisi olla kiinni.Ainoa syypää tässä hommassa taitaa olla liikaa yrittävä asentaja joka harjoittelee ennemmin omaan kuin asiakkaan moottoriin remontin tekemistä :lol: :lol: :lol: .
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29227
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jos auton moottorista on öljyrengas poikki tai muuten vaurioitunut yhdestä männästä

Harvinainen tilanne joten seuraa lähinnä mutua;
niin kuinkahan paljon se mahtaa vaikuttaa öljynkulutukseen
Selvästi enemmän kuluttaa koska puristusrenkaat eivät saa kaavittua öljyä alas.
ja käyntiääneen?
Ei juurikaan, männän päälle jäävä öljymäärä on kuitenkin niin pieni aina yhdellä kertaa.
Entäs tuleeko sylinteriin pahat urat tai muita naarmuja\merkkejä jo lyhyessä ajassa?
Ei, renkaassa ei ole jännitystä niin että se katkenneena raapisi jälkiä sylinteriin.
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Googlekone löysi myös jotain tollaista. Kyseessä siis pakukoneet.
"Sitten teetä myös mäntiin tehtaan muutos, jossa öljyrengasuran pohjaan porataan viistosti alaspäin reikiä, jotta se kaavittu öljy menis paremmin pois, eikä kulkeutuisi öljyrenkaan ja alimman puristusrenkaan väliin, jolloin öljyrengas lakkaa toimimasta ja öljyn kulutusta esiintyy. Tyyppivika tuossa OM-koneessa - myös kutosessa."

Alkuperäinen threadi:
http://www.masinistit.com/viewtopic.php ... bd7eb1b5aa

En kyllä tiedä onko tuossa mitään perää mutta osui vain silmään :roll:

-RIsto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Malm kirjoitti:Googlekone löysi myös jotain tollaista. Kyseessä siis pakukoneet.
"Sitten teetä myös mäntiin tehtaan muutos, jossa öljyrengasuran pohjaan porataan viistosti alaspäin reikiä, jotta se kaavittu öljy menis paremmin pois, eikä kulkeutuisi öljyrenkaan ja alimman puristusrenkaan väliin, jolloin öljyrengas lakkaa toimimasta ja öljyn kulutusta esiintyy. Tyyppivika tuossa OM-koneessa - myös kutosessa."

Alkuperäinen threadi:
http://www.masinistit.com/viewtopic.php ... bd7eb1b5aa

En kyllä tiedä onko tuossa mitään perää mutta osui vain silmään :roll:

-RIsto
Kaikki informaatio otetaan tämän asian tiimoilta kiitollisena vastaan joten kiitoksia vaan tosi paljon kaikille vastanneille.Tämä on kyllä todella mielenkiintoinen asia jota olen puinut pitkään myös remontin tehneen idiootin kans :lol: :lol: .Näyttääpä vähän siltä että joutuu remontin tehnyt asentaja ottamaan sittenkin koko öljypohjan pois ja katsastamaan tilanteen vähintään vielä sen vitospytyn osalta.Ykkönen on jo irroitettuna pikkupohjan kautta ja siellä ei mitään vikaa ollut vaikka öljyä löytyi sieltäkin pakokanavasta.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
miksi
Viestit: 199
Liittynyt: 03.11.2006 23:15
Paikkakunta: nastola

Viesti Kirjoittaja miksi »

oli kerran yks foorttin kone joka hörppi öljyä 3-4 litraa 300 kilsalle. oli tehty täys kone remontti ja porattu ylikokoon. pakosarjassa oli öljyä jonkin verran mutta ei pahasti, ei savuttanut öljynsekasta pakokaasua. pienen kiinni leikkamisen jälkeen kun auottiin konetta (leipas 80 vauhissa totaalisen jumiin silleen että pyörät ulvahti ja pyörähti taas käyntiin :shock: meteli vaan oli 30 kertanen aikasempaan) todettiin männänrenkaitten olevaan kaikki samassa asennossa. eli ne katkos kohdat renkaissa oli öljyrenkaista puristusrenkaisiin samassa kohassa, pääsi puhaltamaan kumpaakin suuntaan jokseenkin esteettömästi. siellä oli myös yksi öljyrengas poikki ja väärinpäin asennettuna, mutta sylinterin seinät oli ilman minkäänlaisia naarmuja.

tuossakin oli ainut oire se ettei tahtonut öljy riittää oikein mitenkään päin. ei vaikuttanut käyntiin eikä vetoihin, ainoastaan kuumana ollessaan kovilla kierroksilla hais kuin itädiisselillä ajaessa...
ja tuolla oli ajettu sen rempan jälkeen joku 15tkm ja tuossa kiinni leikkaamisessa meni kampiakseli ja kiertokanki. oli hypännyt liuskat selätysten ja sorvas kaulasta 9mm pois. toki ajamallahan se kotiin tuotiin kun ei se enään siitä helpota vaikka ois jättänyt hinurille sen siirron. sökö mikä sökö. :lol: :lol:
Itsensä myynyt, työnarkomaani vailla järkevää tekemistä.
Avatar
Mihaline
Viestit: 214
Liittynyt: 28.4.2006 12:40
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mihaline »

Malm kirjoitti:Googlekone löysi myös jotain tollaista. Kyseessä siis pakukoneet.
"Sitten teetä myös mäntiin tehtaan muutos, jossa öljyrengasuran pohjaan porataan viistosti alaspäin reikiä, jotta se kaavittu öljy menis paremmin pois, eikä kulkeutuisi öljyrenkaan ja alimman puristusrenkaan väliin, jolloin öljyrengas lakkaa toimimasta ja öljyn kulutusta esiintyy. Tyyppivika tuossa OM-koneessa - myös kutosessa."
Nuo reiät oli -84 om617 koneessa jo tehtaan jäljiltä. En muista enää mikä oli mäntien valmistumisajankohta.
MB 300D, MB 380 SEC, MB 600 SEC, VW TDI.
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Ei minunkaan mielesta katkennut männän rengas välttämätä jätä mitään jälkiä sylinteriin. Jos rengas katkeaa häviää myös jännitys ja rengas on vain uran pohjassa. Jälkiä syntyy vain, jos renkaasta katkeaa pala läheltä katkosta ja katkennut pala pääsee kiilautumaan männän ja pytyn rakoon.l
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Tämä asia alkaa olemaan selvää pässinlihaa.Öljypohja irtoaa viikonloppuna ja loputkin männät nousevat ylös tarkastusta varten.Öljyreiät on muuten paikoillaan olevissa ja vanhoissa männissä kuten kuuluukin 4kpl\mäntä.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Jarno.V
Opel - spesialisti
Viestit: 1021
Liittynyt: 30.9.2005 18:12
Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.V »

Tämäkin vei hieman öljyä :shock:
Kuva

Joo ei ole diiselimersun mäntä, mutta hienosti halki tappilinjasta läpi asti ylös.
Jos ei kulje niin kromaa se.
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Katoppas,mitäs tuolle on sattunut.Taisi kolista ja huohottaa aika reilusti.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Jarno.V
Opel - spesialisti
Viestit: 1021
Liittynyt: 30.9.2005 18:12
Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.V »

jari_w123 kirjoitti:Katoppas,mitäs tuolle on sattunut.Taisi kolista ja huohottaa aika reilusti.
Tuo on Kotarin yksmukisen kisapadan mäntä, sille tuli kai vaan vanhuus(näillä on joku vaihtoväli, jota ei ollu vissiin noudatettu).

Radalla vaan savut pölähti ja tehot ikäänkuin katos :lol:
Mut kävi se kuitenkin, eikä kolissu.
Pytty onneksi säily ehjänä.
Jos ei kulje niin kromaa se.
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Eikö ne vanhat mersumiehetkin kerro juttuja kun ryntäytyksissä halkiaa männät ? :lol: :D :oops: :shock:

Ei vaan, yhellä kaverilla oli kone hajonnu ryntäytyksessä, arveli että mäntä hajos, ei kyllä oo katellu sisälle :D

-RIsto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Eipä ollut öljyrengas poikki.Itse asiassa alakerrasta ei löytynyt mitään vikaa paitsi että ylimpien männänrenkaiden urissa ja yläpuolella oli jo jonkinlaiset karstakerrostumat.Sylintereissä on huimat 0,01mm epäpyöreyttä joten sekään ei selitä liiallista öljynkulutusta.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Antti M.
W123-Spesialisti
Viestit: 131
Liittynyt: 17.7.2006 13:52
Paikkakunta: Pietarsaari

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Hieman aihetta sivuten, täsä ku ite remppaa tein ja katkoin vanhoja männänrenkaita rengasurien puhdistustyökaluksi niin huomasin että öljyrenkaan sai suht helposti poikki, mutta ne kaks muuta rengasta oli kyllä tosi sitkeitä. Mutta kyllä varmaan on ihan hyvä tuota öljyrengasta hieman varoa asennuksessa.
Chevy C10 Pick Up 6.2d
Chevy K1500 Pick Up 6.2d
W126 500SEC
W115 300blowerturbodiesel-projekti
Kuva
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Juu männät tulee asentaa todella varovasti paikoilleen jottei renkaat vaurioidu.Ilmeisesti olin piisalle varovainen kun ne olikin ehjiä vaikka vitosen öljyrengasta pelkäsinkin.Jos vanhat männänrenkaat tuntuvat sitkeiltä ja kestävät vääntää vaikka ässälle johtuu se ylikuumenemisesta jolloin renkaan karkaisu on hävinnyt.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Tulipa tässä illalla värkätessäni mieleen että voisiko olla mahdollista että öljyrenkaan ponnejousi on liian pitkä tai tiuha jolloin se peittää männän öljyporaukset silloin kun mäntä on paikoillaan sylinterissä ja öljyrengas ei silloin toimikkaan niinkuin on suunniteltu.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7159
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ei oikeastaan. Jos se olisi liian pitkä niin se painaisi renkaita lujempaa sylinterin seinämä vasten.
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Niin painaa lujemmin jos on liian pitkä mutta jos onkin niin että jousen kierteet menevät yhteen ja öljy ei pääse porauksia pitkin takaisin kampikammioon vaan joutuu renkaiden ohi palotilaan.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7159
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Noooh. Ei ole "vielä" tullut sellaista öljyrengasta vastaan joka painuisi kasaan.

Ainakin niissä koneissa joita olen aukonut on öljyrenkaat olleet niin jämeriä ettei ne painu kasaan vaikka olisivatkin liian pitkät.

Tosin voihan niitä sellaisiakin olla.
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Rengas ei painu kasaan mutta ponnejousi renkaan sisällä tietääkseni puristuu hieman tai siis jousen kierteet menevät lähemmäksi toisiaan.Pakko vaan miettiä tällaisia hullujakin teorioita koska jostakin se öljynkulutuksen syy on löydyttävä ja nyt kun moottori on osina niin tällaiset tyhmätkin jutut on pakko varmistaa.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29227
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Onko renkaat ihan varmasti oikeinpäin paikallaan ?

Ei kai kone tuollaisia määriä öljyä voi kuluttaa pelkästään ohjurinkumien kautta. :?
Mistäs muualta öljy voisi mennä palotilaan ? Syöttöpumpusta ? :shock:
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Laitoitko ne renkaiden katkaisukohdat aina vastakkaisiin suuntiin, ettei synny suoraa kanavaa katkaisukohdista läpi männän sivun :?:

Toinen on tuo Dealerin mainitsema oikeinpäin asennus; nuolet tai top -teksti :?:

Onko venttiilien ohjurit miten väljät :?:

Mitä moottoriöljyä on käytetty / oletko kokeillut eri merkkiä, viskositeettia / paljonko remontin jälkeen ajettu / mikä on kulutus :?:

Tässä nyt alkuun :lol:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7159
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

dealer kirjoitti:Onko renkaat ihan varmasti oikeinpäin paikallaan ?

Ei kai kone tuollaisia määriä öljyä voi kuluttaa pelkästään ohjurinkumien kautta. :?
Mistäs muualta öljy voisi mennä palotilaan ? Syöttöpumpusta ? :shock:
Syöttöpumpusta.... Kyllä, mutta yleisemmin juurikin toisinpäin eli polttoaine vuotaa elementtien ohi öljynsekaan.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”