Katkennut öljyrengas?
Katkennut öljyrengas?
Jos auton moottorista on öljyrengas poikki tai muuten vaurioitunut yhdestä männästä niin kuinkahan paljon se mahtaa vaikuttaa öljynkulutukseen ja käyntiääneen?Entäs tuleeko sylinteriin pahat urat tai muita naarmuja\merkkejä jo lyhyessä ajassa?
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
Luulisin että jäljet tulevat nopiasti ja öljyä kuluu reilusti jos jokin männärengas on poikki. Varsinkin jos jäljet ovat tietyssä kohdassa ja rengas jumittunut, ettei tiivistä hyvin. Onko pakokanavista jokin likaisempi kuin muut? Kannessa saattaa olla myös nokijälkeä enempi luulisin. Väittämäni ovat tässä mutua, mutta viisammat kertokoon lissää.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Juu tuostahan on hyvät kuvat tuolla w123 moottoriremontti osiossa.Vitos ja nelospytyn pakokanavat ovat muita öljyisempiä ja karstaisempia mutta männänpäällä karstaa ei ole sen enempää kuin muissakaan.Muutkin pakokanavat ovat öljyisiä ja niistä näkee että öljy olisi muka tullut ohjureitten kautta joka pytyssä.Miten tuo muka olisi mahdollista että uudet ohjurinkumit vuotavat dieselissä jossa ohjurit ovat korkealla ja vielä pakopuolelta,en ymmärrä .
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
No eikös sen öljyrenkaan tehtävä ole kerätä se öljy pois sylinteristä?Malm kirjoitti:Itseänikin kiinnostaisi tämä öljyrenkaan henkinen elämä, onko sillä muuta tehtävää kuin auttaa kalvon muodostamisessa sylinteriin ?
Entäpä kuinka yleistä öljyrenkaitden vaurioituminen on?
-Risto
Ettei olis nyt Jarin männissä liian lyhkäset öljyrenkaat? Tulikos siihen uudet männät ja renkaat? Ylikokoa? Oisko joku puusilmä laittanu std-renkaat yk-mäntiin?
- Malm
- W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
- Viestit: 1657
- Liittynyt: 23.10.2005 18:00
- Paikkakunta: Limika/Oulu
Tottakai se ylimääräsen kerää poissa mutta samallahan se lastuloi siihen sen kalvonHVM kirjoitti: No eikös sen öljyrenkaan tehtävä ole kerätä se öljy pois sylinteristä?
Ettei olis nyt Jarin männissä liian lyhkäset öljyrenkaat? Tulikos siihen uudet männät ja renkaat? Ylikokoa? Oisko joku puusilmä laittanu std-renkaat yk-mäntiin?
Turpossa kai se öljyruisku ruutaa sinne männän rööriin ja sieltä on kai yhteys sinne männänrenkaan taakse ja se öljy sitten tulloo ulos ?
Emmää tiiä : D
Jarilla taisi olla öljyrenkaat jo männissä kiinni kun paketissa oli ? Tai ainakin sain semmosen käsityksen kun joskus niitä kuvia kattelin
-Risto
Viimeksi muokannut Malm, 10.5.2007 21:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Öljyrenkaan tehtävä on juurikin tuo ylimääräisen öljyn kaapiminen pois sylinterin seinämiltä.Tässä mun tapauksessa on saattanut öljyrengas vaurioitua asennuksessa koska se lipsahti muutaman kerran.Moottori on porattu 0,6mm ylikokoon ja renkaat tuntuisivat olevan oikeaa kokoa koska pänninkiä niissä on heti että piisaa .Kaikki osat on myös uusia ja laatu tavaraa joten siitäkään ei pitäisi olla kiinni.Ainoa syypää tässä hommassa taitaa olla liikaa yrittävä asentaja joka harjoittelee ennemmin omaan kuin asiakkaan moottoriin remontin tekemistä .
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
Jos auton moottorista on öljyrengas poikki tai muuten vaurioitunut yhdestä männästä
Harvinainen tilanne joten seuraa lähinnä mutua;
Selvästi enemmän kuluttaa koska puristusrenkaat eivät saa kaavittua öljyä alas.niin kuinkahan paljon se mahtaa vaikuttaa öljynkulutukseen
Ei juurikaan, männän päälle jäävä öljymäärä on kuitenkin niin pieni aina yhdellä kertaa.ja käyntiääneen?
Ei, renkaassa ei ole jännitystä niin että se katkenneena raapisi jälkiä sylinteriin.Entäs tuleeko sylinteriin pahat urat tai muita naarmuja\merkkejä jo lyhyessä ajassa?
- Malm
- W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
- Viestit: 1657
- Liittynyt: 23.10.2005 18:00
- Paikkakunta: Limika/Oulu
Googlekone löysi myös jotain tollaista. Kyseessä siis pakukoneet.
"Sitten teetä myös mäntiin tehtaan muutos, jossa öljyrengasuran pohjaan porataan viistosti alaspäin reikiä, jotta se kaavittu öljy menis paremmin pois, eikä kulkeutuisi öljyrenkaan ja alimman puristusrenkaan väliin, jolloin öljyrengas lakkaa toimimasta ja öljyn kulutusta esiintyy. Tyyppivika tuossa OM-koneessa - myös kutosessa."
Alkuperäinen threadi:
http://www.masinistit.com/viewtopic.php ... bd7eb1b5aa
En kyllä tiedä onko tuossa mitään perää mutta osui vain silmään
-RIsto
"Sitten teetä myös mäntiin tehtaan muutos, jossa öljyrengasuran pohjaan porataan viistosti alaspäin reikiä, jotta se kaavittu öljy menis paremmin pois, eikä kulkeutuisi öljyrenkaan ja alimman puristusrenkaan väliin, jolloin öljyrengas lakkaa toimimasta ja öljyn kulutusta esiintyy. Tyyppivika tuossa OM-koneessa - myös kutosessa."
Alkuperäinen threadi:
http://www.masinistit.com/viewtopic.php ... bd7eb1b5aa
En kyllä tiedä onko tuossa mitään perää mutta osui vain silmään
-RIsto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Kaikki informaatio otetaan tämän asian tiimoilta kiitollisena vastaan joten kiitoksia vaan tosi paljon kaikille vastanneille.Tämä on kyllä todella mielenkiintoinen asia jota olen puinut pitkään myös remontin tehneen idiootin kans .Näyttääpä vähän siltä että joutuu remontin tehnyt asentaja ottamaan sittenkin koko öljypohjan pois ja katsastamaan tilanteen vähintään vielä sen vitospytyn osalta.Ykkönen on jo irroitettuna pikkupohjan kautta ja siellä ei mitään vikaa ollut vaikka öljyä löytyi sieltäkin pakokanavasta.Malm kirjoitti:Googlekone löysi myös jotain tollaista. Kyseessä siis pakukoneet.
"Sitten teetä myös mäntiin tehtaan muutos, jossa öljyrengasuran pohjaan porataan viistosti alaspäin reikiä, jotta se kaavittu öljy menis paremmin pois, eikä kulkeutuisi öljyrenkaan ja alimman puristusrenkaan väliin, jolloin öljyrengas lakkaa toimimasta ja öljyn kulutusta esiintyy. Tyyppivika tuossa OM-koneessa - myös kutosessa."
Alkuperäinen threadi:
http://www.masinistit.com/viewtopic.php ... bd7eb1b5aa
En kyllä tiedä onko tuossa mitään perää mutta osui vain silmään
-RIsto
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
oli kerran yks foorttin kone joka hörppi öljyä 3-4 litraa 300 kilsalle. oli tehty täys kone remontti ja porattu ylikokoon. pakosarjassa oli öljyä jonkin verran mutta ei pahasti, ei savuttanut öljynsekasta pakokaasua. pienen kiinni leikkamisen jälkeen kun auottiin konetta (leipas 80 vauhissa totaalisen jumiin silleen että pyörät ulvahti ja pyörähti taas käyntiin meteli vaan oli 30 kertanen aikasempaan) todettiin männänrenkaitten olevaan kaikki samassa asennossa. eli ne katkos kohdat renkaissa oli öljyrenkaista puristusrenkaisiin samassa kohassa, pääsi puhaltamaan kumpaakin suuntaan jokseenkin esteettömästi. siellä oli myös yksi öljyrengas poikki ja väärinpäin asennettuna, mutta sylinterin seinät oli ilman minkäänlaisia naarmuja.
tuossakin oli ainut oire se ettei tahtonut öljy riittää oikein mitenkään päin. ei vaikuttanut käyntiin eikä vetoihin, ainoastaan kuumana ollessaan kovilla kierroksilla hais kuin itädiisselillä ajaessa...
ja tuolla oli ajettu sen rempan jälkeen joku 15tkm ja tuossa kiinni leikkaamisessa meni kampiakseli ja kiertokanki. oli hypännyt liuskat selätysten ja sorvas kaulasta 9mm pois. toki ajamallahan se kotiin tuotiin kun ei se enään siitä helpota vaikka ois jättänyt hinurille sen siirron. sökö mikä sökö.
tuossakin oli ainut oire se ettei tahtonut öljy riittää oikein mitenkään päin. ei vaikuttanut käyntiin eikä vetoihin, ainoastaan kuumana ollessaan kovilla kierroksilla hais kuin itädiisselillä ajaessa...
ja tuolla oli ajettu sen rempan jälkeen joku 15tkm ja tuossa kiinni leikkaamisessa meni kampiakseli ja kiertokanki. oli hypännyt liuskat selätysten ja sorvas kaulasta 9mm pois. toki ajamallahan se kotiin tuotiin kun ei se enään siitä helpota vaikka ois jättänyt hinurille sen siirron. sökö mikä sökö.
Itsensä myynyt, työnarkomaani vailla järkevää tekemistä.
Nuo reiät oli -84 om617 koneessa jo tehtaan jäljiltä. En muista enää mikä oli mäntien valmistumisajankohta.Malm kirjoitti:Googlekone löysi myös jotain tollaista. Kyseessä siis pakukoneet.
"Sitten teetä myös mäntiin tehtaan muutos, jossa öljyrengasuran pohjaan porataan viistosti alaspäin reikiä, jotta se kaavittu öljy menis paremmin pois, eikä kulkeutuisi öljyrenkaan ja alimman puristusrenkaan väliin, jolloin öljyrengas lakkaa toimimasta ja öljyn kulutusta esiintyy. Tyyppivika tuossa OM-koneessa - myös kutosessa."
MB 300D, MB 380 SEC, MB 600 SEC, VW TDI.
Ei minunkaan mielesta katkennut männän rengas välttämätä jätä mitään jälkiä sylinteriin. Jos rengas katkeaa häviää myös jännitys ja rengas on vain uran pohjassa. Jälkiä syntyy vain, jos renkaasta katkeaa pala läheltä katkosta ja katkennut pala pääsee kiilautumaan männän ja pytyn rakoon.l
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99
- Jarno.V
- Opel - spesialisti
- Viestit: 1021
- Liittynyt: 30.9.2005 18:12
- Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa
Tuo on Kotarin yksmukisen kisapadan mäntä, sille tuli kai vaan vanhuus(näillä on joku vaihtoväli, jota ei ollu vissiin noudatettu).jari_w123 kirjoitti:Katoppas,mitäs tuolle on sattunut.Taisi kolista ja huohottaa aika reilusti.
Radalla vaan savut pölähti ja tehot ikäänkuin katos
Mut kävi se kuitenkin, eikä kolissu.
Pytty onneksi säily ehjänä.
Jos ei kulje niin kromaa se.
Eipä ollut öljyrengas poikki.Itse asiassa alakerrasta ei löytynyt mitään vikaa paitsi että ylimpien männänrenkaiden urissa ja yläpuolella oli jo jonkinlaiset karstakerrostumat.Sylintereissä on huimat 0,01mm epäpyöreyttä joten sekään ei selitä liiallista öljynkulutusta.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
Hieman aihetta sivuten, täsä ku ite remppaa tein ja katkoin vanhoja männänrenkaita rengasurien puhdistustyökaluksi niin huomasin että öljyrenkaan sai suht helposti poikki, mutta ne kaks muuta rengasta oli kyllä tosi sitkeitä. Mutta kyllä varmaan on ihan hyvä tuota öljyrengasta hieman varoa asennuksessa.
Chevy C10 Pick Up 6.2d
Chevy K1500 Pick Up 6.2d
W126 500SEC
W115 300blowerturbodiesel-projekti
Chevy K1500 Pick Up 6.2d
W126 500SEC
W115 300blowerturbodiesel-projekti
Juu männät tulee asentaa todella varovasti paikoilleen jottei renkaat vaurioidu.Ilmeisesti olin piisalle varovainen kun ne olikin ehjiä vaikka vitosen öljyrengasta pelkäsinkin.Jos vanhat männänrenkaat tuntuvat sitkeiltä ja kestävät vääntää vaikka ässälle johtuu se ylikuumenemisesta jolloin renkaan karkaisu on hävinnyt.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
Tulipa tässä illalla värkätessäni mieleen että voisiko olla mahdollista että öljyrenkaan ponnejousi on liian pitkä tai tiuha jolloin se peittää männän öljyporaukset silloin kun mäntä on paikoillaan sylinterissä ja öljyrengas ei silloin toimikkaan niinkuin on suunniteltu.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
Rengas ei painu kasaan mutta ponnejousi renkaan sisällä tietääkseni puristuu hieman tai siis jousen kierteet menevät lähemmäksi toisiaan.Pakko vaan miettiä tällaisia hullujakin teorioita koska jostakin se öljynkulutuksen syy on löydyttävä ja nyt kun moottori on osina niin tällaiset tyhmätkin jutut on pakko varmistaa.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Laitoitko ne renkaiden katkaisukohdat aina vastakkaisiin suuntiin, ettei synny suoraa kanavaa katkaisukohdista läpi männän sivun
Toinen on tuo Dealerin mainitsema oikeinpäin asennus; nuolet tai top -teksti
Onko venttiilien ohjurit miten väljät
Mitä moottoriöljyä on käytetty / oletko kokeillut eri merkkiä, viskositeettia / paljonko remontin jälkeen ajettu / mikä on kulutus
Tässä nyt alkuun
Toinen on tuo Dealerin mainitsema oikeinpäin asennus; nuolet tai top -teksti
Onko venttiilien ohjurit miten väljät
Mitä moottoriöljyä on käytetty / oletko kokeillut eri merkkiä, viskositeettia / paljonko remontin jälkeen ajettu / mikä on kulutus
Tässä nyt alkuun
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
Syöttöpumpusta.... Kyllä, mutta yleisemmin juurikin toisinpäin eli polttoaine vuotaa elementtien ohi öljynsekaan.dealer kirjoitti:Onko renkaat ihan varmasti oikeinpäin paikallaan ?
Ei kai kone tuollaisia määriä öljyä voi kuluttaa pelkästään ohjurinkumien kautta.
Mistäs muualta öljy voisi mennä palotilaan ? Syöttöpumpusta ?