styling ajovalot
styling ajovalot
onko kukaan kokeillu näitä ajovaloja minkälaiset ne on. nuo näyttäis hyvältä xenon käyttöön
Makuasioistahan ei voi kuin kiistellä ,mutta on nuo kyllä hirveän näköiset Tuossa olisi samaan tyyliin http://belmez.net/1/3.jpg
- Manu300cea24
- Viestit: 30
- Liittynyt: 23.3.2006 8:51
- Paikkakunta: Pielavesi
He he tuota naurettiin jo Mersufoorumilla!AM kirjoitti:Makuasioistahan ei voi kuin kiistellä ,mutta on nuo kyllä hirveän näköiset Tuossa olisi samaan tyyliin http://belmez.net/1/3.jpg
Mutta näppärä lampunpyyhkijä Ei tarvi kuin sähkömoottorin pyörittämään pyyhkijää eikä mitään ylimääräisiä mekanismeja edestakaiseen liikkeeseenManu300cea24 kirjoitti:He he tuota naurettiin jo Mersufoorumilla!AM kirjoitti:Makuasioistahan ei voi kuin kiistellä ,mutta on nuo kyllä hirveän näköiset Tuossa olisi samaan tyyliin http://belmez.net/1/3.jpg
Kyllä on kauhea näky, mutta makuasioista ei voi kiistellä,
Jos haluat kunnon valot, niin unohda xenonit. Niissä
himmenee aika nopeasti tuo valoteho eli 50 000 kilometrillä
on jo paras teho mennyt ja uudet saa laittaa noin 150 000
kohdalla. Lisäksi valon raja on terävä, mikä ei ole hyvä
asia. Itsellä oli Bemarissa xenonit ja ostin uudet polttimotkin,
mutta ei ne oikein vakuuttaneet. Kyllä hyvä halogeeni on parempi.
Hyvän halogeenin saa 124:en, kun ohittaa valokytkimen releellä
ja laittaa sumuvalojen paikalle lisäpitkät.
Lähivalot saavat virran niin, että sähkö tosiaan kiertää
valokatkaisijan kautta, Tähän jää hiukan jännitettä. Jos
valokatkaisijaa käyttää releen ohjaukseen, jännite nousee
ja valo kirkastuu. Kaikki toimii, kuten alkuperäisessä eli
rikkinäisen polttimon merkkivalokin toimii, kun johdot
vetää sopivasti.
Sumuvaloilla ei tee mitään eikä niitä saa laillisesti
käyttääkään oikeastaan koskaan, joten niiden paikalle
voi laittaa lisäpitkän. Kunnon johdoilla ja releillä valoa
lähtee aika mukavasti. Muutostyö on valitettavasti kallis.
Vielä jos autossa on kunnon pyyhinpesurit ja
heijastimet ja poltimot vaihdetaan uusiin, niin alkaa
valot loistaa, Itse olen harkinnut tällaista savottaa.
Jos haluat kunnon valot, niin unohda xenonit. Niissä
himmenee aika nopeasti tuo valoteho eli 50 000 kilometrillä
on jo paras teho mennyt ja uudet saa laittaa noin 150 000
kohdalla. Lisäksi valon raja on terävä, mikä ei ole hyvä
asia. Itsellä oli Bemarissa xenonit ja ostin uudet polttimotkin,
mutta ei ne oikein vakuuttaneet. Kyllä hyvä halogeeni on parempi.
Hyvän halogeenin saa 124:en, kun ohittaa valokytkimen releellä
ja laittaa sumuvalojen paikalle lisäpitkät.
Lähivalot saavat virran niin, että sähkö tosiaan kiertää
valokatkaisijan kautta, Tähän jää hiukan jännitettä. Jos
valokatkaisijaa käyttää releen ohjaukseen, jännite nousee
ja valo kirkastuu. Kaikki toimii, kuten alkuperäisessä eli
rikkinäisen polttimon merkkivalokin toimii, kun johdot
vetää sopivasti.
Sumuvaloilla ei tee mitään eikä niitä saa laillisesti
käyttääkään oikeastaan koskaan, joten niiden paikalle
voi laittaa lisäpitkän. Kunnon johdoilla ja releillä valoa
lähtee aika mukavasti. Muutostyö on valitettavasti kallis.
Vielä jos autossa on kunnon pyyhinpesurit ja
heijastimet ja poltimot vaihdetaan uusiin, niin alkaa
valot loistaa, Itse olen harkinnut tällaista savottaa.
Jaa, ehkä niitä xenonejakin on erilaisia. Epäilen vaan, että
satsaamalla halogeenien parantamiseen lopputulos
olisi parempi kuin satsaamalla jälkiasennusxenoneihin.
124:en nimittäin saa tehtyä todella hyvät valot em. keinoilla.
Kaikissa autoissa tilanne ei ole sama.
Xenoneissa valo on kirkas, mutta tietysti laki rajoittaa
kokonaismäärän. Valon raja on hyvin tarkka, minkä takia
valoikeilan ulkopuolelta ei näe oikein mitään.
Tämmöinen on siis oma kokemus yksien xenonien kohdalta.
Ei kannata hirveästi haikailla niiden perään, kun kunnon
valot saa muutenkin.
satsaamalla halogeenien parantamiseen lopputulos
olisi parempi kuin satsaamalla jälkiasennusxenoneihin.
124:en nimittäin saa tehtyä todella hyvät valot em. keinoilla.
Kaikissa autoissa tilanne ei ole sama.
Xenoneissa valo on kirkas, mutta tietysti laki rajoittaa
kokonaismäärän. Valon raja on hyvin tarkka, minkä takia
valoikeilan ulkopuolelta ei näe oikein mitään.
Tämmöinen on siis oma kokemus yksien xenonien kohdalta.
Ei kannata hirveästi haikailla niiden perään, kun kunnon
valot saa muutenkin.
Kylläkyllä.
Itsehän laitoin 124:än lähivaloihin xenonit ja mielestäni valotehoa ei voi verrata halogeeneihin, eroa on melkein kuin yöllä ja päivällä xenonien eduksi.
Tulevana syksynä on tarkoitus laittaa myös kaukovalot xenoneilla, mietinnässä on joko hyvät apukaukovalot tai sitten omiin umpioihin kaukovalolasit joka olisi tyylikkäämpi ratkaisu mutta myös huomattavasti kalliimpi.
Itsehän laitoin 124:än lähivaloihin xenonit ja mielestäni valotehoa ei voi verrata halogeeneihin, eroa on melkein kuin yöllä ja päivällä xenonien eduksi.
Tulevana syksynä on tarkoitus laittaa myös kaukovalot xenoneilla, mietinnässä on joko hyvät apukaukovalot tai sitten omiin umpioihin kaukovalolasit joka olisi tyylikkäämpi ratkaisu mutta myös huomattavasti kalliimpi.
wiimax.fi
Olen kahteen farkkuun jo virittänyt releiden ja sulakkeiden kautta suoran jännitteen etuvaloille. Sumarit siirtyi puskurin alle toimien orkkis kytkimellä ja alkuperäisistä tuli apupitkät. Ainut huono puoli tässä oli, että pimeällä tahtoo liikennemerkit loistaa silmiin salamavalojen lailla. Valojen suuntaus on kunnossa, joten siitä se ei johdu. Valoa tulee vaan niin, että näkee.
Muutoskustannuksetkaan eivät ole ylitsepääsemättömiä. Uusi lasi, joka on tarkoitettu apupitkälle ja vanhan sumarin heijastimen edestä lusikka pois. Varovaisuutta, ettei osu peilipintaan ja tule vaurioita. Peili on saman muotoinen molemmissa tapauksissa. Muutama rele, sulakeboksi ja johtoa, sekä liittimiä.
Ensimmäinen vaihto oli tietysti alliimpi, kun vaihdoin kaikki peilit uusiin. Olivat kyllä muutenkin jo harmaantuneet. Toisessa oppi meni perille ja tarkastin peilit ja tilasin vain lasit.
Merkkivalo toimii tämän jälkeen vaikka merkkinä valojen päällä olosta. Rikkinäisten polttimoiden varoitusvalona se toimii kuten ennenkin, kunhan laittaa ensin vain parkit päälle ja odottaa hetken. Jos valo ei syty, niin etuvaloja lukuunottamatta kaikki muut on kunnossa. Jarrukin, jos sitä muistaa painaa.
Muutoskustannuksetkaan eivät ole ylitsepääsemättömiä. Uusi lasi, joka on tarkoitettu apupitkälle ja vanhan sumarin heijastimen edestä lusikka pois. Varovaisuutta, ettei osu peilipintaan ja tule vaurioita. Peili on saman muotoinen molemmissa tapauksissa. Muutama rele, sulakeboksi ja johtoa, sekä liittimiä.
Ensimmäinen vaihto oli tietysti alliimpi, kun vaihdoin kaikki peilit uusiin. Olivat kyllä muutenkin jo harmaantuneet. Toisessa oppi meni perille ja tarkastin peilit ja tilasin vain lasit.
Merkkivalo toimii tämän jälkeen vaikka merkkinä valojen päällä olosta. Rikkinäisten polttimoiden varoitusvalona se toimii kuten ennenkin, kunhan laittaa ensin vain parkit päälle ja odottaa hetken. Jos valo ei syty, niin etuvaloja lukuunottamatta kaikki muut on kunnossa. Jarrukin, jos sitä muistaa painaa.
Saahan sillä jonkinlaiset valot.Valoa tulee vaan niin, että näkee.
Puolivalot eivät ole mitenkään hääppöiset.
Lasit maksavat turhan paljon, parin hinnalla saa kahdet laadukkaat isot apukaukovalotMuutoskustannuksetkaan eivät ole ylitsepääsemättömiä. Uusi lasi, joka on tarkoitettu apupitkälle...
Ulkonäöllisesti "lasimuutos" on ehdottomasti paras ratkaisu.
Valosatsi on itselläni Hellan valmistama ja periaatteessa niitä saa tilaamalla jokaiseen asian tuntevaan varaosaliikkeeseen. Merteilistä hain viimeksi ja oli hyllyssä. Vuosi oli silloin 1998.
Puolivalot on ongelma, kun niitä ei nykyautoihin voi luximäärän (valoteho) ylittymisen vuoksi laittaa. Sumuvalot taas saa olla, mutta niiden käyttö on käytännössä kielletty muuten, kuin sumulla. Joten niistäkään ei ole apua.
Kannattaa kuitenkin ensin tarkastaa peilipintojen kunto. Se vaikuttaa halogeeneissa eniten valotehoon. Jos vähänkin havaittavissa harmaantumista, eli likaa, niin vaihtoon vaan. Vanhojen puhdistus kokeilu tuotti huonomman tuloksen puhdistamattomaan verrattuna. Ja koska lasit ovat kuitenkin pientä kiveniskemää täynnä vuosien ajelun jäljiltä, niin en näkisi huonoksi vaihtaa nitäkin muutaman vuoden välein. Tämä ainakin pääkaupunkiseudulla ajaen tuntuu tarpeelliselta.
Puolivalot on ongelma, kun niitä ei nykyautoihin voi luximäärän (valoteho) ylittymisen vuoksi laittaa. Sumuvalot taas saa olla, mutta niiden käyttö on käytännössä kielletty muuten, kuin sumulla. Joten niistäkään ei ole apua.
Kannattaa kuitenkin ensin tarkastaa peilipintojen kunto. Se vaikuttaa halogeeneissa eniten valotehoon. Jos vähänkin havaittavissa harmaantumista, eli likaa, niin vaihtoon vaan. Vanhojen puhdistus kokeilu tuotti huonomman tuloksen puhdistamattomaan verrattuna. Ja koska lasit ovat kuitenkin pientä kiveniskemää täynnä vuosien ajelun jäljiltä, niin en näkisi huonoksi vaihtaa nitäkin muutaman vuoden välein. Tämä ainakin pääkaupunkiseudulla ajaen tuntuu tarpeelliselta.
Kyllä puolivaloista tulee erinomaiset, kun kytkee sähköt releen
kautta ja uusii lasit, heijastimet ja polttimot. Aito lasi myös pysyy
kirkkaana eikä himmenny kuin muovi. Pyyhinpesurit takaavat,
että valotehoa on muulloinkin kuin poutasäällä vastapestyssä autossa.
Releen kautta kytkeminen vaikuttaa oleellisesti valotehoon.
Jos johtoihin jää voltti, teho putoaa 16%.
Ksenon-valo hyytyy niin, että jo 50.000 km.n jälkeen valoteho
on pudonnut rankasti. Hyytyy halogeenikin, mutta vaihto on halvempi.
kautta ja uusii lasit, heijastimet ja polttimot. Aito lasi myös pysyy
kirkkaana eikä himmenny kuin muovi. Pyyhinpesurit takaavat,
että valotehoa on muulloinkin kuin poutasäällä vastapestyssä autossa.
Releen kautta kytkeminen vaikuttaa oleellisesti valotehoon.
Jos johtoihin jää voltti, teho putoaa 16%.
Ksenon-valo hyytyy niin, että jo 50.000 km.n jälkeen valoteho
on pudonnut rankasti. Hyytyy halogeenikin, mutta vaihto on halvempi.
Tiedossa on millaiset niistä tulee, moinen homma oli tehty omaan 124:ääni juuri ennen kun auton ostin.Kyllä puolivaloista tulee erinomaiset, kun kytkee sähköt releen
kautta ja uusii lasit, heijastimet ja polttimot.
Radikaalisti paremmat kuin ilman releitä ja himmeillä laseilla / heijastimilla.
Ei tosin tähän nykyiseen vaan 300D -88 joka oli minulla muutama vuosi sitten.
Apukaukovalolasit oli myös, niiden lisäksi Bosch Rallye 225 + 100W polttimot niin kaukovalot oli hyvät.
Paitsi jos laittaa puolivaloihin xenonit, sitten hyvätkään halogeenikaukovalot eivät ole mistään kotoisin.
KL-ssä näkyy olevan umpion hinta 215€/kpl, pelkkää lasia ei hinnastossa näy
Muistaakseni lasit, ainakin joskus oli luokkaa 110€/kpl
Motonetissa lasit oli karvan alle 100€/kpl, saatavuudesta ei havaintoa
Luulis noita kyllä saavan minkä vaan hellaa myyvän kaupan kautta.
500E:n kohdalta ainakin vois löytyä luetteloista.
Muistaakseni lasit, ainakin joskus oli luokkaa 110€/kpl
Motonetissa lasit oli karvan alle 100€/kpl, saatavuudesta ei havaintoa
Luulis noita kyllä saavan minkä vaan hellaa myyvän kaupan kautta.
500E:n kohdalta ainakin vois löytyä luetteloista.
Perustelemattomilla mielipiteillä on käyttöä vain makuasioissa.
Tässä ei ole vastakkain kaasuvalo ja halogeeni yleensä, vaan 124:n
halogeeni ja tarvikekaasuvalo. 124:en saa tehtyä halogeenivalot
parhaasta päästä. Halpa (kiinalainen) tarvikeksenon tuskin on
luokkansa paras.
124:n halogeeniajovaloissa on isot heijastimet, pyyhinpesurit ja
lasinen etuosa. Kun näihin yhdistetään korkea jännite polttimolla,
saadaan erinomaiset valot, jotka eivät himmene nopeasti ajan
myötä polttimoiden kulumisen takia, lasin naarmuuntumisen vuoksi
tai hetkessä kuran takia.
Esim. omassa BMW:ssa ksenon-ajovalot menettivät ison osan
tehosta muovin naarmuuntumisen takia. Uusissa valoissa
tämä ei ole muuten ongelma, paitsi jos se estää käyttämästä
pyyhinpesureita.
Kaasuvalo himmenee 15-25% vuodessa. TM 19/2004 mittasi käytettyjä
kaasuvaloja ja 35 tkm vähensi 20% ja 135 tkm 70% valoista. Kun
hyvä halogeeni tuottaa valovirtaa 2100 lumenia ja huono kaasuvalo 2800
lumenia eli 25% enemmän, etu menetetään nopeasti. Halogeeni
himmenee hitaasti ja se on halpa vaihtaa uuteen.
Kun vaihdetaan tarvikekeksenon, joudutaan vaihtamaan koko valaisin
E-hyväksynnän takia. Jos läpinäkyvä osa ei ole lasia, se ei kestä
naarmuuntumatta pyyhinpesuria. Pyyhinpesuri on ylivoimainen
verrattuna painepesuriin ja lasin likaisuuden vaikutus valovirtaan on
suuri. Tiesuolaa ja kuraa ei ole niin paljon automaailman keskuksissa
kuin Suomessa .
Enemmän valoa ei tarkoita aina enemmän näkyvyyttä. Jos valoa on
lähellä paljon, silmät sopeutuvat siihen tasoon ja kyky nähdä kauas
vähempään valoon pienenee. Kaasuvalojen ja sumuvalojen kanssa voi
käydä juuri näin, lähellä oleva kirkas valo estää näkemästä kunnolla
kauemmas. Kaasuvalon valokeila on todella tarkkarajainen ja sen
ulkopuolelle ei näe kovin hyvin.
Kunnon kaasuvaloilla varmasti pääsee hyvään tulokseen, mutta
kaikki ksenonvalot eivät automaattisesti ole parempia kuin kaikki
halogeenit. Uusi ksenon tuottaa enemmän valovirtaa kuin uusi
halogeeni, mutta se ei määrää kaikkea, mitä valoihin liittyy.
Tässä ei ole vastakkain kaasuvalo ja halogeeni yleensä, vaan 124:n
halogeeni ja tarvikekaasuvalo. 124:en saa tehtyä halogeenivalot
parhaasta päästä. Halpa (kiinalainen) tarvikeksenon tuskin on
luokkansa paras.
124:n halogeeniajovaloissa on isot heijastimet, pyyhinpesurit ja
lasinen etuosa. Kun näihin yhdistetään korkea jännite polttimolla,
saadaan erinomaiset valot, jotka eivät himmene nopeasti ajan
myötä polttimoiden kulumisen takia, lasin naarmuuntumisen vuoksi
tai hetkessä kuran takia.
Esim. omassa BMW:ssa ksenon-ajovalot menettivät ison osan
tehosta muovin naarmuuntumisen takia. Uusissa valoissa
tämä ei ole muuten ongelma, paitsi jos se estää käyttämästä
pyyhinpesureita.
Kaasuvalo himmenee 15-25% vuodessa. TM 19/2004 mittasi käytettyjä
kaasuvaloja ja 35 tkm vähensi 20% ja 135 tkm 70% valoista. Kun
hyvä halogeeni tuottaa valovirtaa 2100 lumenia ja huono kaasuvalo 2800
lumenia eli 25% enemmän, etu menetetään nopeasti. Halogeeni
himmenee hitaasti ja se on halpa vaihtaa uuteen.
Kun vaihdetaan tarvikekeksenon, joudutaan vaihtamaan koko valaisin
E-hyväksynnän takia. Jos läpinäkyvä osa ei ole lasia, se ei kestä
naarmuuntumatta pyyhinpesuria. Pyyhinpesuri on ylivoimainen
verrattuna painepesuriin ja lasin likaisuuden vaikutus valovirtaan on
suuri. Tiesuolaa ja kuraa ei ole niin paljon automaailman keskuksissa
kuin Suomessa .
Enemmän valoa ei tarkoita aina enemmän näkyvyyttä. Jos valoa on
lähellä paljon, silmät sopeutuvat siihen tasoon ja kyky nähdä kauas
vähempään valoon pienenee. Kaasuvalojen ja sumuvalojen kanssa voi
käydä juuri näin, lähellä oleva kirkas valo estää näkemästä kunnolla
kauemmas. Kaasuvalon valokeila on todella tarkkarajainen ja sen
ulkopuolelle ei näe kovin hyvin.
Kunnon kaasuvaloilla varmasti pääsee hyvään tulokseen, mutta
kaikki ksenonvalot eivät automaattisesti ole parempia kuin kaikki
halogeenit. Uusi ksenon tuottaa enemmän valovirtaa kuin uusi
halogeeni, mutta se ei määrää kaikkea, mitä valoihin liittyy.