722.626 Arpoo 3 -> 4 vaihdossa.

Vaihteistot, perä,kardaani,vetoakseli.
Katso myös W202.
Kooee
Viestit: 75
Liittynyt: 18.3.2007 17:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

722.626 Arpoo 3 -> 4 vaihdossa.

Viesti Kirjoittaja Kooee »

Arpoo.... Eli käyttää vapaalla vaihdon välissä (kierrokset nousevat 100 - 300 rmp, riippuen kuinka syvällä kaasupoljin on). Mitään ylimääräisiä ääniä ei laatikosta kuulu.

Otsikon mukainen ongelma, joka esiintyy:
-Kun laatikko on ajolämmin
-kun kick down ei ole käytössä, kick downilla vaihtaa napakasti, niin kuin kuuluukin.
-Tekee saman myös käsin vaihtaen

Öljyt ja suodatin tuli vaihdatettua, eipä auttanut.

Cartestillä ei löytynyt mitään vikakoodeja.

Autolla ja laatikolla on ajettu 158 tkm.

Mitä seuraavaksi?

Oppineisuuden resetointi?

Uusi laatikko? :(

T: Kimmo
320 CDI 2000'
Spudenius
Viestit: 115
Liittynyt: 09.9.2006 18:30
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Spudenius »

Oppineisuuden resetointi voisi olla kokeilun arvoinen.
Kooee
Viestit: 75
Liittynyt: 18.3.2007 17:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kooee »

Onko kellään käytännön kokemusta oppineisuuden resetoinnista?

Onhan tuohon ohjeet mutta hiukan hirvittää tehdä, kun ei ole ennen moiseen hommaan seonnut. Siis lähinnä opettaminen. Voiko laatikon saada tilaan, josta se ei toivu ilman vehon apuja.

Pitäsi kai onnistua ihan tuolla Carsoftilla?
Spudenius
Viestit: 115
Liittynyt: 09.9.2006 18:30
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Spudenius »

Ei sitä kyllä voi saada mitenkään huonommaksi. Tein resetoinnin kokeilumielessä pomon autoon. Laatikossa kun ei ollut mitään vikaa niin ei siinä eroa paljoa huomannut. Carsoftilla onnistuu resetoinnit. Ohjeita vain seuraillen....
Kooee
Viestit: 75
Liittynyt: 18.3.2007 17:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kooee »

Uusia oppeja tuli testattua...

Ennen oppien resetointia laatikko meni vika-tilaan. Carsoft kertoi vikaksi F110
Mitä mahtaa tarkoittaa selkokielellä?

Taisi vaan olla turhaa työtä, uusien oppien myötä ei kyllä mitään uutta tullut havaittua.

Ei kai vaan ensimmäinen ohjainboxi ole laatikon, meinaan ohjainboxilaatikossa keulasta päin ensimmäisestä boxista tihkuu öljyä!!! :(

Taitaa tulla vähän isompaa "huoltoa"..
Jarkko S
P-R-N-D-3-2
Viestit: 49
Liittynyt: 21.5.2006 13:01
Paikkakunta: Käärmelahti

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

Jos boksissa on öljyä niin jo se kertoo että kyseessä on laatikon boksi.

Lootan etupäässä olevan johtoliittimen läpiviennin O-renkaat kovettuvat ja alkavat vuotamaan, jolloin öljy pääsee johtosarjaan ja siitä aina boksiin asti. Ja tietää ongelmia.

Lootaa ei tartte korjata mutta boksin joutuu hommaamaan toisen, joko uuden tai kuivan käytetyn.
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Tieto lisää tuskaa. Missäs nuo boksit sijaitsee? Siinä neljällä ruuvilla kiinni olevassa laatikossa, missä on normaali autossa akku :lol: ? Jotenkin tuli kiinnostus tarkistella mitä löytyy :roll:
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Kannattaa tosiaan vaihtaa ihan varulta ne laatikon puolen o-renkaat :!:

Omassakin ihan rutiini öljybvaihdon yhteydessä Nappasin töpselin irti vaikka oli ihan kuiva päälle päin. Öljyä tuli samantien lusikallinen...
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Nii oliko ne boksit siellä ison kannen alla, siinä kohti missä 124:sessa on akku :roll: Jos näin niin miten ne öljyt pääsee sinne boksiin asti, johtonippujen muovikuorethan loppuvat jo siihen ison laatikon läpivientiin ja siitä menevät yksittäisillä johdoilla bokseille. Vai olenkohan edes oikeassa laatikossa :roll:
Avatar
Tomaatti II
Kokkolan Kröönholmi
Viestit: 2439
Liittynyt: 11.7.2006 10:33
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Tomaatti II »

Alkoi myös kiinnostaa! nämä ei tosiaankaan ole tylsiä autoja, näillä on sielu! :lol:
Kuva
Kooee
Viestit: 75
Liittynyt: 18.3.2007 17:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kooee »

Ohjainlaite kotelo on sillä paikalla jossa esim. 124:ssa on akku, kotelon kansi on kiinni 4:llä ristipääruuvilla. Kannen alta paljastuu 3 ohjainlaitetta, ensimmäinen on vaihteiston, väriltään musta.

Siihen tulee 2 liitintä kiinni ja ainakin mulla moottorin puoleisesta liittimestä tulee öljyä.

Ostin tuossa uusia osia:
Ohjainlaitteen
Johtosarjan korjaus-sarjan (holkki jossa on 2 O-rengasta)
Laatikon öljyä 1L
Sinetin korkkiin

Halpa paketti alle 800 € ! :)

Ohjain laitteen numero on kuulemma muuttunut vuosien saatossa:
Paikallaan ollut on: A 025 545 05 32
Uusi: A 030 545 23 32

Mulla on ensi torstaiksi aika varattu veholle, silloin ne vaihtavat nuo osat mutta mutta....

Ajattelin pikaisesti testata toimisiko uusi ohjainlaite oikein. Kovin pitkään uutta ohjainlaitetta ei viitsi paikoillaan pitää, niin kauan kun alapää on kunnossa ;)

Puhdistin liittimen brakecleen:llä ja laitoin uuden boxin paikalleen....
Käännän avaimesta virrat päälle.... OK.... Hehkun valo sammuu normaalisti...
Tarjoan starttia avaimesta... Eipä tapahdu mitään!! :(

No aikani avainta käänneltyäni totean että eipä toimi ja laitan vanhan boxin takaisin ja testaan, johan käy ja toimii kuten ennen.

Meinasin oikaista ja vaihtaa itse tiivisteet ja boxin mutta eipä taida onnistua, kosla ei enää käynnisty :(

Eli mitäs nyt? Pitääkö uuden boxin numero kertoa jollekin toiselle ohjainlaitteelle ennen kun tuo alkaa toimimaan? Tuohan ei sitten onnistu muualla kuin veholla?

Tuossa on linkki kuvaan: http://kooee.kuvat.fi/kuvat/Autot/CIMG0421.JPG
Onko tuo korjaus-sarja oikeanlainen?

On muuten sitten hauska toimintaperiaate veholla noiden ohjainlaitteiden kanssa, niillä ei ole palautusoikeutta, vaikka olisi avaamattomassa paketissa.
Avatar
Tomaatti II
Kokkolan Kröönholmi
Viestit: 2439
Liittynyt: 11.7.2006 10:33
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Tomaatti II »

Vaatisikohan se uusi ohjainlaite vielä softan?
Kuva
Kooee
Viestit: 75
Liittynyt: 18.3.2007 17:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kooee »

Boxin kannessa lukee kyllä että softakin saattaisi löytyä:
SW: 42/01
HW: 47/05

Tiedä näistä...
Kooee
Viestit: 75
Liittynyt: 18.3.2007 17:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kooee »

Tuli käytyä ulkoilemassa läppärin ja Carsoftin kanssa.
Laitoin uuden boxin kiinni ja tein testin, tulos:

ERROR: P2010 EGS control unit is not coded

Eli varmaankin uusi boxi pitää koodata.

Samalla tuli käytyä läpi muutkin yksiköt ja testattua suuttimet. Aika pieniä heittoja, max oli 1,1 kahdessa sylinterissä, muissa luokkaa 0,8.

No veholle sitten kun on tiivisteet kunnossa.
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Käväsinpä kurkkaamassa ja otin kuvankin->http://jamku.laatikko.org/cpg132/albums ... %20003.jpg

Mikäs noista sitten oikein on laatikon boksi..? Tuollaiset irralliset johdot noihin liittimiin menee joten miten se öljy tuonne boksiin asti pääsee? Eipä tuolla öljyä onneksi tainnut näkyä.
Kooee
Viestit: 75
Liittynyt: 18.3.2007 17:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kooee »

Näyttäsi sinulla olevan yksi ohjainlaite enemmän kuin mulla. Sulla se on se joka on lähinpänä sulakkeita.

Tutkimattomat ovat vaihteistoöljyn tiet :) se nimittäin tulee kapilaarisesti noita ohkaisia johtoja pitkin.
Avatar
tovayryn
Viestit: 284
Liittynyt: 26.9.2006 23:02
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tovayryn »

saako siellä vaihdelaatikon ohjainboxissa olla öljyä? onko se niinku lämpösuojana siinä? vai vuotanut sinne väärästä välistä.

jos se sinne tulee niin mistä?
BMW 535d //Täysitehoinen

ex: 190E LamboBling
MB w210 E50 Lorinser "The Godfather"
MB S124 230 TE
Kooee
Viestit: 75
Liittynyt: 18.3.2007 17:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kooee »

Ei sinne ohjainlaitteeseen öljyä kuulu, ainakaan uudessa ei ole ja eikä tuo öljy tee hyvää ohjainlaitteen osille.

Tosin en tiedä korjaantuuko tuo minun vaiva noilla osilla mutta onpahan yksi vaihtoehto suljettu sitten pois. Voihan laatikossa olla jotain muutakin vikaa esim. sähköhydraulissa osassa. Sen näkee sitten. Tietysti mun tuurilla menee koko laatikko vaihtoon. :oops:

Öljy tulee vaihteistosta johtosarjan johtimia pitkin, jos O-renkaat ovat kulahtaneet laatikon päästä.
T: Kimmo
S124 300D (124.190)
603.912, 722.415
+ Talvikulkine
W124 300E 4 Matic(124.230)
(2,6l M103 Turbo IC, MegaSquirtilla)
Avatar
tovayryn
Viestit: 284
Liittynyt: 26.9.2006 23:02
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tovayryn »

olin just kysymässä miten se sinne pääsee. no luulempa että tässä selvitään nyt vain puhdistamalla kun laatikko pelaa moitteettomasti vaikka kortti öljyssä onkin. kiireen vilkkaa vain vaihtamaan o liittimet.
BMW 535d //Täysitehoinen

ex: 190E LamboBling
MB w210 E50 Lorinser "The Godfather"
MB S124 230 TE
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Kooee kirjoitti:Näyttäsi sinulla olevan yksi ohjainlaite enemmän kuin mulla. Sulla se on se joka on lähinpänä sulakkeita.

Tutkimattomat ovat vaihteistoöljyn tiet :) se nimittäin tulee kapilaarisesti noita ohkaisia johtoja pitkin.
Juu,tämähän onkin ihan eri tekniikalla, ja vanhempikin.

Jaa että noiden johtojen sisällä kulkeutuu sellainen määrä öljyä :shock: Onpas aika hurjaa..Pitääpä Vielä kerran käydä kurkkaamassa ja irroittaa se liitinkin :lol:
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

C-mersuissa laatikon boxi on oikean puolen etu jalkatilassa semmosen metalli levyt alla kun matot nostaa pois. Voisko Väykyssäkin olla ennen face-liftia seillä sen sijainti?

Laatikon boxi tosiaan vaatii koodauksen ennen toimintaa. Eli luetaan koodaus vanhasta, vaihetaan boxi ja siirretään uuteen. Ja jos vanha boxi täysin mykkä niin koodauksen joutuu tekemään "manuaalisesti", eli sinne syötetään auton tiedot kohta kerrallaan.
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Ei, kyllä vanhassakin väykyssä boksi löytyy tuolta samasta paikasta. Ai mistäkö tiedän? No arvatkaapa :lol: Mitäpä jos kaikki sähkölaatikon omistajat tarkistaisivat boksin...öljyä löytyi nimittäin täältäkin :roll:
Avatar
tovayryn
Viestit: 284
Liittynyt: 26.9.2006 23:02
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tovayryn »

no me tuossa kuutioitiin että onko sittenkin niin että öljy kuuluu boxiin, vähän kuin muuntajassa? kun ei se haise vaihdelaatikko öljyltä..
Liittimen pinnit kun on kuivat, joten en jaksa uskoa että se sieltä ihan noin vain nousisi. vuotaisi kait se sitten o renkaista muuallekkin, ja sitä kun ei tässä tapahdu. laatikon kuoret on kuivat.
BMW 535d //Täysitehoinen

ex: 190E LamboBling
MB w210 E50 Lorinser "The Godfather"
MB S124 230 TE
Avatar
Tomaatti II
Kokkolan Kröönholmi
Viestit: 2439
Liittynyt: 11.7.2006 10:33
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Tomaatti II »

Menee todella mielenkiintoiseksi! :shock:
Jos ne öljyt vaan pitäisikin vaihtaa... sinne boxiin... ajoissa... :lol:
Kyllä sinne täytyy itsekin kurkata huomenissa.
Kuva
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Minkäs väriset/hajuiset öljyt näissä sähkölootissa on? Ei tuo minunkaan boksin öljy millekään perinteiselle laatikko öljylle haissut, keltaista väriltään.

En kyllä siltikään usko että siellä mitään öljyä pitäisi olla...

Ja tosiaan pientä epämääräisyyttä tuossa 3->4 vaihdossa on minullakin ollut, ehkä jopa kierroksiakin nostaa joskus vaihdossa, enemmän silti sellainen hetken mietintä että pitäsiköhän se nelonen laittaa vaiko eikö :lol:
Avatar
tovayryn
Viestit: 284
Liittynyt: 26.9.2006 23:02
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tovayryn »

no kun minusta se voi olla siellä ihan suojana..?

semmosta kellertävää minullakin se on, mutta kun en usko että se laatikosta tulee kun se ei edes sille haise, niin mitä muuta kautta se sinne pääsisi kun umpinainen koko boxi.

ja laatikko on toiminut vallan moitteettomasti (ennen peränvaihtoa :D )

ja kuten todettu, ecuun tulevat johtojen pinnit ovat kuivat..
BMW 535d //Täysitehoinen

ex: 190E LamboBling
MB w210 E50 Lorinser "The Godfather"
MB S124 230 TE
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

tovayryn kirjoitti:no kun minusta se voi olla siellä ihan suojana..?

semmosta kellertävää minullakin se on, mutta kun en usko että se laatikosta tulee kun se ei edes sille haise, niin mitä muuta kautta se sinne pääsisi kun umpinainen koko boxi.
Voisiko kyse olla tämmöisestä?

Joistakin (heikkolaatuisista) kaapeleista ja johtimista irtoaa öljymäistä nestettä kun eristemuovi kuivuu. Tämän näkee hyvin vanhoissa sähkökeskuksissa joihin saattaa olla valunut runsaastikin tätä öljyä.
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Kyllä se on ihan laatikkoöljyä sitten kun sitä siellä on. Keltaista rasvaa löytyy kyllä mutta se on rasvaa eikä öljyä.
Avatar
tovayryn
Viestit: 284
Liittynyt: 26.9.2006 23:02
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tovayryn »

selviää kohta kuuluuko sen olla siellä, kun saan ecut takaisin MKB-Powerilta, jos se on puhdistettu niin öljyn ei kuulu olla siellä.

ja edelleen kyseenalaistan ku liittimet on ihan kuivat..
BMW 535d //Täysitehoinen

ex: 190E LamboBling
MB w210 E50 Lorinser "The Godfather"
MB S124 230 TE
zyys
Viestit: 728
Liittynyt: 30.9.2005 20:23

Viesti Kirjoittaja zyys »

Ensiksi, ethän veli AM pahastu vaikka lainasin kuvaasi ja hiukka "käsittelin". Se kuva kun sattuu olemaan samanlaisesta värkistä kuin minulla niin ajattelin päästä helpolla käyttämällä Sinun kuvaa :) .

Sitten aiheeseen . . .
Kuva

Jotta kyseiseen ohjainboksiin kulkeutuisi öljyä laatikosta tulisi sen öljyn tunkeutua johtimen sisään ja siellä sitten kapillaarisesti johtimen toiseen päähän asti. Sinällään mahdollista mutta enpä ole n. 30- vuoden teollisuussähköistyksen kokemuksella moiseen törmännyt. Nuo vasemmanpuoleiset johtimet menevät muualle.

Niillä laatikon O-renkaiden kunnolla ei toisinsanoen olekkaan merkitystä jos öjly kulkee johtimen sisällä :shock: :roll: .

Ja edelleen öljyn pitäisi johtimen pään saavutettuaan kulkeutua liittimen juuren kautta boksiin sisälle - on se öljy vaan aikapoika 8) .

Missäs ne todistetusti vaihteisto-öljyä sisältneet boksit ovat sijainneet, hanttarin jalkatilassako ? (C-malli ?).
Siinätapauksessa on mahdollista että öljy kulkeutuu johtimien suojaputkea pitkin boksiin asti.

Summasummarum . . .

Omaa boksia en viittinyt purkamaan alkaa. Liittimien ja johtimien tarkan syynäyksen tuloksena ei löytynyt viitteitä öljystä/rasvasta.

Monesti noissa piirikorteissa on, kuten aiemminkin todettiin, lämmönjohtavuutta parantamassa erilaisia tahnoja (pii, hopea, yms.) saattaapa öljyäkin olla.

Ettei nyt vaan olisi kyseessä kahden eri asian sotkeminen.
Tämähän on mielenkiintoista.
. . .
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 voimansiirto”