722.626 Arpoo 3 -> 4 vaihdossa.
722.626 Arpoo 3 -> 4 vaihdossa.
Arpoo.... Eli käyttää vapaalla vaihdon välissä (kierrokset nousevat 100 - 300 rmp, riippuen kuinka syvällä kaasupoljin on). Mitään ylimääräisiä ääniä ei laatikosta kuulu.
Otsikon mukainen ongelma, joka esiintyy:
-Kun laatikko on ajolämmin
-kun kick down ei ole käytössä, kick downilla vaihtaa napakasti, niin kuin kuuluukin.
-Tekee saman myös käsin vaihtaen
Öljyt ja suodatin tuli vaihdatettua, eipä auttanut.
Cartestillä ei löytynyt mitään vikakoodeja.
Autolla ja laatikolla on ajettu 158 tkm.
Mitä seuraavaksi?
Oppineisuuden resetointi?
Uusi laatikko?
T: Kimmo
320 CDI 2000'
Otsikon mukainen ongelma, joka esiintyy:
-Kun laatikko on ajolämmin
-kun kick down ei ole käytössä, kick downilla vaihtaa napakasti, niin kuin kuuluukin.
-Tekee saman myös käsin vaihtaen
Öljyt ja suodatin tuli vaihdatettua, eipä auttanut.
Cartestillä ei löytynyt mitään vikakoodeja.
Autolla ja laatikolla on ajettu 158 tkm.
Mitä seuraavaksi?
Oppineisuuden resetointi?
Uusi laatikko?
T: Kimmo
320 CDI 2000'
Uusia oppeja tuli testattua...
Ennen oppien resetointia laatikko meni vika-tilaan. Carsoft kertoi vikaksi F110
Mitä mahtaa tarkoittaa selkokielellä?
Taisi vaan olla turhaa työtä, uusien oppien myötä ei kyllä mitään uutta tullut havaittua.
Ei kai vaan ensimmäinen ohjainboxi ole laatikon, meinaan ohjainboxilaatikossa keulasta päin ensimmäisestä boxista tihkuu öljyä!!!
Taitaa tulla vähän isompaa "huoltoa"..
Ennen oppien resetointia laatikko meni vika-tilaan. Carsoft kertoi vikaksi F110
Mitä mahtaa tarkoittaa selkokielellä?
Taisi vaan olla turhaa työtä, uusien oppien myötä ei kyllä mitään uutta tullut havaittua.
Ei kai vaan ensimmäinen ohjainboxi ole laatikon, meinaan ohjainboxilaatikossa keulasta päin ensimmäisestä boxista tihkuu öljyä!!!
Taitaa tulla vähän isompaa "huoltoa"..
Jos boksissa on öljyä niin jo se kertoo että kyseessä on laatikon boksi.
Lootan etupäässä olevan johtoliittimen läpiviennin O-renkaat kovettuvat ja alkavat vuotamaan, jolloin öljy pääsee johtosarjaan ja siitä aina boksiin asti. Ja tietää ongelmia.
Lootaa ei tartte korjata mutta boksin joutuu hommaamaan toisen, joko uuden tai kuivan käytetyn.
Lootan etupäässä olevan johtoliittimen läpiviennin O-renkaat kovettuvat ja alkavat vuotamaan, jolloin öljy pääsee johtosarjaan ja siitä aina boksiin asti. Ja tietää ongelmia.
Lootaa ei tartte korjata mutta boksin joutuu hommaamaan toisen, joko uuden tai kuivan käytetyn.
Nii oliko ne boksit siellä ison kannen alla, siinä kohti missä 124:sessa on akku Jos näin niin miten ne öljyt pääsee sinne boksiin asti, johtonippujen muovikuorethan loppuvat jo siihen ison laatikon läpivientiin ja siitä menevät yksittäisillä johdoilla bokseille. Vai olenkohan edes oikeassa laatikossa
- Tomaatti II
- Kokkolan Kröönholmi
- Viestit: 2439
- Liittynyt: 11.7.2006 10:33
- Paikkakunta: Kokkola
Ohjainlaite kotelo on sillä paikalla jossa esim. 124:ssa on akku, kotelon kansi on kiinni 4:llä ristipääruuvilla. Kannen alta paljastuu 3 ohjainlaitetta, ensimmäinen on vaihteiston, väriltään musta.
Siihen tulee 2 liitintä kiinni ja ainakin mulla moottorin puoleisesta liittimestä tulee öljyä.
Ostin tuossa uusia osia:
Ohjainlaitteen
Johtosarjan korjaus-sarjan (holkki jossa on 2 O-rengasta)
Laatikon öljyä 1L
Sinetin korkkiin
Halpa paketti alle 800 € !
Ohjain laitteen numero on kuulemma muuttunut vuosien saatossa:
Paikallaan ollut on: A 025 545 05 32
Uusi: A 030 545 23 32
Mulla on ensi torstaiksi aika varattu veholle, silloin ne vaihtavat nuo osat mutta mutta....
Ajattelin pikaisesti testata toimisiko uusi ohjainlaite oikein. Kovin pitkään uutta ohjainlaitetta ei viitsi paikoillaan pitää, niin kauan kun alapää on kunnossa
Puhdistin liittimen brakecleen:llä ja laitoin uuden boxin paikalleen....
Käännän avaimesta virrat päälle.... OK.... Hehkun valo sammuu normaalisti...
Tarjoan starttia avaimesta... Eipä tapahdu mitään!!
No aikani avainta käänneltyäni totean että eipä toimi ja laitan vanhan boxin takaisin ja testaan, johan käy ja toimii kuten ennen.
Meinasin oikaista ja vaihtaa itse tiivisteet ja boxin mutta eipä taida onnistua, kosla ei enää käynnisty
Eli mitäs nyt? Pitääkö uuden boxin numero kertoa jollekin toiselle ohjainlaitteelle ennen kun tuo alkaa toimimaan? Tuohan ei sitten onnistu muualla kuin veholla?
Tuossa on linkki kuvaan: http://kooee.kuvat.fi/kuvat/Autot/CIMG0421.JPG
Onko tuo korjaus-sarja oikeanlainen?
On muuten sitten hauska toimintaperiaate veholla noiden ohjainlaitteiden kanssa, niillä ei ole palautusoikeutta, vaikka olisi avaamattomassa paketissa.
Siihen tulee 2 liitintä kiinni ja ainakin mulla moottorin puoleisesta liittimestä tulee öljyä.
Ostin tuossa uusia osia:
Ohjainlaitteen
Johtosarjan korjaus-sarjan (holkki jossa on 2 O-rengasta)
Laatikon öljyä 1L
Sinetin korkkiin
Halpa paketti alle 800 € !
Ohjain laitteen numero on kuulemma muuttunut vuosien saatossa:
Paikallaan ollut on: A 025 545 05 32
Uusi: A 030 545 23 32
Mulla on ensi torstaiksi aika varattu veholle, silloin ne vaihtavat nuo osat mutta mutta....
Ajattelin pikaisesti testata toimisiko uusi ohjainlaite oikein. Kovin pitkään uutta ohjainlaitetta ei viitsi paikoillaan pitää, niin kauan kun alapää on kunnossa
Puhdistin liittimen brakecleen:llä ja laitoin uuden boxin paikalleen....
Käännän avaimesta virrat päälle.... OK.... Hehkun valo sammuu normaalisti...
Tarjoan starttia avaimesta... Eipä tapahdu mitään!!
No aikani avainta käänneltyäni totean että eipä toimi ja laitan vanhan boxin takaisin ja testaan, johan käy ja toimii kuten ennen.
Meinasin oikaista ja vaihtaa itse tiivisteet ja boxin mutta eipä taida onnistua, kosla ei enää käynnisty
Eli mitäs nyt? Pitääkö uuden boxin numero kertoa jollekin toiselle ohjainlaitteelle ennen kun tuo alkaa toimimaan? Tuohan ei sitten onnistu muualla kuin veholla?
Tuossa on linkki kuvaan: http://kooee.kuvat.fi/kuvat/Autot/CIMG0421.JPG
Onko tuo korjaus-sarja oikeanlainen?
On muuten sitten hauska toimintaperiaate veholla noiden ohjainlaitteiden kanssa, niillä ei ole palautusoikeutta, vaikka olisi avaamattomassa paketissa.
- Tomaatti II
- Kokkolan Kröönholmi
- Viestit: 2439
- Liittynyt: 11.7.2006 10:33
- Paikkakunta: Kokkola
Tuli käytyä ulkoilemassa läppärin ja Carsoftin kanssa.
Laitoin uuden boxin kiinni ja tein testin, tulos:
ERROR: P2010 EGS control unit is not coded
Eli varmaankin uusi boxi pitää koodata.
Samalla tuli käytyä läpi muutkin yksiköt ja testattua suuttimet. Aika pieniä heittoja, max oli 1,1 kahdessa sylinterissä, muissa luokkaa 0,8.
No veholle sitten kun on tiivisteet kunnossa.
Laitoin uuden boxin kiinni ja tein testin, tulos:
ERROR: P2010 EGS control unit is not coded
Eli varmaankin uusi boxi pitää koodata.
Samalla tuli käytyä läpi muutkin yksiköt ja testattua suuttimet. Aika pieniä heittoja, max oli 1,1 kahdessa sylinterissä, muissa luokkaa 0,8.
No veholle sitten kun on tiivisteet kunnossa.
Käväsinpä kurkkaamassa ja otin kuvankin->http://jamku.laatikko.org/cpg132/albums ... %20003.jpg
Mikäs noista sitten oikein on laatikon boksi..? Tuollaiset irralliset johdot noihin liittimiin menee joten miten se öljy tuonne boksiin asti pääsee? Eipä tuolla öljyä onneksi tainnut näkyä.
Mikäs noista sitten oikein on laatikon boksi..? Tuollaiset irralliset johdot noihin liittimiin menee joten miten se öljy tuonne boksiin asti pääsee? Eipä tuolla öljyä onneksi tainnut näkyä.
Ei sinne ohjainlaitteeseen öljyä kuulu, ainakaan uudessa ei ole ja eikä tuo öljy tee hyvää ohjainlaitteen osille.
Tosin en tiedä korjaantuuko tuo minun vaiva noilla osilla mutta onpahan yksi vaihtoehto suljettu sitten pois. Voihan laatikossa olla jotain muutakin vikaa esim. sähköhydraulissa osassa. Sen näkee sitten. Tietysti mun tuurilla menee koko laatikko vaihtoon.
Öljy tulee vaihteistosta johtosarjan johtimia pitkin, jos O-renkaat ovat kulahtaneet laatikon päästä.
Tosin en tiedä korjaantuuko tuo minun vaiva noilla osilla mutta onpahan yksi vaihtoehto suljettu sitten pois. Voihan laatikossa olla jotain muutakin vikaa esim. sähköhydraulissa osassa. Sen näkee sitten. Tietysti mun tuurilla menee koko laatikko vaihtoon.
Öljy tulee vaihteistosta johtosarjan johtimia pitkin, jos O-renkaat ovat kulahtaneet laatikon päästä.
T: Kimmo
S124 300D (124.190)
603.912, 722.415
+ Talvikulkine
W124 300E 4 Matic(124.230)
(2,6l M103 Turbo IC, MegaSquirtilla)
S124 300D (124.190)
603.912, 722.415
+ Talvikulkine
W124 300E 4 Matic(124.230)
(2,6l M103 Turbo IC, MegaSquirtilla)
olin just kysymässä miten se sinne pääsee. no luulempa että tässä selvitään nyt vain puhdistamalla kun laatikko pelaa moitteettomasti vaikka kortti öljyssä onkin. kiireen vilkkaa vain vaihtamaan o liittimet.
BMW 535d //Täysitehoinen
ex: 190E LamboBling
MB w210 E50 Lorinser "The Godfather"
MB S124 230 TE
ex: 190E LamboBling
MB w210 E50 Lorinser "The Godfather"
MB S124 230 TE
Juu,tämähän onkin ihan eri tekniikalla, ja vanhempikin.Kooee kirjoitti:Näyttäsi sinulla olevan yksi ohjainlaite enemmän kuin mulla. Sulla se on se joka on lähinpänä sulakkeita.
Tutkimattomat ovat vaihteistoöljyn tiet se nimittäin tulee kapilaarisesti noita ohkaisia johtoja pitkin.
Jaa että noiden johtojen sisällä kulkeutuu sellainen määrä öljyä Onpas aika hurjaa..Pitääpä Vielä kerran käydä kurkkaamassa ja irroittaa se liitinkin
C-mersuissa laatikon boxi on oikean puolen etu jalkatilassa semmosen metalli levyt alla kun matot nostaa pois. Voisko Väykyssäkin olla ennen face-liftia seillä sen sijainti?
Laatikon boxi tosiaan vaatii koodauksen ennen toimintaa. Eli luetaan koodaus vanhasta, vaihetaan boxi ja siirretään uuteen. Ja jos vanha boxi täysin mykkä niin koodauksen joutuu tekemään "manuaalisesti", eli sinne syötetään auton tiedot kohta kerrallaan.
Laatikon boxi tosiaan vaatii koodauksen ennen toimintaa. Eli luetaan koodaus vanhasta, vaihetaan boxi ja siirretään uuteen. Ja jos vanha boxi täysin mykkä niin koodauksen joutuu tekemään "manuaalisesti", eli sinne syötetään auton tiedot kohta kerrallaan.
no me tuossa kuutioitiin että onko sittenkin niin että öljy kuuluu boxiin, vähän kuin muuntajassa? kun ei se haise vaihdelaatikko öljyltä..
Liittimen pinnit kun on kuivat, joten en jaksa uskoa että se sieltä ihan noin vain nousisi. vuotaisi kait se sitten o renkaista muuallekkin, ja sitä kun ei tässä tapahdu. laatikon kuoret on kuivat.
Liittimen pinnit kun on kuivat, joten en jaksa uskoa että se sieltä ihan noin vain nousisi. vuotaisi kait se sitten o renkaista muuallekkin, ja sitä kun ei tässä tapahdu. laatikon kuoret on kuivat.
BMW 535d //Täysitehoinen
ex: 190E LamboBling
MB w210 E50 Lorinser "The Godfather"
MB S124 230 TE
ex: 190E LamboBling
MB w210 E50 Lorinser "The Godfather"
MB S124 230 TE
- Tomaatti II
- Kokkolan Kröönholmi
- Viestit: 2439
- Liittynyt: 11.7.2006 10:33
- Paikkakunta: Kokkola
Minkäs väriset/hajuiset öljyt näissä sähkölootissa on? Ei tuo minunkaan boksin öljy millekään perinteiselle laatikko öljylle haissut, keltaista väriltään.
En kyllä siltikään usko että siellä mitään öljyä pitäisi olla...
Ja tosiaan pientä epämääräisyyttä tuossa 3->4 vaihdossa on minullakin ollut, ehkä jopa kierroksiakin nostaa joskus vaihdossa, enemmän silti sellainen hetken mietintä että pitäsiköhän se nelonen laittaa vaiko eikö
En kyllä siltikään usko että siellä mitään öljyä pitäisi olla...
Ja tosiaan pientä epämääräisyyttä tuossa 3->4 vaihdossa on minullakin ollut, ehkä jopa kierroksiakin nostaa joskus vaihdossa, enemmän silti sellainen hetken mietintä että pitäsiköhän se nelonen laittaa vaiko eikö
no kun minusta se voi olla siellä ihan suojana..?
semmosta kellertävää minullakin se on, mutta kun en usko että se laatikosta tulee kun se ei edes sille haise, niin mitä muuta kautta se sinne pääsisi kun umpinainen koko boxi.
ja laatikko on toiminut vallan moitteettomasti (ennen peränvaihtoa )
ja kuten todettu, ecuun tulevat johtojen pinnit ovat kuivat..
semmosta kellertävää minullakin se on, mutta kun en usko että se laatikosta tulee kun se ei edes sille haise, niin mitä muuta kautta se sinne pääsisi kun umpinainen koko boxi.
ja laatikko on toiminut vallan moitteettomasti (ennen peränvaihtoa )
ja kuten todettu, ecuun tulevat johtojen pinnit ovat kuivat..
BMW 535d //Täysitehoinen
ex: 190E LamboBling
MB w210 E50 Lorinser "The Godfather"
MB S124 230 TE
ex: 190E LamboBling
MB w210 E50 Lorinser "The Godfather"
MB S124 230 TE
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Voisiko kyse olla tämmöisestä?tovayryn kirjoitti:no kun minusta se voi olla siellä ihan suojana..?
semmosta kellertävää minullakin se on, mutta kun en usko että se laatikosta tulee kun se ei edes sille haise, niin mitä muuta kautta se sinne pääsisi kun umpinainen koko boxi.
Joistakin (heikkolaatuisista) kaapeleista ja johtimista irtoaa öljymäistä nestettä kun eristemuovi kuivuu. Tämän näkee hyvin vanhoissa sähkökeskuksissa joihin saattaa olla valunut runsaastikin tätä öljyä.
Ensiksi, ethän veli AM pahastu vaikka lainasin kuvaasi ja hiukka "käsittelin". Se kuva kun sattuu olemaan samanlaisesta värkistä kuin minulla niin ajattelin päästä helpolla käyttämällä Sinun kuvaa .
Sitten aiheeseen . . .
Jotta kyseiseen ohjainboksiin kulkeutuisi öljyä laatikosta tulisi sen öljyn tunkeutua johtimen sisään ja siellä sitten kapillaarisesti johtimen toiseen päähän asti. Sinällään mahdollista mutta enpä ole n. 30- vuoden teollisuussähköistyksen kokemuksella moiseen törmännyt. Nuo vasemmanpuoleiset johtimet menevät muualle.
Niillä laatikon O-renkaiden kunnolla ei toisinsanoen olekkaan merkitystä jos öjly kulkee johtimen sisällä .
Ja edelleen öljyn pitäisi johtimen pään saavutettuaan kulkeutua liittimen juuren kautta boksiin sisälle - on se öljy vaan aikapoika .
Missäs ne todistetusti vaihteisto-öljyä sisältneet boksit ovat sijainneet, hanttarin jalkatilassako ? (C-malli ?).
Siinätapauksessa on mahdollista että öljy kulkeutuu johtimien suojaputkea pitkin boksiin asti.
Summasummarum . . .
Omaa boksia en viittinyt purkamaan alkaa. Liittimien ja johtimien tarkan syynäyksen tuloksena ei löytynyt viitteitä öljystä/rasvasta.
Monesti noissa piirikorteissa on, kuten aiemminkin todettiin, lämmönjohtavuutta parantamassa erilaisia tahnoja (pii, hopea, yms.) saattaapa öljyäkin olla.
Ettei nyt vaan olisi kyseessä kahden eri asian sotkeminen.
Tämähän on mielenkiintoista.
Sitten aiheeseen . . .
Jotta kyseiseen ohjainboksiin kulkeutuisi öljyä laatikosta tulisi sen öljyn tunkeutua johtimen sisään ja siellä sitten kapillaarisesti johtimen toiseen päähän asti. Sinällään mahdollista mutta enpä ole n. 30- vuoden teollisuussähköistyksen kokemuksella moiseen törmännyt. Nuo vasemmanpuoleiset johtimet menevät muualle.
Niillä laatikon O-renkaiden kunnolla ei toisinsanoen olekkaan merkitystä jos öjly kulkee johtimen sisällä .
Ja edelleen öljyn pitäisi johtimen pään saavutettuaan kulkeutua liittimen juuren kautta boksiin sisälle - on se öljy vaan aikapoika .
Missäs ne todistetusti vaihteisto-öljyä sisältneet boksit ovat sijainneet, hanttarin jalkatilassako ? (C-malli ?).
Siinätapauksessa on mahdollista että öljy kulkeutuu johtimien suojaputkea pitkin boksiin asti.
Summasummarum . . .
Omaa boksia en viittinyt purkamaan alkaa. Liittimien ja johtimien tarkan syynäyksen tuloksena ei löytynyt viitteitä öljystä/rasvasta.
Monesti noissa piirikorteissa on, kuten aiemminkin todettiin, lämmönjohtavuutta parantamassa erilaisia tahnoja (pii, hopea, yms.) saattaapa öljyäkin olla.
Ettei nyt vaan olisi kyseessä kahden eri asian sotkeminen.
Tämähän on mielenkiintoista.
. . .