Satakaksnelosen ohjauksessa väljää
Satakaksnelosen ohjauksessa väljää
Missähän mahtaa olla vika, ku ohjaus on väljä? Sehän on aika monessa ainaki mitä ite oon ajellu. Onko simpukassa jotain vai ehkä hammastangossa? Malli 124.
Tervetuloa Meselle.
Simpukan kiristyksellähän se kannattaa aloittaa, mutta kyllähän näissä sitä klappiakin perinteisesti on. Kiristit taikka et. Alustan nivelten huono kunto saa ohjauksen tuntumaan vielä todellistakin väljemmälle - tuntuu että sitä klappia on reippaasti kun joutuu koko ajan ohjastamaan suuntaan ja toiseen.
Simpukan kiristyksellähän se kannattaa aloittaa, mutta kyllähän näissä sitä klappiakin perinteisesti on. Kiristit taikka et. Alustan nivelten huono kunto saa ohjauksen tuntumaan vielä todellistakin väljemmälle - tuntuu että sitä klappia on reippaasti kun joutuu koko ajan ohjastamaan suuntaan ja toiseen.
Simpukan kiristys menee seuraavasti:
-Tutkiskele mihin rattiakseli menee (toinen pää rattiin, toinen pää simpukkaan). Luultavasti sopivan ahtaaseen paikkaan imusarjan alle. Jossain malleissa (pikku-diesel? ) koko simpukka näkyy yläkautta, säätö on helppo suorittaa.
-Simpukan päällä on mutterilla lukittu pultti. Oliko 6mm kuusiokolokanta pultissa ja 24mm(?) kanta mutterissa.
-Mutteri vähän löysälle
-Kuusiokoloruuvia pyöritellään vastapäivään, niin simpukka kiristyy. Eli toimii juuri niin päin kuin järki ei sano.
-Säätö suoritetaan renkaat suorassa, ruuvia pyöritellään vähän kerrallaan.
-Mutteri kireälle ja tarkistus. Säätö vähän heittää aina kun mutterin kiristää. Voi siis joutua kikkailemaan useampaan kertaan.
Säätöä ei saa kiristää liikaa, mielummin puoli senttiä klappia kuin tahmea ohjaus. Liika kireys aiheuttaa siis sen, että ohjaus ei palauta kunnolla, ja lisäksi simpukka kuluu nopeasti pilalle.
Jos homma näyttää yläkautta katsellen mahdottomalta, niin alakautta ainoastaan toivottomalta.
Kyllä sinne sopii ilman imusarjan irroitusta, avaimia voi tosin joutua vähän pätkimään ja/tai vääntelemään.
-Tutkiskele mihin rattiakseli menee (toinen pää rattiin, toinen pää simpukkaan). Luultavasti sopivan ahtaaseen paikkaan imusarjan alle. Jossain malleissa (pikku-diesel? ) koko simpukka näkyy yläkautta, säätö on helppo suorittaa.
-Simpukan päällä on mutterilla lukittu pultti. Oliko 6mm kuusiokolokanta pultissa ja 24mm(?) kanta mutterissa.
-Mutteri vähän löysälle
-Kuusiokoloruuvia pyöritellään vastapäivään, niin simpukka kiristyy. Eli toimii juuri niin päin kuin järki ei sano.
-Säätö suoritetaan renkaat suorassa, ruuvia pyöritellään vähän kerrallaan.
-Mutteri kireälle ja tarkistus. Säätö vähän heittää aina kun mutterin kiristää. Voi siis joutua kikkailemaan useampaan kertaan.
Säätöä ei saa kiristää liikaa, mielummin puoli senttiä klappia kuin tahmea ohjaus. Liika kireys aiheuttaa siis sen, että ohjaus ei palauta kunnolla, ja lisäksi simpukka kuluu nopeasti pilalle.
Jos homma näyttää yläkautta katsellen mahdottomalta, niin alakautta ainoastaan toivottomalta.
Kyllä sinne sopii ilman imusarjan irroitusta, avaimia voi tosin joutua vähän pätkimään ja/tai vääntelemään.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret
-Jokaisella kukalla on juuret
Hyvät ohjeet Misa heitti. Pari kommenttia ja lisäystä...
t.
Risto
Lukkomutteri 19 mm.Sivonen kirjoitti:Oliko 6mm kuusiokolokanta pultissa ja 24mm(?) kanta mutterissa.
Bensa-autoon sopivat työkalut:Sivonen kirjoitti:Jos homma näyttää yläkautta katsellen mahdottomalta, niin alakautta ainoastaan toivottomalta.
Kyllä sinne sopii ilman imusarjan irroitusta, avaimia voi tosin joutua vähän pätkimään ja/tai vääntelemään.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)