Satakaksnelosen ohjauksessa väljää

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
katso myös W201.
Vastaa Viestiin
ilaju
Viestit: 24
Liittynyt: 23.5.2007 18:31

Satakaksnelosen ohjauksessa väljää

Viesti Kirjoittaja ilaju »

Missähän mahtaa olla vika, ku ohjaus on väljä? Sehän on aika monessa ainaki mitä ite oon ajellu. Onko simpukassa jotain vai ehkä hammastangossa? Malli 124.
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Tervetuloa Meselle.

Simpukan kiristyksellähän se kannattaa aloittaa, mutta kyllähän näissä sitä klappiakin perinteisesti on. Kiristit taikka et. Alustan nivelten huono kunto saa ohjauksen tuntumaan vielä todellistakin väljemmälle - tuntuu että sitä klappia on reippaasti kun joutuu koko ajan ohjastamaan suuntaan ja toiseen.
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Tai oikeastaan kannattaa aloittaa raidetankojen tarkastelulla. Itse kurkkimaan tankoja ja toinen nitkuttelee rattia edestakaisin, huomaa kyllä jos välystä jossain.
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Simpukan kiristys menee seuraavasti:

-Tutkiskele mihin rattiakseli menee (toinen pää rattiin, toinen pää simpukkaan). Luultavasti sopivan ahtaaseen paikkaan imusarjan alle. :( Jossain malleissa (pikku-diesel? :nocando: ) koko simpukka näkyy yläkautta, säätö on helppo suorittaa.
-Simpukan päällä on mutterilla lukittu pultti. Oliko 6mm kuusiokolokanta pultissa ja 24mm(?) kanta mutterissa.
-Mutteri vähän löysälle
-Kuusiokoloruuvia pyöritellään vastapäivään, niin simpukka kiristyy. Eli toimii juuri niin päin kuin järki ei sano.
-Säätö suoritetaan renkaat suorassa, ruuvia pyöritellään vähän kerrallaan.
-Mutteri kireälle ja tarkistus. Säätö vähän heittää aina kun mutterin kiristää. Voi siis joutua kikkailemaan useampaan kertaan.

Säätöä ei saa kiristää liikaa, mielummin puoli senttiä klappia kuin tahmea ohjaus. Liika kireys aiheuttaa siis sen, että ohjaus ei palauta kunnolla, ja lisäksi simpukka kuluu nopeasti pilalle.

Jos homma näyttää yläkautta katsellen mahdottomalta, niin alakautta ainoastaan toivottomalta.
:lol: Kyllä sinne sopii ilman imusarjan irroitusta, avaimia voi tosin joutua vähän pätkimään ja/tai vääntelemään.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Hyvät ohjeet Misa heitti. Pari kommenttia ja lisäystä...
Sivonen kirjoitti:Oliko 6mm kuusiokolokanta pultissa ja 24mm(?) kanta mutterissa.
Lukkomutteri 19 mm.
Sivonen kirjoitti:Jos homma näyttää yläkautta katsellen mahdottomalta, niin alakautta ainoastaan toivottomalta.
:lol: Kyllä sinne sopii ilman imusarjan irroitusta, avaimia voi tosin joutua vähän pätkimään ja/tai vääntelemään.
Bensa-autoon sopivat työkalut:

Kuva

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4386
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

Tuossa kuva,miten homma menee om 603 myllyn kanssa:

Kuva

Ei tarvitse irroittaa kuin ilmanputsarinkotelo.19mm. mutteri on hyvä löysätä hylsyllä ja piitkällä jatkolla,ei käy niin rystysten päälle.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 alusta”